1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Oliewissel troubles
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 02:13 AM

Nou ken ik mijn 309 van binnen en buiten maar de XM is nieuw en daar wordt ik meteen mee geconfronteerd:

Ik dacht zojuist even in een oogewenk mn olie te vervangen, dus ik kruip onder de Xm, kom ik eerst een lange plastic plaat tegen. Deels losgedopt kom ikbij de karterplug, lijkt hij wel vastgelijmt!
Er is werkelijk geen beweging in te krijgen, alsof hij met de luchtratel is vastgezet. Mn dop schiet er steeds vanaf. Eigenlijk belachelijk dat ze die plug zo dun maken.
Nou had ik van tevoren wel even de boel warm gereden, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 29 juni 2007 02:22 AM
  [ # 1 ]

kruipolie (echte, geen wd40)

soms wil zachtjes tikken met een hamertje tegen de bout ook wel helpen

dop? een normale zeskant kop of imbus (zeskant) of torx?
bij mn 2.0 van ‘94 zit er een torx-plug in (heb ik dus niet in mn doppenset zitten), die heb ik met mn waterpomptang losgekregen…

Profiel  
 
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 29 juni 2007 11:47 AM
  [ # 2 ]

beter sleutelen als alle metalen delen koud zijn want metalen zetten uit en als wat afbreekt ben je de pineut !

kheb zo weleens een bout op een spruitstuk afgebroken en ik kon gewoon een nieuw spruitstuk kopen, alles geprobeerd zoals uitboren en nieuwe kop op de afgebroken bout lassen Confused

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 juni 2007 11:55 AM
  [ # 3 ]

ondanks dat toch olie wisselen als ie warm is…

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 29 juni 2007 12:12 PM
  [ # 4 ]

gewoon doen !

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 12:51 PM
  [ # 5 ]

Ik kruip er vanavond nog wel een keer onder als ie wat minder heet is.  Halen julie altijd e hele plaat weg of deels ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 01:02 PM
  [ # 6 ]

Plaat? Ik heb geen plaat en een carterplug waar gewoon een dop of ring op past.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 01:08 PM
  [ # 7 ]

BIj mij loopt onder de motor een plastic plaat, tot aan de kat. Die voorkomt dat ik dus bij mijn carterplugje kan Smile Ik heb er ook 1 waar een dop of ring omheen kan, 6 kant maat 20 uit mijn hoofd.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 juni 2007 01:41 PM
  [ # 8 ]

Als de olie warm is (dunner) vloeit deze veel beter uit je motor dus blijft er minder achter. Ook is meer vuil in suspensie omdat ie vlink geroerd is. Dat gaat dan je motor uit. Wanneer dit heeft kunnen bezinken en je gaat je olie wisselen, dan blijft dit liggen.

Daarnaast gaat het leeglopen een stuk sneller.

Je carterplug hoort, ook warm, er gewoon makkelijk uit te gaan. Koop een goede sleutel en draai hem niet onnodig hard vast.

Vergeet geen nieuw koper ringetje (of alternatief) bij de hand te hebben.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 29 juni 2007 03:50 PM
  [ # 9 ]
DrogerT schreef:
Ree schreef:

Als de olie warm is (dunner) vloeit deze veel beter uit je motor dus blijft er minder achter. Ook is meer vuil in suspensie omdat ie vlink geroerd is. Dat gaat dan je motor uit. Wanneer dit heeft kunnen bezinken en je gaat je olie wisselen, dan blijft dit liggen.

Daarnaast gaat het leeglopen een stuk sneller.

Je carterplug hoort, ook warm, er gewoon makkelijk uit te gaan. Koop een goede sleutel en draai hem niet onnodig hard vast.

Vergeet geen nieuw koper ringetje (of alternatief) bij de hand te hebben.

Groet,

Ree

Helder en duidelijk!

Bedankt.

Als je een aluminium carterpan zou hebben zou de bout er zelfs makkelijker uit gaan met warme motor Wink  Maar inderdaad moet olie ververst worden met warme motor.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 04:58 PM
  [ # 10 ]

Ik haal vanavond wel even mijn fatsoenlijke gereedschap op uit mn garagebox en ga er dan nog eens onder liggen. Misschien even een ringsleutel en zachtjes tikken met een hamer.

Misschien dat ik van die oprijbokjes ga halen, of is dat een no-no ?
De 309 kon je alles rondom doen met een krikje en een assteun maar daar lijkt de XM wat groot / log voor of is dat slechts mijnb verbeelding?:)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 juni 2007 04:59 PM
  [ # 11 ]

Koop een goede krik en assensteunen. Dat verdien je als je zelf klust.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 05:04 PM
  [ # 12 ]

Ik heb wel redelijk spul hoor qua krik, en nog beter gereedschap, sleutel “al” 4 jaar onderhand. Misshcien dat ik nog een keer zon superkirk koop.
Hoe doen juliie dat? auto op het laagst, krik eronder -> 2 assteunen en er lekker onder liggen? En waar plaats je de assteun? Onder het subframe? Die dunne stukjes blikwerk durf ik nauwelijk mn krik onder te zetten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 juni 2007 05:15 PM
  [ # 13 ]
Matthijs309 schreef:

Hoe doen juliie dat? auto op het laagst, krik eronder -> 2 assteunen en er lekker onder liggen? En waar plaats je de assteun? Onder het subframe? Die dunne stukjes blikwerk durf ik nauwelijk mn krik onder te zetten.

nope, auto op zijn hoogst, krik eronder etc. Altijd je gereedschap het werk laten doen! Beetje lopen krikken als het ook hydraulisch kan!

Naar de beste plek voor de assensteunen ben ik wel benieuwd.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2007 05:18 PM
  [ # 14 ]

Maar als hij op zn hoogst staat kan hij toch gaan inzakken? daarvoor heb je je bokjes natuurlijk..
haha, al dat nieuwe wat erbij komt kijken, ik voel me weer echt een beginner, dat is soms best frustrerend.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 29 juni 2007 05:23 PM
  [ # 15 ]

Bij mij is het gewoon zo’n typische plug waar die vierkante sleutel ingaat. En hij hoeft inderdaad niet te vast, ik vergeet ook elke keer de koperen ring te vervangen, dat gaat allemaal prima, maar voor het goeie vervang je die inderdaad.

Verder de bout proberen koud los te krijgen en dan het liefst weer warm aftappen. Probeer dus eerst maar eens die bout op een normale mnaier los te krijgen ....

Succes !

btw, die plaat heb ik ook en die heb ik eronderuit gehaald, moet er ooit weer onder (ik denk in de pruimentijd)

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook