1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
omlaag ipv omhoog,.,, ??/
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 juni 2007 03:04 AM

Wellicht dta het zo hoort hoor, maar het valt me wel op.

Toen ik m’n xm net had was het zo dat bij elke keer dat ik stond te tanken, de kont spontaan omhoog kroop. Iedere keer moest ik er ook om lachen en vroeg me af of ik er ooit aan zou wennen Wink

nu zit er sinds kort een nieuwe hoogteregelaar onder aan de achterkant.

Tank ik nu echter, dan zakt de kont juist ipv dat deze zoals eerst omhoog kwam.

waarom is dat nu opeens anders??? hoort dat zo of klopt er iets niet ? Confused

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 24 juni 2007 03:22 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij normaal.

Doet mijne ook.
Sta je stil en gooi je er 20 L in en meer, dan zakt die subtiel.
Is vrijwel hetzelfde geloof ik als je achterbak goed vullen.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juni 2007 09:06 PM
  [ # 2 ]

normaliter hoort de standbol de rijhoogte weer te corrigeren als je gewicht in je koffer legt.
in dit geval brandstof, pak em beet een kilo of 50 + ....hij zakt, en je standbol levert de druk+ vloeistof wat de HR nodig heeft om de rijhoogte weer te herstellen.

als hij nu zakt, wil dat dus zeggen, dat die druk , of niet gevraagt word, of niet geleverd word.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 24 juni 2007 10:04 PM
  [ # 3 ]
kreazyV8wuppo schreef:

normaliter hoort de standbol de rijhoogte weer te corrigeren als je gewicht in je koffer legt.
in dit geval brandstof, pak em beet een kilo of 50 + ....hij zakt, en je standbol levert de druk+ vloeistof wat de HR nodig heeft om de rijhoogte weer te herstellen.

als hij nu zakt, wil dat dus zeggen, dat die druk , of niet gevraagt word, of niet geleverd word.

mvgr wupke Wink

Misschien omdat de motor uitstaat (geen HDpomp) en de voorraadbol niet genoeg meer heeft?
Met draaiende motor zou hij zeker moeten corrigeren.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 juni 2007 10:09 PM
  [ # 4 ]

mmm, welke conclussie moet ik hier nu uit trekken…

normaal was het zo dat zodra er benzine in de tank ging de wagen direct omhoog kwam. Nu zakt hij eerst. Na starten komt de boel wel weer op niveau maar er is blijkbaar ergens iets veranderd.

Wat me ook opvalt is dat als ik de xm nu in rijstand laat staan voor de deur de boel sneller zakt dan voorheen.
Er is wel lekkage geweest van lhm, maar op de een of andere manier is dat ook weer spontaan gestopt.

Kijk ik naar het niveau, dan staat in de hoogste stand het oranje hoedje boven de streepjes. Er zou dus genoeg in moeten zitten…

ik probeer het systeem te doorgronden maar helemaal lukt dat nog even niet Confused

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 juni 2007 11:13 PM
  [ # 5 ]
JanO schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

normaliter hoort de standbol de rijhoogte weer te corrigeren als je gewicht in je koffer legt.
in dit geval brandstof, pak em beet een kilo of 50 + ....hij zakt, en je standbol levert de druk+ vloeistof wat de HR nodig heeft om de rijhoogte weer te herstellen.

als hij nu zakt, wil dat dus zeggen, dat die druk , of niet gevraagt word, of niet geleverd word.

mvgr wupke Wink

Misschien omdat de motor uitstaat (geen HDpomp) en de voorraadbol niet genoeg meer heeft?
Met draaiende motor zou hij zeker moeten corrigeren.

groet, Jan

Dat is ook precies mijn idee, volgens mij heeft de smac-bol er niets mee van doen. Die geeft pas zijn druk af als de druk achter te laag wordt.
Druk, druk, druk….

Mijn ouwe BX deed namelijk precies hetzelfde en dat is ook logies.

Als je de achterkant naar beneden drukt, door welke druk dan ook, verschuif je stift van de hoogteregelaar, als er dan nog voldoende restdruk in je voorraadbol zit kan deze dat nog net corrigeren.

Uiteraard met de motor uit.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juni 2007 11:26 PM
  [ # 6 ]
Ries schreef:
JanO schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

normaliter hoort de standbol de rijhoogte weer te corrigeren als je gewicht in je koffer legt.
in dit geval brandstof, pak em beet een kilo of 50 + ....hij zakt, en je standbol levert de druk+ vloeistof wat de HR nodig heeft om de rijhoogte weer te herstellen.

als hij nu zakt, wil dat dus zeggen, dat die druk , of niet gevraagt word, of niet geleverd word.

mvgr wupke Wink

Misschien omdat de motor uitstaat (geen HDpomp) en de voorraadbol niet genoeg meer heeft?
Met draaiende motor zou hij zeker moeten corrigeren.

groet, Jan

Dat is ook precies mijn idee, volgens mij heeft de smac-bol er niets mee van doen. Die geeft pas zijn druk af als de druk achter te laag wordt.
Druk, druk, druk….

Mijn ouwe BX deed namelijk precies hetzelfde en dat is ook logies.

Als je de achterkant naar beneden drukt, door welke druk dan ook, verschuif je stift van de hoogteregelaar, als er dan nog voldoende restdruk in je voorraadbol zit kan deze dat nog net corrigeren.

Uiteraard met de motor uit.

standbol = de bol die lekkage in het systeem opvangt en daardoor de auto in principe 10 dagen op rijhoogte moet houden.
dit is dus in geparkeerde situatie.

als nu de tank gevult word zakt de auto achter, en word dit dus vanuit de standbol bijgevult.

in principe is dit echter de taak van de voorraadbol, die dient het systeem op druk te houden, edoch ,,aangezien die het HELE systeem onder druk moet houden, is die vrij snel zn druk kwijt door de vele componenten welke druk verliezen.

de standbol bediend echter single en alleen het VEERSYSTEEM, welke dus minder componenten zijn, en dus minder interne lekkage totaal.
hierdoor verliest die dus minder snel zn druk, en houd de wagen enkele dagen op rijhoogte.

nou mag je mij Boon noemen, maar als je in geparkeerde toestand tankt, dient de auto vanachter weer omhoog te komen.

zo niet is er eea kaduuk, en denk ik in 1e instantie aan de standbol en de voorraadbol(len).

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 juni 2007 11:32 PM
  [ # 7 ]

Standbol=smac-bol en deze zorgt alleen voor de druk van de ACHTERvering en niet voor.
Zodra de druk wegvalt corrigeert deze bol, niet als de druk hoger wordt door meer gewicht.

If literature servers me right Confused

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juni 2007 11:37 PM
  [ # 8 ]
Ries schreef:

Standbol=smac-bol en deze zorgt alleen voor de druk van de ACHTERvering en niet voor.
Zodra de druk wegvalt corrigeert deze bol, niet als de druk hoger wordt door meer gewicht.

If literature servers me right Confused

dat deel klopt , echter in zoverre, dat die Smac bol (ik krijg er honger van)ook aangesproken word als de auto ont/beladen word.
echter dan is het in de literatuur weer lastig, want hydractief of niet maakt verschil.
echter, de basis gedachte is dat als de deuren opengaan, de auto hierop reageert, vervolgens volgt de be cq ontlading, en word die SMAC bol aangesproken.

If literature servers me right   Wink 

toch?

mvgr wupke Wink die zich afvraagt of er getankt word met een deur open Wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 juni 2007 11:37 PM
  [ # 9 ]

uhm, kleine toelichting misschien. In eerste instantie was het zo dat als ik tankte, idd in geparkeerde toestand, dan ging tijdens het tanken de auto DIRECT omhoog. De wagen zakte dus niet eerst om daarna te corrigeren, nope, tijdens het tanken gelijk omhoog.

Nu zakt de wagen tijdens het tanken.

Ik begin mij idd meer en meer af te vragen of er niet ergens een verlies omtreed.

Tijdens de laatste chyparse beurt is de achterste hoogteregelaar vervangen voor een gereviseerd exemplaar. De bollen achter zijn aangepast en voor gecontroleerd. Met de voorraadbollen is bij mijn weten niets gedaan.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juni 2007 11:42 PM
  [ # 10 ]

niet te veel zorgen maken gewoon rijden met de xm Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juni 2007 11:42 PM
  [ # 11 ]
gompy58 schreef:

Tijdens de laatste chyparse beurt is de achterste hoogteregelaar vervangen voor een gereviseerd exemplaar. De bollen achter zijn aangepast en voor gecontroleerd. Met de voorraadbollen is bij mijn weten niets gedaan.

en dat vind ik eigenlijk een grove fout, sorry maar, die veerbollen zijn net zo oud als de voorraadbollen smacbollen (krijg echt honger).
en zijn dus in die zin te vergelijken met Banden.

je linker slijt net zo hard als je rechter.
zo dus ook je bollen.
als je al een test los laat op de bollen, test ze dan ALLEMAAL,, tenzij je bv de voorraadbollen een half jaar ervoor hebt vervangen door nieuwe.

maar ook dan trek je de schoen scheef aan als je het de wup vraagt.

als ik mn Xant onder de bollensnijer leg, gaan alle bollen over de bank, en word de hele reut gevult.

het lijkt anders net of je spek eet, maar de bonen vergeet.

mvgr wupke:die echt honger krijgt van het SMAC gebeuren. Laughing

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 juni 2007 11:56 PM
  [ # 12 ]
kreazyV8wuppo schreef:

If literature servers me right   Wink

...ja, dan wordT de smacbol aangesproken Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 juni 2007 11:59 PM
  [ # 13 ]
gompy58 schreef:

uhm, kleine toelichting misschien. In eerste instantie was het zo dat als ik tankte, idd in geparkeerde toestand, dan ging tijdens het tanken de auto DIRECT omhoog. De wagen zakte dus niet eerst om daarna te corrigeren, nope, tijdens het tanken gelijk omhoog.

Je hebt niet per ongeluk LPG getankt?  Very Happy

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 25 juni 2007 12:04 AM
  [ # 14 ]

Gompy, wat voor een XM heb je eigenlijk? Zitten er wel anti-zinkbollen op?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2007 12:06 AM
  [ # 15 ]
JanO schreef:

Gompy, wat voor een XM heb je eigenlijk? Zitten er wel anti-zinkbollen op?

groet, Jan

20 16v uit 94

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook