Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Hoi hoi,
Wij gaan dan eindelijk verhuizen en daarvoor moet ik verder rijden voor mijn werk. Straks ga ik zo’n 4 dagen in de week 80 snelweg kilometers per dag maken. Nu trekt de Visa dat op zich prima, maar ik zou toch graag een citroentje hebben dat net wat sneller en nog comfortabeler is. We zijn op vakantie naar Zweden in een CX gereden en ik moet zeggen…helemaal top (ik ben ervoor gevallen). Alleen ben ik bang dat ik erg veel geld kwijt ben aan onderhoud daarvoor. Dus mijn vraag is eigenlijk wat is volgens jullie de beste aanschaf kijkende naar betrouwbaarheid, onderhoud, kosten (voor zowel onderhoud als belasting). De aanschaf van een BX is het laagst denk ik, de cx is al/of bijna belastingvrij, Xantia is relatief nieuw.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien is een XM type 1 20i 8V nog een idee?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Goh had je die nou net te koop staan?
Re: cx, bx of xantia
visapowerrr schreef:Hoi hoi,
Wij gaan dan eindelijk verhuizen en daarvoor moet ik verder rijden voor mijn werk. Straks ga ik zo’n 4 dagen in de week 80 snelweg kilometers per dag maken. Nu trekt de Visa dat op zich prima, maar ik zou toch graag een citroentje hebben dat net wat sneller en nog comfortabeler is. We zijn op vakantie naar Zweden in een CX gereden en ik moet zeggen…helemaal top (ik ben ervoor gevallen). Alleen ben ik bang dat ik erg veel geld kwijt ben aan onderhoud daarvoor. Dus mijn vraag is eigenlijk wat is volgens jullie de beste aanschaf kijkende naar betrouwbaarheid, onderhoud, kosten (voor zowel onderhoud als belasting). De aanschaf van een BX is het laagst denk ik, de cx is al/of bijna belastingvrij, Xantia is relatief nieuw.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Met 80 km per dag raad ik je een BX 1.9 TZD (diesel) aan….kost relatief weinig in de WB (54 euro p/m) en gebruikt rond de 1 op 17.
Plus dat het oer en oer betrouwbare motoren zijn.
En je koopt ze voor rond de 1000 euro. (of minder)
Ga maar na….ik heb mijn huidige TZD gekocht voor 500 euro….er moest voor enkele honderden euro’s gewoon onderhoud aan gedaan worden (D riem, remblokken e.d.) maar ik heb er nu in 6 maanden al 24.000 km mee gereden…en tot mijn volle tevredenheid mag ik zeggen.
Er staat vast nog wel een mooie ergens te koop.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Xantia op LPG/diesel versus BX LPG/diesel. Ik zou deze alternatieven onderzoeken. Een CX kan ook uiteraard, maar ik vermoed dat dan het onderhoud een hogere kostenpost zal zijn. De exploitatiekosten van een goed onderhouden BX zullen lager liggen dan die van de Xantia. Ga je echter voor meer degelijkheid, kies dan een Xantia.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
vorige week heb ik zowel in een xantia break als een BX break gereden. Een CX is duur, dus die zou ik af laten vallen. Ga je voor comfort, (ok, is smaakgebonden….) dan ga je voor de BX. Verder sluit ik mij aan bij mijn naamgenoot.
Al is een knappe CX natuurlijk ook niet te versmaden! Maar ja, die zal wel het duurst zijn in onderhoud.
Ik denk dat ik zou gaan voor een Xantia met G3, ondanks dat ik liever in een BX zit. Dit lijkt mij namelijk de goedkoopste oplossing.
Het is dus maar net waar je zelf de prioriteiten legt.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
visapowerrr schreef:Goh had je die nou net te koop staan?
Ik? Nee niet echt, maar een XM is niet de keus?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik rijd in een Xantia op G3. Dat kost je 62 euro WB per maand, en verbruikt 1 op 8 tot 1 op 10 tegen een literprijs van gemiddeld 50 cent. Mijn Xantia heeft nu ( ex schade reparatie) 1750 euro gekost.
Voordeel van een Xantia tegenover de BX, in mijn ogen:
- veiliger ( airbags, gordelspanners, balken in de deuren, hoger gewicht)
- nog meer comfort, betere ventilatie, verwarming en isolatie van geluid
- fijne motoren, helemaal een 1.8 16v of 2.0 16v ( koop géén 1.8 8v)
- onderdelen op veel meer sloperijen te vinden dan die van een BX.
- veel minder gezeik met LHM en olielekkages, draagarmlagers, etc etc
- duidelijk aanzienlijk minder onderhoudsgevoelig, weinig apk gezeik.
- de meeste garages werken zonder tegenzin aan een xantia
- onderdelen gewoon bij de dealer te bestellen tegen normale prijzen
- ruimer dan de bx
Vooral de verhoogde veiligheid van een Xantia is voor mij veel waard. Ik heb vorige week een enorme klapper gemaakt met de xant, en daar is ie samen met mij bijna geheel ongeschonden uitgekomen. Met een BX waren er zeker gewonden gevallen!
Een BX kost in onderhoud echt meer dan een Xantia. Daar kun je je verzekeringsvoordeel en WB voordeel fluitend tegen wegstrepen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik zou voor de cx gaan
geen belasting
lpg dus net zo goedkoop als die andere aan de pomp
meer luxe dan die andere
onderhoud valt reuze mee als je niet bespaart
neem een 2liter
doe je het onderhoud zelf is de cx net zo duur als de andere
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
citroenc2 schreef:ik zou voor de cx gaan
geen belasting
lpg dus net zo goedkoop als die andere aan de pomp
meer luxe dan die andere
onderhoud valt reuze mee als je niet bespaart
neem een 2liter
doe je het onderhoud zelf is de cx net zo duur als de andere
Bij een CX heb je duidelijk meer last van het roestmonster dan bij een BX of Xantia, dat moet je wel in je overweging meenemen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Xantia: nog relatief nieuw dus weinig gezeik. G3 mogelijk dus dan valt wegenbelasting weer mee.
Nadeel: weinig karaktervol
BX:
Nadeel: begint onderhand wel oud te worden met alle minpunten van dien, vooral qua betrouwbaarheid en kosten (als je het moet laten doen).
Voordeel:
laag gewicht, hetgeen de vaste kosten wel weer drukt.
CX:
oud en behoorlijk comlex. dus nog veel meer nadelen op het gebied van onderhoud.
voordeel:
rijdt heerlijk en prachtig ontwerp.
Niet gedacht aan de ZX?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:
doe je het onderhoud zelf is de cx net zo duur als de andere
Zie jij jezelf al draagarmlagers van je CX doen op straat, of zonder knappe werkplek? of draagarmbussen aan de voorkant? Een leidingbundeltje? Nee, dat een Cx in onderhoud net zo duur is als een Xantia of Bx, als je er 80km per dag mee gaat rijden is niet waar. Dan is een moderne auto écht goedkoper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
mpostma schreef:Xantia: nog relatief nieuw dus weinig gezeik. G3 mogelijk dus dan valt wegenbelasting weer mee.
Nadeel: weinig karaktervol
BX:
Nadeel: begint onderhand wel oud te worden met alle minpunten van dien, vooral qua betrouwbaarheid en kosten (als je het moet laten doen).Voordeel:
laag gewicht, hetgeen de vaste kosten wel weer drukt.CX:
oud en behoorlijk comlex. dus nog veel meer nadelen op het gebied van onderhoud.voordeel:
rijdt heerlijk en prachtig ontwerp.Niet gedacht aan de ZX?
Marten, wat ga jij eigenlijk rijden als je de BX niet meer geschikt vindt?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waterman771 schreef:Ik rijd in een Xantia op G3. Dat kost je 62 euro WB per maand, en verbruikt 1 op 8 tot 1 op 10 tegen een literprijs van gemiddeld 50 cent. Mijn Xantia heeft nu ( ex schade reparatie) 1750 euro gekost.
Voordeel van een Xantia tegenover de BX, in mijn ogen:
- veiliger ( airbags, gordelspanners, balken in de deuren, hoger gewicht)
- nog meer comfort, betere ventilatie, verwarming en isolatie van geluid
- fijne motoren, helemaal een 1.8 16v of 2.0 16v ( koop géén 1.8 8v)
- onderdelen op veel meer sloperijen te vinden dan die van een BX.
- veel minder gezeik met LHM en olielekkages, draagarmlagers, etc etc
- duidelijk aanzienlijk minder onderhoudsgevoelig, weinig apk gezeik.
- de meeste garages werken zonder tegenzin aan een xantia
- onderdelen gewoon bij de dealer te bestellen tegen normale prijzen
- ruimer dan de bxVooral de verhoogde veiligheid van een Xantia is voor mij veel waard. Ik heb vorige week een enorme klapper gemaakt met de xant, en daar is ie samen met mij bijna geheel ongeschonden uitgekomen. Met een BX waren er zeker gewonden gevallen!
Een BX kost in onderhoud echt meer dan een Xantia. Daar kun je je verzekeringsvoordeel en WB voordeel fluitend tegen wegstrepen!
ik kan me hier helemaal in vinden. een goede opsomming van feiten die je in je keuze zou kunnen hanteren. en dan is het natuurlijk nog je gevoel. mijn gevoel zegt heel onverstandig, dat ik per definitie een cx break serie 1 wil rijden. met alle gevolgen van dien. het instappen, starten en wegrijden is niet voor elke dag weggelegd en daar moet je mee kunnen leven.
bx denk ik gaat ook al aardig de richting uit van te oud om volledig betrouwbaar te zijn, dus een xantia lijkt me een goede keuze.
succes.
knäckor schreef:
Marten, wat ga jij eigenlijk rijden als je de BX niet meer geschikt vindt?
Goeie vraag! Ik twijfel tussen XM of Xsara.
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:
doe je het onderhoud zelf is de cx net zo duur als de andere
Zie jij jezelf al draagarmlagers van je CX doen op straat, of zonder knappe werkplek? of draagarmbussen aan de voorkant? Een leidingbundeltje? Nee, dat een Cx in onderhoud net zo duur is als een Xantia of Bx, als je er 80km per dag mee gaat rijden is niet waar. Dan is een moderne auto écht goedkoper.
Eens.. Als het onderhoud en betrouwbaarheid van een eenvoudige BX al als problematisch wordt beschouwd dan wordt het bij de CX nog wel wat lastiger. De goede CXen niet te na gesproken, maar een CX kan je het leven aardig zuur maken. Het is een stuk eenvoudiger om (voor het budget van een goede CX) een BX te vinden waar je nog een tijd goed mee voorruit kan met minder problemen. Ach, het blijft toch lastig voorspelbaar. Sommige van die hokken blijven je tot waanzin drijven hoeveel moeite, geld en tijd je er ook inpompt en andere exemplaren rijden goed en betrouwbaar zonder al teveel moeite.