Zijkant van C5 break:
Schroom niet bezoek de site en wordt lid.
http://citroenc52008.hyves.nl/
Indien er iets te melden is over de nieuwe C5, dan vindt u het hier als eerst.
Het valt allemaal wel een beetje mee als ik alles hier een beetje beter lees. Ik schrok alleen nogal van dat artikel in Autoweek. Ik heb ze daar nl. niet gehoord over het feit dat de C5 zonder veerbollen alleen (waarschijnlijk) het instapmodel betreft.
‘t Komt allemaal wel goed volgens mij. Eerlijk gezegd had ik ook iets spannenders verwacht, iets a la C6. Maar de grille, het stuurwiel en de achterruit en een aantal slimme innovaties (dat is Citroën aan z’n stand verplicht toch??), maken er ‘gewoon’ een mooie Citroën van deze tijd van schat ik in.
Volgens mij wilden ze bij Autoweek een aantal Citrofielen even op scherp zetten en prikkelen ofzo (dat is bij mij in ieder geval wel gelukt)
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
C5 in autoweek
Heb autoweek maar even gequote
[url]http://img47.imageshack.us/img47/3388/c52008scanautoweek001qf9.th.jpg [/URL]
[url]http://img47.imageshack.us/img47/9404/c52008scanautoweek002if7.th.jpg [/URL]
Het lijkt er steeds maar op dat Citroen met de C5 af wil van de standaard hydropneumatische. Om precies te zijn de instapmodellen, zullen hier na het schijnt niet meer mee uitgevoerd worden.
Is dit slim zul je je afvragen:
Ik denk van wel:
Citroen wil de nieuwe C5 niet veel duurder maken dan de huidige C5 fase 2;
Nieuwe klanten kring aanboren, want niet iederen is gecharmeerd van de “zwevende citroens”.
Voor-en nadeel: Door het als optie te gaan leveren zullen verstokte Citroen rijders er diep voor in de buidel willen tasten, alleen als men dit op een gegeven moment niet aanslaat, zullen de productiekosten voor de hydro-vering alleen maar stijgen waardoor het onrendabel gaat worden.
Schroom niet bezoek de site en wordt lid.
http://citroenc52008.hyves.nl/
Indien er iets te melden is over de nieuwe C5, dan vindt u het hier als eerst.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/dont_panic.gif)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Double Chevron schreef:
Geef mij nu eens één goede reden waarom Citroën geen HP vering meer zou aanbieden.
Ten eerste,ik heb een C5 phase II HDI,en ik mag zeggen dat de huidige pneumatische vering hierop,veel stugger is dan op bvb een XM of de phase I C5!! ook kan je deze vering vergelijken met auto’s van andere merken,waaronder ééntje uit eigen groep,peugeot,die haast niet meer moeten onder doen in comfort ten opzichte van de huidige Phase II-C5!!
Ten tweede zal gewone vering met schokdempers à la peugeot,de fabricage kosten drukken!
en hebben ze de hydractive III als optie aan te bieden!! wat hen toch iets of wat van opties zal aan bieden zoals andere merken!
Daaren tegen heb je nu de C6 die het topmodel van Citroen is,waar dit vroeger de C5 was, en ik kan je zeggen dat deze WEL weer comfortabeler veert dan de huidige C5 met hydractive
Misschien wordt de hydraulische vering dan wel weer wat minder stug (zoals bij C6?) omdat ze als optie de traditionele vering ook aanbieden. Dan hebben ze de Citrofielen tevreden en de andere klanten die voor de duitse optie gaan ook.
Lijkt me niet meer dan een logische stap van Citroen. Er moet immers geld verdiend worden in de moordende markt.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/dont_panic.gif)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
erwt schreef:Misschien wordt de hydraulische vering dan wel weer wat minder stug (zoals bij C6?) omdat ze als optie de traditionele vering ook aanbieden. Dan hebben ze de Citrofielen tevreden en de andere klanten die voor de duitse optie gaan ook.
Lijkt me niet meer dan een logische stap van Citroen. Er moet immers geld verdiend worden in de moordende markt.
Voila!
helemaal eens met U! zo hoort ‘t ook om bij de anderen te horen
Nou, dan zal ik ook maar eens mijn mening geven.
Allereerst zal ik de nieuwe C5 in werkelijkheid willen zien. Foto’s geven vaak een vertekend beeld van hoe de auto in het echt is.
In ieder geval vind ik het geen opvallende auto. Maar dat vind ik van de huidige C5 ook niet. Hij is mooi maar meer ook niet. Ik denk voor het segment waar hij voor bedoelt is (auto van de zaak) een auto ook niet teveel moet opvallen. Stel je voor dat de directeur een C6 rijdt en het personeel in een nog mooiere maar ‘goedkope’ C5.
Dat ze de achterkant hetzelfde idee geven als de C6 vind ik wel goed. Zo zie je dat de auto toch uit dezelfde familie komt.
En wat betreft de HP-vering; dat zal een kostenplaatje zijn. Maar als ik overal lees dat de huidige C5 stugger is dan een Xantia, een Xantia weer stugger dan een BX, enzovoort, dan denk ik dat het ook niet uitmaakt of er HP onderzit of schroefjes.
Ik rijd zelf een Xantia en die heb ik toen gekozen mede om het HP-systeem. Het is bovendien nog een ‘zakker’. Ik blijf dat een mooi gezicht vinden; ‘s morgens je auto bijna op de grond te zien liggen. (Bij een CX oogt dat overigens nog mooier.)
En de C5 break oogt inderdaad zoals ik elders heb gelezen als een Audi A6. Hij heeft zelfs wat weg van een Saab station vind ik.
Kortom; als ik hem zou kunnen betalen dan zou ik doorsparen voor een C6.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/dont_panic.gif)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dagobert II schreef:
En wat betreft de HP-vering; dat zal een kostenplaatje zijn. Maar als ik overal lees dat de huidige C5 stugger is dan een Xantia, een Xantia weer stugger dan een BX, enzovoort, dan denk ik dat het ook niet uitmaakt of er HP onderzit of schroefjes.
zoals ik ook al zei
Kortom; als ik hem zou kunnen betalen dan zou ik doorsparen voor een C6.
kijk maar eens in het C6 topic,dat is wat ik gedaan heb
Jullie hebben niet helemaal begrepen wat ik wil zeggen, ik citeer mezelf nog even:
“Geef me één goede reden waarom Citroën geen HP meer zou aanbieden.”
Voor alle duidelijkheid, dat is niet hetzelfde als: geef me één goede reden waarom Citroën HP in optie zou aanbieden.
Voor hun optie-logica kan ik begrip opbrengen. Bovendien ben ik er ook van overtuigd dat de HP vering op de C5 niet veel verschilt van een vering met “GOEIE” schokdempers. Dus niet die vaste stangen die de Duitsers onder hun vehicles monteren. Maar toch veert onze C5 Hydractive nog altijd uniek. Minder zacht (lees: sportiever) dan een C6 weliswaar, maar dat hoort bij het segment.
Always Smile
Double Chevron schreef:Bovendien ben ik er ook van overtuigd dat de HP vering op de C5 niet veel verschilt van een vering met “GOEIE” schokdempers.
Dat ben ik niet met je eens, HP is inherent:
[list]ladingsafhankelijk (dwz het weggedrag is veel minder beladingsafhankelijk)
progressief, zeer moeilijk met schroefveren voor elkaar te krijgen zonder F1- methodes
gescheiden rol en stamp (symmetrisch/antisymmetrisch)
degressief qua demping
flexibeler qua inbouw (bollen los van veerplunjers)[/list:u]
bovendien heeft het
[list]geïntegreerde niveauregeling
langere levensduur dan klassieke schokdempers[/list:u]
daarnaast is het simpeler om reactive, adaptieve of zelfs actieve systemen in te bouwen.
Een aantal van deze voordelen is trouwens niet aanwezig bij gewone luchtvering.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/dont_panic.gif)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@eviltwin
Ik weet niet of het in deze draad is,maar ergens schreef je dat AMVAR ook op de peug 407/607 zit?? hoe werkt dat daar dan,want die hebben toch geen HP vering dacht ik? :
Blooper1963 schreef:@eviltwin
Ik weet niet of het in deze draad is,maar ergens schreef je dat AMVAR ook op de peug 407/607 zit?? hoe werkt dat daar dan,want die hebben toch geen HP vering dacht ik?:
Geen HP, maar iedere auto heeft hydraulische schokdempers. Daarin zitten net als in HP demperdoorlaten die de stugheid bepalen. Een electronische demper kan je dus overal op zetten, HP of niet heeft daar niet veel mee te maken.
Blijkbaar is er met HP wel iets meer ruimte om uitgebreidere demperunits te plaatsen (ze zitten los bovenop de plunjer, niet in de schokbreker zoals bij een conventioneel geveerde auto)
Vandaar dus dat de C6 AMVAR 16 demperstanden kent en de p407/p607 slechts 9.
Overigens, de Skyhook-Roadhook instellingen zoals die op de C6 met AMVAR zitten, vind je ook terug bij VW, Volvo en Maserati etc. Het is volgens mij een Conti trademark, als schrijven zij op hun site alleen uitgebreid over de Skyhook implementatie op de VW Pheaton.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
NB.
In de klasse van de C5 is het nog steeds niet bebruikelijk variabele vering/demping aan te bieden. Een systeem als Airmatic DC of ABC (beide MB, vergelijkbaar met Hydractive 3plus & Activa) maar ook Adaptive Drive (BMW’s Activa systeem) zie je alleen vanaf de klasse boven de C5 (BMW5/X5, MB-E/S)
De p407 en s60 zijn in dat opzicht bijzonder, net als de C5. Indien de A4 opvolger inderdaad ook luchtvering optioneel krijgt dan zal MB snel volgen met de C-Klasse.
Wel zie je in de klasse onder de C5 (o.a. Opel Astra, Audi TT) variabele demping dmv Magneto-Rheologisch gestuurde dempervloeistof. o.a. Magnetic Ride van Delphi en CDC van ZF. Dit zit ook op de Corvette en F599.
Maar dit is meer geschikt voor auto’s met een puur sportieve instelling. De enige comfort gerichte auto’s met dit systeem zijn de Cadilliac STS en SRX.
Uit oogpunt van veiligheid moet namelijk de zachte stand (tevens noodstand als het niet werkt) vrij hard zijn. Je kunt dan alleen richting hard variëren. Wel zou je hiemee goed kunnen compenseren voor grotere beladingen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Double Chevron schreef:Bovendien ben ik er ook van overtuigd dat de HP vering op de C5 niet veel verschilt van een vering met “GOEIE” schokdempers.
...Dat ben ik niet met je eens…
Ik denk dat 2Chevron doelt op vergelijkbare auto’s, met normaal rijgedrag en normale belading.
Dus iemand die niet met de rijstijl van Schumacher een lading oud papier naar de inzameling brengt.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_635.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mocht het inderdaad zo zijn dat er op de C5 geen standaard HP wordt geleverd dan is dat een zeer spijtige ontwikkeling. Ik druk me nu nog voorzichtig uit.
Immers “ons merk” is vooral dankzij de vering een bijzonder merk.
Ik zal mijn Xantia nog meer koesteren dan ik nu al doe!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!