Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja, ik zie dat jij een 2000 hebt 1.8i 16v met ongetwijfeld een G3 installatie. De 8v 2.0i uit 94 diie ik had haalde ook op benzine lang geen 1 op 12 tenzij je lange stukken heel rustig reed, dus dat soort cijjfers zaten er op gas ook echt niet in. Ik geef toe dat ik wel doorrij maar 1 op 12 was echt onmogelijk met die wagen. Aangezien een 2.0 motor van een CX alleen maar minder modern is denk ik ook niet dat het heel realistisch is om er vanuit te gaan dat je beter dan 1 op 8 kan rijden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
als hij slim is kijk hij eerst naar een cx van welk bouwjaar en hoeveel hij van plan is te gaan rijden
Hallo,
Dat weet ik zelf al wel, gaat zowieso om type 1 die op gas kan rijden (meestal carb dus) denk aan een 2 of 2,2 2,4 liter ? En ik rijd gemiddeld 16.000 tot 20.000 km per jaar.
Gr.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een 25 jaar oude scheelt je ook nog de wegenbelasting en wordt alleen maar meer waard als je hem goed onderhoud. Overigens kunnen injecties ook prima op gas rijden hoor. Alleen de turbo’s schijnen er echt problemen mee te hebben. De site van Dr. Theo, te bereiken vanaf http:///www.citroen-cxclub.nl staat vrij veel info, ik meen me ook te herinneren e.a. over gas.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Vergeet niet dat het wegenbelasting voordeel teniet gedaan word door de veel hogere ondehoudskosten tov een moderne voiture.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat betwist ik ten sterkste tenzij je het hebt over een auto die nog in de fabrieksgarantieperiode zit. Als we dan de afschrijving meerekenen op een recente voiture kan ik je zo voorrekenen dat het ronrijden in een 25 jaar oude auto, helemaal op diesel of LPG drastisch goedkoper is dan wat voor auto in dezelfde (gewichts)klasse die jonger dan 25 jaar is dan ook. Een auto van 25 jaar oud die goed onderhouden wordt daalt niet of nauwelijks in waarde, sterker nog grote restauratieve investeringen zie je (deels) terug in de waarde van de auto. Doe dat maar eens na met iets van minder dan 25 jaar oud. Ik ken een man met een dealer onderhouden (sinds nieuw) audi A4 V6 uit 97…. een auto van toch zo’n 1300kg, en reken maar dat dat ding meer dan 1000-2000 euro per jaar aan onderhoud kost…. en elk jaar schrijft ie ook nog steeds aardig wat af. Noem voor de grap eens 2 wagens, een van 25 jaar oud, en een recentere en ik reken het voor je uit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Dus jij kunt je cx gti uit 1977 onderhouden voor veel minder dan 2000 euro per jaar?
Wil dan nl graag weten hoe je dat doet.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gewoon, een goeie gekocht en http://www.legarage.nl bezocht. Overigens, met 2000 euro kom je echt een heel eind hoor, natuurlijk niet bij een citroen dealer maar als je auto ouder is dan een jaar of 5 zou ik daar toch niet willen komen. Tot nu toe heb ik ongeveer sinds aankoop misschien 1100 euro aan kosten er aan gehad. Als je bij aankoop een goede auto hebt waar de meeste zaken in orde zijn, dan denk ik dat het goed onder de 2000 euro blijft (of je moet een opknapper kopen en in een keer in orde maken, maar dat is dan iets wat je eigenlijk bij je aankoop prijs moet optellen). Mijn Xantia kostte al 1500 euro per jaar ofzo, bij de CX zal het wat hoger uitvallen op de lange duur zeker omdat ik een keer al het plaatwerk goed onderhanden wil nemen, maar dat is weer zoiets wat ik voor een deel in de waarde terug zal zien. Wat zit er nu aan te komen? Nieuwe accu binnenkort, en ik denk misschien een revisie dynamo er in, en verder wil ik nog wat restauratieve dingetjes doen zoals de mistlampen voor weer monteren en het leer even bij laten werken. Als ik dan kijk naar mijn xantia, was er een uit ‘94…. 1500 euro onderhoud per jaar, voor ongeveer fl. 8000,- (3650 euro ) gekocht en verkocht voor 1200 euro… nouja, afschrijving was dus iets van 2400 euro, plus die 1500 per jaar… toch aardig in de richting van 2300 euro per jaar…. mijn CX was 3500 euro, maar het is niet waarschijnlijk dat ie echt veel minder waard gaat worden…. en voor 2300 euro per jaar kan ik hem zeker op de weg houden. De CX is dan benzine omdat ik het zonde vind er LPG in te zetten en de xantia was gas. Maar als ik een gasinstallatie er in zou zetten scheelde mij dat nog eens tegen de 1000,- per jaar wegenbelasting… dan blijft er al 3300,- over per jaar om er aan uit te geven t.o.v. die xantia waar ik maar 1500 per jaar aan uit kon geven om hem in bedrijft te houden (als de CX ook LPG had he), en dat kost het gewoon niet, ik rijd iets boven de 20,000km per jaar. Punt is, bij een 25 jaar oude auto kan je het geld wat anders naar de belastingdienst zou gaanaan onderhoud uitgeven - en dat doe ik veel liever. Tel je daar de afschrijving van een nieuwere auto bij op en gooi je een LPG installatie in the 25+ auto…. (of je koopt een diesel, nog beter, maar wel langzamer) goedkoper dan dat kan je nauwelijks rijden. Het komt er op neer dat het bedrag wat je neer moet leggen voor een goede recente 2e hands auto zo hoog is dat je daarvoor een 25+ jaar oude auto kan kopen die danwel in zeer goede staat verkeerd of gebracht kan worden. En de afschijving is veel minder.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mijn GTI Turbo (84) verbruikt gemiddeld 12L op 100km wat overeenkomt met 1 op 8.3 als ik het goed heb (en ik rijdt niet zoals bompa met de pet ).
De TRS verbruikt gemiddeld 10 L op 100 km = 1 op 10 denk ik
Greetz,
TRX
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hehe, dat heb ik met mijn Gti Turbo’s nooit gehaald. Veel stad, looien voet. wist het meestal wel beter dan 1 op 6 te houden….
Een keer op een drukke dag in UK met snelheden tussen de 1 op 12 en 1op 13 gereden…. ik dacht echt dat de benzine meter stuk was en ben gaan tanken lang voordat ie leeg was omdat ik het gewoon niet geloofde…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mijn 22 TRS gemiddeld 1 : 11,5 denk ik zo. Varieerde van 1 : 10 met (zeldzame) stadsrit-tankjes tot 1 : 13 op vakantie in Frankrijk. Gewoon vlot rijdend, niet scheurend, niet treuzelend.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
sans-pareil schreef:Mijn Gti Turbo uit 85’ deed toendertijd tussen 1 op 5.5 en 1 op 13 als je heeeeeelllll rustig reed op de snelweg (ongeveer 1 op 8 bij kruissnelheid 180)
Dus het moet mogelijk zijn om met een turbo1 toch redelijk zuinig te kunnen rijden.
Als je normaal rijdt ........ tegenwoordig niet harder dan 120 is een redelijk verbruik haalbaar. :
Als je dus normaal doet en af en toe iemand het snot voor de ogen rijdt is het te doen neem ik aan.
Deze staat al een tijdje te koop en moet een zeer mooie zijn…
Te koop: CX 25 GTi Turbo, 1986, licht blauw met., 124.000 km, historie bekend. Heeft 7 jaar in opslag gestaan bij Citroën garage Gert de Jong. Tech. en opties in perf. staat. Nwe ML-tectyl behandeling. TRX velgen met prima banden. Vip interieur, cv, etc. Prijs € 7.500,- Taxatie rapport aanwezig
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja ls je veel snelweg rijdt, en tussen de 100 en 120 blijft is het theoretisch mogelijk. Maar in de praktijk heb ik nog nooit iemand gezien voor wie die power niet veel te verleidelijk was om dingen mee te doen. Ik haal hier in de omgeving meestal zo’n 1 op 9.2, en als ik veel lange stukken rijdt 1 op 10.5 of zo. Maar da’s met een T2 en die zijn echt zuiniger. Maar een intercooler monteren is geen enorm probleem. op zich. Turbohuis moet geloof ik wel gedraaid worden voor de aansluiting (van een std. intercooler iig dacht ik). Nog nooit gekeken wat dat voor praktische problemen veroorzaakt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
CX 2000 Pallas 1977
1200 en nog wat kilo’s
1:10 gemiddeld haal ik wel, ook met veel stadskilometers, de ultieme snelwegtest met volledige bepakking volgt komende week, dan gaat ze mee naar Frankrijk.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
1:10
CX 25 GTi automaat 1986
schat dat ze 1:10 rijdt, soms 1:9
Kennelijk voor dit model heel netjes, en vlekkeloos op euro 95 loodvrij.
Maar dan nooit harder dan 120 op de snelweg, rustig accelereren en 45-50 bebouwde kom. Want ze schakelt bij ongeveer 42 km/u over naar d’r 3de versnelling (automaat dus)
Collin