paso schreef:alleen die radiator zit in een plastiek huis, waar kan die dan massa raken?
Dat is ook de reden dat ik denk aan statische electriciteit; opladen door wrijving van de lucht. Ik heb zowel de connector van de ventilator als die van de radiateurthermostaat losgehad en de 30A zekeringen in het zekeringen kastje onder de motorkap eruit gehad, maar het blijft 0,28V.
Ik zal opnieuw meten als de auto weer in elkaar zit en ik kan starten. Misschien is er niets aan de hand, maar het zit me voorlopig niet lekker.
PS: Op de Behr kachelradiateur staat ook Behr op.
Nieuwe kachelradiateur en dashboard zit er weer in. En geen onderdelen overgehouden Interessante klus, zeker als je het zoals ik alleen doet en het de eerste keer is. Het is me niet tegengevallen. Kost veel tijd, maar als je je daarop instelt is dat niet zo erg. De bypass in het koelsysteem laat ik nog even zitten tot ik zeker weet dat er geen elektrolyse probleem in het koelsysteem zit. Dat pak ik na het weekend aan.
Alleen??
Knap hoor en dan een geweldige job die je gedaan hebt.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Alleen??
Knap hoor en dan een geweldige job die je gedaan hebt.
Mijn vrouw heeft even geholpen het dashboard eruit te tillen en er weer in te duwen, maar de rest heb ik alleen gedaan. Bedankt voor de bloemen .
Ik ben inmiddels verder gegaan met het elektrolyseverhaal. Met contact uit meet ik minder dan 0,1V tussen de min van de accu en het koelwater. Als de motor gestart wordt, dus startmotor draait, dan schiet ie omhoog naar 0,3V. Zodra de motor loopt en de startmotor dus niet meer, zakt de spanning weer onder de 0,1V.
Mijn vraag:
Is dit normaal, of moet ik eens kijken naar een mogelijk massaprobleem met de startmotor? De auto start overigens probleemloos.
kilian schreef:
Is dit normaal, of moet ik eens kijken naar een mogelijk massaprobleem met de startmotor? De auto start overigens probleemloos.
Dit valt echt buiten mijn deskundigheid. Iemand anders die hier wel wat zinnigs over kan zeggen?
Jos van der Voort
kilian schreef:ZX-Enschede schreef:Alleen??
Knap hoor en dan een geweldige job die je gedaan hebt.
Mijn vrouw heeft even geholpen het dashboard eruit te tillen en er weer in te duwen, maar de rest heb ik alleen gedaan. Bedankt voor de bloemen .
Alleen
Netjes hoor, mijn complimenten
Vandaag even onder de motorkap gegluurd op zoek naar de massaverbinding van het blok. Vanaf de min-pool van mijn accu vertrekken drie draden. Twee wat dunnere en één dikkere. Die dunne verdwijnen ergens, ik weet nog niet waarheen. De dikkere loopt met een klein boogje naar het blok. Zit boven op de versnellingsbak vast onder een moer. Is dus een massaverbinding van het blok. Klopt het dat dit de enige is, of zit er nog ergens eentje verstopt? De buitenkant van de verbinding is gecorrodeerd. Hoe de verbinding zelf is kan ik zo niet zien. Ik zal hem loshalen en schoonmaken.
Weet er iemand of de startmotor nog een eigen massaverbinding heeft, of loopt die via het blok? Als ik het elektrische schema in Haynes bekijk lijkt het erop dat de massa van de startmotor via het blok loopt. De startmotor zit verstopt onder het luchtfilter en ik kan het zo niet zien.
De in mijn vorige post beschreven massaverbinding tussen de min-pool van de accu en de versnellingsbak heb ik losgehad en schoongemaakt. Een andere massaverbinding van het motorblok heb ik niet kunnen vinden. Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft de startmotor alleen een plusdraad en loopt de min/massa via het motorblok.
Ik meet echter nog steeds 0,3 a 0,4V tussen de minpool van de accu en het koelwater als de motor gestart wordt. En ik snap niet waar dat vandaan komt.
Tussen het motorblok zelf en de min-pool van de accu meet ik 0V. Het koelwater maakt contact met de koelradiateur (volledig elektrisch geïsoleerd), de kachelradiateur (idem) en het motorblok (ligt aan massa).
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er een elektrisch “apparaat” in het koelwater zit dat spanning op het koelwater zet. Misschien een rotte koelwatertemperatuursensor of thermostaat. Aan de andere kant werken die wel normaal.
Iemand nog ideëen?
Ik krijg niet veel antwoorden, maar zie wel dat de thread veel lezers trekt. Ik neem dus maar aan dat er wel interesse in mijn avonturen bestaat en ga dus maar door met het delen van mijn ervaringen.
Ik heb inmiddels bij mijn 1.4i drie sensoren gevonden die in het koelwater steken. Een temperatuursensor op de radiateur die de fan schakelt en twee NTC temperatuur sensoren in de cylinderkop bij het thermostaathuis. Een NTC sensor heeft een elektrische weerstand die minder wordt als de temperatuur stijgt. Bij een hogere temperatuur gaat er dus meer stroom doorheen lopen en zo meten ze de temperatuur.
In de cylinderkop zit er een met een groene connector erop. Die meet de temperatuur voor het motormanagement. Afhankelijk van de temperatuur van de motor past het motormanagement het brandstofmengsel aan. Er zitten twee draden op, plus en min, die beide naar de ECU lopen. Ik heb de sensor eruit geschroefd, bekeken en doorgemeten. Is OK.
Daarnaast zit er eentje met een blauwe connector. Dat is de sensor voor de temperatuurmeter op het dashboard. In de sensor zit ook een switch die schakelt bij een bepaalde temperatuur. Dat ding schakelt het rode lampje als de watertemperatuur te hoog wordt. Er zitten twee draden op de sensor. Een naar het rode lampje en een naar de temperatuurmeter. Het sensorhuis zelf is de massa. En de stroom loopt via het blok terug naar de min van de accu. Als ik 12V op de sensor zet, staat er ruim 9V op het sensorhuis bij kamertemperatuur. Als deze sensor een slechte massaverbingding met het motorblok zou hebben, kan ik me voorstellen dat er stroom door het koelwater gaat lopen. Ik denk echter niet dat ik dat probleem heb, omdat de temperatuurmeter op het dashboard, en het rode lampje, normaal werkt.
Om die sensoren eruit te halen heb ik zo´n 3 liter koelwater afgetapt en opgevangen. Het viel me meteen op dat het koelwater groen was, terwijl het blauw was toen ik het erin deed. Er zat een geelachtig soort heel fijn vettig stof in. Aangezien blauw en geel samen groen vormen, zou het kunnen dat daardoor het koelwater groen geworden was. Het koelwater dat er hiervoor ingezeten heeft was van zichzelf al groen. Misschien is er ondanks aftappen en spoelen toch nog ergens wat blijven zitten. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar zou kunnen.
Ik weet nog niet wat dat stof is. Het zou kunnen gaan om de vettige vuiligheid die zich op de wanden van het koelsysteem heeft afgezet na een lekke koppaking. Ik zie het ook op de wanden van het expansievat in de radiateur. Door met water te spoelen krijg ik die troep niet weg. Met chemische middeltjes (of soda) ga ik nu liever niet aan de gang.
Ik heb het opgevangen koelwater gefilterd en teruggedaan (was pas twee weken oud). Daarna bij een tuincentrum een gratis vijvertest gehaald. Een stripje waarmee je de pH, NO2, NO3 (en nog wat zaken die voor de vijver van belang zijn) kunt bepalen. De pH is ruim 9, dus dat moet goed zijn. Ik zal de komende tijd nog een paar keer die vijvertest doen, om te zien wat de pH doet.
Tot zover een erg leerzame exercitie voor me, maar ik weet nog steeds niet of er nog ergens een probleem is, anders dan een imitatie kachelradiateur die onder flinke spanning in het kachelhuis gemonteerd was.
Mijn vrouw is gisteren na een val van haar paard in het ziekenhuis opgenomen. Minimaal zware kneuzing in haar onderrug. Met twee jonge kinderen thuis en mama in het ziekenhuis kan papa voorlopig even niet aan de auto knutselen. Zodra ik weer wat nieuws te melden heb, kom ik weer in de lucht.
beterschap met je vrouw
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, geelachtige fijn vettige prut…. Als ik naar de topictitel kijk, dan geef je zlef het antwoord al volgens mij.
Sterke en veel beterschap voor je vrouw! Zulk soort ongelukken kunnen erg beroerd uitpakken!
Hmm… klote voor je vrouw!
We horen nog wel van je!
Jos van der Voort
Vanuit Schiedam ook veel beterschap gewenst voor je vrouw.
Gebruik eens een startkabel om een extra massadraad van het blok naar de accu te maken.
En meet dan nog eens?
kilian schreef:
Ik meet echter nog steeds 0,3 a 0,4V tussen de minpool van de accu en het koelwater als de motor gestart wordt. En ik snap niet waar dat vandaan komt.
De startmotor trekt zo’n 100 Ampere tijdens het starten. Als de verbinding tussen de minpool van de accu en het motorblok een weerstand hebt van 3 milli Ohm kom je op 0,3V tussen de minpool van je accu en je motorblok.
Aangezien er tussen de minpool van je accu en je motorblok (minstens) 2 connectoren zitten lijkt me 3 milli Ohm best reeel.
Als de radiatoren volledig elektrisch geisoleerd zijn kan er trouwens ook geen electrolyse onstaan omdat er geen stroom gaat lopen toch?
Beterschap met je vrouw trouwens.
Mijn vrouw is weer thuis. Gelukkig is de schade beperkt tot “slechts” een zware kneuzing. Kan wel een week of 6 duren voordat dat hersteld is.
Terug naar het koelsysteem. Een elektrolyseprobleem geloof ik niet meer in, nu ik het koelsysteem en het elektrische systeem beter begrijp. De massaverbinding van het blok is in orde. Zoals Cheezus terecht opmerkte kan er geen stroom lopen omdat de radiatoren electrisch geïsoleerd zijn, terwijl de temperatuursensoren een goed massacontact hebben.
Gelet op het ontwerp van het systeem lijkt mij het aanbrengen van een massaverbinding aan de kachelradiateur, zoals ik in een ander draadje hier een keer las, een slecht idee.
Ik ga me nu richten op het koelwater zelf. Uitsluiten dat daar harde deeltjes inzitten die wellicht een schurende werking hebben. Er moet immers een reden zijn waarom de kachelradiateur papierdun geworden is en stop leaks niet werkte.
Ik heb het systeem gespoeld, maar het zou kunnen dat ik dat niet goed of lang genoeg gedaan heb en er toch nog ergens zware en harde deeltjes zijn blijven zitten. Als ik het zo op internet bekijk is het echt effectief spoelen van een koelsysteem niet eenvoudig. Misschien heb ik dat onderschat en moet ik dat gewoon heel grondig opnieuw doen.