Naar aanleiding van de recente discussies over CO2 uitstoot, had ik graag geweten wat de CO2 uitstoot is van de DS. Meer bepaald bvb mijn DS 23 IE
Geen idee, maar bij die van mij is het in ieder geval dik in orde.
Als ik het goed berekend heb gaat er 2 645liter* lucht door je motor per minuut. 1 deel van de 9 van je volume is benzine. Het is dus wel berekenbaar..?
Maar allicht zoek ik het te ver en kan het simpeler
*bij 2800R/min
Ingewikkelde berekeningen… Maar ach, als we ‘t niet weten moeten we ons ook niet schuldig voelen
Voor het minste schuldgevoel:
Gebruik de C4GP maar,
ik denk dat dat de properste auto uit je lijstje is…
Zucht die is nog niet binnen! Maar inderdaad, die stoot 155 gr/100 km uit
Waarom wordt LPG dan niet meer gepromoot? Verder denk ik dat NL’ers veel meer met LPG rijden dan Belgen. Ik ken iig niemand die met LPG rijdt…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Sjaak de Bollenboer schreef:Ik had begrepen dat de uitstoot op LPG erg laag was en dat de DS hierdoor mileuvriendelijker is dan een moderne auto.
En daar zou ik nog wel eens concrete cijfers van willen zien. Maar hoe kom je daar aan?
Totaal aantal Berichten: 11779
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat valt tegen. Maar als je haar krap genoeg afstelt wordt ze zuiniger en gaat ze minder meuk uit de uitlaat storten. Ook loopt ze dan warmer en neemt ze minder goed over
CO2 uitstoot wordt meest bepaald door de afstelling van je brandstofsysteem - hoe krapper, hoe minder. En voor de Nederlandse APK mag je dacht ik 1,50 volumeprocent CO2 uitstoten. Ik ken er die het op 0,14 %vol. ook goed doen!
Trouwens, we houden heel oude auto’s uit het milieu en recyclen als malloten. Ik zie geen milieu-problemen in klassiekerrijden
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
volgens mij hoeft het geen ingewikkelde rekensom te zijn.
Je weet vast je brandstofverbruik. Dan kun je uitgaande van een redelijk volledige verbranding toch gewoon uitrekenen hoeveel je uitstoot?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Valt het ook tegen als je een oldtimer op LPG gaat vergelijken met een moderne wagen op benzine?
Totaal aantal Berichten: 11779
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee, dat hoeft zeker niet! Mijn vader heeft een Chevrolet meteen loei van een V8 (5,7 l) die maar 0,05 %vol. CO2 uitstoot! Tis maar net hoe krap je de boel kunt afstellen voordat je moteurke het niet meer lief vindt!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11779
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
1 op 9 Sjaak? shiiiiiit, dan moet ik eens gaan afstellen! Ik haal net 1:8…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Penny Lane schreef:Nee, dat hoeft zeker niet! Mijn vader heeft een Chevrolet meteen loei van een V8 (5,7 l) die maar 0,05 %vol. CO2 uitstoot! Tis maar net hoe krap je de boel kunt afstellen voordat je moteurke het niet meer lief vindt!
Derk
Volume-procent dus ja En reken maar dat die V8 een slokje van het lucht/brandstofmengsel lust
Daarom doen diesels het zo leuk in CO2-tabellen: weinig verbranden betekent in het algemeen weinig CO2 uitstoten. Net een van de nadelen van LPG: meer verbruiken is meer CO2 (maar wel weer weinig NOx en fijnstof, alles heb z’n voor- en nadelen).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald: CO2 (koolstofdioxide) en CO (koolstofmonoxide).
Die 1,50 volumeprocent geldt als maximum voor de CO uitstoot en niet voor CO2.
CO is een schadelijk gas. Het gas waar je in de krant over leest, waar mensen ‘s nachts door overlijden als gevolg van een onvolledig verbrande slechte gaskachel, of verstopte afvoer.
CO2 is in principe een onschadelijk gas en komt bij elke (volledige) verbranding vrij. Wij ademen het zelfs uit. Het is echter wel de belangrijkste oorzaak voor de opwarming van de aarde, doordat er op het moment zeer veel meer geproduceerd wordt, dan dat er weer omgezet kan worden.
De CO2 uitstoot is volgens mij direct af te leiden van het verbruikt, hoe hoger het verbruik, hoe meer uitstoot van CO2. Een DS en ook mijn eigen CX stoten dus relatief veel CO2 uit. Ook veel CO t.o.v. een moderne auto, omdat ze geen katalysator hebben, maar dat is een ander verhaal.
Per liter LPG wordt minder CO2 uitgestoten dan bij een liter benzine, omdat lpg een hoger energetische waarde heeft. Ondanks het iets hogere verbruik bij LPG wordt per kilometer iets minder CO2 uitgestoten dan een kilometer op benzine.
Per liter diesel wordt meer CO2 dan geproduceerd dan bij een liter benzine, maar een diesel is veel zuiniger en stoot uiteindelijk per afgelegde kilometer minder CO2 uit dan een benzine.
Totaal aantal Berichten: 11779
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rogier, je kunt met die V8 toch wel 1:7 halen hoor! Jaargemiddeld 1:5,5… Gezien dattie dan bij het dubbele verbruik ongeveer 1/10 van de %vol van een goed afgestelde Snoek wegpuft, komt er dus ongeveer 1/5 van de totale absolute hoeveelheid uit (heel grof gerekend)! Zó ‘vuil’ is een Amerikaan niet, ghe ghe!
@ Docitro: punt! I stand corrected… Dat gaat dus óók op voor het Amerikanenverhaal. Minder gif uit een dikke V8 dus!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!