Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Matthijs309 schreef:Maar als hij op zn hoogst staat kan hij toch gaan inzakken?
Een krik eronder zetten moet lukken, hoor
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
ik heb geen advies gegeven om met koude motor olie te gaan vervangen
mijn advies was om een carterplug die vast zit niet warm of heet met allerlei kunst en vliegwerk los te maken anders kan je hem kapot draaien !
anders maak je hem gangbaar alstie koud is, draai je hem handvast wachten tot hij warm is en vervang daarna de olie
everybody happy
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Assteunen onder het chassis zetten, voor bij die sleephaken in de buurt met een stukje hout tussen de assteun en het chassis, achter onder het chassis bij de veerpoten . Opkrikken met zo’n hydrolische krik met vier wieltjes die je bij de bouwmarkt koopt voor geen vier tientjes.
Altijd assteunen gebruiken als je er onder moet. Carterplug met een dopsleutel of een ringsleutel cq grote bahco losdraaien, linksom dus hé.
Zo vast kan hij niet zitten, als je geen ringetje hebt even de oude roodgloeiend stoken in de gasvlam.
Die plaat die onder je motor zit moet je loshalen en in de kliko donderen. Dat vieze stuk maandverband zorgt er alleen maar voor dat je er te laat achter komt wanneer iets lekt. Qua windruis oid maakt het geen enkel verschil of je die plaat er nu onder hebt of niet.
Verder moet je ff goed kijken wat voor soort carterplug je hebt, want je hebt dikke kans dat het een 4kant gat is en dat heb je vast niet in je doppenset zitten. Met een torx of imbus verneuk je de plug.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Als je dat 4kante gat hebt kun je trouwens van een inbussleutel die net niet past 2 tegenoverliggende hoekjes iets afvijlen, dan past ie wel en is ie prima bruikbaar, tevens heb je dan ook een handig stukje gereedschap om de spanrol te spannen bij een D-riem wissel.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
of gewoon even het juiste gereedschap kopen. bij halfords ongetwijfeld als dop te verkrijgen.
goed gereedschap is het halve werk toch?
en als je nu je olie zelf ververst, dan ga je dat in de toekomst ook nog wel eens doen, dus komt die dop of sleutel of wat je ook gaat aanschaffen, nog wel een keer van pas.
Ik heb het al eens eerder gepost, ik heb een stuk van een oude grote schroevendraaier mooi vierkant geslepen zodat het precies past in het vierkante gat van al die pluggen. Aan de andere kant een flinke moer erop gelast en dat kost niks en werkt fantastisch.
Je moet natuurlijk wel kunnen lassen en een slijpmachine hebben.
pak een overtollige dikke 8 of 10 mm imbussleutel.
slijptol of steen ertegen, en 4kant maken, buisje eraan en klaar.
wat de assteunpunten aangaat/kriksteunpunten.
onder de dorpel zie je uitsulpels zitten, waartussen de orginele kriksteun past.
daar kun je dus de bokken onder zetten.
onder de dwarsbalk achter de motor in het midden kun je de krik (garagekrik) plaatsen, ikzelf gebruik daar altijd een blokje hout bij ivm beschadiging, het hout zet zich in de vorm van de traversebalk, je krik niet,en het geeft een betere draag druk oppervlak verhouding.
auto in de hoogste stand, garage krik eronder en een paar CM hoger tillen.
bokken eronder, en je laat dan de auto in de laagste stand zakken.
is echt een zee van ruimte onder de neus, die geheel in de lucht zweeft dan.
met olie verversen echter moet je meetellen dat je schuin staat dan, dus op niveau scheelt dat wat met olievullen !
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Waarom laat je de auto dan zakken?
Gewoon in de hoogste stand laten staan lijkt me dan beter, blijft ie ook recht.
En in de hoogste stand kun je er prima bijkomen.
Als je de auto achter op hoogte houd met de hydrauliek weet je niet wat de wagen doet als ie onverhoopt inzakt.
Als één van de wielen niet kan rollen tijdens het inzakken van de achterzijde kan kan de wagen zichzelf van de assteunen aan de voorzijde trekken.
Veiliger is om de wagen drukloos te maken voordat je eronder kruipt.
Als ie van de steunen valt tijdens het omlaag selecteren heb je schade maar ook de gelegenheid om het na te vertellen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En als je assteunen onder de dorpels hebt staan en je laat de achterkant zakken, komt de voorkant een beetje hoger, aangezien hij dan schaniert op de assteunen. Het scheelt maar een klein beetje maar meestal net genoeg om je wél te kunnen bewegen als je onder de auto ligt.
En ik neem aan dat je de olie pas bijvult als de auto weer op zijn wielen staat, dan klopt het peil op je peilstok tenminste.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Piet Visser schreef:Als je de auto achter op hoogte houd met de hydrauliek weet je niet wat de wagen doet als ie onverhoopt inzakt.
Als één van de wielen niet kan rollen tijdens het inzakken van de achterzijde kan kan de wagen zichzelf van de assteunen aan de voorzijde trekken.
Veiliger is om de wagen drukloos te maken voordat je eronder kruipt.
Als ie van de steunen valt tijdens het omlaag selecteren heb je schade maar ook de gelegenheid om het na te vertellen.
Vreemde wijze van motorolie verversen houden jullie er op na.
Als je dan bang bent dat hij ineens inzakt zet je toch ook een steun onder je achterkant, of een leeg bierkrat zoals sommigen willen…
Ries schreef:Piet Visser schreef:Als je de auto achter op hoogte houd met de hydrauliek weet je niet wat de wagen doet als ie onverhoopt inzakt.
Als één van de wielen niet kan rollen tijdens het inzakken van de achterzijde kan kan de wagen zichzelf van de assteunen aan de voorzijde trekken.
Veiliger is om de wagen drukloos te maken voordat je eronder kruipt.
Als ie van de steunen valt tijdens het omlaag selecteren heb je schade maar ook de gelegenheid om het na te vertellen.Vreemde wijze van motorolie verversen houden jullie er op na.
Als je dan bang bent dat hij ineens inzakt zet je toch ook een steun onder je achterkant, of een leeg bierkrat zoals sommigen willen…
de wijze zoals ik aangaf is niet specifiek de manier voor olie verversen.
dan drop ik hem gewoon in de hoogste stand wurm die dop eraf met een bak eronder.
maar dat is wel de wijze en de veiligste methode voor een newby,om onder de neus van de auto te sleutelen.
1>door het drukloos laagste stand kan de auto niet meer van de bokken vallen.
2>de neus komt wat hoger, dus meer ruimte om eea goed te bekijken.
3>er kan geen spontane lekkage ontstaan als je aan de LHM leidingen gaat werken, immers als het goed is is de druk eraf.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Okee, daar kan ik in meekomen, ik dacht dat je dat zelf zo deed.
Punt 3 gaat over heel iets anders natuurlijk als je het alleen over een oliewissel hebt, maar dit terzijde.
Ik zet hem ook alleen maar in de hoogste stand en kan dan praktisch met mijn lichaam voor de auto bij de oliestop met een beetje rekken des arms.
Zelf olie verversen kan op den duur heel wat geld besparen. Maar schrooien met krikken, bokken, enz. is niet echt nodig, tenzij je verzot op dit soort dingen bent. Op mijn rug gaan liggen vind ik wel leuk, maar niet onder een auto; ik heb dat al genoeg gedaan. Ik doe deze act nu liever voor andere bezigheden. Vies worden, een hoop tijd er aan besteden is helemaal niet nodig. Met een vacuum pomp de olie uit de peilstoktube zuigen is heel eenvoudig en dat heb ik jaren gedaan. Mijn benzinestation neemt graag de oude olie. Kijk eens hier:
http://www.northerntool.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_6970_200329363_200329363
Dit is niet het enige produkt. Zoek maar eens op internet
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569