De titel zegt het eigenlijk al.
Mijn Amerikaanse dame heeft in 6 jaar (ongeveer 15000 km) nu al drie nokkenassen versleten. Da’s een beetje veel naar ieders mening.
Even een beetje geschiedenis.
In 2001 (volgens de bijgeleverde documentatie) de gehele motor gereviseerd (in Amsterdam) inclusief een nieuwe nokkenas. In 2006 heb ik er een oogje op laten vallen maar er zat nog een tik in de motor; die moest er eerst uit anders geen deal. Na lang zoeken had de garagist (een andere dan in Amsterdam) de oorzaak: een versleten nokkenas. Vervangen en daarna dus de wagen gekocht. Vorig jaar augustus 2006.
Daarna drie keer kleppen stellen inclusief nieuwe tuimelaar op eerste cilinder.
Pas daarna kreeg iemand anders het idee dat het wel eens de stoterbusjes konden zijn i.p.v. de kleppen. Cilinderkop eraf en ja hoor versleten stoterbusjes. Maar dus ook weer de nokkenas ingesleten.
Mijn nieuwe garagist denkt dat het eventueel een dichtgeslibd oliekanaal in het blok kan zijn waardoor de nokkenas niet voldoende gesmeerd wordt. Of aan een zwakke oliepomp die niet genoeg opbrengst meer heeft.
Begin juli gaat het blok eruit voor de check en ik wil graag nog wat gedachtes/meningen horen die hier wat meer licht in de duisternis kunnen brengen.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een vaag verhaal is dat! Ik ken de DS-motoren nog niet goed, maar in elk geval zou ik denken dat een zwakke oliepomp wel waarschuwt - als je oliedruklampje tenminste werkt!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Zijn alle nokken ingesleten, of is het slechts een enkele nok?
Is het mogelijk dat je er synthetische motorolie in gedaan hebt, terwijl er daarvoor alleen minerale olie in gezeten heeft?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Geen idee wat voor olie de (vorige) garages er in gedaan hebben. Lijkt me dat dat verder wel in orde is/was.
Alle stoterbussen hadden slijtage. De een wel meer dan de andere.
Eentje zoveel zelfs dat die er niet meteen uit wou vanwege een braamrand.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat zat er afgelopen jaar voor motorolie in?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Geen flauw idee Ree. Toentertijd (vorig jaar) wel een grote beurt voor aflevering gehad. De monteur die dat verzorgde heeft zelf ook een DS.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ree, als het blok echt volledig gereviseerd is mag dat m.i. niet uitmaken of er een volsynthetische olie in heeft gezeten. Ouderwetse keerringen & rubbers die daar niet tegen kunnen worden niet meer geleverd. Ik heb er zelf iig een gewoonte van om keerringen etc. bij een revisie gewoon ongeacht toestand te vervangen! Als dan de viscositeit van de olie maar klopt moet het dus wel gewoon kunnen…
Overigens: als er ‘strategisch’ ergens ‘ouderwetse’ keerringen hebben gezeten is dit wél een heel goed punt: die lossen namelijk op in synthetische olie!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De dame is van 1970. Lijkt me niet dat daar nog ouderwetse keerringen en rubbers inzitten. Althans als jullie op de LHS olie doelen van tot 1966.
Maar dat heeft toch niks te maken met olie(spat)smering van onder uit het carter?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Penny Lane schreef:Ree, als het blok echt volledig gereviseerd is mag dat m.i. niet uitmaken of er een volsynthetische olie in heeft gezeten.
Mee eens, als het blok echt volledig gereviseerd is maakt dat niet uit. Vaak is bij een garage een volledige restauratie echter minder dan dat dit bij een hobbyist is
Als je echter zeker weet dat er nu minerale olie in zit is dit echter geen issue.
Een andere mogelijkheid is dat ze er in 2006 een inferieure (niet gehard of reeds versleten tweedehands) nokkenas in gezet hebben.
@Frank: het heeft niets met LHM of LHS te maken maar met minerale vs synthetische motorolie die andere eigenschappen hebben, mn wanneer het gaat om vuil te laten bezinken (mineraal) of in suspensie nemen (synth).
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, die Snoek is van ‘70… Ik weet niet hoe dit bij Citroën verlopen is, maar rond die tijd werden pakkingen, rubbers en keerringen in het algemeen net zo’n beetje van moderne materialen gemaakt… Het is net ‘op de wip’ zeg maar: verdient controle waar mogelijk. Wie weet hebben ze NOS pakkingen etc. gebruikt?? Daar gaan dan de goede bedoelingen! Maar idd als je eerst kunt nagaan welek olie er in zat…
Verstopping van de oliekanalen kán ook nog. Ik heb eens een klant gehad bij de groothandel die zeer beslist géén oliefilters van FRAM wilde omdat daarvan het binnenwerk wel eens zou verpulveren.
iig is een magnetische oliestop altijd een handig ding om slijpsel extra op te vangen, ‘t helpt altijd wát en je kunt er goed aan zien of je ook ineens teveel slijpsel krijgt!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1) Welke a’damse garage heeft dat blok in 2001 “gereviseerd”
2) hoe weet je dat de nokkenas die er na 2006 is ingegaan wel goed was EN waarom zijn de stoterbussen niet gechecked?
3) met een meter op de plek van de druksensor is te bepalen hoeveel oliedruk hij geeft. De stoterbussen worden door een soort spoelsmering van bovenaf gevuld met olie die dan door een gaatje op de nokkenas loopt dus dat zou goed moeten zijn als je onder je klepdeksel een aardige hoeveelhied olie ziet.
4) synthetische olie wordt als ie heet wordt te dun en smeert dan niet genoeg voor een DS. Een DS hoort ‘gewone’ 15 W50 olie te hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
1. Dat was bij Rob Van Berlo.
2. Ik heb een versleten nokkenas gezien toen dat blok net weer in elkaar zat. Ik ga er van uit dat ze een nieuwe hebben geplaatst.
Waarom stoterbussen niet gechecked: omdat het noobs zijn?
3. Dat van die spoelsmering had ik al begrepen van mijn garage. Onder de klepdeksel zat wel een ‘hoeveelheid’ olie. M’n garagist wil dat idd checken d.m.v. die druksensor. Ook of er een kanaaltje verstopt zit.
4. Check. Weet niet wat ze er in hebben gegooid in het verleden.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@1 en 2… tsja…. duidelijk. Je hebt de zelfde kapotte nokkenas gezien die ze altijd aan onwetende klanten laten zien. mede forumster Cat heeft die ook gezien…
Wat veel gebeurt is het terugplaatsen van brakke stoterbekers en/ of het afdraaien van die bekers en terugplaatsen zonder ze opnieuw te harden en pas te maken….Allebei kut.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zou inderdaad k*t zijn, maar dat blijft speculeren natuurlijk.
Kan ik toch nooit ‘hard’ maken.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DS-Frank schreef:Zou inderdaad k*t zijn, maar dat blijft speculeren natuurlijk.
Kan ik toch nooit ‘hard’ maken.
Weet ik. Zoek zelf een mooie nokkenas en merk die. Laat em inbouwen en check of hij daadwerkelijk in je auto zit. Of help bij het inbouwen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bogaard, ik ben het daar niet helemaal mee eens dat een volsyntheet dunner wordt dan een minerale olie… Stel je neemt gewone 15w-40 - dan opereert die olie, oftie nou mineraal is of synthetisch, in het opgegeven bereik. Sterker nog, synthetische olie zo nou juist niet moeten verdunnen! Maar ik ga me daar nog even verder in verdiepen want nou wil ik het weten ook
Wat wél klopt, is dat je olie van de juiste viscositeit moeilijker kunt krijgen dan vroeger omdat die waarde niet meer zo veel voorkomt. En 0w-30 oid in je Snoek is de moord voor je Dame!!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!