Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Het is zover. Vanavond na het slechte weer eindelijk een zonnetje. Dus lekker even met de ID op stap. Althans dat dacht ik… Een compleet spoor met LHS van de garage naar de straat. Bij de veerbol rechtsachter liepeen complete straal LHS de straat op. Zover ik kan zien is het niet de bol zelf en ook de lekzak ziet er gewoon goed en droog uit. Of vergis ik me? Zie bijgaande foto’s.
Wat zou het kunnen zijn?
Hoe krijg ik de auto naar de DS specialist zonder dat ik een heel spoor van huis naar de garage maak?
Nu eerst een borrel en alles eens overdenken…
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
lijkt haast alsof je bol wat los zit. en dat het aan de bovenkant er uit komt zetten, dan naar voren loopt.
wellicht bokjes er achter gooiien, druk eraf halen en eens voorzichtig aan de bol draaien? Op druk zal ie vast lijken.
Wel goede bodem. succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Dank voor de snelle reactie. Dat is inderdaad een goede. Ik zal het eens controleren.
Ik neem aan drukloos maken door de ontlastschroef open te draaien?
Waarschijnlijk zou ik het niet met de hand kunnen voelen, toch?
Wel raar dat het ineens optreedt…
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Rood systeem, zitten er flexibele leidingen voor de achterrem op of is het met scharnierpunten en metalen leiding? bij deze laatste zou ik het scharnierpunt verdenken van lekkage..
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Dat zou zomaar kunnen, want linksachter zit al een flexibele leiding, rechts nog niet.
Ik heb overigens zojuist even aan de bollen gevoeld (ja, zo kom je nog eens ergens bij je eigen auto) en beide bollen achter kun je behoorlijk heen en weer bewegen. Niet de bollen zelf, maar de hele constructie van bollen en stangen. De vering staat niet onder druk overigens.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
dan mag je ervanuit gaan dat de bollen ok zijn en dus goed vast zitten.
het is zelden (bijna nooit) maar ik heb 2x een gebroken quadring onder een bol vandaan getovert…
geeft ook zelvde lekkage, lijkt me stug,,maar uitsluiten moet je niets met zulke dingen…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
zit je retourleiding nog wel op de lekzak?
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
veerpiston in de veercilinder kaduuk?
Ik vermoed dat je lekkage uit de veercylinder komt, daar zitten ook rubber ringen in, aan de kant waar de veerbol op komt; deze liggen inwendig en kunnen verouderen en scheuren, dus niet meer afdichten. De LHS perst zich dan naar buiten en is revisie van de veercylinder de oplossing.
Ook kan het zijn dat er in het huis van je veercylinder een scheurtje is gekomen door ouderdom en inwerking van pekel op het aluminium.
Je zou de veercylinder kunnen vervangen door een goede gebruikte, eventueel een LHM, deze is zondermeer uitwisselbaar.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Is dit niet gewoon het rubberen ringetje die voor een afdichting zorgt tussen de veerbol en het cylinder die versleten / niet goed gemonteerd is?
Mijn complimenten voor de duidelijke foto’s trouwens, zegt meer dan 1000 woorden
repelsteeltje schreef:Ik vermoed dat je lekkage uit de veercylinder komt,
Dit is geen optie, alle lekkage langs die zuiger wordt door de lekzak opgevangen.
Je moet gewoon goed kijken: auto op bokjes achter, scherm er af, wiel er af, auto in hogste stand met draaiende motor en kijken. Opties: leiding naar veercylinder, remleidng ( maar dan mag het niet lekken zolang je niet remt), lekzak, retour leiding lekzak en de O-ring tussen veerbol en veercylinder ( deze wil bij LHS wel eens breken)
Tja en hoe krijg je de auto bij de specialist: rijdend zal niet lukken.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:repelsteeltje schreef:Ik vermoed dat je lekkage uit de veercylinder komt,
Dit is geen optie, alle lekkage langs die zuiger wordt door de lekzak opgevangen.
Je moet gewoon goed kijken: auto op bokjes achter, scherm er af, wiel er af, auto in hogste stand met draaiende motor en kijken. Opties: leiding naar veercylinder, remleidng ( maar dan mag het niet lekken zolang je niet remt), lekzak, retour leiding lekzak en de O-ring tussen veerbol en veercylinder ( deze wil bij LHS wel eens breken)Tja en hoe krijg je de auto bij de specialist: rijdend zal niet lukken.
Succes
Ik zet mn geld ook op de o-ring tussen veerbol en cylinder!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Dank voor alle heldere antwoorden tot nu toe. Ik zal alles eens systematisch aflopen en jullie uiteraard op de hoogte houden van de oorzaak.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik zet mijn geld op de veercilinder (pakkingen) in wendig of barstje er in
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de veercylinder pakking lekt loopt de lekzak vol. Die is niet lek want die is droog op de foto. Ook is de retour niet los want het is daar niet nat…
Veercylinders scheuren niet.
Na herbestudering van de foto’s opteer ik voor de leiding. Op de eerste foto zie je dat het van boven op de cylinder komt.. Daar zit de leiding vast. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Als de veercylinder pakking lekt loopt de lekzak vol. Die is niet lek want die is droog op de foto. Ook is de retour niet los want het is daar niet nat…
Veercylinders scheuren niet.Na herbestudering van de foto’s opteer ik voor de leiding. Op de eerste foto zie je dat het van boven op de cylinder komt.. Daar zit de leiding vast. ops:
Das juist!! lekzak kan hij controleren door er in te knijpen bij drukloos systeem!! als het lekt na het omhoog komen van de dame, dan zou het wel de lekzak kunnen zijn! ik herhaal,ik had net ‘t zelfde met de SM,lekzak was ook droog,maar was toch de dader