Bovenstaande medling krijg even kort bij de start ik als de wagen een aantal uren stilstaat.
LHM is op niveeu, de wagen rijdt en remt goed. wat is er aan de hand?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Re: warning:brake pressure loss
huizing schreef:Bovenstaande medling krijg even kort bij de start ik als de wagen een aantal uren stilstaat.
LHM is op niveeu, de wagen rijdt en remt goed. wat is er aan de hand?
uit mijn hoofd zeg ik dat het ABS een remdruksensor heeft, of die is stuk, of je hebt daadwerkelijk te weinig druk. Te weinig remdruk is te weinig LHM druk. Dan denk ik toch het eerst aan te lage boldruk (voorraadbol)
Is je voorraadbol plat, dan zal er direct na het starten wellicht onvoldoende druk zijn.
Is je debiet regelaar stuk, dan is er daadwerkelijk te weinig druk, maar dat zou als LHM druk te laag moeten verschijnen. Met STOP lamp, en zou ook tijdens het rijden problemen moeten geven (stuurbekrachtiging )
Je kan dit proberen:
Start de auto, let op de waarschuwingen, vooral ABS lampje, dit gaat even aan, werkt ABS dan gaat het uit.
Krijg je de lagedruk waarschuwing, dan laat je de motor even lopen , tot er zeker voldoende druk op het syteeem staat (20sec) Dan stop je de motor, contact volledig uit. Opnieuw starten, nu moet je - ook met weinig voorraadbboldruk - nog voldoende druk hebben. Hiermee kan je de voorraadbol als schuldige uitsluiten.
Brand de waarschuwing dan nog, zou ik eerder de druksensor, diens connector of de ABS compu verdenken dan dat de druk echt te laag is.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De wagen heeft geen ABS en ik moet zeggen dat de vering soms ook wel eens even kort stug is tijdens het rijden. Wat betreft de stuurbekrachtiging.. Dat duurt inderdaad een tel of vijf voordat ie het doet bij de koude start. verder tijdens het rijden of warme start geen problemen.
Dus begrijp ik goed: de voorraadbol laten vullen?
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:De wagen heeft geen ABS en ik moet zeggen dat de vering soms ook wel eens even kort stug is tijdens het rijden. Wat betreft de stuurbekrachtiging.. Dat duurt inderdaad een tel of vijf voordat ie het doet bij de koude start. verder tijdens het rijden of warme start geen problemen.
Dus begrijp ik goed: de voorraadbol laten vullen?
bollentest en vulactie zou ik zo zeggen.
de LHM verversen en filters reinigen.
daarnaast even alle remmen ontluchten om de oude olie volledig uit het systeem te halen.
en een debiet regelaar (welke malloot heeft dat weer verzonnen) heet in feite een HOGEDRUK REGELAAR>
die kan eigenlijk niet kapot, hooguit van druk verlopen.
de 1e regelaar die kapot is moet ik nog tegenkomen.
hij bestaat uit een veer en wat kogels, en thats it.
dus er kan in principe weinig aan kapot dus.
voer bovenstaande uit, en je bent van alle ellende verlost, en hebt een prima verende tuut terug.
mvgr wupke
huizing schreef:De wagen heeft geen ABS
geen ABS op een XM dat lijkt me sterk, was standaard op alle versies.
in de familie
Nee hoor, mijn XM heeft ook geen ABS (2.0 I SX Automaat)
ivo1969 schreef:Nee hoor, mijn XM heeft ook geen ABS (2.0 I SX Automaat)
gelukkig, dan ben ik dus niet de enige zot die zonder abs op z’n xm zit….
ach, dan ben ik iig geen geld kwijt aan kapotte sensoren
Veel XM’s hebben meen ik geen ABS.
Alleen als optie of de hogere types meen ik.
Sensoren zijn een ellende schijnt het.
Ik heb er nog geen last van gehad, afklop afklop afklop.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
kreazyV8wuppo schreef:
en een debiet regelaar (welke malloot heeft dat weer verzonnen) heet in feite een HOGEDRUK REGELAAR>
de 1e regelaar die kapot is moet ik nog tegenkomen.mvgr wupke
Debietregelaar en hogedrukregelaar zijn totaal verschillende dingen. Een debietregelaar, ook wel opbrengstverdeler genoemd, verdeelt de drukopbrengst tussen stuurbekrachtiging en vering/remsysteem bij hp geveerde Citroëns met een HDpomp met één uitgang. (bv BX en eerste jaren XM). Werd later overbodig door HDpomp met twee uitgangen. Zit bij een XM boven de hogedrukregelaar en bestaat voornamelijk uit heen en weer schuivende plunjers.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:kreazyV8wuppo schreef:
de 1e regelaar die kapot is moet ik nog tegenkomen.mvgr wupke
Debietregelaar en hogedrukregelaar zijn totaal verschillende dingen. Een debietregelaar, ook wel opbrengstverdeler genoemd, verdeelt de drukopbrengst tussen stuurbekrachtiging en vering/remsysteem bij hp geveerde Citroëns met een HDpomp met één uitgang. (bv BX en eerste jaren XM). Werd later overbodig door HDpomp met twee uitgangen. Zit bij een XM boven de hogedrukregelaar en bestaat voornamelijk uit heen en weer schuivende plunjers.
groet, Jan
kijk nou weten we weer waar we het over hebben.
het is dezelvde spraakverwarring als voorraadbol/accumulator/hoofdbol/reservebol/en zo nog wat namen welke het voorraadvat krijgt en kreeg.
mvgr wupke
het is dezelvde spraakverwarring als voorraadbol/accumulator/hoofdbol/reservebol/en zo nog wat namen welke het voorraadvat krijgt en kreeg.
Wat dacht je van elektroklep/magneetventiel/electrovalve/ electromagneet/hydractiefklep enz. voor hetzelfde ding….
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
gompy58 schreef:ivo1969 schreef:Nee hoor, mijn XM heeft ook geen ABS (2.0 I SX Automaat)
gelukkig, dan ben ik dus niet de enige zot die zonder abs op z’n xm zit….
ach, dan ben ik iig geen geld kwijt aan kapotte sensoren
maar de TS heeft een 2.1td12 Ambiance, da’s het meest luxe model dat er toen was
dus ik vraag me nog steeds af: geen ABS : dat kan niet kloppen, dan heb je namelijk ook geen lage remdruk melding; sterker nog op een SX heb je geeneens een display om dat te kunnen tonen
D’r is maar een plaats waar die melding vandaan kan komen en dat is uit de ABS compu’.
in de familie
Nou het zit zo: in de zekeringenkast zit geen zekering (meer?) voor de ABS. Ik heb wel een lampglaasje met een soort van abs teken erop, maar die heb ik nog nooit zien branden… en ik weet 100 % zeker dat de abs NU niet werkt..en dacht dat het er ook niet op zat..maar voorbereid was
mmm…ik zal eens een zekering erin doen. Aan de andere kant, ze hebben vast niet voor niks die zekering eruit gehaald..
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:Nou het zit zo: in de zekeringenkast zit geen zekering (meer?) voor de ABS. Ik heb wel een lampglaasje met een soort van abs teken erop, maar die heb ik nog nooit zien branden… en ik weet 100 % zeker dat de abs NU niet werkt..en dacht dat het er ook niet op zat..maar voorbereid was
mmm…ik zal eens een zekering erin doen. Aan de andere kant, ze hebben vast niet voor niks die zekering eruit gehaald..
Da’s waarschijnlijk gedaan om door de APK te geraken, geen zekering = geen ABS , maar ook geen waarschuwing dat het niet werkt
Je komt er vanzelf wel achter dat er ABS op zit en dat het niet werkt door kapotte sensoren da’s bij 95% van de Xmmen inmiddels wel het geval.
imho: Xm zonder ABS = levensgevaarlijk
in de familie
zekering erin gedaan en rijden..en remmen..nog steeds geen abs of abs lampje.. Nu heb ik even onder de kap gekeken..
Hier mist iets..soms de abs computer?
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Volgens mij heb je twee abs zekeringen, eentje onder kap en eentje in je zekeringenkast. Check ff je computerbak, bij een 2.1td zit daar zonder ABS 1 computer in (hydractief) en met abs zijn het er 2 (abs en hydractief. Bij de latere 3 (ook injectie).
Daarnaast is vaak ook het lampje eruit gedraaid…..
Om op je hydraulische probleem terug te komen, heb dit ook eens met een 2.1td gehad, alles vervangen (gelukkig onder garantie….) en het bleek de HD pomp te zijn…
Domme vragen bestaan niet.