Topictitle is denk ik een opmerking die in de jaren 70 en 80 wel van toepassing was.
De deurtjes van een eend kan je met een duim een deuk in duwen.
Maar men vergeet dat die deur allen ontworpen was om de inzittenden droog te houden (welke NCAP ?).
Een groot deel van het wagengewicht ging al zitten in het onderstel en wielophanging. ( + chassis)
Logisch gevolg is een besparing op plaatdikte waar dat kon.
dikker of niet??
aan het plaatwerk van een LADA kan zelfs de duitser niet tippen
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Toch geloof ik wel dat het portierplaatwerk van duitsers over het algemeen wat dikker is dan van citroenen. Je hebt bij het minste of geringste een putje in je deur als je parkeert in het winkelcentrum.
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
heel veel nieuwe auto’s hebben tegenwoordig blubberplaatwerk. vooral te zien bij de deurklinken. vele auto’s van divers makelij hebben daar deuken doordat het plaatwerk zo ongelooflijk dun is. let maar eens op. niet alleen de duitsers, fransen, italianen, ook de aziaten hebben last van dun plaatwerk.
of deuken in de motorkap, omdat mensen nog altijd de kap dichtDUWEN, in plaats van met een licht plofje te laten vallen.
Er zijn nog zat audi’s te vinden hoor uit de jaren 70 en 80,kijk maar een op autoscout en mobile.
Wel in duitsland natuurlijk,het blijven natuurlijk vierkante hokken,zonder uitstraling.
Waren toen auto’s voor het vervoersmiddel publiek,net zo als die afgrijselijke jetta en passat,dat ontwerp!.
Het zijn wel degelijke auto’s waar simpel aan te sleutelen is.
Er is totaal geen liefhebberij in die modellen,behalve misschien als belastingvrij vervoermiddel.
Roesten deden alle auto’s in die tijd,helaas zijn sommige lieden een beetje achtergebleven.
Die denken nog steeds dat franse auto’s hard roesten.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
wizardwilly schreef:Toch geloof ik wel dat het portierplaatwerk van duitsers over het algemeen wat dikker is dan van citroenen. Je hebt bij het minste of geringste een putje in je deur als je parkeert in het winkelcentrum.
Je moet ook niet ín het winkelcentrum parkeren! In het winkelcentrum gebruik je winkelwagentjes en ik geloof dat het plaatwerk van een winkelwagentje toch stiekem iets dikker is dan dat van je BX..
Serge schreef:Het is algemeen bekent dat audi-adepten uit hun nek lullen. De oorzaak schijnt iets te maken te hebben met een loslatende hersenschors doordat het lichaam langdurige blootgesteld wordt aan hevige trillingen, zoals dat bij het rijden in een duitser het geval is. BMW-rijders hebben er ook last van, alleen bij hun uit het zich dmv agressief gedrag.
Serge weer in de bocht.
Trouwens. Hier een autotest uit de jaren ‘70. Van deze 5 auto’s komt de Citroen het slechts uit de test. Moet je die andere auto’s eens bekijken. Alleen die mercedes zie je af en toe nog.
je moet ook naar produktie aantallen kijken, de DS en die Merc hebben heel wat rond gereden die Admiral en Ro80 is al wat anders, die Beemer was toen weggelegd voor mijnheer directeur en liep ook niet zo frequent
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:je moet ook naar produktie aantallen kijken, de DS en die Merc hebben heel wat rond gereden die Admiral en Ro80 is al wat anders, die Beemer was toen weggelegd voor mijnheer directeur en liep ook niet zo frequent
Bedacht me gistermiddag op weg naar huis opeens dat deze redenering niet klopt. Deze auto’s zijn destijds samen getest omdat ze in dezelfde prijsklasse zaten. Blijkbaar hadden die Mercedes en die DS toch wat meer dat ze zoveel geproduceerd zijn.
En verhip, zie ik dus vanochtend zo’n NSU door de straat rijden.
Wat is eigenlijk de dikte van het plaatstaal welke Citroen zoal gebruikt?
En bv. van een LandRover om maar wat te noemen?
Auto’s worden hoe langer hoe zwaarder wegens alle ingedienten om deze veiliger te maken…...
Vandaar weer hedendaagse toepassingen van kunstof en composieten….
Zo blijven we wel bezig!
C3 1.6 PLURIEL
dikte van het plaatwerk verschilt gewoon enorm
chassis word uit andere plaat gemaakt dan een deur bvb.
van model tot model zat er vroeger ook verschil op
denk dat de huidige wagens eerder tot een standaard gekomen zijn, of het nou Ford of Citroën is veel verschil zal er niet meer zijn
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Maatje van me heeft een Porsche 944, das toch net effe iets anders dan men BXje hoor.
Heeft onlangs nog een tram vanachter tegen gereden, langs de zijkant, gewoon ingedeukt en auto heeft geschoven, als dat met men BX had gebeurt had de koffer gewoon toegeplooid geweest, daar ben ik wel zeker van…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
dikker plaatwerk of niet ; qua botsveiligheid maakt dit bij nieuwe auto’s helemaal niets uit ; het is hetgene wat eronder zit wat het belangrijkste is.
wel een feit dat het wat “goedkoop” aandoet als je d’r op tokt.
Bij het oplappen van m’n oude C15 (zoveel jaar terug) heb ik teerpapier aan de binnenkanten van het plaatwerk geplakt.
Als je d’r dan op tokte klonk het dadelijk “oerdegelijk Duits”!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
DS21ie vs Ro80
http://www.ro80.nl/specials/nsu-ds/RO80DS.HTM
de DS is, opvallend genoeg, met 20pk minder niet alleen sneller qua accelleratie maar ook gelijkwaardig qua topsnelheid.
maw:
de NSU claims tav. hun aerodynamica kloppen niet (C_W 0.355 zou gelijk aan ziin aan de Citroën CX)
de KKM612 uit de NSU (claims van 115-130pk) was niet krachtiger dan de KKM624 uit de GS Birotor (109pk)
NB CX2200 (115pk) loopt 184km/h 0-97km/h in 9.7s en doet de 400m in iets meer dan 18s
De CX weegt met 1300kg flink minder dan een DS, maar heeft toch vrij stevig plaatwerk. De DS is eigenlijk een toonbeeld van lichtbouw met z’n aluminium motorkap en glasvezel-polyester dak, maar de stalen monocoque is blijkbaar zo stevig dat het geheel dik 1500kg is.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Het ene staal is het andere niet. 12 jaar geleden vakantiewerk gedaan bij de hoogovens(Corus), daar knipte ik platen van enorme rollen plaatstaal die voor verscheiden merken waren. Het ene staal heeft andere toevoegingen dan de andere, waardoor het taaier of minder taai is.
Ipv een deuk vroeger heb je nu een pitje die vaak terugegduwd kan worden etc.
Groeten Jonne