Hallo medeforummers,
Ik heb nu al een tijdje een Citroen C5 1.8 16v uit 2001. Hij bevalt (uiteraard) uitstekend! Maar een week of wat geleden heb ik nieuwe banden laten monteren en bij het omhoogzetten van de vering, begon het linksachter opeens te lekken. Het blijkt nu een lekke veercilinder te zijn.
Maar nu eigenlijk de vraag: Mijn bandenmonteur, die ook weleens aan onze oude golf cabrio (1989) reparaties uitvoert, bood aan om het te repareren. De garage waar hij werkt heeft in princiepe niets met Citroen en is ook niet gespecialiseerd in dit merk.
Kan deze reparatie door deze garage eigenlijk worden gedaan, of is dit sterk af te raden omdat men toch te maken krijgt met een complex systeem met een zeer hoge druk (zo’n 160 bar staat op het veersysteem volgens mij) en moet dit gewoon bij de Citroen dealer gebeuren?
Dit is dus het ‘‘dilemma’ waar ik op dit moment een beetje mee zit. Ik heb er zelf eigenlijk te weinig verstand van, dus hoop ik dat jullie goede tips/adviezen voor mij hebben.
Alvast bedankt!
C5, maar wat betekend de ‘C’?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Het systeem moet drukloos gezet worden via de computer. Het kan zowiezo met de cumputer van citroen (dealer)
Tevens moet de veerbol los, dus zal hij een speciale veerbolsleutel nodig hebben, want c5 heeft een platte veerbol. Krijg je met een gewone tang niet los denk ik.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Oke, maar aangezien het geen citroen specialist/dealer is, weet ik dus niet of ze de benodigde apparatuur/sleutels enzo wel hebben.
bedankt voor de snelle reactie
C5, maar wat betekend de ‘C’?
ik zou het niet doen. misschien haal je je voor een paar tientjes verschil veel ellende op de hals. een hydraulische vering is toch net even iets anders dan een met schokbrekers. lijkt mij dat die jongens bij volkswagen daar niet echt voor opgeleid zijn.
die cylinder moet trouwens waarschijnlijk vevrangen worden. wanneer het de keerring is dan kun je die niet vervangen. kost meer dan een nieuwe cylinder. (ik heb dit bij allebei achter gehad)
toen: bx16tri , xantia 1.8i allure
nu: C5 2.0i break exclusive