Bram schreef:mpostma schreef:Bram schreef:
Maar ik houd hem in de smiezen….vliegt de koppeling er ooit een keer uit, dan zal ik zeker gaan proberen er een TZD-turbo bak onder te laten zetten…ze zijn dan toch bezig nietwaar ?
Dat wordt dan wel terugschakelen met wind tegen op de afsluitdijk en planken om de snelheid vast te houden, schat ik zo in.
Maar goed… het zal toch wel niet gaan gebeuren…Dat betwijfel ik nog steeds…..ik rijd bijvoorbeeld met deze TZD in z’n 5e versnelling 100, geef dan gas en merk dat hij behoorlijk vlot optrekt tot 120…en sneller.
Maar het gaat mij er niet om dat hij een hogere top krijgt, maar dat hij minder toeren maakt bij 120…i.p.v. 3400 dan 2850.
En ik blijf erbij dat Citroen (en Peugeot) die 1.9 D van 71 pk ook in veel zwaardere auto’s heeft geplaatst…de Berlingo, Xantia, Xsara…en enkele types Peugeot.
Alleen de ZX 1.9D zit ongeveer aan hetzelfde gewicht als de BX TZD.M.a.w…...in een BX van 1020 kg moet dat te doen zijn.
Jammer dat nog niemand dit heeft uitgeprobeert….zodat er wat ervaringen bekend zouden zijn.
De luchtweerstand (en dus het benodigde vermogen) neemt kwadratisch toe met de snelheid. Aan de andere kant is je motor doordat ie minder toeren maakt minder in staat het vermogen daadwerkelijk te leveren. Gelukkig loopt bij lagere toerentallen het koppel weer wat op, waardoor het beter zal gaan dan bij een benzine auto (die echt dood kan vallen daardoor).
Je maakt een fundamentele denkfout door voornamelijk van het verschil in massa uit te gaan. Het enige dat echt telt is de luchtweerstand op die hoge snelheden. Een Xantia is gestroomlijnder dan een BX, dus vandaar dat dat nog wel gaat. Een Berlingo is veel minder gestroomlijnd en maakt dus wel meer toeren.
En natuurlijk gaat het je er niet om een hogere top te halen. Het is wel heel naief om te veronderstellen dat het een langere bak het enige is dat je daarvoor nodig hebt. De motor moet ook het koppel hebben om dat te sleuren. Een turbodiesel heeft dat. Een normale diesel niet, die valt snel dan stil.
Mocht je willen experimenteren, neem dan een iets langere eindreductie zodat ie naar bijv. 3000 tpm gaat.
Ja Sohail….er is 75W80 in gegaan….Massoud de monteur heeft nog speciaal in het boek gekeken of het ook klopte.
1.8 liter moest er in, maar omdat ie ietsje lekt heeft hij er 2 liter in gegooid….. 0.2 liter extra kan toch geen kwaad hè ?
En Marten….hoe kan ik dan die andere eindreductie krijgen zodat hij op 3000 rpm zit i.p.v. 3400 ?
Moet zeker mijn versnellingsbak uit elkaar…of in het differentieel ?
Ik moet namelijk wel een nauwkeurige km-teller blijven houden.
Bram schreef:Ja Sohail….er is 75W80 in gegaan….Massoud de monteur heeft nog speciaal in het boek gekeken of het ook klopte.
1.8 liter moest er in, maar omdat ie ietsje lekt heeft hij er 2 liter in gegooid….. 0.2 liter extra kan toch geen kwaad hè ?En Marten….hoe kan ik dan die andere eindreductie krijgen zodat hij op 3000 rpm zit i.p.v. 3400 ?
Moet zeker mijn versnellingsbak uit elkaar…of in het differentieel ?
Ik moet namelijk wel een nauwkeurige km-teller blijven houden.
Standaaard maakt ie ong. 3200 tpm bij 120 (op de teller). Dat vond ik voor de diesel zelf een ideaal compromis. Je hebt nog enigszins trekkracht over bij alle toerentallen en bij 120 is ie superzuinig.
Men neme een versnellingsbak van een Peugeot 205 GTI, BX 19 TRS of BX 19 Sport (niet exact hetzelfde qua tandwielen). Dan haal je daar het differentieeltandwiel uit en de uitgaande as. Zet de tandwielen van de originele bak op de uitgaande as van die donorbak en het differentieeltandwiel van die donorbak op je eigen differentieel (of doe het lui en zet het hele differentieel over). Dat schroef je weer in de eigen BX en klaar is Bram (zie ook de foto’s op mijn site).
Of zoek alleen een 5e versnellingstandwielstel van een wat langere bak, zoals Heleen gedaan heeft. DAn kun je wat makkelijker terug.
mpostma schreef:OscarTZDTurbo schreef:ieder heeft er blijkbaar z´n eigen ervaringen mee
ALs jouw bak slechter ging schakelen na het verversen heb je er naar mijn idee geen goeie bakolie ingedaan.
Ik heb in elk geval meer positieve ervaringen met WEL vervangen van bakolie. Je moet er ook geen wonderen van verwachten, maar als de bakolie er al een hele tijd inzit is het absoluut heilzaam om het te vervangen.
Een oud truukje om een bak tijdelijk goed te laten zijn was een hand zaagsel in de bak gooien. Enige waarheid zit er dus wel in dat vervuiling zorgt voor een prettiger schakelgedrag. Maar dat betekent niet dat het op de goede manier tot stand komt.
Ik vermoed dat de tijd dat de tijd dat de nieuwe olie “moet worden ingereden” niet veel anders is dan de olie die de vervuiling wegspoelt en zijn werk goed gaat doen. Het ene effect (soepel schakelen op de papperige vuile olie) valt ineens weg, het andere effect (soepel schakelen op basis van juiste smering) moet nog even tot stand komen.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Standaaard maakt ie ong. 3200 tpm bij 120 (op de teller).
Nou….het is 3400 rpm bij 120 km (GPS), dan zit de snelheidsmeter op 125 a 126 (beetje moeilijk te zien).
Er van uit gaande dat de toerenteller klopt natuurlijk
Maar ik wil het zo eenvoudig mogelijk doen…dus hup, oude bak eruit en andere bak er weer in.
Maar als ik dan ook geduvel ga krijgen met andere aandrijfassen en zo, dan laat ik het wel zitten zo.
PrutsyLJ schreef:Bram schreef:En ik blijf erbij dat Citroen (en Peugeot) die 1.9 D van 71 pk ook in veel zwaardere auto’s heeft geplaatst…de Berlingo, Xantia, Xsara…en enkele types Peugeot.
Sterker nog, de 1.9 heeft zelfs in de Citroën Jumpy en oudere types Jumper gezeten. Zat vanavond nog achter zon Jumper met de Jumper van mijn werk (2.2 HDI 120pk) en allemachtig wat was dat ding traaaaaaaaag
Ik vond de Berlingo 1.9D multispace ook al geen snelheidswonder…
De BX 19 diesel zit ook maar nét aan het randje. Met een beetje aanhanger trekt de motor het niet echt meer. En dan heb ik het toch over een break, die dus meer trekkracht heeft ten koste van een lagere top.
De snelste BX 19 diesel die ik ken is de BX 19 D deauville service - die ik in de stalling heb staan, wachten op de sloophamer.
Zo kaal als ze ‘m maar af durfden te leveren, en getint glas is niet zwaarder dan blank glas… Dát ding had echt genoeg over om ‘m het gevoel te geven dat ie snel was.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:De snelste BX 19 diesel die ik ken is de BX 19 D deauville service - die ik in de stalling heb staan, wachten op de sloophamer.
Zo kaal als ze ‘m maar af durfden te leveren, en getint glas is niet zwaarder dan blank glas… Dát ding had echt genoeg over om ‘m het gevoel te geven dat ie snel was.
Hoe dat kan snap ik niet, want zowel de Deauville als de TZD wegen beide (volgens gegevens) rond de 1010 a 1020 kg.
Terwijl er in de TZD toch flink wat meer optie’s zaten die meer gewicht zouden moeten veroorzaken….zoals 4 electr ramen, STB…CV e.d.
En Karel….dat is nu precies het punt…als ik veel aanhangers zou moeten trekken, dan dacht ik er al niet eens aan, maar ik zit er voor 90 % alleen in en de vracht die ik meekrijg is meestal een paar enveloppen of lichte doosjes/pakketjes en zo.
Mijn zaterdagse weekend boodschappen wegen iig veel zwaarder.
Bram schreef:karel schreef:De snelste BX 19 diesel die ik ken is de BX 19 D deauville service - die ik in de stalling heb staan, wachten op de sloophamer.
Zo kaal als ze ‘m maar af durfden te leveren, en getint glas is niet zwaarder dan blank glas… Dát ding had echt genoeg over om ‘m het gevoel te geven dat ie snel was.Hoe dat kan snap ik niet, want zowel de Deauville als de TZD wegen beide (volgens gegevens) rond de 1010 a 1020 kg.
![]()
Terwijl er in de TZD toch flink wat meer optie’s zaten die meer gewicht zouden moeten veroorzaken….zoals 4 electr ramen, STB…CV e.d.
En ik heb het idee dat dat gewoon niet klopt.
Een BX 19 D deauville service (zie kenteken VS-73-KT) mist zowat het hele interieur, maar er zit wel weer een extra vloerplaat in. Mijn gevoel zegt dat ze gewoon geen zin hadden ‘m apart naar de keuring te laten gaan voor die 3 exemplaren - dan maar ‘n wat hoger gewicht. Op grijs kenteken voel je daar toch helemaal niets van. Ik heb dat ding nog bereden voor een eurotientje wegenbelasting per maand, voor een diesel…
En Karel….dat is nu precies het punt…als ik veel aanhangers zou moeten trekken, dan dacht ik er al niet eens aan, maar ik zit er voor 90 % alleen in en de vracht die ik meekrijg is meestal een paar enveloppen of lichte doosjes/pakketjes en zo.
Mijn zaterdagse weekend boodschappen wegen iig veel zwaarder.
Ik denk eigenlijk toch dat de berline-bak die je hebt de motor al meer tot op het randje brengt van wat ie kan dan je nu door hebt.
Het verbaasde me ook hoe ontzettend weinig de motor over bleek te hebben, na het aankoppelen van een aanhanger van 650 kg. Ik kwam niet meer aan de 100, en die motor is wél gezond, en een break-bak zou daar iets meer op afgestemd moeten zijn dan een berline.
Naja, zolang je het reversibel laat uitvoeren is het wel een boeiend experiment. Want er gaat niets boven een snélle ongeblazen diesel (al is dat doorgaans een tegenstrijdigheid).
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:mpostma schreef:Bram schreef:
Maar ik houd hem in de smiezen….vliegt de koppeling er ooit een keer uit, dan zal ik zeker gaan proberen er een TZD-turbo bak onder te laten zetten…ze zijn dan toch bezig nietwaar ?
Dat wordt dan wel terugschakelen met wind tegen op de afsluitdijk en planken om de snelheid vast te houden, schat ik zo in.
Maar goed… het zal toch wel niet gaan gebeuren…Dat betwijfel ik nog steeds…..ik rijd bijvoorbeeld met deze TZD in z’n 5e versnelling 100, geef dan gas en merk dat hij behoorlijk vlot optrekt tot 120…en sneller.
Maar het gaat mij er niet om dat hij een hogere top krijgt, maar dat hij minder toeren maakt bij 120…i.p.v. 3400 dan 2850.
En ik blijf erbij dat Citroen (en Peugeot) die 1.9 D van 71 pk ook in veel zwaardere auto’s heeft geplaatst…de Berlingo, Xantia, Xsara…en enkele types Peugeot.
Alleen de ZX 1.9D zit ongeveer aan hetzelfde gewicht als de BX TZD.
Ik heb wel eens met de Xantia 19D van mijn zwager gereden, maar da’s toch echt traag. Vooral met een beetje belading of in het heuvelachtige gebied van Midden-Frankrijk. Dan is zo’n Xant 19D echt niet meer vooruit te schoppen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Ik heb wel eens met de Xantia 19D van mijn zwager gereden, maar da’s toch echt traag.
Vooral met een beetje belading of in het heuvelachtige gebied van Midden-Frankrijk. Dan is zo’n Xant 19D echt niet meer vooruit te schoppen.
Een goed punt…..maar mijn zoon en ik hebben 2x een Xantia 1.9D gehad (de witte en operarouge)...beide motoren waren in prima staat (hadden pas rond de 2 ton erop zitten) en ik heb daar ook flink wat km’s mee gemaakt, dus kan ik het wel enigzins beoordelen.
Nu is het zo dat ik qua heuvels hooguit die bij Maastricht aan zal treffen ...en af en toe in Brussel waar je een paar klimmetjes hebt in de stad, twee weken geleden nog gedaan met de TZD….was op de St Lazarusstraat (of laan) en moest de stad weer uit, daar was dus een flinke klim.
Maar in zo’n geval schakel je met de TZD-turbobak gewoon 1 versnelling terug….daar zitten ze er tenslotte voor, nietwaar ?
Overigens valt het nog best mee met een Xantia 1.9D hoor….je moet hem alleen wat meer op toeren houden dan met een BX…vraag maar eens aan Sohail (ZX1.4i) die nu een paar jaar tuft met een Berlingomotor in zijn Xantia.
Ik zit dus voor 90 % op vlakke wegen, weinig extra gewicht (zelden of nooit een aanhanger er achter)....alleen ben ik nog benieuwd hoe het gebruik dan zal zijn.
N.B :
Die vrij lange klim op de A2 bij Maastricht richting Eindhoven met de TZD….dan komt ie vol gas niet hoger uit dan 120 in zijn 5e….dus ik ken de beperkingen wel hoor van het 1.9 motortje.
Bram schreef:
N.B :
Die vrij lange klim op de A2 bij Maastricht richting Eindhoven met de TZD….dan komt ie vol gas niet hoger uit dan 120 in zijn 5e….dus ik ken de beperkingen wel hoor van het 1.9 motortje.
Zit daar een klim?
Na Luik ri. het Zuiden (iets verderop) gaat t wel lekker omhoog. Niet veel harder dan 80/90 met de BX 14. 120 met de tzd turbo en met de turbod12 werd t stuk mij te bochtig om harder dan 140 te gaan.
mpostma schreef:Bram schreef:
N.B :
Die vrij lange klim op de A2 bij Maastricht richting Eindhoven met de TZD….dan komt ie vol gas niet hoger uit dan 120 in zijn 5e….dus ik ken de beperkingen wel hoor van het 1.9 motortje.Zit daar een klim?
Na Luik ri. het Zuiden (iets verderop) gaat t wel lekker omhoog. Niet veel harder dan 80/90 met de BX 14. 120 met de tzd turbo en met de turbod12 werd t stuk mij te bochtig om harder dan 140 te gaan.
125km/u op navigatie op dezelfde heuvel, alleen dan met 4 personen en een kofferbak met bagage. Kon helaas mijn zwager niet helemaal bijhouden in z’n C5 3.0 V6.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Bram schreef:mpostma schreef:Standaaard maakt ie ong. 3200 tpm bij 120 (op de teller).
Nou….het is 3400 rpm bij 120 km (GPS), dan zit de snelheidsmeter op 125 a 126 (beetje moeilijk te zien).
Er van uit gaande dat de toerenteller klopt natuurlijk
![]()
Maar ik wil het zo eenvoudig mogelijk doen…dus hup, oude bak eruit en andere bak er weer in.
Maar als ik dan ook geduvel ga krijgen met andere aandrijfassen en zo, dan laat ik het wel zitten zo.
mpostma…3200 is voor een turbodiesel…you should know that.. (wat ik al veel vind…
)
Ijs schreef:Bram schreef:mpostma schreef:Standaaard maakt ie ong. 3200 tpm bij 120 (op de teller).
Nou….het is 3400 rpm bij 120 km (GPS), dan zit de snelheidsmeter op 125 a 126 (beetje moeilijk te zien).
Er van uit gaande dat de toerenteller klopt natuurlijk
![]()
Maar ik wil het zo eenvoudig mogelijk doen…dus hup, oude bak eruit en andere bak er weer in.
Maar als ik dan ook geduvel ga krijgen met andere aandrijfassen en zo, dan laat ik het wel zitten zo.mpostma…3200 is voor een turbodiesel…you should know that..
(wat ik al veel vind…
)
Volgens mij draait een Turbodiesel pas 3000tpm als je op de teller bijna 130km/u rijdt.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ijs schreef:
mpostma…3200 is voor een turbodiesel…you should know that..
(wat ik al veel vind…
)
What should I know?
Dat je een zeer slecht geheugen hebt?
Of dat een dergelijke stelligheid nogal misplaatst is?
3200 bij 120 voor een BX turbodiesel is echt bullshit.
Even de precies gegevens: natuurlijk voor de BX.
Turbodiesel is 2820 tpm bij 120 km/h (edit: @macnail: je constatering klopt dus wel ong.)
diesel berline is 3280 tpm bij 120 km/h
diesel break is 3390 tpm bij 120 km/h
Dit uitgerekend met dezelfde banden (165/70 r14). De verhouding toeren/snelheid verandert natuurlijk niet met andere banden, alleen de absolute aanwijzing op een GPS verandert. Ik ga hier natuurlijk niet rekening houden met wat toerentellers of kilometertellers teveel of te weinig aangeven.