2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Xm met Multiplexing
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 februari 2007 10:27 PM
  [ # 16 ]

Dat bedoelde ik dus, de Lexia net als de Proxia zijn speciale Citroën uitlees apparaten…. die moet je niet aan bijvoorbeeld een Renault hangen.

De zelf-sleutelaar wordt dus gedwongen aan te kloppen bij een “te dure” dealer. En gezien de hoeveelheid storingen de komende tijd niet zullen afnemen ben je dus al snel de klos met je nieuwe auto….

Ik kreeg van de week overigens nog 2 maal post van Citroën zelf.  De eerst keer een lag het blad Icône in de bus, notabene met verhalen over de CX, de Traction etc.
Daarna een uitnodiging voor een (overigens veel te dure) grote beurt voor mijn CX Rolling Eyes Dus niet voor uw Citroën, neee speciaal werd mijn CX genoemd??????????
Dus dat Citroën zich niet bewust is van de waarde van het verleden voor de toekomst (en wellicht ook een toekomstige klassieker de C6) lijkt me dus niet waar…..

Wordt hier in dit topic overigens niet de Multimedia Xm verward met multiplexage??

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 15 februari 2007 11:00 PM
  [ # 17 ]
CEE-IKS schreef:

Dat bedoelde ik dus, de Lexia net als de Proxia zijn speciale Citroën uitlees apparaten…. die moet je niet aan bijvoorbeeld een Renault hangen.

Niet waar: heb je als garage zo’n apparaat dan heb je ook recht op de software die het mogelijk maakt een slOpel of Rino te besturen.

Wordt hier in dit topic overigens niet de Multimedia Xm verward met multiplexage??

Nee, d’r is al sinds ca1988 multiplexage, op de Xm is er geexperimenteerd met VAN (1994) en later CAN (2000). Dat is ook het introductie jaar van de 607 met CAN.

De Xm multimedia is precies wat het is: een Xm met multimedia.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 februari 2007 11:21 PM
  [ # 18 ]

@eviltwin:

Waar jij het over hebt is het (E)OBD gedeelte, dat is wettelijk zo geregeld, maar het is niet zo dat voor alle niet (E)OBD gerelateerde zaken. Probeer maar eens een sleutel van een bepaald merk in te leren in de werkplaats van een ander merk, dat gaat vaak niet lukken. Renault is overigens ster in het beschermen van hun eigen merk op dat gebied.
Ik heb er dagelijks mee te maken, dus weet wel waar ik het over heb….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 15 februari 2007 11:33 PM
  [ # 19 ]
Serge schreef:

Er wordt teveel doorgeslagen in het gebruiken van de nieuwste technieken, simpelweg omdat het kan. Ik zou liever zien dat het funktioneel ingezet wordt waar het nodig is. Dat zou het een stuk gebruiks- en onderhoudsvriendelijker maken

met de functies die de auto tegenwoordig allemaal hebben, zou je met een ‘normale’ elektrische installatie bergen aan kabels hebben, en werk die maar eens weg Wink

Serge schreef:

Los daarvan, verwacht ik dat het gebruik van deze middelen de doodsteek zal zijn voor de potentiële klassiekers. Liefhebbers zullen over 15 jaar niet zelfstandig zorg kunnen dragen voor het op de weg houden van b.v. hun C6, simpelweg omdat ze de specifieke apparatuur er niet voor hebben. Ik denk dat er om die reden wel eens een hoop op de sloop zouden kunnen gaan belanden.

daar zit wat in, maar bijvoorbeeld kleine garage bedrijfjes doen ook gewoon moderne auto’s (met Multiplexing of op z’n Frans Multiplexage) onderhouden en repareren, waneer de computer er aan moet, zie je ze bij de dealer verschijnen en na een minuut of 5 zijn ze weer weg!


op de C5Club.nl staat trouwens een duidelijke uitleg over Multiplexing:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=1156#1156

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 15 februari 2007 11:52 PM
  [ # 20 ]

Ik heb dus een XM van mei 2000, gemaakt op 1 maart 2000 volgens het ORGA nummer. Maar dat is toch (hoop ik) zonder multiplex systeem?

Is er een lijst / herkenning waar je kan zien welke xm’s het systeem hebben?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 16 februari 2007 01:37 PM
  [ # 21 ]
easternnl schreef:

Ik heb dus een XM van mei 2000, gemaakt op 1 maart 2000 volgens het ORGA nummer. Maar dat is toch (hoop ik) zonder multiplex systeem?

Is er een lijst / herkenning waar je kan zien welke xm’s het systeem hebben?

Reken er maar niet op

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 18 februari 2007 03:32 AM
  [ # 22 ]

er zijn van 1994 to 1996 in Frankrijk 1100 Diesels geleverd met’
Multiplex, die hadden o.a. een zelfdenkende ruitenwisser a la c5.

Profiel  
 
flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 03-08-2006

Gepost: 27 juni 2007 12:30 AM
  [ # 23 ]

multiplex

eerst even wat quoten: ’ Een multiplexer is een combinatorische schakeling die gegevens ontvangt aan zijn (minimaal twee) gegevensingangen en slecht één ingang doorschakelt naar de uitgang. Welke ingang doorgeschakeld wordt naar de uitgang, wordt bepaald door de adresingangen van de multiplexer (deze worden ook selectieingangen genoemd). Een multiplexer werkt dus als een meerstandenschakelaar waarin het binaire woord aan de adresingang bepaalt welke gegevensingang doorgegeven wordt naar de uitgang. ‘

multiplex is op zich niet de boosdoener. het is nl een systeem [model] om minder signaalleidingen te gebruiken.

een display [rekenmachine, horloge, meetapparaat] is al jaren standaard gemultiplext.
en dat faalt nooit.

het werkelijke probleem is wel de keuze om alles met elkaar te laten communiceren in een omgeving van trillingen hitte vocht en stof. dat vraagt om heavy-duty connectoren en wellicht speciaal koper. in vliegtuigen wordt al een eeuwigheid een veel duurder soort koper gebruikt, bestand tegen trillingen.

het probleem is denk ik uiteindelijk dus de wens om alles te automatiseren maar dan wel klein compact en heel goedkoop.

kan waarschijnlijk gewoon niet

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 28 juni 2007 01:46 AM
  [ # 24 ]

Multiplexen is zo oud als de wereld eigenlijk.

We hebben in de huidige apparaten veel te danken hieraan.

Er zijn twee vormen van mulitplexen, in het tijdsdomein en
frequentie domein. Prachtige technieken.

Maar ik heb het idee dat een auto zich er toch maar matig
voor leent. En de kennis die een garage nodig heeft…
Nee lukt niet. Dus hele onderdelen in 1 keer vervangen, terwijl
er eigenlijk maar een component van 10 euro cent stuk is.
En fout zoeken….. forget it. Duur en kost veel tijd.
Maar ok het voordeel is minder kabel, dat wel.

Ik zie het niet zo zitten eigenlijk. Maar het wordt het wel,
dat is zeker.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook