1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
nieuwe koppakking en distributieriem
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 26 juni 2007 01:14 PM

hallo allemaal,

vanwege een smerig blok en een hoog olieverbruik wil ik mijn koppakking gaan vervangen, en als ik er toch ben ook de distributieriem, spanrol en waterpomp

wie heeft hier een leuke handleiding voor en is het zelf te doen?

de kop, moet die gevlakt worden of is schoonmaken voldoende?
en hoe maak je dit schoon?

ik ben handig met sleutelen, maar weinig ervaring… als iemand mij met kennis kan overladen ben ik (en mijn blok) gered Wink

alvast bedankt!

groeten, maarten

it never gets any easier!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 26 juni 2007 08:48 PM
  [ # 1 ]

Het is zeker zelf te doen.

Ik heb mijn kop laten vlakken + koppakkingset (dat zijn dus alle pakkingen) voor ongeveer 180 euro en daar zaten dan ook de nieuwe kopbouten bij.

Voor mijn 1.6 was ik voor spanrol, waterpomp en D-riem bij elkaar ook ongeveer dat bedrag kwijt. Tel daarbij je sapjes, oliefilter, nieuw luchtfilter dan zit je zo ongeveer op een honderd of 4.

Zorg voor een goede momentsleutel want die heb je bij de kop absoluut nodig. Verder een flink wringijzer om de bout van de krukaspoelie los te maken. Zonder krijg je die er niet af.

Listig zijn de kopbouten. Als die afbreken ben je in de aap gelogeerd. Verder heeft 1 van de kopbouten een afstandsring. Onthoud goed waar die zat en vergeet hem niet terug te plaatsen bij het terugplaatsen van de kop anders draai je de kopbout door de waterpomp heen.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 26 juni 2007 10:16 PM
  [ # 2 ]

Re: nieuwe koppakking en distributieriem

Keezx schreef:
aller-aller schreef:

hallo allemaal,

vanwege een smerig blok en een hoog olieverbruik wil ik mijn koppakking gaan vervangen, en als ik er toch ben ook de distributieriem, spanrol en waterpomp


groeten, maarten

Dat zijn geen redenen om een koppakking te vervangen, behalve als je om een hoop overbodig sleutelwerk verlegen zit

Ook dat is natuurlijk waar. Het kan ook gewoon lekkage zijn langs de klepdekselpakking.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juni 2007 11:56 PM
  [ # 3 ]

Haal eerst maar eens een bus motorreiniger en de spuit over het motorblok heen, zo kun je zien waar de lekkage echt vandaan komt. Grote kans dat het inderdaad zweten of lekken van het kleppendeksel is. Als de koelvloeistof verder schoon is en er geen sludge (mayonaise achtige smurrie) in der olievuldop zit, dan is er geen reden om bezorgd te zijn.

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 27 juni 2007 02:00 AM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Haal eerst maar eens een bus motorreiniger en de spuit over het motorblok heen, zo kun je zien waar de lekkage echt vandaan komt. Grote kans dat het inderdaad zweten of lekken van het kleppendeksel is. Als de koelvloeistof verder schoon is en er geen sludge (mayonaise achtige smurrie) in der olievuldop zit, dan is er geen reden om bezorgd te zijn.

hoe kan ik mijn koelvloeistof op olie controleren? gewoon kijken in het reservoir?
en is dat “zweten” niet erg dan?
ik vind het nogal opvallend dat hij bijna 3 liter olie verbruikt in 2500 km Confused
maar goed, ik zal ff de karcher eroverheen halen…
mijn pa begon te zeuren dat dit niet zomaar op straat zou kunnen vanwege de olie… hoe zit dat?
verstandiger om het het in de wasstraat te doen?

groeten, maarten

it never gets any easier!

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 27 juni 2007 10:55 PM
  [ # 5 ]

mag dat niet in iedere wasstraat?
wij hebben hier op het dorp van die onbewaakte plaatsen waar je gewoon geld ingooid enzo

ligt op een oud bezinestation en liggen ook van die grote betonnen platen onder, hier lijkt het me geen probleem toch?

kan ik trouwens gewoon de hogedruk op de motor zetten? (na verwijdering van mijn accu…) of moet ik nog wel wat voorbereidingen treffen dan?

groeten, maarten

it never gets any easier!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 27 juni 2007 11:02 PM
  [ # 6 ]

2 x dunno Confused  Confused

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2007 11:16 PM
  [ # 7 ]

Dat motorreiniger spul is zo een bus van Valma ofzo, effe inspuiten, uiteraard niet op een loeihete motor, effe 15 min. met de motorkap open laten afkoelen. Afspuiten kun je in de wasbox doen met de “hot wax” optie, dit water is al warm, waardoor het vuil lekker makkelijk wegspuit en het temp.verschil op de warme motor klein blijft.

Bij sommige wasboxen staat er duidelijk bij dat je de motor niet mag afspuiten, terwijl bij bepaalde wasboxen juist een speciale optie opzit om de motor schoon te spuiten.

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 27 juni 2007 11:38 PM
  [ # 8 ]

duidelijk! dank je

maar nou weet ik alleen nog niet hoe ik mijn koelvloeistof op motorolie kan controleren Wink

groeten

it never gets any easier!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juni 2007 12:14 AM
  [ # 9 ]

Oh sorry, die vraag zag ik over het hoofd Surprisedops:

Gewoon de dop opendraaien en kijken of de vloeistof schoon is en niet modderbruin, de normale kleur is meestal groen of blauw.

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 28 juni 2007 01:00 AM
  [ # 10 ]

dank jou

dank jou

en… dank jou!

it never gets any easier!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 juni 2007 01:16 AM
  [ # 11 ]

als je niet weet hoe de techniek te interpreteren(lezen).
hoe wil je dan in vrede’snaam een koppakking kunnen wisselen?

ok het koude sleutelwerk zal wel goed komen.
maar om het niet te laten eindigen in dit   LEES DE LAATSTE POST.

het betreft hier dus een simpele koppakkingswissel.
maar de uiteindelijk schade aan de motor en kop resulteren in.

gereviseerde NIEUWE kop. de oude is onbruikbaar.
gereviseerde motor, want 2 van de 3 cilinders zijn onbruikbaar.

en dat alles is veroorzaakt door een zeer onkundige kop+koppakings wissel.

als je als je koppakking wil doen, zorg dan ten minste dat je een deskundige erbij hebt, die vroegtijdig mankementen kan constateren.

de wissel an zich is een eitje,, de techniek lezen NOT.

mvgr wupke:die nu dus een koprevisie + blokrevisie aan het uitvoeren is!  Wink

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 28 juni 2007 01:29 AM
  [ # 12 ]

het feit dat ik dit vraag betekend niet dat ik het ook ga DOEN…

ik had al in de gaten dat dit ingewikkelder ging worden dan dat ik had verwacht… maar dat is met heel mijn auto inmiddels

aldoende leert men en ik zorg sowieso wel voor een kenner die meekijkt en helpt…

maar toch bedankt voor je waarschuwing

it never gets any easier!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 juni 2007 02:08 AM
  [ # 13 ]

tja, kwil niet belerend zijn en of schrik aanjagen, maar der zijn dingen die je als hobbyist /leek, niet zomaar beet moet pakken.

het zal je echt wel lukken die koppakking te wisselen als nodig.
maar die link die ik je gaf, leert, dat je niet zomaar ff onbezonnen aan zo’n klus moet beginnen.
want dan kon de koe rap groter worden dan het kalf.
als je begrijpt wat ik bedoel.. naar de weledele heer Olivier Bommel gesproken.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 28 juni 2007 08:50 AM
  [ # 14 ]

dat snap ik ook best
iedere sleutel of poetslap die ik op mijn auto zet is om deze te verbeteren, dus daar zorg ik ook wel voor

komt goed allemaal, de zx is in goede handen! heb vertrouwen Wink

groeten

it never gets any easier!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 28 juni 2007 03:52 PM
  [ # 15 ]

En geluk ermee!! Misschien is het echt alleen maar een klepdekselpakking.

Dat ben je voor een habbekrats klaar.

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook