2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Hpi maakt diesel geluid
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 25 juni 2007 05:25 PM
  [ # 16 ]

Wat schrijft het boekje voor dat je moet tanken?

Heb je dat al gelezen?

Het heeft geen zin om te gaan spoelen of olie te wisselen als je niet weet waar het geluid vandaan komt of wat het veroorzaakt. Ga nou eerst eens even naar de dealer, die kan je precies vertellen wat er nou loos is….

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 25 juni 2007 05:35 PM
  [ # 17 ]

Neem inderdaad dat advies (zie ook reactie Martijn de Ruijter en hij kan het weten) ter harte en ga naar de dealer.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juni 2007 07:01 PM
  [ # 18 ]

Probeer je heil nu niet te zoeken in additieven. Denk nu zelf eens na, een goedje wat je motor volledig intern kan reinigen…. Het klinkt te mooi om waar te zijn! (en dat is het dan ook…)
Een goede olie bevat alles wat je blokje nodig heeft onder normale omstandigheden.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 25 juni 2007 09:15 PM
  [ # 19 ]
spintwin schreef:

Dat dit gevoelige motoren waren wist maar ik tank toch meestal euro 95 en nog geen problemen ondervonden ja het diesel geluid, zou dit met mekaar te maken hebben?

Dit heeft wel degelijk met elkaar te maken, dit diesel geluid heet pingelen/detoneren. Hier zijn de HPi motoren erg gevoelig voor. Het effect is niet direct merkbaar maar veroorzaakt erg grote gevolgschade. Het staat ook in je instructieboekje dat je alleen maar 98 mag tanken!!
Ik heb al meerdere malen HPi’s meegemaakt die allemaal zeer dure reparaties moesten ondergaan vanwege het tanken van 95. Deze motoren kunnen er echt niet tegen!!

Ik vermoed dat je motor uit elkaar moet (kop eraf) om deze helemaal te reinigen en te voorzien van nieuwe injectoren. Misschien is het zelfs al zo ver dat je motor niet meer te redden is… Ik zou m maar snel ff na laten kijken bij de dealer. Succes.

En die “middeltjes” werken meer ter voorkoming, niet om iets op te lossen…

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 25 juni 2007 09:55 PM
  [ # 20 ]

Spintwin… met gezwinde spoed naar een goede garage en laat je motor maar eens horen, vertel je tankgedrag en waarschijnlijk hoor je dan wat hier gezegd wordt.


Twisted Evil

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 25 juni 2007 10:36 PM
  [ # 21 ]

In de tankdop is toch ook vaak een sticker geplaatst welke brandstof getankt moet worden? Als daar Euro 98 wordt vermeld dan snap ik werkelijk niet dat er Euro 95 wordt ingegooid. De HPI heeft toch geen pingel-sensor zodat de motor zich aanpast?

Moraal: negeer geen brandstofvoorschriften.

Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Laat je ons dat nog weten?

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 25 juni 2007 10:43 PM
  [ # 22 ]

In het boekje en bij de tankdop staat 98, ik kan het weten. Heb genoeg aan die klote dingen gesleuteld, gelukkig zijn ze er snel mee gestopt bij Citroën. Ik een keer zo’n ding gezien waarbij het inlaattraject helemaal verstopt zat Shocked ...

Niet alleen bij HPi motoren moet je 98 tanken, ook de FSI’s van VW/Audi moeten met 98 gevuld worden. Dit vanwege de compressie en een aantal andere factoren.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 26 juni 2007 02:20 AM
  [ # 23 ]

is het al tijd voor nieuwe kleppen???? valse zuinigheid werkt nooit. gewoon tanken wat voorgeschreven is. ze melden het niet voor niets.

Profiel  
 
spintwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 27 juni 2007 01:16 AM
  [ # 24 ]

Ik heb met een kennis over het probleem gesproken. hij zelf rijdt ook een C5 hpi en hij zei me gelijk al dat een naar en dunner olie moest gaan. dit ga ik dus ook doen en dan moet het probleem drastisch zijn afgenomen.Want wat ik al aangaf als de motor warm is is het geluid weg. doordar de olie dunner is geworden.
De olie wat ik er in ga doen is Agip 0 w30 full synthetisch.
rekaties over merk olie welkom.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 27 juni 2007 11:13 AM
  [ # 25 ]

dat lijkt me wel heel erg dun.

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 27 juni 2007 11:54 AM
  [ # 26 ]

Waar komt het vandaan? Dealeradvies? Eigen advies?

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 27 juni 2007 12:19 PM
  [ # 27 ]

Blijkbaar heeft de TS weinig zin om te luisteren! die lichtere olie zal een tijdelijke verbetering geven,als het dan al zo zal zijn,maar indien hij geen RON 98 tankt, draait zijn motor ,één dezer in de soep!
Tja wie niet horen wil moet voelen,zei ons ma altijd Wink

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 27 juni 2007 12:34 PM
  [ # 28 ]

Inderdaad. Er is zlefs al een dealer advies gegeven op pagina 1. neem dat ter harte! Ik zie alweer een (onterecht)klachtendraadje verschijnen over de C5 op die manier.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 27 juni 2007 12:50 PM
  [ # 29 ]

Ik zou zeggen: laat ‘m en sluit het draadje.

Het ontaardt, zoals je al zegt, weer in een jeremiade dat de Citroen C5 niet deugt, Citroën niet deugt, de garantie flut is…

Maar de TS geeft m.i. wel een gecertificeerd brevet van onvermogen af…

Excusez-moi, j’ai dit ca…

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 28 juni 2007 08:50 PM
  [ # 30 ]

Geluidjes zijn op een forum natuurlijk moeilijk te bepalen.
Vooralnog hoor ik hier twee opties:
1. Hydraulische klepstoters.
2. Pingelen/detoneren.
Dunnere olie helpt natuurlijk weinig voor optie 2. Maar voor optie 1, zeker als er nu door een onverlaat iets gangbaars als 15w40 is ingegooid, helpt het natuurlijk wel.
Mijn beiden V6’en en mijn gewone 2.0 rijden allen op 0w30 (advies Citroen).
Persoonlijk zou ik niet gokken dat het optie 1. is, ik zou een dealer laten kijken, maar ja….
Wil overigens niks afdoen aan de instructie om 98 te tanken.

gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook