Vanmiddag heb ik eens met draaiende motor en in rijstand een paar retourslangen op het LHM reservoir losgetrokken om te kijken of er wat uit kwam. Uit het dunne retourlekkage slangetje dat zonder klem op het verticale pijpje geschoven zit komt alleen iets uit druppelen als de vering van laag naar hoog gezet wordt en bij draaien aan het stuur. De retourslang van de debietregelaar en het stuurventiel gaf echter een centimeter dikke volle straal zonder aan het stuur of de rem te zitten. Is dit normaal? Of wijst dit op interne lekkage waarbij veel systeemdruk verspilt wordt?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Of het normaal is weet ik niet maar die van mij doet het ook.
Ik denk wel dat het hoort want ik heb het vaker meegemaakt.
Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?
mmm, dit ga ik ff volgen.
de retour leiding die strak tegen het brandschot aan zit aan de bovenkant en bij het reservoir haaks naar beneden komt en in een rubber slangetje gaat. Daar lekt het bij mij af en toe nu ook flink en dan opeens een aantal dagen gewoon helemaal niks, geen druppel.
er hoeft geen lhm bij, die staat prima…
wat je lekt, dat moet je toch bijvullen,.,,
vreemd hoor
gompy58 schreef:wat je lekt, dat moet je toch bijvullen,.,,
vreemd hoor
Niet als het een interne lekkage is en dat heb je altijd wel, dat gaat weer retour.
mmmm, ik bedoelde dat het op dat ene plekje meer van intern naar extern gaat… getuige de plasjes soms onder de auto…
gompy58 schreef:de retour leiding die strak tegen het brandschot aan zit aan de bovenkant en bij het reservoir haaks naar beneden komt en in een rubber slangetje gaat. Daar lekt het bij mij af en toe nu ook flink en dan opeens een aantal dagen gewoon helemaal niks, geen druppel.
Dat is als ik me niet vergis de hogedruk regelaar, die regelt de druk van de pomp af op 175 a 180 Bar, daar lekt het altijd wel een beetje. Als het de rubberen slang zelf niet is, dan zijn het wel de rubbertjes onder de leidingen die de regelaar ingaan. Iets aandraaien helpt dan voor even en anders vervangen, die dingen kosten geen drol bij de dealer.
Echt hard lekt het niet op deze plek, er zit ruim 5,5L LHM in het systeem, pas als er een liter of meer eruit is dan zie je het nivean dalen. En als je het vat helemaal volgiet zoals ik het doe, dan duurt het nog langer voordat er te weinig in zit. Als het stoplampje en uitroepteken gaan branden, dan zit er echt veel te weinig in.
De retourslang van de debietregelaar en het stuurventiel gaf echter een centimeter dikke volle straal zonder aan het stuur of de rem te zitten. Is dit normaal? Of wijst dit op interne lekkage waarbij veel systeemdruk verspilt wordt?
dat is je drukregelaar, en als het systeem op druk is, gooit hij de rest van de opbrengst (van de pomp) in de overstort.
dus die dikke straal is overstort.
belangrijker om te controleren is de remservo, en je stuurservo.
mvgr wupke
Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?
De pomp springt nooit aan of uit. Hij wordt constant aangedreven en levert voortdurend vloeistof via de hogedrukregelaar aan het systeem. Heeft de druk in het systeem een bepaalde waarde bereikt, de uitslagdruk, dan levert de pomp drukloos aan het reservoir via een retourleiding.
Het klik-klak geluid is afkomstig van de regelaar.
Natuurlijk is dit bekend bij de meesten, maar dit ter verduidelijking voor diegenen die niet tot de ‘meesten’ behoren
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?
De pomp springt nooit aan of uit. Hij wordt constant aangedreven en levert voortdurend vloeistof via de hogedrukregelaar aan het systeem. Heeft de druk in het systeem een bepaalde waarde bereikt, de uitslagdruk, dan levert de pomp drukloos aan het reservoir via een retourleiding.
Het klik-klak geluid is afkomstig van de regelaar.
Natuurlijk is dit bekend bij de meesten, maar dit ter verduidelijking voor diegenen die niet tot de ‘meesten’ behoren
en eea gebeurt via de Hogedruk regelaar, de pomp zelf heeft geen overstort, de hogedruk regelaar wel.
het is in feite een 2 weg deur .
1 ingang, en 2 uitgangen.
uitgang 1 is het systeem, en als dat op druk is, slaat de deur om, en gaat de LHM +druk, naar het reservior terug, retour dus via deur 2 .
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:
dat is je drukregelaar, en als het systeem op druk is, gooit hij de rest van de opbrengst (van de pomp) in de overstort.
dus die dikke straal is overstort.
belangrijker om te controleren is de remservo, en je stuurservo.
mvgr wupke
Dat is je drukregelaar niet.
Die heeft een dikke retourslang die bevestigd zit met slangklem en geen dunne die je er zo opschuift.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Jan-hendrik schreef:Om de hoeveel sec. springt je pomp aan ?
De pomp springt nooit aan of uit. Hij wordt constant aangedreven en levert voortdurend vloeistof via de hogedrukregelaar aan het systeem. Heeft de druk in het systeem een bepaalde waarde bereikt, de uitslagdruk, dan levert de pomp drukloos aan het reservoir via een retourleiding.
Het klik-klak geluid is afkomstig van de regelaar.
Natuurlijk is dit bekend bij de meesten, maar dit ter verduidelijking voor diegenen die niet tot de ‘meesten’ behoren
Bedoel ik ook
Maar je zegt snel dat de pomp aanspringt.
kreazyV8wuppo schreef:De retourslang van de debietregelaar en het stuurventiel gaf echter een centimeter dikke volle straal zonder aan het stuur of de rem te zitten. Is dit normaal? Of wijst dit op interne lekkage waarbij veel systeemdruk verspilt wordt?
dat is je drukregelaar, en als het systeem op druk is, gooit hij de rest van de opbrengst (van de pomp) in de overstort.
dus die dikke straal is overstort.
belangrijker om te controleren is de remservo, en je stuurservo.
mvgr wupke
De retourslang van de ABS geeft een straal bij het intrappen en loslaten van het rempedaal. Hoort dat zo?
Welke slang op het reservoir komt van de stuurservo?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders