Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
docitro schreef:Er .
CO2 is in principe een onschadelijk gas en komt bij elke (volledige) verbranding vrij. Wij ademen het zelfs uit. Het is echter wel de belangrijkste oorzaak voor de opwarming van de aarde, doordat er op het moment zeer veel meer geproduceerd wordt, dan dat er weer omgezet kan worden.
.
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Wij arrogante Homosapiens denken dat wij de temperatuur van de aarde kunnen beinvloeden. Dat is wat Al gore ons probeert wijs te maken terwijl hij zelf al 60 keer rond de aarde is gevogen in zn prive 747.
Andere onderzoeken wijzen uit dat de zonne activiteit een naijlend effect heeft op de temperatuur! zo’n 10 jaar geleden was die activiteit erg hoog waardoor de oceanen een beetje warmer zijn geworden en nu minder CO2 vast houden! Dat zelfde effect was er een aantal jaar na de oorlog toen de industiele activiteit op een heel llaag pitje stond…
Waterdamp is overigens ook een erg goed broeikas gas….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Sjaak, netjes! Ik draai 310 km op 44 liter ofzo. Dat is zelfs 1:7!! Staat dus duidelijk de gaskraan een tikkie te ver open - daar gaan we wat aan doen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Voor een DS23ie heb ik geen gegevens kunnen vinden, maar een 1985 cc-motor stoot algauw een 280 à 290 gram co2 per kilometer uit.
Een DS23ie zal wellicht ergens daarrond zitten.
De site waar het op staat, is
hier te vinden. Hij wil wel niet altijd alle gegevens tonen…
280gram per 100 km, het lijkt veel maar dat is niet zo veel meer dan een C6 2,7 liter diesel met 230g/km, maar we zijn dan ook geen kilometervreters.
Misschien al gehoord dat een Toyota Prius meer vervuilt in z’n hele carrière dan een Hummer? Omdat het zoveel energie kost hem te bouwen, omdat er van over de hele wereld onderdelen en grondstoffen moeten worden aangevoerd, omdat er jaren aan ontwikkeld is (de ingenieurs rijden ook met de auto naar de fabriek, dat is allemaal in rekening gebracht), omdat bepaalde hybride-componenten niet 1,2,3 te recycleren zijn, ...
Met onze DS’en kunnen we de vervuiling die door het bouwen is veroorzaakt, “afschrijven” over tientallen jaren. Dan mogen we wel wat meer C02 uitstoten. Dus: ophouden met stigmatiseren, beste Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters, en rijden maar!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
BEsuper schreef:. Dus: ophouden met stigmatiseren, beste Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters, en rijden maar!
JUIST!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
BEsuper schreef:Voor een DS23ie heb ik geen gegevens kunnen vinden, maar een 1985 cc-motor stoot algauw een 280 à 290 gram co2 per kilometer uit.
Een DS23ie zal wellicht ergens daarrond zitten.
De site waar het op staat, is
hier te vinden. Hij wil wel niet altijd alle gegevens tonen…
280gram per 100 km, het lijkt veel maar dat is niet zo veel meer dan een C6 2,7 liter diesel met 230g/km, maar we zijn dan ook geen kilometervreters.Misschien al gehoord dat een Toyota Prius meer vervuilt in z’n hele carrière dan een Hummer? Omdat het zoveel energie kost hem te bouwen, omdat er van over de hele wereld onderdelen en grondstoffen moeten worden aangevoerd, omdat er jaren aan ontwikkeld is (de ingenieurs rijden ook met de auto naar de fabriek, dat is allemaal in rekening gebracht), omdat bepaalde hybride-componenten niet 1,2,3 te recycleren zijn, ...
Met onze DS’en kunnen we de vervuiling die door het bouwen is veroorzaakt, “afschrijven” over tientallen jaren. Dan mogen we wel wat meer C02 uitstoten. Dus: ophouden met stigmatiseren, beste Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters, en rijden maar!
inderdaad!!! voor de Belgen en mss sommige Nederlanders die gisteren het nieuws hebben bekeken in Belgenland: Minister peeters wil op een bepaalde termijn alle vervuilende wagens en dit alles wat voor 1996 op de markt is gebracht,uit het verkeer halen!! Hij zal (tot nu toe)niemand verplichten,maar ze zwaaien met premies die het mogelijk zouden maken om een milieuvrienddelijkere wagen aan te schaffen,als je een oudere wagen uit ‘t verkeer haalt!! HIER TEGEN MOETEN WIJ ONS VERZETTEN!!!!! want on deel oldtimers vertegenwoordigen maar 20% van de totale uitstoot!! moest ge eens weten,ik zit in de verwarmingssector,wat er daar allemaal uitgestoten word!! en wij de boel maar afkeuren!!maar dan dreigt de klant met zijn contract op te zeggen en is dan de baas weer niet gelukkig!! dus moeten wij dit in de meeste gevallen oogluikend toelaten!!! Nou moet ik ook zeggen dat zouets verbeteren,dus de totale uitstoot,niet op een paar dagen realiseerbaar is!
Dus nog lekker verder blijven karren!!
@cocico:
das toch logisch dat wij belgen niet op LPG rijden! je betaald immers een suplementaire taks op een LPG wagen
op een DS 21 IE,zoals de mijne betaal je jaarlijks 148 € suplementair!!
das meer dan de rijtaks en verzekering samen,die ik nu momenteel betaal!!en ook wij gebruiken onze oldie’s niet als dagelijks voertuig meestal! dus de kostprijs van een LPG instalatie,zal je er nooit kunnen terug uithalen
Ja Blooper, maar wààrom is er zo’n taks op LPG bij ons?
Overigens vind ik de maatregel van Peeters (waarbij je je oude auto vervangt voor een nieuwe die voldoet aan bepaalde, nog vast te leggen milieunormen en er dan een premie voor krijgt) een héél goed plan.
Onze oldies worden niet bedreigd, want wij willen ze houden. Maar mensen die met een Golf II of zo rijden kunnen zo overstappen op een C4 en dan de Green Act premie van Citroën vangen + de premie van de Vlaamse Overheid. Ik zie zo direct geen probleem
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
cocico schreef:Waarom wordt LPG dan niet meer gepromoot? Verder denk ik dat NL’ers veel meer met LPG rijden dan Belgen. Ik ken iig niemand die met LPG rijdt…
Het gaat de regering nooit om het milieu maar om geld, anders hadden ze LPG bij de invoering allang gepromoot, maar nee, ze pakken LPG rijders juist extra, tenzij je een G3 installatie kan betalen. Daarbij komt wel dat er steeds minder tankstations met LPG komen door het ontmoedigingsbeleid.
Er zijn 2 vervuilende effecten in deze wereld. Het global warming (broeikaseffect), veroorzaakt door CO2, en global dimming, veroorzaakt door fijnstof. Het laatste dimt het zonlicht door een deel te weerkaatsen terug de ruimte in, en vermindert daarmee ook de effecten van global warming. Gewoon meer dieselauto’s op de weg, dan komt het allemaal wel goed, alleen moeten ze bij het VROM dan weer die roetfilter reclame terugdraaien…...
Als je kijkt naar de moderne landrovers, BMW X5, Volvo XC90 en dat soort snelle tractoren, dan is een DS denk ik beter voor het milieu.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bartjes, CHECK!
De motoren van nu lopen reuze efficiënt, maar moeten een enorme hoop auto meer meeslepen cq. van power voorzien waardoor auto’s nog precies hetzelfde uitbraken & opstoken als vroeger! Verhip, mijn BMWtje is KLEINER dan een nieuwe MINI!! Zelfs een Agilaatje of een C1 zijn geen echt kleine autootjes meer…
, een Prius kán 1:23. Ik reed met een afgeroste Opel Combo diesel 1:19,8 en dan hoefde ik niet te trutten ook! Het is allemaal zó relatief dit…
Wat de Belgische lezers betreft: Ik leef met jullie mee! als zoiets nou per sé moet, waarom dan niet naar Duits voorbeeld waar je tegenwoordig belastingvoordeel krijgt met een geregelde katalystor onder je oldtimer? Dat houdt op zijn minst het industrieël/cultureel erfgoed in stand!
Tjee: wij komen er in Nederland al oldtimerrijdend mooi maar weer goed vanaf!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
begrijp de vraag van cocico goed, hoeveel uitstoot co2 heb ik
denk dat dit kan gemeten worden in een garage?
best wel interresant om lezen, denk dat LPG op een oldtimer dus ook beter is dan bvb. een 5 reeks diesel
momenteel is het een voorstel om aub je wagen in te ruilen, vrees alleen dat het niet altijd zo gaat zijn tenzij je met harde valuta over de brug komt
Kris Peeters is ook voorstander van betalen naar vervuiling
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je uitstoot kunnen ze bij de garage meten idd. Gewoon een viergastestje laten doen! Dan weet je alles van de samenstelling in %vol. van je uitlaatgassen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:
Wat de Belgische lezers betreft: Ik leef met jullie mee! als zoiets nou per sé moet, waarom dan niet naar Duits voorbeeld waar je tegenwoordig belastingvoordeel krijgt met een geregelde katalystor onder je oldtimer? Dat houdt op zijn minst het industrieël/cultureel erfgoed in stand!
Tjee: wij komen er in Nederland al oldtimerrijdend mooi maar weer goed vanaf!
Nou ik denk dat wij wel beter af zijn. 80 € wegentaks voor mijn DS en 100 € verzekeringen pèr jaar! Plus de benzine!
Ik zal de volgende keer vragen of ze die test willen doen
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmmh, das zo slecht nog niet. Ik bedaal dan geen taks maar wel een hele berg verzekering (E 50,- per maand) omdat ik m als dagelijkse auto gebruik. Maar ja, wel LPG waardoor hij goedkoper rijdt dan een klein jappannertje.
Dat doe ik ook,maar heb ‘gewoon’ een klassiekerverzekering van een tientje in de maand.
Mag er maar 12500 km/jaar mee rijden,en dat zonder eerste-auto-verplichting…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
cocico schreef:Ja Blooper, maar wààrom is er zo’n taks op LPG bij ons?
dat moet je aan de fiscus vragen
het verschil in Nederland met België is dat zij GEEN belasting meer betalen op een oldtimer OOK NIET op LPG!
Dus das in België wel het geval!! laat maar eens LPG in uw DS leggen:
1) suplementaire technische controle elk jaar VERPLICHT!
2) een jaarlijkse suplementaire belasting van 148,68 €,oldtimer of niet!
3)kostprijs installatie: eer je die dan gerecupereerd hebt,aangezien wij Belgen onze oldies niet als dagelijks voertuig gebruiken!
momenteel is het een voorstel om aub je wagen in te ruilen, vrees alleen dat het niet altijd zo gaat zijn tenzij je met harde valuta over de brug komt
Kris Peeters is ook voorstander van betalen naar vervuiling
Daar ben ik bang voor,dat ze onze oldie’gaan belasten op een gelijkwaardige belastings schaal als de gewone wagens! en aan gezien onze wagens ,niet fiscaal aantrekkelijk zijn,gaan we een serieus pak harde valuta moeten neertellen!!!
VB: DS 21 INJECTION: verkeersbelasting: =12 Fisc. PK=413,69 € jaarlijks.
VB : SM 2.7 Carbu : verkeersbelasting: =15 Fisc. PK= 644,95 € jaarlijks.
betekend in mijn geval een jaarlijkse verkeersbelasting van 1058,64 € voor beide bolides samen ,waar ik mss in totaal samen een 8000 km’s mee ga rijden, als hobby!! Dus neem die 8000 km’s per jaar samen door beide bolides,dan vind ik de verkeersbelasting niet in verhouding met de uitstoot van beide wagens ten opzichte van de milieuvervuiling die ze dan zouden veroorzaken
IK geloof niet dat ze de oldtimers willen afstraffen, ze weten ook dat wij niet veel bijdragen aan de uitstoot; want onze oldies zijn aan regels onderworpen (max. 30 km in de omtrek, niet na zondsondergang enz.)
Daarenboven zijn oldies een deel van het ‘patrimonium’ en ik denk niet dat er een minister zich in de (nabije) toekomst bij die (toch wel grote groep) onpopulair wil maken
Ik denk dus nog altijd: de premie is een goeie maatregel, en ik ben blij met het huidige oldtimerregime hier in ons land. Alleen LPG zou meer gestimuleerd moeten worden ipv afgestraft!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
¿Que? Mogen jullie in België niet verder dan 30 KM van huis met jullie ouwetjes? En niet na zonsondergang ook? Dat is toch niet echt zo ???
Ik geloof werkelijk dat het hier in NL zolang het nog duurt een oldtimerparadijs is! Met waarschijnlijk Groot-Brittanië een goede tweede. Of een gedeeld eerste, dat kan ook…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!