Interne lekkage?
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 22 juni 2007 09:51 PM

Vanmiddag heb ik eens met draaiende motor en in rijstand een paar retourslangen op het LHM reservoir losgetrokken om te kijken of er wat uit kwam. Uit het dunne retourlekkage slangetje dat zonder klem op het verticale pijpje geschoven zit komt alleen iets uit druppelen als de vering van laag naar hoog gezet wordt en bij draaien aan het stuur. De retourslang van de debietregelaar en het stuurventiel gaf echter een centimeter dikke volle straal zonder aan het stuur of de rem te zitten. Is dit normaal? Of wijst dit op interne lekkage waarbij veel systeemdruk verspilt wordt?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 22 juni 2007 10:10 PM
  [ # 1 ]

Of het normaal is weet ik niet maar die van mij doet het ook.
Ik denk wel dat het hoort want ik heb het vaker meegemaakt.

Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 juni 2007 04:12 AM
  [ # 2 ]

mmm, dit ga ik ff volgen.
de retour leiding die strak tegen het brandschot aan zit aan de bovenkant en bij het reservoir haaks naar beneden komt en in een rubber slangetje gaat. Daar lekt het bij mij af en toe nu ook flink en dan opeens een aantal dagen gewoon helemaal niks, geen druppel.

er hoeft geen lhm bij, die staat prima…
wat je lekt, dat moet je toch bijvullen,.,,
vreemd hoor

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2007 04:17 AM
  [ # 3 ]
gompy58 schreef:

wat je lekt, dat moet je toch bijvullen,.,,
vreemd hoor

Niet als het een interne lekkage is en dat heb je altijd wel, dat gaat weer retour.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 juni 2007 04:26 AM
  [ # 4 ]

mmmm, ik bedoelde dat het op dat ene plekje meer van intern naar extern gaat… getuige de plasjes soms onder de auto…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2007 04:42 AM
  [ # 5 ]
gompy58 schreef:

de retour leiding die strak tegen het brandschot aan zit aan de bovenkant en bij het reservoir haaks naar beneden komt en in een rubber slangetje gaat. Daar lekt het bij mij af en toe nu ook flink en dan opeens een aantal dagen gewoon helemaal niks, geen druppel.

Dat is als ik me niet vergis de hogedruk regelaar, die regelt de druk van de pomp af op 175 a 180 Bar, daar lekt het altijd wel een beetje. Als het de rubberen slang zelf niet is, dan zijn het wel de rubbertjes onder de leidingen die de regelaar ingaan. Iets aandraaien helpt dan voor even en anders vervangen, die dingen kosten geen drol bij de dealer.

Echt hard lekt het niet op deze plek, er zit ruim 5,5L LHM in het systeem, pas als er een liter of meer eruit is dan zie je het nivean dalen. En als je het vat helemaal volgiet zoals ik het doe, dan duurt het nog langer voordat er te weinig in zit. Als het stoplampje en uitroepteken gaan branden, dan zit er echt veel te weinig in.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2007 11:40 AM
  [ # 6 ]

De retourslang van de debietregelaar en het stuurventiel gaf echter een centimeter dikke volle straal zonder aan het stuur of de rem te zitten. Is dit normaal? Of wijst dit op interne lekkage waarbij veel systeemdruk verspilt wordt?

dat is je drukregelaar, en als het systeem op druk is, gooit hij de rest van de opbrengst (van de pomp) in de overstort.

dus die dikke straal is overstort.

belangrijker om te controleren is de remservo, en je stuurservo.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 23 juni 2007 07:44 PM
  [ # 7 ]

Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?

De pomp springt nooit aan of uit. Hij wordt constant aangedreven en levert voortdurend vloeistof via de hogedrukregelaar aan het systeem. Heeft de druk in het systeem een bepaalde waarde bereikt, de uitslagdruk, dan levert de pomp drukloos aan het reservoir via een retourleiding.
Het klik-klak geluid is afkomstig van de regelaar.
Natuurlijk is dit bekend bij de meesten, maar dit ter verduidelijking voor diegenen die niet tot de ‘meesten’ behoren Exclamation

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 juni 2007 07:49 PM
  [ # 8 ]
Jan-hendrik schreef:

Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?

De pomp springt nooit aan of uit. Hij wordt constant aangedreven en levert voortdurend vloeistof via de hogedrukregelaar aan het systeem. Heeft de druk in het systeem een bepaalde waarde bereikt, de uitslagdruk, dan levert de pomp drukloos aan het reservoir via een retourleiding.
Het klik-klak geluid is afkomstig van de regelaar.
Natuurlijk is dit bekend bij de meesten, maar dit ter verduidelijking voor diegenen die niet tot de ‘meesten’ behoren Exclamation

en eea gebeurt via de Hogedruk regelaar, de pomp zelf heeft geen overstort, de hogedruk regelaar wel.

het is in feite een 2 weg deur .
1 ingang, en 2 uitgangen.

uitgang 1 is het systeem, en als dat op druk is, slaat de deur om, en gaat de LHM +druk, naar het reservior terug, retour dus via deur 2 Laughing .

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 juni 2007 09:06 PM
  [ # 9 ]
kreazyV8wuppo schreef:

dat is je drukregelaar, en als het systeem op druk is, gooit hij de rest van de opbrengst (van de pomp) in de overstort.

dus die dikke straal is overstort.

belangrijker om te controleren is de remservo, en je stuurservo.

mvgr wupke Wink

Dat is je drukregelaar niet.

Die heeft een dikke retourslang die bevestigd zit met slangklem en geen dunne die je er zo opschuift.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 juni 2007 09:07 PM
  [ # 10 ]
Jan-hendrik schreef:

Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?

De pomp springt nooit aan of uit. Hij wordt constant aangedreven en levert voortdurend vloeistof via de hogedrukregelaar aan het systeem. Heeft de druk in het systeem een bepaalde waarde bereikt, de uitslagdruk, dan levert de pomp drukloos aan het reservoir via een retourleiding.
Het klik-klak geluid is afkomstig van de regelaar.
Natuurlijk is dit bekend bij de meesten, maar dit ter verduidelijking voor diegenen die niet tot de ‘meesten’ behoren Exclamation

Bedoel ik ook Wink

Maar je zegt snel dat de pomp aanspringt.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 25 juni 2007 01:25 AM
  [ # 11 ]
kreazyV8wuppo schreef:

De retourslang van de debietregelaar en het stuurventiel gaf echter een centimeter dikke volle straal zonder aan het stuur of de rem te zitten. Is dit normaal? Of wijst dit op interne lekkage waarbij veel systeemdruk verspilt wordt?

dat is je drukregelaar, en als het systeem op druk is, gooit hij de rest van de opbrengst (van de pomp) in de overstort.

dus die dikke straal is overstort.

belangrijker om te controleren is de remservo, en je stuurservo.

mvgr wupke Wink

De retourslang van de ABS geeft een straal bij het intrappen en loslaten van het rempedaal. Hoort dat zo?
Welke slang op het reservoir komt van de stuurservo?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook