1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Gastank vervangen, al eens gedaan?
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 25 juni 2007 12:33 AM

Ik zou graag een grotere gastank in mijn DS willen, deze is met 60 liter (netto 45 max) een beetje klein. I.v.m. actieradius.

1. Mag die vervangen / groter worden?
2. Klopt het dat ze er tot 100 liter zijn? Ik dacht wel eens een ds te hebben zien staan op 2ehands.net met een 100l tank..?
3. Of is dit stom Smile

Goedenavond.

Profiel  
 
--Arne--
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 25 juni 2007 12:51 AM
  [ # 1 ]

Je kan ook de 80 % begrenzer eruit slopen schijnt, dan heb je al 60 liter, voor niks..

Profiel  
 
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 25 juni 2007 01:04 AM
  [ # 2 ]
--Arne-- schreef:

Je kan ook de 80 % begrenzer eruit slopen schijnt, dan heb je al 60 liter, voor niks..

Ik wist niet eens dat dat er in zit… maar die zal er wel niet voor niets in zitten, toch?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2007 01:05 AM
  [ # 3 ]
Aerdvark schreef:
--Arne-- schreef:

Je kan ook de 80 % begrenzer eruit slopen schijnt, dan heb je al 60 liter, voor niks..

Ik wist niet eens dat dat er in zit… maar die zal er wel niet voor niets in zitten, toch?

idd Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juni 2007 01:16 AM
  [ # 4 ]

In feite is het vrij gemakkelijk. De oude tank er uit, als jet nodig is het frame vervangen/aanpassen en de nieuwe tank plaatsen. Het aansluiten van de leidingen is ook een koud kunstje.
En als je een veilig gevoel wilt hebben, kun je even bij de LPG specialist langs om het te laten testen. Ze hebben daar een snuffelaar waarmee lekken kunnen worden ontdekt.
Echter heb ik mijn leidingen ook los gehad en weer teruggeplaatst zonder problemen. Bij de RDW keuring kon men niets “besnuffelen”.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 25 juni 2007 01:25 AM
  [ # 5 ]

Re: Gastank vervangen, al eens gedaan?

Aerdvark schreef:

Ik zou graag een grotere gastank in mijn DS willen, deze is met 60 liter (netto 45 max) een beetje klein. I.v.m. actieradius.

1. Mag die vervangen / groter worden?
2. Klopt het dat ze er tot 100 liter zijn? Ik dacht wel eens een ds te hebben zien staan op 2ehands.net met een 100l tank..?
3. Of is dit stom Smile

Goedenavond.

In België, mag je het allesinds niet zelf doen dacht ik,maar wel door een gasboer laten doen,in verband met weer één of andere wet Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juni 2007 01:43 AM
  [ # 6 ]

In Nederlang mag je de totale LPG installatie zelf aanleggen als je dat wil. Echter is een RDW keuring wel noodzakelijk, pas na goedkeuring wordt het kenteken er op aangepast.
Of een herkeuring vij het vervangen van een tank naar een grotere maat noodzakelijk is, weet ik niet. De RDW kan je daar natuurlijk meer over vertellen.
Ik verwacht dat er officieel ook een aanpassing op het kenteken dient plaats te vinden doordat het gewicht van de wagen zal toenemen.

Overigens weegt de RDW de wagen niet tijdens de keuring. Met gebruikt een formule, ik geloof iets van 1,nogwat kilo per liter inhoud van de tank.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 25 juni 2007 01:54 AM
  [ # 7 ]
patje74 schreef:

In Nederlang mag je de totale LPG installatie zelf aanleggen als je dat wil. Echter is een RDW keuring wel noodzakelijk, pas na goedkeuring wordt het kenteken er op aangepast.
Of een herkeuring vij het vervangen van een tank naar een grotere maat noodzakelijk is, weet ik niet. De RDW kan je daar natuurlijk meer over vertellen.
Ik verwacht dat er officieel ook een aanpassing op het kenteken dient plaats te vinden doordat het gewicht van de wagen zal toenemen.

Overigens weegt de RDW de wagen niet tijdens de keuring. Met gebruikt een formule, ik geloof iets van 1,nogwat kilo per liter inhoud van de tank.

Dat mag dus in België niet! want je moet een attest kunnen voorleggen van een erkend gasinstalateur! dus Wet,of weer één of andere comerciele truck opdat eenieder weer wat werk heeft!Wat misschien mogelijk is,maar ik herhaal:ik weet niet of dit legaal is, Dat is dat je je instalatie zelf legt,want voor iemand met een beetje kennis van zaken,is dit niet al te moeilijk,en dat je dan een bevriend gasinstallateur kent die jouw een attest schrijft!! maar zo iemand vinden…. Rolling Eyes

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 juni 2007 02:01 AM
  [ # 8 ]

mischien wil de LPG boer de 60L tank wel overnemen bij aankoop va een 100L exemplaar
denk dat de plaatsingskosten ook niet erg oplopen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juni 2007 02:07 AM
  [ # 9 ]
paso schreef:

mischien wil de LPG boer de 60L tank wel overnemen bij aankoop va een 100L exemplaar
denk dat de plaatsingskosten ook niet erg oplopen

Een LPG tank is in NL waardeloos als hij 3 jaar oud is. Daarna mag hij namelijk niet meer worden gebruikt voor nieuwe installaties. Maar een tankje kost niet zo veel hoor.

Maareh… waar woont onze TS eigenlijk? Want als hij in BE woont, kan ik beter mijn mond houden!  Wink

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juni 2007 02:42 AM
  [ # 10 ]

LPG tanks zijn er heeeel groot! Chevy-Vans hebben nog wel eens twéé tanks van netto 100 liter elk. Dat hebben ze dan ook nodig natuurlijk, hihi Maar past zo’n kneiter eigenlijk wel in de kofferbak van een DS?

Trouwens Sjaak, ik las dat je verbruik was gestegen? Mja, ik haal nu ook net 1:7 en da’s best veel. Je kunt dat onafhankelijk afstellen omdat er een gaskraan in de leiding van de verdamper naar de carb zit, ofwel vast op de verdamper ofwel los in de slang. Dáár kun je ‘m net zo ver knijpen totdat je Dame het niet meer lief vindt. Toen ik eens een verdamper wisselde heb ik op die manier ook proefondervindelijk mijn Kleine Beier afgesteld, en die doet tot 1:11 op de lange stukken met 130/135 constant (1,8l motor). Alleen het stationair toerental blijft altijd een compromis omdat dat met de stand van de gasklep wordt geregeld.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juni 2007 02:52 AM
  [ # 11 ]

In feite stel je met die schroef op de slang enkel het “vol gas-maximum” af. Natuurlijk zal hij zuiniger worden als je je wagen minder snel maakt. Maar dat kan je ook met je rechter voetje doen.

Je schrijft dat het stationair toerental een compromis blijft omdat dit met de stand van je gasklep geregeld wordt. Maar die zelfde gasklep zorgt ook voor de mate waarin hij LPG krijgt tijdens het rijden hoor! Een goed afgestelde LPG installatie loopt zowel stationair als op toeren lekker op LPG. En anders ben je de boel grondig aan het ontregelen.
Wil je zuinig rijden, geef dan gewoon minder gas, maar laat de afstelling goed staan. Voore je het weet zet je hem te arm en ben je langzaam je blok aan het vermoorden.

Btw, ik vind dat je met dit soort wagens niet te veel op zuinigheid moet afstellen, en al helemaal niet op LPG, wat kost dan nou?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 25 juni 2007 03:34 AM
  [ # 12 ]
patje74 schreef:

Maareh… waar woont onze TS eigenlijk? Want als hij in BE woont, kan ik beter mijn mond houden!  Wink

Als de DS in zijn avatar de zijne is,denk ik vermoedelijk in Nederland Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2007 01:16 PM
  [ # 13 ]
patje74 schreef:

[Een LPG tank is in NL waardeloos als hij 3 jaar oud is. Daarna mag hij namelijk niet meer worden gebruikt voor nieuwe installaties. Maar een tankje kost niet zo veel hoor.

:

Dat mag toch tot 10 jaar?  En wie merkt het als je em vervangt?

de 80% klep is een veiligheids actie. Ik reed in mn dynane met een 30litertank zonder die klep. Nooit problemen mee gehad. De tank kan niet ontploffen want er zit ook een overdruk klep op die opengaat bij 21 bar druk…. De lpg spuit dan wel onder je auto uit, maar ook dit heb ik nog nooit meegemaakt.  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2007 01:19 PM
  [ # 14 ]

dat merk men bij de apk toch Confused als je een grotere tank plaats

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juni 2007 01:23 PM
  [ # 15 ]
citroenc2 schreef:

dat merk men bij de apk toch Confused als je een grotere tank plaats

nee, de tanknummers en inhoud staan nergens vermeld. Kun je dus gewoon omwisselen voor een grotere.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook