Enige tijd geleden zijn de voorbollen bij een bollenboer vervangen door “goede gebruikte”. Sinds die tijd vertoont mijn 1992 BX 19 TZI Break wat dweilerig gedrag, hij veert nog één of meer keren na, na een hobbel. Op de snelweg merk je eigenlijk een continu licht op en neer gaan, alsof je in een motorboot tegen de golven op vaart.
Zoekend naar een oorzaak voor dit gedrag heb ik eerst gecontroleerd of het goede type bollen er op zit. Dat lijkt het geval te zijn volgens .
Zou het gedrag kunnen komen door bijvoorbeeld uitgeboorde dempers in de bollen? Kan ik controleren of ze uitgeboord zijn en zo ja hoe? Kun je die dempers makkelijk los vervangen of kun je beter andere bollen monteren?
Re: dweilgedrag na vervanging voorbollen
cwg schreef:Enige tijd geleden zijn de voorbollen bij een bollenboer vervangen door “goede gebruikte”. Sinds die tijd vertoont mijn 1992 BX 19 TZI Break wat dweilerig gedrag, hij veert nog één of meer keren na, na een hobbel. Op de snelweg merk je eigenlijk een continu licht op en neer gaan, alsof je in een motorboot tegen de golven op vaart.
Zoekend naar een oorzaak voor dit gedrag heb ik eerst gecontroleerd of het goede type bollen er op zit. Dat lijkt het geval te zijn volgens .
Zou het gedrag kunnen komen door bijvoorbeeld uitgeboorde dempers in de bollen? Kan ik controleren of ze uitgeboord zijn en zo ja hoe? Kun je die dempers makkelijk los vervangen of kun je beter andere bollen monteren?
Zo te horen zitten er idd verneuqte (uitgeboorde) bollen onder. Ik zou terug gaan naar die tent en mijn beklag doen en ordentelijke bollen vragen.
Waren de oude bollen zodanig plat dat ze vervangen moesten worden? Anders kun je wellicht beter voor nieuwe bollen gaan. Als de oude bollen nog op te vullen waren, was dat wellicht het beste geweest. Maar ze zullen vast wel niet meer traceerbaar zijn. :S
Hmm….ik heb hetzelfde gedrag met mijn TZD, terwijl ik er nieuwe veerbollen op heb zitten en ik zeker weet dat Oldenhage niks wil weten van opboren.
Hij is ook wat windgevoeliger dan de vorige TZD (turbo’s)...toch maar eens een bezoekje gaan brengen aan Chyparse, denk ik. ops:
Re: dweilgedrag na vervanging voorbollen
mpostma schreef:
Zo te horen zitten er idd verneuqte (uitgeboorde) bollen onder. Ik zou terug gaan naar die tent en mijn beklag doen en ordentelijke bollen vragen.
Waren de oude bollen zodanig plat dat ze vervangen moesten worden? Anders kun je wellicht beter voor nieuwe bollen gaan. Als de oude bollen nog op te vullen waren, was dat wellicht het beste geweest. Maar ze zullen vast wel niet meer traceerbaar zijn. :S
Tja, de oude bollen hadden een verschillende druk waardoor de bollenboer ze niet meer vertrouwde en met deze aankwam. De monteur liet me trouwens eerst nog een testritje maken om ze te keuren, maar toen had ik het dweilgedrag nog niet zo door.
Maar mijn vraag was eigenlijk of ik zelf kan controleren of het uitgeboorde bollen zijn.
Re: dweilgedrag na vervanging voorbollen
cwg schreef:mpostma schreef:
Zo te horen zitten er idd verneuqte (uitgeboorde) bollen onder. Ik zou terug gaan naar die tent en mijn beklag doen en ordentelijke bollen vragen.
Waren de oude bollen zodanig plat dat ze vervangen moesten worden? Anders kun je wellicht beter voor nieuwe bollen gaan. Als de oude bollen nog op te vullen waren, was dat wellicht het beste geweest. Maar ze zullen vast wel niet meer traceerbaar zijn. :S
Tja, de oude bollen hadden een verschillende druk waardoor de bollenboer ze niet meer vertrouwde en met deze aankwam. De monteur liet me trouwens eerst nog een testritje maken om ze te keuren, maar toen had ik het dweilgedrag nog niet zo door.
Maar mijn vraag was eigenlijk of ik zelf kan controleren of het uitgeboorde bollen zijn.
Je zou eens kunnen kijken naar het centrale gaatje in het midden. WEllicht zijn daar nog sporen te zien van het uitboren.
Re: dweilgedrag na vervanging voorbollen
mpostma schreef:cwg schreef:mpostma schreef:
Zo te horen zitten er idd verneuqte (uitgeboorde) bollen onder. Ik zou terug gaan naar die tent en mijn beklag doen en ordentelijke bollen vragen.
Waren de oude bollen zodanig plat dat ze vervangen moesten worden? Anders kun je wellicht beter voor nieuwe bollen gaan. Als de oude bollen nog op te vullen waren, was dat wellicht het beste geweest. Maar ze zullen vast wel niet meer traceerbaar zijn. :S
Tja, de oude bollen hadden een verschillende druk waardoor de bollenboer ze niet meer vertrouwde en met deze aankwam. De monteur liet me trouwens eerst nog een testritje maken om ze te keuren, maar toen had ik het dweilgedrag nog niet zo door.
Maar mijn vraag was eigenlijk of ik zelf kan controleren of het uitgeboorde bollen zijn.
Je zou eens kunnen kijken naar het centrale gaatje in het midden. WEllicht zijn daar nog sporen te zien van het uitboren.
Wat het gedweil kan veroorzaken is een verschil tussen de linker en rechter bol. Ik heb wel eens een BX gehad met zo’n bollenbezetting, dat reed heel wonderlijk.
Maar na-veren hoort natuurlijk absoluut niet; dat was ong. de hele aanleiding van de uitvinding van het HP-systeem. Heb je al wel de lucht eruit gegymnastiekt? Die zorgt natuurlijk voor mooi na-veren.
Btw, gewoon nieuwe bollen voor dit type zijn toch nog wel verkrijgbaar?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zowat iedere autojournalist heeft geklaagd of klaagt over het nadeinen van HP citroenen, ook de nieuwste modellen. Als het HP systeem is uitgevonden tegen deinen is dat blijkbaar niet goed gelukt. Ben ik dan de enige die dat gedrag uiterst prettig vindt? Zal wel komen door mijn vroeger zeevarende ouders.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik denk dat er ook een verschil moet worden gemaakt tusaen dweilen en nadeinen. Dweilen vind ik meer duiden op ongecontroleerd gedrag, scheeftrekken en gevoeligheid voor spoorvormigheid.
Nadeinen vind ik (binnen bepaalde grenzen) een absolute vereiste, liever nadeinen door zachte vering dan een korte bonk bij een richel op de weg welke mijn vullingen er uit laten trillen.
Is het nadeinen in dit geval niet gewoon het normale gedrag van een HP-wagen? En was je dit niet meer gewend doordat je te lang hebt doorgereden op stugge bollen?
Laat er voor de aardigheid eens een BX-rijder in rijden om het rijgedrag goed te laten beoordelen.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wat karel zegt: nadeinen hoort niet, ‘t is geen opel of amerikaan
Zit er een verschil in deinen tussen voor en achter, links en rechts?
Als je in rijstand de neus of de achterkant naar beneden duwt, mag ‘ie bij het uitveren hooguit 1 keer deinen. Als ‘ie blijft staan deinen zijn misschien je veerpoten verrot of, waarschijnlijker, sporen deze ‘nieuwe’ bollen echt niet.
Het verschil met conventionele vering is naar mijn idee dat zeer laagfrequente bewegingen beter merkbaar zijn. Bij schroeveren worden die vaak 1 op 1 doorgegeven. Bij een hyraulisch systeem worden die zeer laagfrequente bewegingen niet zo erg sterk gedempt wat het vliegend tapijtgevoel geeft. Die irritante hoogfrequente trillingen worden juist erg goed gedempt wat er bijv voorzorgt dat je fenomenale grip houdt op een klinkerweg.
volgens mij zijn de bollen doordewar gehaald en verwisseld.
heb je al geprobeert om voor en achter te wisselen.
ik heb dit als ex citro monteur meerdere malen meegemaakt (met nieuwe bollen)dat de verkeerde info op de bollen staat.
voor=achter&achter=voor (mischien is bij jou links en rechts verw.)
succes en gr.marcel
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
m16tri schreef:.
ik heb dit als ex citro monteur meerdere malen meegemaakt (met nieuwe bollen)dat de verkeerde info op de bollen staat.
voor=achter&achter=voor (mischien is bij jou links en rechts verw.)
succes en gr.marcel
Als “ex citro monteur” is het verwisseld zijn van de linker en rechter bol natúúrlijk een grap van je….
Gr Martijn
ja sorry foutje over linkse en rechtse bollen die bestaan natuurlijk niet(erg dom van me)
maar het doordewar halen van voor en achter gebeurt wel af en toe
ik had een paar jaar terug 16v bollen op mijn 16tri gezet en deze reed toen als een dweil
heb toen voor en achter verwisseld en was toen perfect
later de dealer gebeld waar ze vandaan kwamen en zij zeiden dat dit wel vaker voorkwam
Re: dweilgedrag na vervanging voorbollen
karel schreef:mpostma schreef:cwg schreef:mpostma schreef:
Zo te horen zitten er idd verneuqte (uitgeboorde) bollen onder. Ik zou terug gaan naar die tent en mijn beklag doen en ordentelijke bollen vragen.
Waren de oude bollen zodanig plat dat ze vervangen moesten worden? Anders kun je wellicht beter voor nieuwe bollen gaan. Als de oude bollen nog op te vullen waren, was dat wellicht het beste geweest. Maar ze zullen vast wel niet meer traceerbaar zijn. :S
Tja, de oude bollen hadden een verschillende druk waardoor de bollenboer ze niet meer vertrouwde en met deze aankwam. De monteur liet me trouwens eerst nog een testritje maken om ze te keuren, maar toen had ik het dweilgedrag nog niet zo door.
Maar mijn vraag was eigenlijk of ik zelf kan controleren of het uitgeboorde bollen zijn.
Je zou eens kunnen kijken naar het centrale gaatje in het midden. WEllicht zijn daar nog sporen te zien van het uitboren.
Wat het gedweil kan veroorzaken is een verschil tussen de linker en rechter bol. Ik heb wel eens een BX gehad met zo’n bollenbezetting, dat reed heel wonderlijk.
Maar na-veren hoort natuurlijk absoluut niet; dat was ong. de hele aanleiding van de uitvinding van het HP-systeem. Heb je al wel de lucht eruit gegymnastiekt? Die zorgt natuurlijk voor mooi na-veren.
Btw, gewoon nieuwe bollen voor dit type zijn toch nog wel verkrijgbaar?
Inmiddels zijn de gewraakte bollen vervangen door bollen die eigenlijk op een TZD Turbo Break horen. Bevalt prima. Waarschijnlijk waren het gewoon opgeboorde bollen die dat dweilgedrag veroorzaakt hebben, maar ik heb het niet meer gecontroleerd.