eXpelliarMus schreef:Van welk bouwjaar is daze dame? Misschien een tip om extra massa naar de veercomp te leggen en kijken wat dat doet, ik heb het ook gedaan en heb aan merkelijk minder last van storingen. Na een grondige schoonmaak beurt van het hydrauliesysteem met spoelolie en een bollen check, heb nu nieuwe LHM + een nieuwe voorraadbol er in en ik ben een blij zwevend mens.
Dat heb ik ook allemaal gedaan en nog veel meer, maar ben nog steeds geen blij zwevend mens
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
JanO schreef:eXpelliarMus schreef:Van welk bouwjaar is daze dame? Misschien een tip om extra massa naar de veercomp te leggen en kijken wat dat doet, ik heb het ook gedaan en heb aan merkelijk minder last van storingen. Na een grondige schoonmaak beurt van het hydrauliesysteem met spoelolie en een bollen check, heb nu nieuwe LHM + een nieuwe voorraadbol er in en ik ben een blij zwevend mens.
Dat heb ik ook allemaal gedaan en nog veel meer, maar ben nog steeds geen blij zwevend mens
groet, Jan
Nog steets niet? Das dan goed ruk zeg
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
??
eXpelliarMus schreef:JanO schreef:eXpelliarMus schreef:Van welk bouwjaar is daze dame? Misschien een tip om extra massa naar de veercomp te leggen en kijken wat dat doet, ik heb het ook gedaan en heb aan merkelijk minder last van storingen. Na een grondige schoonmaak beurt van het hydrauliesysteem met spoelolie en een bollen check, heb nu nieuwe LHM + een nieuwe voorraadbol er in en ik ben een blij zwevend mens.
Dat heb ik ook allemaal gedaan en nog veel meer, maar ben nog steeds geen blij zwevend mens
groet, Jan
Nog steets niet? Das dan goed ruk zeg
EUHHH, ik begrijp dat ik hier in het hoekje van de hiedroliek fundamentalisten ben terechtgekomen….
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Das helemaal juist.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
@eXpelliarMus:
Zeg dat wel… Soms veert hij even heel goed, maar meestal niet. Grote veeruitslagen gaan goed, de kleine meestal niet dus. Dat ligt voor een klein deel aan de banden, maar omdat het nogal wisselvallig is en soms heel goed, ligt het daar niet alleen aan. Sensoren en alle andere electronica heb ik al onderhanden genomen en volgens mijn controlelampje op de elektroklepvoeding werkt dat perfect. Ik moet het nu dus in mechanische en hydraulische oorzaken zoeken.
@ sutrebor|robertus:
Ik heb ergens gelezen dat je de elektroklep niet hoeft te verwijderen om de veer er uit te halen. De retourleiding moet eraf en dan met een grote dop de afsluitdop loshalen. De eerste veer die je tegen komt als je het anker met naald naar buiten schuift moet je verwijderen. Er zit nog wel een afdekplaatje onder de elektroklep; die zal er wel afmoeten om er bij te komen.
Als je dit niet op een brug of put doet, gebruik dan wel stevige assteunen!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Re: ??
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:eXpelliarMus schreef:JanO schreef:eXpelliarMus schreef:Van welk bouwjaar is daze dame? Misschien een tip om extra massa naar de veercomp te leggen en kijken wat dat doet, ik heb het ook gedaan en heb aan merkelijk minder last van storingen. Na een grondige schoonmaak beurt van het hydrauliesysteem met spoelolie en een bollen check, heb nu nieuwe LHM + een nieuwe voorraadbol er in en ik ben een blij zwevend mens.
Dat heb ik ook allemaal gedaan en nog veel meer, maar ben nog steeds geen blij zwevend mens
groet, Jan
Nog steets niet? Das dan goed ruk zeg
EUHHH, ik begrijp dat ik hier in het hoekje van de hiedroliek fundamentalisten ben terechtgekomen….
Zo kom je nog eens ergens
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
eXpelliarMus schreef:JanO schreef:eXpelliarMus schreef:Van welk bouwjaar is daze dame? Misschien een tip om extra massa naar de veercomp te leggen en kijken wat dat doet, ik heb het ook gedaan en heb aan merkelijk minder last van storingen. Na een grondige schoonmaak beurt van het hydrauliesysteem met spoelolie en een bollen check, heb nu nieuwe LHM + een nieuwe voorraadbol er in en ik ben een blij zwevend mens.
Dat heb ik ook allemaal gedaan en nog veel meer, maar ben nog steeds geen blij zwevend mens
groet, Jan
Nog steets niet? Das dan goed ruk zeg
Hoezo, nog steets niet, dat wot tog ook nooit wat…druit rukken die hele rotzooi.
Dat soort techniek is niet voor Franse ingenieurs weggelegd, mer ja, niemand wil luisteren.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ries schreef:eXpelliarMus schreef:JanO schreef:eXpelliarMus schreef:Van welk bouwjaar is daze dame? Misschien een tip om extra massa naar de veercomp te leggen en kijken wat dat doet, ik heb het ook gedaan en heb aan merkelijk minder last van storingen. Na een grondige schoonmaak beurt van het hydrauliesysteem met spoelolie en een bollen check, heb nu nieuwe LHM + een nieuwe voorraadbol er in en ik ben een blij zwevend mens.
Dat heb ik ook allemaal gedaan en nog veel meer, maar ben nog steeds geen blij zwevend mens
groet, Jan
Nog steets niet? Das dan goed ruk zeg
Hoezo, nog steets niet, dat wot tog ook nooit wat…druit rukken die hele rotzooi.
Dat soort techniek is niet voor Franse ingenieurs weggelegd, mer ja, niemand wil luisteren.
Maar jij hoeft ook niet te klagen, zonder hieperdepief toch?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik klaag niet, maar geniet nog immer van de verhalen van mensen die denken de boel feilloos aan het werk te krijgen….nee, das gemeen, een beetje…
@ sutrebor|robertus:
Ik heb ergens gelezen dat je de elektroklep niet hoeft te verwijderen om de veer er uit te halen. De retourleiding moet eraf en dan met een grote dop de afsluitdop loshalen. De eerste veer die je tegen komt als je het anker met naald naar buiten schuift moet je verwijderen. Er zit nog wel een afdekplaatje onder de elektroklep; die zal er wel afmoeten om er bij te komen.
Als je dit niet op een brug of put doet, gebruik dan wel stevige assteunen!
Bedankt voor de tip, Jan.
a.s. Zondag/Maandag kruip ik eronder.(wordt vervolgd)
Nogmaals, ik wil van de storingsgevoeligheid af !!
Bij mij zit die ergens, zeer wisselvallige vering.
De sportstand (en andere hydro-comp handelingen i.v.m. veligheid, noodstop,...e.d.) hoef ik niet.
Ik ben een heeeeeeel rustige rijder (zonder in slaap te vallen ) en heb maar dagelijks 20 km werkverkeer af te leggen.
Zonder files (in Limburg)
Maar om op een fiets naar het werk te gaan, dat wil ik mijn XM niet aandoen.
(en mijzelf ook niet )
Biertje ? .......... Nee, XM !
Vandaag een poging gedaan om de veer uit de elektroklep te halen. De auto stond bij mijn monteur op zijn zelfgemaakte put voor een oliewissel. De put was daarna nog een uurtje vrij, dus greep ik m’n kans om op een comfortabele manier dit klusje te klaren. (Vandaar dus geen fototoestel bij de hand).
Eerst heb ik het afdek plaatje vewijderd om meer slag met de leidingsleutel te kunnen maken. Dit bleek tevens de bevestigingssteun te zijn voor de elektroklep. De retourleiding was er zo uit, maar de afsluitdop zat muur en muur vast. Met dop 24 en een behoorlijke sleutel ging het niet. De klep zat alleen nog vast aan vier hydraulische leidngen, dus heb ik de bevestigingssteun maar weer gemonteerd. Durfde nu meer kracht te zetten maar was toch bang om de boel kapot te draaien, voooral om dat die bevestigingsplaat vrij slap is. De enige manier is eienlijk het hele apparaatje te verwijderen en in een bankschoef te klemmen. Daar was geen tijd voor, dus heb ik de boel maar weer dicht gedraaid .
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Hoi Jan,
Ik heb vandaag de hele morgen gekleund
Nergens is die electroklep te vinden.
XM opgekrikt om de klep klep te zoeken.
Van links, rechts en voor bekeken (onderaan), nergens iets waarvan ik zeker wist, dit is ‘em.
Mijn XM heeft Diravi stuurbekrachtiging,... en daar gaat het fout.
Volgens mijn schema’s !
Er wordt hier zelfs over voor en achter klep gerept !!
Vanavond zet ik de schema’s erop, kan/kunnen jij/jullie zelf kijken.
Zal omstreeks 22:00 uur zijn, een citrofiel heeft ook andere verplichtingen.
p.s. Klote om onder de auto te werken, volgende poging ga ik naar een brug in een DHZ-garage.
Biertje ? .......... Nee, XM !
sutrebor schreef:
Mijn XM heeft Diravi stuurbekrachtiging,... en daar gaat het fout.
Volgens mijn schema’s !
Ik denk het niet, een 2.0i met DiRaVi, no way.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik denk het niet, een 2.0i met DiRaVi, no way.
Geen Diravi ?
Bij de aankoop is mij verteld van wel.
Maaaar morgen ga ik naar een citroen-reparateur (Ger v. Krevel, Kerkrade)
Kijken wat hij ervan zegt.
Schema’s komen wat later. ops:
Biertje ? .......... Nee, XM !
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Kun je zo controleren, als je stuur vanzelf naar de middenstand terugloopt, terwijl je stilstaat!, dan heb je Diravi.
Zo niet, dan heb je Dirass.