Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hallo,
Ik zou graag m’n stuurwiel willen vervangen. Ik heb een Dsuper uit ‘69 met het gewikkelde stuur. Is dit een klus die redelijk te doen is? Wat zijn de stappen en eventuele valkuilen?
We willen donderdag richting Frankrijk vertrekken met de snoek en ik zou graag het stuur voor die tijd vervangen omdat het huidige stuur omwikkeld is met soort katoenen band dat er plakkerig en vies is. Ik heb een ander stuur liggen.
Al vast bedankt voor de tips!
Furrie
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik zou het oude stuur even lekker laten zitten tot dat je weer terug bent.
Het is niet moeilijk, maar het is handig als je het speciale gereedschap ervoor hebt. Bovendien moet je de rechtuitstand goed hebben, dit is iets wat je eigenlijk onderweg merkt. Het is vervelend als je een lang stuk rijdt, en je moet elke keer correcties maken. Alhoewel de rechtuitstand onderweg zeer eenvoudig aan te passen is.
De gereedschappen zijn:
- een sleutel om de veer van het stuur los en vast te maken (speciaal maf citroen schroefje…) Wielewaal noemen ze dit dacht ik
- een gereedschap om de veer te kunnen spannen, ik heb dit eenvoudige stukje gereedschap zelf gemaakt. (dikke buis door de helft met een steeltje eraan gelast) Ik heb de steel ook iets langer gemaakt, vond ik makkelijker.
Kijk even in het werkplaatshandboek en zoek door dit forum. (Zoek maar eens op appeltje…)
ga dit klusje ook fff doen in de aankomende vacantie.
in 1 van de de id/ds club blaadjes staat het uitgebreid beschreven hoe iemand het heeft gedaan. weet niet zo welk nummer maar zal ongeveer een jaartje geleden zijn.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
gjvdh schreef:Ik zou het oude stuur even lekker laten zitten tot dat je weer terug bent.
Het is niet moeilijk, maar het is handig als je het speciale gereedschap ervoor hebt. Bovendien moet je de rechtuitstand goed hebben, dit is iets wat je eigenlijk onderweg merkt. Het is vervelend als je een lang stuk rijdt, en je moet elke keer correcties maken. Alhoewel de rechtuitstand onderweg zeer eenvoudig aan te passen is.De gereedschappen zijn:
- een sleutel om de veer van het stuur los en vast te maken (speciaal maf citroen schroefje…) Wielewaal noemen ze dit dacht ik
- een gereedschap om de veer te kunnen spannen, ik heb dit eenvoudige stukje gereedschap zelf gemaakt. (dikke buis door de helft met een steeltje eraan gelast) Ik heb de steel ook iets langer gemaakt, vond ik makkelijker.Kijk even in het werkplaatshandboek en zoek door dit forum. (Zoek maar eens op appeltje…)
Dat met dat rechtuit, dat wil bij mij ook maar niet, heb al eens het appeltje versteld maar wordt niet echt beter, wel anders. Zal het nog eens proberen. Is erg irri als je telkens moet bijsturen.
Ik heb vernomen dat er (vergeef mijn woordgebruik) een knik in de stuurbuis zit ergens, een scharnierend iets, wat beweegt zeg maar. Dit moet in lijn staan met een ander deel. E.e.a. heeft te maken met schroefjes in je stuurkolom. Dat zat bij mij los en daardoor klemde het een beetje; zwaar sturend, beetje piepen soms. Dit heb ik aangedraad en het stuur iets opgetild (na een paar standjes te hebben geprobeerd). E.e.a. stuurt nu weer heel licht.
Zoals gezegd, ik hoop dat het appeltje mij de dorst lest.
En dan nog es iets, mijn stuur is van schuim, dat brokkelt heel langzaam af, elke rit heb je een beetje “poeder” op je broekspijpen.
Ik wil niet het stuur vervangen, wat is dan een optie? Geen troep, want dan laat ik het liever zo.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bedankt voor de tips. Ik laat het klusje even liggen tot na de vakantie.
Van het weekend er helaas niet aan toegekomen en moet nog voor het werk naar het buitenland begin deze week.
Ik zal de “bombes” eens doorspitten voor dat artikel.
Het afstellen van de rechtuitrijstand door middel van het appeltje heb ik al eens gedaan in Luxemburg! Daar was een erg rustig en mooi lang recht stuk weg. Auto langzaam gestopt. Stuur niet verdraaien en vast laten houden door de bijrijdster. Schroefje van het appeltje losgedraaid en het appeltje naar de neutral stand bewogen. Schroefje weer vast en voila, perfect rechtuit gedrag!
furriegurrie schreef:Bedankt voor de tips. Ik laat het klusje even liggen tot na de vakantie.
Van het weekend er helaas niet aan toegekomen en moet nog voor het werk naar het buitenland begin deze week.
Ik zal de “bombes” eens doorspitten voor dat artikel.Het afstellen van de rechtuitrijstand door middel van het appeltje heb ik al eens gedaan in Luxemburg! Daar was een erg rustig en mooi lang recht stuk weg. Auto langzaam gestopt. Stuur niet verdraaien en vast laten houden door de bijrijdster. Schroefje van het appeltje losgedraaid en het appeltje naar de neutral stand bewogen. Schroefje weer vast en voila, perfect rechtuit gedrag!
Heel simpel maar wel een goeie tip: een bijrijder die het stuur vast houd…
Gaak doen.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Aerdvark schreef:En dan nog es iets, mijn stuur is van schuim, dat brokkelt heel langzaam af, elke rit heb je een beetje “poeder” op je broekspijpen.
Ik wil niet het stuur vervangen, wat is dan een optie? Geen troep, want dan laat ik het liever zo.
enkel het stuurwiel demonteren en dan naar chypharse of dergelijke firma’s die maken jouw stuur weer als nieuw
wil je rijden ,dan zal je best eerst zorgen voor een vervangstuur,alhoewel,ik geloof dat sommige van die DS bedrijven al wel gereviseerde sturen liggen hebben hoor,dan hoef je enkel je oude in te leveren.
Stuur is toch een geheel met die lange buis eraan vast??
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is al eens beschreven hier, maar het is niet moeilijk. Er zitten wel een paar addertjes onder het gras.
Voor de stand recht uit gebruikte Citroen een steun die op de zonneklep geschroefd werd. Aan het eind zat een krijtje of een stift die een treep maakt op een stukje tape dat om je stuur werd gewikkeld. Zo kon je een stuk rechtuit rijden , het streepje zetten en in de garage de appel verstellen.
Vuistregel: als je auto naar links trekt moet de appel tegen de klok in gedraaid worden(ook naar links). Verstel met hele kleine beetjes tot je em goed vindt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Het is al eens beschreven hier, maar het is niet moeilijk. Er zitten wel een paar addertjes onder het gras.
Voor de stand recht uit gebruikte Citroen een steun die op de zonneklep geschroefd werd. Aan het eind zat een krijtje of een stift die een treep maakt op een stukje tape dat om je stuur werd gewikkeld. Zo kon je een stuk rechtuit rijden , het streepje zetten en in de garage de appel verstellen.
Vuistregel: als je auto naar links trekt moet de appel tegen de klok in gedraaid worden(ook naar links). Verstel met hele kleine beetjes tot je em goed vindt.
Deze is ook vindingrijk.
Stel je voor dat hé? Stel nou dat… ik dat rechtuitriijden goed krijg, dan ga er maar vanuit dat ik er menig bericht over plaats.
Aerdvark,
Je zou tijdelijk je stuur kunnen opknappen door het oude schuim weg te snijden en te vervangen door een zwarte neopreen buis en het vervolgens af te werken met een stuurhoes van leder. Waar de stuurhoes te bestellen is is al eens eerder een draadje over geweest.
Groetjes,
Martin
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Het is al eens beschreven hier, maar het is niet moeilijk. Er zitten wel een paar addertjes onder het gras.
Voor de stand recht uit gebruikte Citroen een steun die op de zonneklep geschroefd werd. Aan het eind zat een krijtje of een stift die een treep maakt op een stukje tape dat om je stuur werd gewikkeld. Zo kon je een stuk rechtuit rijden , het streepje zetten en in de garage de appel verstellen.
Vuistregel: als je auto naar links trekt moet de appel tegen de klok in gedraaid worden(ook naar links). Verstel met hele kleine beetjes tot je em goed vindt.
heb hier al heel veel gelezen over “het appeltje”. maar waar zit dat ding nou precies?mijn DS rijd nogsteeds perfect rechtdoor,maar voor’t geval ik alles demonteer,en het er daarna weer goed in moet krijgen en dat ze weer rechtdoor moet gaan? is dit bij elke DS op de zelfde plaats te vinden?
onder het kachelhuis (dus in de buurt van de zekeringen kast)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
OEI!!! ik heb een IE, daar kom je dus niet makkelijk bij?? ik weet dat er daar een hydraulisch soort blok zich bevind,maar een appeltje…. zal ik nog es goed moeten naar kijken dus