Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik vind het optioneel maken van hydraulique erg jammer. De prijs zakt in mijn ogen juist ook omdat door massaproductie de kostprijs per eenheid omlaag gaat. Nu zal het als optie wel duidelijk duurder worden. Ik ben bang dat dit soort maatregelen de doodsteek zal betekenen voor de hydraulique.
Toch is het wel apart, want je ziet dat de conventionele vering ook steeds slimmer wordt (met actief geregelde variabele schokdemping) en dus dichter naar de hydraulique toe groeit.
Aan de andere kant. veel mensen zullen niet eens het verschil merken (ik vond de hydaulique in de C5 waarin ik reed ook niet heel overtuigend meer aanwezig) dus dan kun je botweg zeggen: “who gives a fuck!?”
Toch blijft het in mijn ogen een aardig ontwerp. Ik heb de oude C5 nooit erg mooi gevonden en daar doet de hydraulique niks aan af. Deze C5 vind ik best geslaagd en hoewel ik het echt betreur dat ie standaard zonder hydraulique geleverd wordt, doet dat niks af aan het statement dat ik het best een aardig ontwerp vind.
Dit kan toch niet waar zijn allemaal! Eerst al die ‘Duitse looks’ en dan blijkt nu ook nog eens dat deze grote Citroën standaard zonder het voor Citroën kenmerkende hydropneumatische veersysteem geleverd gaat worden!?
Ik begrijp trouwens ook niet waarom verschillende mensen het zo begrijpelijk vinden dat Citroën een Duitse carroserie op het onderstel van een Peugeot 407 heeft gezet. Dat zou de zakelijke rijder allemaal zo aanspreken… Je moet je toch juist onderscheiden van de concurrentie! De zakelijke rijder die houdt van een gewone auto met zakelijke (sportieve Duitse) uitstraling heeft immers al keuze genoeg.
Citroën is juist het merk om een net iets andere auto te bouwen voor al die mensen die een auto willen hebben die net iets minder op alle concurrenten lijkt.
Waarom hebben ze nu niet net wat meer naar de C6 gekeken? Ik dacht net dat ze weer een beetje op de goede weg waren…
L’Auto-Journal van vandaag 21/7 wijdt diversepagina’s aan de nieuwe C5.
Volgens L’Auto-Journal is de keuze voor een klassiek kofferdeksel bedoeld om de C5 hogerop in het gamma te kunnen positioneren. De hydractieve ophanging zal enkel op de topversies standaard zijn, op de andere versies is dit een optie. Hiermee zou Citroën enerzijds willen aangeven dat de hydropneumatische ophanging eigenlijk een topgamma-product is, en anderzijds de kosten van de basismodellen willen drukken.
De nieuwe C5 zal standaard of als optie beschikken over een elektrische parkeerrem, een parkeerhulp die bepaalt of de gevonden parkeerplaats voldoende groot is, LED-achterlichten, navigatiesysteem met harde schijf van 30 gieg, ... Dieselmotoren : HDI 1.6, 2.0, 2.2 en V6 2.7. Benzinemotoren : 1.6 (PSA/BMW), 2.0 en V6.
Ze schrijven ook nog iets voor de nieuwe C5 break : vergeet de verticale achterlichten van het huidige model, de nieuwe break zal achterlichten hebben die doorlopen op de flanken van de auto, vergelijkbaar met deze van de C4 Picasso 5-zitter. Het maximale koffervolume van de break zou toch nog 1700 dm³ bedragen.
Foto’s :
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Toch blijf ik het raar vinden geen HP vering om de kosten te drukken. Twee onderstellen maken is niet duur zeker.
Dat dit geen probleem is blijkt wel uit de p407, die heeft ook geen bollen
De C6 en p407c delen een onderstel, net zoals de 405 een BX was zonder bollen.
De p406 en p605 waren ook Citroëns (BX, Xm resp.) zonder bollen maar met een andere achterwielophanging.
Waar de schroefveren zitten (met demper er middenin) zet je een HP-veercilinder, voor de bollen is altijd wel een plekje te vinden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
‘Lijkt op een A6’ een compliment voor Citroen? Dat is zoiets als ‘gefeliciteerd jullie hebben een eindeloos saaie auto gebouwd’. De A6 is nou niet bepaald een sprankelend ontwerp, het predikaat ‘ouwe lullen bak’ (zoals de traditie van Audi betaamt), past er precies bij. Fijn. Citroen bouwt oude lullen bakken. De heren ingenieurs, ontwerpers en innovateurs die in de gouden tijd bij Citroen werkzaam waren zouden er vast blij mee zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Dat lijkt me zeker geen compliment. Citroën dient namelijk geen Audi’s te bouwen of wagens die daar op lijken maar Citroëns zoals de Citrofielen die altijd gehad hebben willen. En nu de hydropneumatiek er ook nog wordt uitgeschopt kan je helemaal van een ramp voor de Citroën liefhebbers spreken. Zij verwachten terecht vanaf de klasse GS(A)/BX/Xantia/C5 veerbollen.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
1. Mensen, stop ‘s met het drama! HP is standaard op alles behalve het instapmodel. Een optie van 1000eur is toch niet onoverkomelijk? Kost je minder dan metallic lak
2. Passat, BM3, s60, A4, MB-C, 9-3 allemaal koffer, behalve de 9-3 allemaal succesvol; Vectra, Mondeo, ook leverbaar als 4d.
Er was niks mis met GS, CX of DS. De 4deurs p405, p406, p407 verkochten beter dan de equivalente 5deurs Citroën.
3. PSA is geen automerk maar een holding voor twee merken Peugeot& Citroën. Peugeot drijft op 207 (en 307/8 ) Citroen op Picasso (en C3) De “Citroën” fabriek in Rennes maakt momenteel meer Peugs (407+407c) dan Citroenen (C5+C6)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:1. Mensen, stop ‘s met het drama! HP is standaard op alles behalve het instapmodel. Een optie van 1000eur is toch niet onoverkomelijk? Kost je minder dan metallic lak
2. Passat, BM3, s60, A4, MB-C, 9-3 allemaal koffer, behalve de 9-3 allemaal succesvol; Vectra, Mondeo, ook leverbaar als 4d.
Er was niks mis met GS, CX of DS. De 4deurs p405, p406, p407 verkochten beter dan de equivalente 5deurs Citroën.
3. PSA is geen automerk maar een holding voor twee merken Peugeot& Citroën. Peugeot drijft op 207 (en 307/8) Citroen op Picasso (en C3) De “Citroën” fabriek in Rennes maakt momenteel meer Peugs (407+407c) dan Citroenen (C5+C6)
eviltwin schreef:1. Mensen, stop ‘s met het drama! HP is standaard op alles behalve het instapmodel. Een optie van 1000eur is toch niet onoverkomelijk? Kost je minder dan metallic lak
Een optie van 1000 euro, dat kost je meer dan metallic lak. Metallic lak kost in België :
300 euro op de C1, C2, C3, C3 Pluriel
400 euro op de C4, Xsara Picasso
450 euro op de C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C5, C5 break
550 euro op de C8
790 euro op de C6
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:eviltwin schreef:1. Mensen, stop ‘s met het drama! HP is standaard op alles behalve het instapmodel. Een optie van 1000eur is toch niet onoverkomelijk? Kost je minder dan metallic lak
Een optie van 1000 euro, dat kost je meer dan metallic lak. Metallic lak kost in België :
300 euro op de C1, C2, C3, C3 Pluriel
400 euro op de C4, Xsara Picasso
450 euro op de C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C5, C5 break
550 euro op de C8
790 euro op de C6
op de C6 kost metallic 1100 dat lijkt me een aardige indicatie voor de X7 gezien het feit dat hij uit hetzelfde kataforese-bad zal komen.
maar in België zal het waarschijnlijk minder dan 1000eur kosten, de HP optie
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ZX1.4i schreef:Deze is gewoon prachtig
Type-1 had een lelijke neus en mooie achterkant, type-2 was het andersom, deze is gewoon perfect
inderdaad, de kont van de huidige C5 is niet om aan te zien
en ja, deze heeft trekjes van een duitser, maar citroën kennende zal ie veel beter rijden dan een duits!
ik vind hem op het eerste gezicht geslaagd, wel spijtig dat het een stuur a la C4 is met vast middenstuk, vind ik maar boecht om eerlijk te zijn
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-07-2005
- 2CV Special
- C4 (2004-heden) 2.0 16v Exclusive
Audi C5??