met een stel nieuwe bussen en een andere kop ben je er toch ook?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:met een stel nieuwe bussen en een andere kop ben je er toch ook?
K dan nieuwe bussen…
rondje zuigerveren
rondje lagerschalen
rondje keerringen + extra pakkingen.
en dan de cilinderkop nog,, van weer een ander blok,,
ook weer seals wissel actie en kleppenstellen..
hmm eind van dat verhaal,, euh schatting kleine 800 euro, en je hebt een goed onderblok, en een halfgaar cilinderkopje,,,,wat nog geeneens bij die motor hoort..
en dat is dus imo niet betrouwbaar, en niet de manier..
totale revisie overigens van deze motor zou rond de 1500 euro extra gaan kosten.
we zoeken dus een gezond torretje, wat een nieuwe koppakking krijgt, nieuwe klepseals en een nieuwe koppeling.
om er vervolgens lekker 150,000 km zonder problemen mee te kunnen rijden.
en dat kan denk wel voor wat minder dan 1500/2000 euro extra aan machinale revisie.
mvgr wupke
gelijk alles of niets dus….
waarom andere lagers, terwijl je die bij een koppakkingwissel ook gewoon had laten zitten.
een kop die niet bij het blok “hoort” is natuurlijk ook kolder.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:gelijk alles of niets dus….
waarom andere lagers, terwijl je die bij een koppakkingwissel ook gewoon had laten zitten.
een kop die niet bij het blok “hoort” is natuurlijk ook kolder.
omdat je bij het eruit halen van de bussen de zuigers eruit moet halen.
de school leert dat je ten alle tijde dan de lagerschalen van de drijfstangen moet vervangen.
en bij het eruit halen van de bussen, gaan dus de zuigers los, dat houd weer in, dat je nieuwe zuigerveren moet plaatsen.
daarnaast moeten de nieuwe bussen, of fonkelnieuw zijn, of evt bij gebruikte, honen.
dan ga je naar overmaat, dus ook nieuwe zuigers.
deze bussen oplassen, en afdraaien en honen, zelvde verhaal ..wederom nieuwe zuigers en zuigerveren.
het gaat er hier om ,om een betrouwbaar degelijk blok te maken.
een hobby project is het dus niet.
en dat de koppen van de 1900 CC versie’s nogal verschillen kun je zelf wel uitvinden.
van klepdiameter, tot lichthoogte.
zal niet de 1e zijn, die direct zn kleppen vast op de zuigers zette.
klepsteel lengte verschilt diameter van de kleppen, diepte van de verbrandingskamers enz enz,...
vandaar kop en motor is 1 geheel imo.
mvgr wupke:die reviseerd, en geen bouwpakketten af wil leveren.
Ik neem wel aan dat je een 159a kop erbij zoekt uiteraard.
bovendien, zo maar ergens een 159a motor van een plank trekken en daar een ander koppakkingkje tussenplakken levert mi geen betrouwbaarder resultaat op dan een bouwpakketmotor.
mijns inziens kan een zuiger ook echt wel weer terug in een cylinderbus met zijn oude zuigerveren.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Ik neem wel aan dat je een 159a kop erbij zoekt uiteraard.
bovendien, zo maar ergens een 159a motor van een plank trekken en daar een ander koppakkingkje tussenplakken levert mi geen betrouwbaarder resultaat op dan een bouwpakketmotor.
mijns inziens kan een zuiger ook echt wel weer terug in een cylinderbus met zijn oude zuigerveren.
dat je de zuiger met oude veren terug kunt steken kan wel kloppen, en zal ook wel werken.
maar aangezien de revisie ook een stuk verantwoording meebrengt en het geen hobby auto is, maar een betrouwbaar vervoermiddel, kan ik niet volstaan met hobbywerk.
dat het kan is duidelijk, maar in dit geval dus niet wenselijk.
ik kan bv de bussen oplassen, en afdraaien.
maar door de hitte van het lassen gaan ze trekken.
daarnaast gaat de hardingsgraad verloren.
dus lassen/afdraaien/en honen/en harden.
zit je weer aan overmaat, dus nieuwe zuiger, dus ook zuigerveren.
koud bussen uit een gebruikt blok overzetten durf ik ook niet aan.
dus da’s ook geen optie.
rest dus een deugdelijk 159A blokje te zoeken.
demonteren, klepseals vervangen, de koppakking en de koppeling.
klaar.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ow, dit zijn trieste berichten Had Wouter (XBXG) niet nog zo’n blok staan? (of was dat al van Hel1?)
beerpeet schreef:Ow, dit zijn trieste berichten Had Wouter (XBXG) niet nog zo’n blok staan? (of was dat al van Hel1?)
ja maar dat blok had in een 4X4 gelegen, en met een injectie nokkenas, dus joost mag weten wat die geleden heeft.
en een bouwpakket zie ik niet zo zitten, als het echt niet anders kan tja, maar liever eerst ff kijken naar een gezond donorhart.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:beerpeet schreef:Ow, dit zijn trieste berichten Had Wouter (XBXG) niet nog zo’n blok staan? (of was dat al van Hel1?)
ja maar dat blok had in een 4X4 gelegen, en met een injectie nokkenas, dus joost mag weten wat die geleden heeft.en een bouwpakket zie ik niet zo zitten, als het echt niet anders kan tja, maar liever eerst ff kijken naar een gezond donorhart.
mvgr wupke
Mooie, duidelijke plaatjes, wup. Zo vaak zie ik dat ook niet in het echt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Mooie, duidelijke plaatjes, wup. Zo vaak zie ik dat ook niet in het echt.
moet je nagaan, ze zijn gemaakt met mn mobiel
een motorola met een 2 mega pixeltje.
en een rustige hand, en of steuntje tegen het wiebelen helpt ook goed..
thanks voor het complimentje Karel.
mvgr wupke
er gloort hoop aan de horizon.
na wat gebekvecht met een revisiekennis van me heb ik met wouter ruggespraak gehad..
het is nog even optioneel, maar volgende gaat gebeuren.
de motor word uit elkaar gehaald.
krijgt rondom nieuwe lagers en keerringen.
de rotte bus gaat eruit, en krijgt een vervanger.
de zuigers krijgen nieuwe zuigerveren.
en van 2 losse cilinderkoppen word de kop gehaald met de hoogste zittingen.
daarin gaan 8 nieuwe kleppen.
eea dichtbouwen, nieuwe distri waterpomp spanner enz + koppeling , en om het geheel af te ronden, ook nog een nieuwe koppelingskabel.
een rondje silentcups, en hopla he presto.
een prima torretje in de Digit van Wouter.
mvgr wupke: die de foto’s van de totaal revisie hier zal posten.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
kreazyV8wuppo schreef:karel schreef:Mooie, duidelijke plaatjes, wup. Zo vaak zie ik dat ook niet in het echt.
moet je nagaan, ze zijn gemaakt met mn mobiel
een motorola met een 2 mega pixeltje.en een rustige hand, en of steuntje tegen het wiebelen helpt ook goed..
thanks voor het complimentje Karel.
mvgr wupke
ja, duidelijke plaatjes…..
maar ja, we motten verder.
Inmiddels haal ik morgen een 159a blok uit de duitse digit (nee heleen, niet uit het vooronder) in breda. Beerpeet helpt me met sjouwen, maar mocht iemand die in de buurt van Breda woont zin hebben om om 10.30 te helpen dan zou dat heel fijn zijn.
Daarna breng ik het meteen naar Ton. Dan weer naar Breda om een vriendin te helpen met een vloer. ‘s avonds weer lekker aan de arbeit in Nijmegen.
Ik heb er helemaal zin in!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
pff, na een lange sjouwdag zit ik nu weer op m’n werk.
Vandaag dus het blok gehaald. Peter was een beetje voor niks gekomen (sorry, maar toch heel tof dat je gekomen bent—>> bloedmooie CX zeg!) want de stallingseigenaar heeft een heftruck en lepelde zo het blok uit de digit de meriva in. Heel gaaf terrein met hele mooie automobielen. Toen naar ton gereden, blok uit de opel gehaald en in de schuur gezet. Daarna weer naar breda waar ik ff tussen half 3 en half 7 25m2 laminaat op de vloer gelegd heb in een kamer met weet ik het hoeveel al dan niet schuine kantjes. Ziet er erg gaaf uit en Yasna is erg blij!
Ik ook blij met het 159A blok van Wouter (XBXG). Thanx!
Nu dus weer een dienst afmaken van een zwangere collega die niet meer na half 10 hoeft (kan) werken…..
Morgen ff mijn fotookes van vrijdag posten en dan is er als het goed is ook nieuws uit Rooi.
kan niet wachten zeg maar…..
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Lekker weekend zo Wouter, en om nou te zeggen dat je van de straat bent? Je hebt heel wat kilometers gemaakt.
@revisie en kop-perikelen
Een behoorlijk technisch verhaal (voor mij dan hè). Ik heb de foto’s wel een keer opnieuw moeten bekijken voordat ik pas goed zag wat er mis was. Ondanks dat ik me een grote leek voel op dit gebied lees ik het stuk met grote interesse. Wupke: dank voor je duidelijke uitleg en de foto’s. Zo pik je nog eens wat op hier.
Begrijp ik nou goed dat je een cylinderbus wel kan vervangen?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hmm,, nou dat word dus het grote probleem.
je moet het zo zien.
de motor slijt alle 4 de cilinders nagenoeg gelijk.
dus als je dan 1 bus uit een andere motor haalt ,heb je 1 cilinder die anders gesleten is (zeg maar ingelopen).
als dit verschil te groot word, krijg je een onregelmatige loop in de krukas, want de frictie en de geleverde kracht per cilinder verschilt te veel.
dat wil je dus voorkomen, en dat lukt niet alleen met een setje zuigerveren.
eea zal ik dus goed op moeten meten, en dan de juiste zuigers in de cilinders zetten, ook weer opmeten en wegen.
elke tiende MM brengt verschil, en dus onbalans, en dat wil je zoveel mogenlijk voorkomen.
uiteindelijk moet ik dus 4 nagenoeg of liefst gelijke cilinders samenstellen, met 4 gelijke zuigers op maat en gewicht.
dan licht ophonen, en een nieuw set zuigerveren erin.
alle lagers van zowel krukas als de drijfstangen vervang ik(als je toch bezig bent )en dan alle pakkingen keerringen enz.
vervolgens is de kop aan de beurt.
ik ga de diepte opmeten van de zetels op 1 /100ste naukeurig.
de kop met de hoogste zetels ga ik bewerken.
in en uitlaatpoorten parelen.
8 nieuwe kleppen plaatsen.
en de seals wisselen.
vervolgens de nieuwe kleppen op de zetels “zetten” (het inslijp verhaal).
dan leg ik de nokkenas erop, en ga de speling Max + 0,05 mm afstellen.
die + tollerantie zet ik erin, omdat bij nieuwe kleppen de speling in het begin vrij snel verliezen.
zo hoeft Wouter niet meteen na 10,000 km weer kleppen te laten stellen.
dan krijgt de kop een vlakkings actie, NU wel, want de bussen zijn ook van hun plek geweest, en je wilt ten alle tijde een perfecte passing verkrijgen.
dan het blok verder opbouwen, startmotor en dynamo met pomp er weer tegen, en de distri plaatsen.
koppeling ertegen, en de koppelingskabel vervangen.
silentcups wissel uitvoeren, carb afstellen, onsteking afstellen, en de centrifugaal controleren (is een zwak punt van die ontsteking).
het hele ding inbouwen, en starten…..
kortom ik heb nog aardig wat sleuteluren voor de boeg.
de foto’s zal ik elke avond in deze draad posten.
mvgr wupke: