Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:
als uw motor klaar zal zijn,heeft die dan nog een cilinderinhoud van 3.0 liter??door die race spullen er in te bouwen? en zijn dan uw carbu’s nog aangepast aan dat vermogen?? heb je mijn foto’s nog? wat vind jij van mijn nokkenassen?? één ding weet ik wel zeker,als die race spullen goed op mekaar zullen ingelopen zijn, dat je geen olie meer zal verbruiken!! EN ga je je bestaande uitlaatklepjes hergebruiken?? of er een brodie setje in zetten?
De nokkenassen die ik ga gebruiken zullen ook een scherper profiel hebben, en dat zal wel iets vermogen gaan opleveren. Nu is het zo dat ik de carbu’s eerst origineel laat, en vervolgens als de motor een beetje is ingelopen de hele auto op een rollenbank zet om de definitieve sproeierbezetting vast te stellen. Dat kan je hier laten doen: http://www.speedcentre.nl/
Ik hergebruik mijn eigen RVS uitlaatkleppen, die voldoen namelijk prima. Ik zie de meerwaarde van de Brodie-kleppen niet. Mijn RVS kleppen wegen net zo veel, en hebben een bewezen zeer lange levensduur en betrouwbaarheid.Helaas, jouw eigen nokkenassen kan ik onmogelijk beoordelen vanaf een foto. Ik zal ze moeten meten, voelen én zien!
ik heb die site even bezocht! wat is het kostenplaatje hier van? en die nokkenassen,waar worden die gemaakt,en dan nog op maat van uwe SM?? zal zeker duur zijn?? maar eerlijk gezegd,dit is toch niet echt allemaal nodig voor een revisie!! Ik bedoel voor mijn wagen,is dit toch allemaal ni nodig! Dit zijn toch dingen die jij zelf beslist hebt om laten doen?? ik kan het bij origineel houden ook toch denk ik??
een SM motor kun je niet ZOMAAR even de cilinders handmatig ophalen, en een rondje zuigerveren en lagerschalen vervangen.
wat Waterman doet is ligt opvoeren, om de motor meer naar zijn smaak te krijgen.
dit is idd ietwat duurder dan standaard, maar zo erg veel duurder is het ook weer niet.
dus vandaar dat hij het doet.
UW motor kan denk ik volstaan met een normale revisie.
echter ik zou (als revisiemonteur) even met de losse onderdelen (motor compleet met losse onderdelen zoals zuigers lagers nokkenassen ed. naar een revisiebedrijf gaan welke verstand van zaken heeft aangaande de SM motor.
en dan met name de kleine precisiedingen welke men moet kennen van die motor.
laat hun beoordelen wat u heeft, en welke onderdelen vervangen moeten worden en belangrijker HOE .
een SM blok, koud met wat tips vanaf een forum in elkaar steken, zonder de nadere byzonderheden te kennen van deze motor, tja dat raad ik iedereen ten zeerste AF..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De nokkenassen van mijn motor zijn redelijk versleten, en moeten dus worden opgelast, opnieuw worden geslepen en opnieuw worden gehard. Dat kost zo’n 250 euro per nokkenas. Het is geen enkele moeite om nu dus voor een ander nokkenprofiel te kiezen. Omdat de nokken nu dus moeten worden geslepen en gehard, heb ik er voor gekozen om de nok iets scherper te nemen. Mijn revisiebedrijf heeft uitgerekend welke nokprofiel optimaal zou zijn. Het kost exact het zelfde als dat een standaard nok zou kosten, dus waarom niet?
Voor de zuigers geldt het zelfde: als er toch nieuwe in moeten, dan meteen de beste, gesmeede zuigers dus. Die zijn zelfs nog goedkoper als de originele! en veel en veel beter!
Wupke heeft dus wel een punt: Reviseren met originele onderdelen kost geld, maar betere onderdelen kosten misschien maar een heel klein beetje meer. Dus daarom kies ik daar voor
Natuurlijk kun je je eigen motor helemaal doen zoals JIJ het wil. Het blijft jouw eigen wagen hé Overigens, om jou een goed advies te kunnen geven, zou ik jouw motor echt moeten komen bekijken. Maar volgens mij kan citrods een prima diagnose stellen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:De nokkenassen van mijn motor zijn redelijk versleten, en moeten dus worden opgelast, opnieuw worden geslepen en opnieuw worden gehard. Dat kost zo’n 250 euro per nokkenas. Het is geen enkele moeite om nu dus voor een ander nokkenprofiel te kiezen. Omdat de nokken nu dus moeten worden geslepen en gehard, heb ik er voor gekozen om de nok iets scherper te nemen. Mijn revisiebedrijf heeft uitgerekend welke nokprofiel optimaal zou zijn. Het kost exact het zelfde als dat een standaard nok zou kosten, dus waarom niet?
Voor de zuigers geldt het zelfde: als er toch nieuwe in moeten, dan meteen de beste, gesmeede zuigers dus. Die zijn zelfs nog goedkoper als de originele! en veel en veel beter!
Wupke heeft dus wel een punt: Reviseren met originele onderdelen kost geld, maar betere onderdelen kosten misschien maar een heel klein beetje meer. Dus daarom kies ik daar voor
Natuurlijk kun je je eigen motor helemaal doen zoals JIJ het wil. Het blijft jouw eigen wagen hé Overigens, om jou een goed advies te kunnen geven, zou ik jouw motor echt moeten komen bekijken. Maar volgens mij kan citrods een prima diagnose stellen!
Wat citrods betrefd,daar heb ik geen enkele twijfel aan!!! Ik zou er anders nooit mijn SM aan toe vertrouwd hebben!! hij werkt heel proper en goed en legt me eerlijk alles uit wat er tot nu toe te doen valt!! Ik hoop dat het blok er dit jaar niet uit moet,maar als het moet,dan moet de DS maar ff wachten op een retouche van de voorschermen,er staan een paar kleine blaasjes onder de voorste pinkerunits.dus dat worden 2 nieuwe plaatjes inlassen en herspuiten,ook moet ze nog naar de controle en heeft ze dringend een 10.000 km beurt nodig,de riemen zijn ook aan’t barsten,die heb ik ook al nieuw liggen!binnenkort zou dit alles wel moeten lukken hoor,want zaterdag weet ik voor 100% of ons huis verkocht is of niet! dan zijn er geen problemen meer,want ons huisje brengt 4 maal meer op dan wat ik aan het huis van mijn schoon moeder moet betalen!! en dan renoveren en ook de C6 natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
c6 renoveren? nou al?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hej wassermann, kan je niet aan een mooi setje merak nokkenassen komen? Hoeft het geen 1000 euri te kosten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Hej wassermann, kan je niet aan een mooi setje merak nokkenassen komen? Hoeft het geen 1000 euri te kosten.
Nope, die zijn niet te vinden, en erger nog, ze passen niet. Daarom laat ik de originele nokkenas nu naar Merak profiel slijpen. Overigens, nieuwe nokkenassen zijn te koop in Italia. Ze kosten maar 700 euro. Per stuk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
garagestmarien schreef:c6 renoveren? nou al?
met renoveren bedoelde ik het huis dat ik ingekocht heb,niet de C6 die heb ik nog niet!! En ik zie trouwens niet in wat er aan zo een prachtige wagen al te renoveren valt
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb je dan dus ook die 220pk van de merak? Of zijn er nog andere verschillen met de merak motor?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Heb je dan dus ook die 220pk van de merak? Of zijn er nog andere verschillen met de merak motor?
Nee, zo simpel werkt het niet. Er zijn trouwens 3 soorten merak: de 3.0, de 3.0ss en de 2.0. Die laatste is er alleen voor de Italiaanse markt, en heeft een 170pk motor, maar dan 1999cc.
De Merak SS heeft van huisuit 220 pk, maar heeft o.a. andere zuigers, grotere kleppen en andere nokkenassen en carburateurs. Als je nu een SS motor zou gaan reviseren met moderne materialen en ontsteking, dan kom je zo op 240-250 PK.
Nu, ik heb een standaard 3.0 motor, met 190 pk. Als ik daar nu andere nokkenassen, zuigers en sproeiers inzet, dan kom ik ook wel aan de 210-215 pk. Het is dus een bijna SS blok. Overigens is een SS behoorlijk nerveus in het lage toerenbereik, en probeer ik dat juist te voorkomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:garagestmarien schreef:c6 renoveren? nou al?
met renoveren bedoelde ik het huis dat ik ingekocht heb,niet de C6 die heb ik nog niet!! En ik zie trouwens niet in wat er aan zo een prachtige wagen al te renoveren valt
Hé dames:
fftopic
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is best een respectabel toename. Ik heb begrepen dat je ook gasinjectie gaat plaatsen? Wat voor een regelcomputer was je van plan te gebruiken, is het er eentje die ook mee mag beslissen over de onsteking? De benzine blijft wel gewoon via de carbs lopen? Heb je nog overwogen iets zoals een VEMS te gebruiken? Die zou in staat moeten zijn niet alleen de ontsteking te bedienen maar vermoedelijk ook beide gas en benzine injectie in aparte gallerijen aan te sturen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:garagestmarien schreef:c6 renoveren? nou al?
met renoveren bedoelde ik het huis dat ik ingekocht heb,niet de C6 die heb ik nog niet!! En ik zie trouwens niet in wat er aan zo een prachtige wagen al te renoveren valt
Hé dames:
fftopic
DAME!!!
Voor wie aanzie jij mij Watermanneke?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
kreazyV8wuppo schreef:
echter ik zou (als revisiemonteur) even met de losse onderdelen (motor compleet met losse onderdelen zoals zuigers lagers nokkenassen ed. naar een revisiebedrijf gaan welke verstand van zaken heeft aangaande de SM motor.
en dan met name de kleine precisiedingen welke men moet kennen van die motor.laat hun beoordelen wat u heeft, en welke onderdelen vervangen moeten worden en belangrijker HOE .
mvgr wupke
En waar gaan we die vinden in Belgie , of goede adressen in nederland ???
Suggesties A U B
En wat zijn dan die kleine presieziedingetjes : :
Walter
Meten is weten , gissen is missen
nou zoals hier eerder in de draad aangegeven.
de koude bussen zijn niet goed.
je moet ze met dat dikke blok ijzer plaatsen en dan na honen, anders zijn ze ovaal.
dergelijke kleine weetjes als revisie specialist ,en dan met name dus de SM motor goed kennen, met al zn kleine weetjes,, dit moet zo, want anders, en dat moet zo want anders…
dus het is niet zomaar even een blok ik mekaar zetten, maar de speciale behandelmethode kennen, want ANDERS heb je er nog niks an, en ben je een hoop geld lichter….
de namen van die bewuste specialisten staan in deze draad…
citroids oid kwam meen ik voorbij…
PM anders waterman ff, of ik denk wel dat hij het hier zal posten.
mvgr wupke