Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
er zijn hier in frankrijk ook exportplaten te krijgen. hoe het precies in z’n werk gaat weet ik niet. ik ben dan ook niet van plan om mezelf en mijn handeltje te exporteren, dus heb ik dat niet uitgezocht, maar die exportplaten bestaan wel.
daarbij, er zijn toch wel meer mensen die rijdend een auto uit frankrijk hebben gehaald?
waarom laten die niet even weten hoe het allemaal in z’n werk gaat?
garagestmarien schreef:er zijn hier in frankrijk ook exportplaten te krijgen. hoe het precies in z’n werk gaat weet ik niet. ik ben dan ook niet van plan om mezelf en mijn handeltje te exporteren, dus heb ik dat niet uitgezocht, maar die exportplaten bestaan wel.
daarbij, er zijn toch wel meer mensen die rijdend een auto uit frankrijk hebben gehaald?
waarom laten die niet even weten hoe het allemaal in z’n werk gaat?
exportplaten is nogal een gedoe vaak aangezien de meeste instellingen alleen door de weeks open zijn en het vaak veel geld en tijd kost
daarbij is de plaat alleen van toepassing in dat land dus als je door meerdere landen moet
wat je ook kan doen is de auto op een frans adres verzekeren in frankrijk en dan hierheen rijden je moet aleen wel iemand in frankrijk hebben
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
garagestmarien schreef:
er zijn toch wel meer mensen die rijdend een auto uit frankrijk hebben gehaald?
waarom laten die niet even weten hoe het allemaal in z’n werk gaat?
Heb ik al gedaan
Gewoon 1 kopen , voor die tijd even een verzekeringsmaatschapij opzoeken waar je hem voor 1 week verzekeren kan op chassisnummer en frans kenteken.
En dan : rijden in je nieuwe aanwinst.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
garagestmarien schreef:er zijn hier in frankrijk ook exportplaten te krijgen. hoe het precies in z’n werk gaat weet ik niet. ik ben dan ook niet van plan om mezelf en mijn handeltje te exporteren, dus heb ik dat niet uitgezocht, maar die exportplaten bestaan wel.
daarbij, er zijn toch wel meer mensen die rijdend een auto uit frankrijk hebben gehaald?
waarom laten die niet even weten hoe het allemaal in z’n werk gaat?
Precies, zo moeilijk is ‘t niet. Gewoon bij de lokale variant van de RDW exportkenteken regelen, platen laten maken, verzekering regelen (nog ‘t lastigst misschien) en klaar.
Die platen gelden ook over de grens, anders waren ‘t geen exportplaten
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
citro-power schreef:Gewoon 1 kopen , voor die tijd even een verzekeringsmaatschapij opzoeken waar je hem voor 1 week verzekeren kan op chassisnummer en frans kenteken.
En dan : rijden in je nieuwe aanwinst.
Nog makkelijker
beerpeet schreef:garagestmarien schreef:er zijn hier in frankrijk ook exportplaten te krijgen. hoe het precies in z’n werk gaat weet ik niet. ik ben dan ook niet van plan om mezelf en mijn handeltje te exporteren, dus heb ik dat niet uitgezocht, maar die exportplaten bestaan wel.
daarbij, er zijn toch wel meer mensen die rijdend een auto uit frankrijk hebben gehaald?
waarom laten die niet even weten hoe het allemaal in z’n werk gaat?Precies, zo moeilijk is ‘t niet. Gewoon bij de lokale variant van de RDW exportkenteken regelen, platen laten maken, verzekering regelen (nog ‘t lastigst misschien) en klaar.
Die platen gelden ook over de grens, anders waren ‘t geen exportplaten
Het exportkenteken is in het leven geroepen om een auto over de weg uit te kunnen voeren. Het is dus in principe ook in het buitenland geldig. De wetgeving van het land waar die auto doorheen rijdt, gaat echter boven de regels die aan het Nederlandse exportkenteken verbonden zijn. Uit uw verhaal kan geconcludeerd worden dat Duitsland het Nederlandse exportkenteken niet erkent en eigen wetgeving op dit gebied heeft. In zo’n situatie zit er niets anders op dan een volgend keer maar tevens een Duits exportkenteken aan te schaffen.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Preciezer: Transitokenteken
Maar het ging hier over importeren vanuit Frankrijk
beerpeet schreef:Preciezer: Transitokenteken
Maar het ging hier over importeren vanuit Frankrijk
dat is er vanaf 1 juli maar het wordt wel een stuk makkelijker dan
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
hehe, eindelijk zijn we er uit. nu alleen die verzekering nog zeker. hoewel dat met zo’n transitoplaat toch in nederland zou moeten kunnen.
één europa zeggen ze dan.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wil toch ‘t laatste woord hebben
Al krijg ik dat vast niet
Exportkenteken blijft gehandhaafd en is wel degelijk internationaal geldig en bedoeld om het land rijdend te verlaten.
Het wordt alleen niet wereldwijd erkent. Transitokenteken is bedoeld voor auto’s zonder Nederlands kenteken, exportkenteken is gewoon een Nederlands kenteken voor auto’s met NL kentekenbewijs en keuring en dus in ieder geval binnen de EU geldig. Het Z-kenteken of 7-daags kenteken (voor auto’s zonder geldig kentekenbewijs) wordt inderdaad niet door Duitsland erkend.
trax schreef:FF bellen met citroklassiek daar kun je zonder problemen op frans kenteken je auto verzekeren voor de terugreis . Mits er een kenteken op zit uiteraard. Heb vorig jaar een 2cv mee genomen een telefoontje was voldende
wat zijn de nadelen zit je zeker direct aan een verzekkering voor een lange tijd
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:trax schreef:FF bellen met citroklassiek daar kun je zonder problemen op frans kenteken je auto verzekeren voor de terugreis . Mits er een kenteken op zit uiteraard. Heb vorig jaar een 2cv mee genomen een telefoontje was voldende
wat zijn de nadelen zit je zeker direct aan een verzekkering voor een lange tijd
Ja, want de voorlopige dekking de ze je bieden is er zuiver voor om jou als klant binnen te slepen. Dus, enkel 2 dagen verzekeren op frans kenteken zodat je naar NL kunt om vervolgens een andere maatschappij op te zoeken vinden ze NIET gaaf!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat een gedoe allemaal.
Met mijn GS (al wel eer 5 jaar geleden) ging het zo.
- verkoper regelt CT (franse APK): is in F verplicht (schijnbaar) bij verkoop als de CT meer dan een half jaar geleden gedaan is.
- verkoper vult een overdrachtsformuliertje in (die hebben garages wel liggen).. Daarop kruist ie de optie aan: export. Ook kreeg ik een nota (aankoopbewijs).
- verkoper zet 2 diagonale strepen erop met “verkocht op dag/maand/jaar”. De koper mag nog gewoon 15 dagen legaal blijven rondrijden met de platen die erop zitten. In die tijd zal hij normaalgescproken een nieuwe carte grise ontvangen. (frans kentekenbewijs). Het is geen probleem als je geen frans ingezetene bent.
- koper dient een verzekering te regelen (de franse verkoper controleerde dit expliciet: wellicht is het zelfs verplicht dat de verkoper dit checkt?).
Nu kan je gewoon als NL-er op die franse platen tot de NL grens rijden.
- in NL mag je niet niet rijden omdat er geen BPM aangifte is gedaan. Meja, de auto is gewoon verzekerd (dit heb ik expliciet nagevraagd). Ik heb dus gewoon de gok genomen op een BPM boete en heb de GS tot huis gereden en daar gelijk in de stalling gezet.
- daarna kun je een rdw keuring afsrpreken, waarvoor je een eendagskenteken regelt (moet je wel zelf platen maken). Uiteraard moet je de auto weer verzekeren (kan met het nummer van het eendagskenteken) en dan kun je helemaal legaal vanaf je huis of stallingsadres met de kortste route naar het RDW station rijden. Sja, wat is de kortste route??
Stel nu dat je het laatste stukje vanaf de grens tot je huis legaal wil rijden, zul je een eendagskenteken moeten regelen. Je kan ook iemand met een niet NL rijbewijs laten rijden. Het hangt namelijk puur op de niet voor de auto afgedragen BPM.
RDW keuring is tegewnoordig heel simpel omdat het niet meer gecombineerd wordt met APK. Dat maakt het flexibeler omdat bij afkeur bij de RDW je weer een nieuwe afspraak moet maken, terwijl afkeur bij een gemiddeld APK station soms nog wel ter plekke te regelen is (als het iets simpels is als een lampje of een ruitenwisser).
Tegelijk met de RDW keuring moest de BPM aangifte gedaan worden. De douane zat bij mij in Den Bosch in hetzelfde gebouw als de RDW. Wel weer een apart loketje waar je weer apart een half uur in de rij kon gaan staan.
Daarna ontvang je je kentekenbewijs en kun je definitief verzekering regelen.
Het is allemaal wel wat geneuzel maar uiteindelijk best te doen.
Als je echt op safe gaat (panne met je nieuwbakken wagen is natuurlijk ook een risico) dan is een auto ambulance of oprijwagen de enige optie. Met een 505 heb je in geval van een ambulance wel een forse trekauto nodig en een BE rijbewijs.
Meja, terugrijden met de GS vanuit departement 16 (900 km) met een paar kameraden is ook wel errug leuk!
Oja: die verzekering op chassisnummer (via VWE) om vanuit Frankrijk naar NL te komen was prijzig (rond de 175 gulden voor 14 dagen). De verzekering op 1dags kenteken voor de RDW keuring kon ik gewoon via emerpark. Ja, daar zit je dan aan Emerpark vast, maar dat was ik toch al van plan dus dat was geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
mpostma schreef:Wat een gedoe allemaal.
Met mijn GS (al wel eer 5 jaar geleden) ging het zo.
- verkoper regelt CT (franse APK): is in F verplicht (schijnbaar) bij verkoop als de CT meer dan een half jaar geleden gedaan is.
............................
dit is niet nodig, maar om een nieuwe carte grise te kunnen krijgen is een ct nodig van maximaal 6 maanden. bij export heb je geen nieuwe cg nodig, dus is een keuring niet verplicht.
het is zelfs zo, dat onze beast met engels kenteken helemaal geen keuring nodig heeft. ze heeft alleen een franse verzekering en het is raadzaam een ct te laten verrichten, maar in geval van ongeluk is het niet noodzakelijk en zal een verzekering gewoon uitkeren. een keuring is alleen om de eventuele polities die je aan zouden kunnen houden gerust te stellen en niet onnodig tegen de haren in te strijken.
dit even als extra informatie.
trax schreef:HAD IK EVEN GEMIST €175 VOOR de terug reis//// best duur citroklassiek kost niets mits je de auto daar ook verzekerd of er al een auto hebt verzekerd
Ik weet niet of je op mijn bericht reagereerT? Maar toen was het 175 gulden.
Nog prijzig, maar 175 is het bedrag waar je een beetje youngtimer een jaar van verzekerd…
@garagestmarien: interessante info: ik wist dit niet en was indertijd verbaast dat de dealer (!) nog de moeite nam om em te laten keuren terwijl die GS uit FRankrijk zou verdwijnen. Maar hij vertelde dat hij het verplicht was. De garage wilde ook expliciet mijn groene kaart zien, dus wellicht is het een aanbeveling om wel een groene kaart erbij te hebben.