Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Momenteel heb ik een 1.4i Deauville, en dit jaar ga ik denk ik weer eens wat anders kopen. Kan iemand mij vertellen of een 1.6 / 1.9 lekkerder rijdt als een 1.4. Ik bedoel dan in zijn geheel, maar met name het geluidsniveau bij snelheden van > 120 km/h. Zitten de stoelen ook beter?
[Als het weer een BX wordt, dan een van ‘91, ‘92 of ‘93 met weinig km’s ( < 150.000 en liefst < 100.000]
Re: Verschil BX 1.4, 1.6, 1.9 en GTI
easternnl schreef:Momenteel heb ik een 1.4i Deauville, en dit jaar ga ik denk ik weer eens wat anders kopen. Kan iemand mij vertellen of een 1.6 / 1.9 lekkerder rijdt als een 1.4. Ik bedoel dan in zijn geheel, maar met name het geluidsniveau bij snelheden van > 120 km/h. Zitten de stoelen ook beter?
[Als het weer een BX wordt, dan een van ‘91, ‘92 of ‘93 met weinig km’s ( < 150.000 en liefst < 100.000]
De stoelen hangt af van het interieur wat je hebt.
De stoelen van het gti-interieur in mijn progress, zaten heerlijk. Die in m’n 1.9 zitten ook wel goed.
Qua geluid kun je het beste een 1.9 hebben. Deze loopt iets minder toeren.
1.6 heeft gelijke, zo niet iets langere overbrenging dan 1.9:
- 1.6 89 pk doet in 5e versnelling 34,07 km/u per 1000 toeren (4000 toeren = 136 km/u)
- 1.9 109 pk doet in 5e versnelling 33,32 km/u per 1000 toeren (4000 toeren = 133 km/u)
- 1.9 122 pk doet in 5e versnelling 33,1 km/u per 1000 toeren (4000 toeren = 132 km/u)
Ter vergelijk: Jouw 1.4 doet in 5e versnelling 29,5 km/u per 1000 toeren (4000 toeren = 118 km/u)
In alle gevallen win je dus behoorlijk wat toerenreductie. Persoonlijk zou ik altijd het volgende aandacht geven:
- GTI interieur
(GTI / Progress / Routiere / TZ-modellen vanaf juni 1991 standaard, daarvoor optie); dit is natuurlijk ook achteraf in te bouwen.
- stuurbekrachtiging
(Puur persoonlijk: Ik reed pas weer in een BX14 leenwagen en vond de auto veel minder hanteerbaar dan de met stuurbekrachtiging uitgeruste Routiere en 19 TZD waarmee ik mijn BX ervaring heb opgedaan)
De extra power van de 19 is op zich erg leuk, met een 16 red je het ook wel.
zou voor een 1.6 of 1.9 gaan, de 1.4 is wat krap bemeten voor de auto. het rijdt prima maar het is een zenuwachtig motortje vind ik. de 1.6 is wat gezapiger (hoe schrijf je dat nou weer ) en de 1.9 zijn weer wat feller.
ik heb mijn gti evt nog te koop staan als je op zoek bent. ze rijdt prima. de startproblemen die ik vermeld had staan heb ik ook opgelost.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Volgens mij heb ik jouw GTI net langszien komen. En die had toch al 280.000 km gelopen?
easternnl schreef:Volgens mij heb ik jouw GTI net langszien komen. En die had toch al 280.000 km gelopen?
ja klopt en still going strong
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Verschil BX 1.4, 1.6, 1.9 en GTI
easternnl schreef:Momenteel heb ik een 1.4i Deauville, en dit jaar ga ik denk ik weer eens wat anders kopen. Kan iemand mij vertellen of een 1.6 / 1.9 lekkerder rijdt als een 1.4. Ik bedoel dan in zijn geheel, maar met name het geluidsniveau bij snelheden van > 120 km/h. Zitten de stoelen ook beter?
[Als het weer een BX wordt, dan een van ‘91, ‘92 of ‘93 met weinig km’s ( < 150.000 en liefst < 100.000]
Staar je niet blind op kilometrages; op deze leeftijd zegt dat niet alles meer. Hoe lager het kilometrage, hoe minder onderhoud er doorgaans gepleegd is dus hoe meer ellende je zelf moet oplappen want de meeste gebreken komen met de leeftijd; niet het kilometrage. Tenzij je zo’n mazzelaar bent die net dat éne exemplaar wat zoveel stilstand wél zonder verrotte lagers en verdroogde rubbers heeft overleefd.
Maar een d-riem moet je echt op tijd vervangen; een km stand van een ton maakt me dan bijvoorbeeld een beetje bang…
GTI- en de latere TZx-interieurs zijn dé betere stoelen; alleen dat velours scheelt je al een enorme bult herrie.
Goedkoper dan een 1400 rijden ze zeer zeker niet en comfortabeler dan een 1400 veert er ook geen eentje; bedenk dat wel.
Ich bin ein Breaker
Re: Verschil BX 1.4, 1.6, 1.9 en GTI
karel schreef:easternnl schreef:Momenteel heb ik een 1.4i Deauville, en dit jaar ga ik denk ik weer eens wat anders kopen. Kan iemand mij vertellen of een 1.6 / 1.9 lekkerder rijdt als een 1.4. Ik bedoel dan in zijn geheel, maar met name het geluidsniveau bij snelheden van > 120 km/h. Zitten de stoelen ook beter?
[Als het weer een BX wordt, dan een van ‘91, ‘92 of ‘93 met weinig km’s ( < 150.000 en liefst < 100.000]
Staar je niet blind op kilometrages; op deze leeftijd zegt dat niet alles meer. Hoe lager het kilometrage, hoe minder onderhoud er doorgaans gepleegd is dus hoe meer ellende je zelf moet oplappen want de meeste gebreken komen met de leeftijd; niet het kilometrage. Tenzij je zo’n mazzelaar bent die net dat éne exemplaar wat zoveel stilstand wél zonder verrotte lagers en verdroogde rubbers heeft overleefd.
Maar een d-riem moet je echt op tijd vervangen; een km stand van een ton maakt me dan bijvoorbeeld een beetje bang…
GTI- en de latere TZx-interieurs zijn dé betere stoelen; alleen dat velours scheelt je al een enorme bult herrie.
Goedkoper dan een 1400 rijden ze zeer zeker niet en comfortabeler dan een 1400 veert er ook geen eentje; bedenk dat wel.
ga ik weer reclame maken mijn gti heeft 1.4 bollen erop zitten
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Verschil BX 1.4, 1.6, 1.9 en GTI
metro2005 schreef:karel schreef:
Goedkoper dan een 1400 rijden ze zeer zeker niet en comfortabeler dan een 1400 veert er ook geen eentje; bedenk dat wel.
ga ik weer reclame maken mijn gti heeft 1.4 bollen erop zitten
Helaas helpt je dat niet helemaal omdat het gewicht van de wagen van grote invloed is op het weggedrag; dat fop je niet met een paar veerbollen.
Ich bin ein Breaker
Ik ben juist blij dat ik de veerbollen van een BX sport plus de 185-banden onder mijn BX heb. Kan ik met een fatsoenlijke snelheid door de bocht zonder een hoop bandengegil en gezwalk
De veerbollen van een 1.4 zijn comfortabeler…. die van een Sport/16v zijn wat stugger…. dus als je voor comfort kiest is een 1.4 gewoon goed, en wat dat zenuwachtig motortje betreft, heb ik geen last van.. het een en ander aanpassen aan je motor en klaar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Re: Verschil BX 1.4, 1.6, 1.9 en GTI
karel schreef:metro2005 schreef:karel schreef:
Goedkoper dan een 1400 rijden ze zeer zeker niet en comfortabeler dan een 1400 veert er ook geen eentje; bedenk dat wel.
ga ik weer reclame maken mijn gti heeft 1.4 bollen erop zitten
Helaas helpt je dat niet helemaal omdat het gewicht van de wagen van grote invloed is op het weggedrag; dat fop je niet met een paar veerbollen.
jammer, anders zou het helemaal perfect zijn
gti_styling84 schreef:De veerbollen van een 1.4 zijn comfortabeler…. die van een Sport/16v zijn wat stugger…. dus als je voor comfort kiest is een 1.4 gewoon goed, en wat dat zenuwachtig motortje betreft, heb ik geen last van.. het een en ander aanpassen aan je motor en klaar
Yep dat zenuwachtige aan een 1.4 valt reuze mee, heb zelf geen BX maar ik vind de 1.4 een geweldige motor. Je kan overal makkelijk bijkomen (tenzij je een AX heb met 1.4), genoeg onderdelen te vinden op de sloop voor een 1.4 in een AX, ZX,BX, 205, 306 en 309.
Het motortje is redelijk stil bij 110/120 km/u en lekker zuinig
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:De veerbollen van een 1.4 zijn comfortabeler…. die van een Sport/16v zijn wat stugger…. dus als je voor comfort kiest is een 1.4 gewoon goed, en wat dat zenuwachtig motortje betreft, heb ik geen last van.. het een en ander aanpassen aan je motor en klaar
Yep dat zenuwachtige aan een 1.4 valt reuze mee, heb zelf geen BX maar ik vind de 1.4 een geweldige motor. Je kan overal makkelijk bijkomen (tenzij je een AX heb met 1.4), genoeg onderdelen te vinden op de sloop voor een 1.4 in een AX, ZX,BX, 205, 306 en 309.
Het motortje is redelijk stil bij 110/120 km/u en lekker zuinig
Ik vind het voornaamste nadeel van de 1400 de hoeveelheid toeren die die maakt. Als mijn dieselmotor 4000 toeren maakt rijdt ik tegen de 180. Verder is het gewoon een lekker zuinig motortje (je kan er goed gemiddeld 1 op 14 mee rijden) en de motor is best fel in de stad. Op de snelweg vind ik hem wat traag. Dan gaat er niks boven mijn eigen turbod12 of een gewone turbodiesel. Sport mag ook trouwens
Gr.
Marten
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:De veerbollen van een 1.4 zijn comfortabeler…. die van een Sport/16v zijn wat stugger…. dus als je voor comfort kiest is een 1.4 gewoon goed, en wat dat zenuwachtig motortje betreft, heb ik geen last van.. het een en ander aanpassen aan je motor en klaar
Yep dat zenuwachtige aan een 1.4 valt reuze mee, heb zelf geen BX maar ik vind de 1.4 een geweldige motor. Je kan overal makkelijk bijkomen (tenzij je een AX heb met 1.4), genoeg onderdelen te vinden op de sloop voor een 1.4 in een AX, ZX,BX, 205, 306 en 309.
Het motortje is redelijk stil bij 110/120 km/u en lekker zuinig
ik vind mijn 1.6 toch best brullen als ik boven de 110 km/u kom, vergeleken met andere auto’s..
Flapdrol schreef:
ik vind mijn 1.6 toch best brullen als ik boven de 110 km/u kom, vergeleken met andere auto’s..
Mijn 1.6 brulde met sebringpijp en openluchtfilter ook meer dan m’n 1.9.
1.9 is alleen een stuk sneller en sterker