waterman771 schreef:citroenc2 schreef:dat merk men bij de apk toch als je een grotere tank plaats
nee, de tanknummers en inhoud staan nergens vermeld. Kun je dus gewoon omwisselen voor een grotere.
ok hoe zit het eigelijk met de papieren zijn die nou verplicht of niet bij me 1e xantia heb ik lpg papieren erbij bij de andere zat totaal nix bij
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:patje74 schreef:[Een LPG tank is in NL waardeloos als hij 3 jaar oud is. :
Dat mag toch tot 10 jaar? En wie merkt het als je em vervangt?
Bij de RDW keuring moet je een certificaat kunnen laten zien, hierop staat de o.a. productiedatum. En ik meende dat die niet ouder dan 3 jaar mocht zijn. Maar ik kan daar naast zitten natuurlijk.
Maar goed, als je eenmaal een gekeurde installatie hebt, dan kun je in principe doen wat je zelf wilt. Alleen ik verwacht dat je officieel terug moet. Maar ik zou daar niet lang over na hoeven denken.
citroenc2 schreef:dat merk men bij de apk toch als je een grotere tank plaats
Nee.
Ten eerste staat de inhoud van de geplaatse tank nergens beschreven, ten tweede hoeft met bij de APK enkel te checken of de intstallatie veilig is. In de praktijk stopt het dus na het controleren van de slangen, voor zover dat mogelijk is. En de wagen moet natuurlijk op LPG kunnen lopen, gezien dit de hoofdbrandstof is.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:
ok hoe zit het eigelijk met de papieren zijn die nou verplicht of niet bij me 1e xantia heb ik lpg papieren erbij bij de andere zat totaal nix bij
Wat voor papieren bedoel je? Ik kan je wel vertellen dat als je auto een LPG installatie heeft, deze als hoofdbrandstof op je kentekenbewijs moet staan.
dus dan zou je bijv ook een 2e tank kunnen neerleggen achteraf :
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:dus dan zou je bijv ook een 2e tank kunnen neerleggen achteraf :
Wat allemaal wel niet zou kunnen! Je zou je hele cabine vol kunnen stoppen. Echter heb ik al geschreven dat je naar mijn idee (bijna zeker weten) terug zou moeten naar de RDW. (niet dat ik dat zou doen,maar toch…)
Dat iets geen APK afkeur is, wil niet zeggen dat het mag, het zegt ons alleen dat het niet de verantwoordelijkheid van de APK keurmeester is.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroenc2 schreef:dus dan zou je bijv ook een 2e tank kunnen neerleggen achteraf :
Ja. Dat kan. Er staat nergens beschreven/geregistreerd hoe groot je tank is. Er past in de DS een tank dwars, achter je achterbank met een inhoud van ruim 80 liter. Die kan met klep voor 67liter vol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:
Ja. Dat kan. Er staat nergens beschreven/geregistreerd hoe groot je tank is.
Niet concreet nee. Maar aan de hand van het toegenomen gewicht is exact uit te rekenen hoe groot de tank ten tijde van keuren was.
De geregistreerde gewichtstoename wordt berekend door de tankinhoud te vermenigvuldigen met 0,8.
(Bron, ergens onderaan de pagina)
Maar hier zal niemand zich druk om maken. Maar toch, het is niet legaal om er even een tank bij te bouten.
ok dus elke verandering richting rdw
maar waaromzit er dan papieren bij me auto voor de gastank met precies het aantal liters enz en bij de andere niet
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:maar waaromzit er dan papieren bij me auto voor de gastank met precies het aantal liters enz en bij de andere niet
Omdat ze bij de ene zijn weggemikt, en bij de andere niet. Maar als je die behoefte alsnog hebt, dan mag het. Dan zijn ze beiden weer gelijk tenminsten.
Al kunnen die papieren nog wel eens handig zijn als je de tank wilt overzetten en hij is niet te oud.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroenc2 schreef:ok dus elke verandering richting rdw
maar waaromzit er dan papieren bij me auto voor de gastank met precies het aantal liters enz en bij de andere niet
Geen idee. Ik heb die papieren ook niet en ook niet gezien bij de tientallen lpg installaties die ik heb ingebouwd in het verleden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
patje74 schreef:citroenc2 schreef:maar waaromzit er dan papieren bij me auto voor de gastank met precies het aantal liters enz en bij de andere niet
Omdat ze bij de ene zijn weggemikt, en bij de andere niet. Maar als je die behoefte alsnog hebt, dan mag het. Dan zijn ze beiden weer gelijk tenminsten.
Al kunnen die papieren nog wel eens handig zijn als je de tank wilt overzetten en hij is niet te oud.
ok
Jawohl ich bin en Holländer !!
En ik mag dus de tank niet vervangen maar doe het wel… Punt 476 op mijn lijstje. De kofferbak is nu toch al zo klein ... kan ook nog wel iets kleiner. 67 liter inhoud x 8 km / ltr = 536 km rijden. Zeg maar om de 500 km tanken. Dat klinkt me goed in de oren.
De gasslangen zien er ook niet meer al te best uit. Ik ga deze (of laat deze) vervangen. De APK is in januari dus dan is of wordt het gemaakt.
Gelukkig want ik dacht al dat ik niks meer te doen zou hebben de aankomende tijd ...
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Aerdvark schreef:67 liter inhoud x 8 km / ltr = 536 km rijden. Zeg maar om de 500 km tanken. Dat klinkt me goed in de oren.
Ik had mijn gastank ook dwars achter de achterbank, toen ik hem kocht was me verteld 85 liter. ‘s Winters kon ik er exact 600 kilomter mee rijden, ‘s zomers minstens 650.
Na die 600 km kon ik er altijd zo rond de 70 liter ingooien, maar heb er ook in Zweden eens 83 liter ingegooid.
Mijn conclusie is dus dat het een 100 liter tank was, of dat de 80% beveiling het niet altijd doet. Dus als je op zoek gaat, eerst even kijken of een 100l tank past!
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Een korte dikke 85liter tank past dwars geplaatst net tussen de wandjes, dus een 100 liter zal niet passen denk ik. Als je dr zon 66 liter ingooit staan ze soms toch wel gek te kijken hoor bij de pomp dat dat allemaal past in die smalle derierre.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
ID Super schreef:De eerste keer werkte de klep dus niet!!
check, dan hoef je een 100l tank dus niet te proberen!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi