Ik heb deze week een bandenspanningsmeter gekocht, omdat ik hoor dat de hogedrukpompen de banden niet altijd (of vaak niet) op de juiste spanning brengen.
Nu ben ik even benieuwd naar het volgende: wat is een afwijking die ‘erg’ is. Stel mijn banden ‘horen’ 2,4 bar te zijn; hoe erg is dan 2,5 bar?
0,2 bar meer is geen probleem, 0,2 bar minder wel.
Is het natuurlijk alleen nog de vraag hoe goed jouw bandenspanningsmeter geijkt is… Heeft de consumentenbond die dingen al een keer getest misschien??
Op de verpakking staat dat hij een afwijking heeft van 2%. Voor wat het waard is. Het is zo’n ding van de ANWB. Die zal toch niet slecht uit hun test komen . . .
Jij zegt dus: een beetje harder is geen probleem. Een beetje zachter wel.
Idd een te lage bandenspanning staat gelijk aan lekke band, hierdoor laat de binnenkant van de band los (dit is aan de buitenkant niet te zien!!!)
Bandenspanning moet altijd boven de 1,5 bar blijven, anders krijg je kans op schade aan de band.
De voorgeschreven bandenspanning staat bij elke auto in de deurstijl bij de bestuurder of op de binnenkant van het tankklepje.
Bij kleine auto’s is het ongeveer 2,0 bar
Bij een middenklasser ongeveer 2,2 bar
Bij een grote auto ongeveer 2,4 bar
Bij bestelbusjes ongeveer 3,0-3,5 bar
Bij caravans ongeveer 3,5-4,0 bar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
n XM is toch een grote auto…?
2.2 bar voor en 1.9 achter
0.1 bar boven of onder de voorgeschreven waarden maakt het niet gevaarlijk ofzo, slijtage zal alleen wel verschillen.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Altijd minimaal 0.2 bar boven de voorschriften gaan zitten. 1e gebod van het nieuwe rijden.
Trouwens, bij mijn Berlingo (multispace) lees ik het volgende voor de spanning van de achterbanden: 2.2 bij normaal gebruik, 2.9 bij zware belasting. Dat zijn nog eens verschillen hè.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Inderdaad beter iets teveel dan te weinig, maar ik zou niet op een tiende bar kijken.
Volgens voorschrift moet mijn auto op 2,3 en 2,1 en bij volle bak 2,3 en 2,3 maar standaard staan ze allemaal op 2,5.
En maandelijks koud controleren he
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
moet ik ook nog eens doen, bandenspanning checken, heb et sinds aankoop niet gedaan :X
ieksEmmu schreef:n XM is toch een grote auto…?
2.2 bar voor en 1.9 achter
0.1 bar boven of onder de voorgeschreven waarden maakt het niet gevaarlijk ofzo, slijtage zal alleen wel verschillen.
Das motor afhankelijk he De es9j4 wil voor liever 2.5 bar
Xsara Coupe
DigiDaan schreef:
En maandelijks koud controleren he
Officieel elke tankbeurt
Voor de waarden kijk je in de deurstijl (bij de meeste Citroëns het geval) of in het tankklepje (VW, Ford, etc)
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
abxsport schreef:DigiDaan schreef:
En maandelijks koud controleren he
Officieel elke tankbeurt
Voor de waarden kijk je in de deurstijl (bij de meeste Citroëns het geval) of in het tankklepje (VW, Ford, etc)
Als ik zo de leaserijders bij ons op de zaak spreek (en nee, ik wil niet generaliseren ) dan wordt dat nauwelijks zelf gedaan en laten ze dat aan de garage over.
Wat dat betreft is maandelijks al een goede start
Enne, voor wat betreft bij elke tankbeurt - da’s misschien niet zo handig omdat je dan altijd met warme banden meet, en gegarandeerd met ongelijke en te lage spanning rond rijdt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
het lijkt me inderdaad dat je koud moet controleren, maar het maakt sowieso nogal verschil of het buiten 15 of 30 graden is. en dat verschil kan zich in Nederland binnen een week voordoen.
Ach, voor elke rit van zeg 100 km of langer ga je toch even tanken, kan je dan toch ook wel even je spanning controleren.. mooi moment om ook je motorolie te checken. Het geeft mij altijd een blij gevoel te zien dat het allemaal nog prima is.
Hoezo zijn banden eigenlijk warm bij het tanken? Ik tank meestal voor ik ga rijden, niet achteraf.. (goed goed, eerst twee kilometer naar de pomp, maar daar worden ze niet warm van.)
DigiDaan schreef:abxsport schreef:DigiDaan schreef:
En maandelijks koud controleren he
Officieel elke tankbeurt
Voor de waarden kijk je in de deurstijl (bij de meeste Citroëns het geval) of in het tankklepje (VW, Ford, etc)
Als ik zo de leaserijders bij ons op de zaak spreek (en nee, ik wil niet generaliseren ) dan wordt dat nauwelijks zelf gedaan en laten ze dat aan de garage over.
Wat dat betreft is maandelijks al een goede start
Enne, voor wat betreft bij elke tankbeurt - da’s misschien niet zo handig omdat je dan altijd met warme banden meet, en gegarandeerd met ongelijke en te lage spanning rond rijdt..
Ik zeg officieel, volgens de bandenfabrikanten. Kijk dat niemand dat doet is een ander verhaal. Ik doe t ook niet trouwens.
Zal mij een worst wezen of iemand zn band aan flarden rijdt, heb ik ook weer wat te doen.