Als het een ‘geen zorgen’-auto moet zijn: Xantia of Xsara bij voorkeur een 16v op LPG of een 19TD, zo nieuw en vers mogelijk als het budget toelaat. Xm type 2 lijkt me wat overdreven voor slechts 80km, maar als dat past: why not?
In ieder geval hebben die drie:
- Betere veiligheidsvoorzieningen, (2 ruitenwissers vóór, wat deed dat eenzame ding bij de BX/CX/ZX?).
- Uitstekend comfort met kans op een airco.
- En hopelijk weinig omkijken. Hou je sleuteltijd over voor je andere wagens?
Nee, ze veren niet als een CX maar een Xantia/Xsara/Xm strijken in meer of mindere mate voldoende glad op de Nederlandse snelwegen.
mpostma schreef:Xantia: nog relatief nieuw dus weinig gezeik. G3 mogelijk dus dan valt wegenbelasting weer mee.
Nadeel: weinig karaktervol
off-topic: Een Activa heeft voldoende karakter, trust me.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Hoewel ik voor de cx ben gevallen is het mischien inderdaad toch niet zo’n verstandige keuze voor een iedere dag auto. Maar kun je nog reparaties zelf uitvoeren aan een Xantia (of Xsara). De reden dat we zo’n groot wagenpark hebben, is dat we alles zelf kunnen doen (op de APK na dan he). Aan een Xantia (of Xsara) hoef je ook minder werk te verwachten, maar kun je de beurten daarvan nog zelf doen? of moet ie om de zoveel tijd aan de stekker?
Ennuh G3 ik neem aan dat dat LPG is? (ik heb hier een G5 staan, maar dat is een Apple computer )
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
visapowerrr schreef:Hoewel ik voor de cx ben gevallen is het mischien inderdaad toch niet zo’n verstandige keuze voor een iedere dag auto. Maar kun je nog reparaties zelf uitvoeren aan een Xantia (of Xsara). De reden dat we zo’n groot wagenpark hebben, is dat we alles zelf kunnen doen (op de APK na dan he). Aan een Xantia (of Xsara) hoef je ook minder werk te verwachten, maar kun je de beurten daarvan nog zelf doen? of moet ie om de zoveel tijd aan de stekker?
Ennuh G3 ik neem aan dat dat LPG is? (ik heb hier een G5 staan, maar dat is een Apple computer )
Inderdaad, G3 is GAS! En, aan de Xantia is echt prima zelf te werken. Ik heb de dealer alleen nodig voor een uitlees klusje! Voor de rest is het gewoon een BX, of kleine XM. Onderdelen zijn betaalbaar en goed te krijgen en hij heeft veerbollen!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tsja, dat ga je natuurlijk krijgen ...de ene Citrofiel prijst een Xantia aan, de ander een XM, ZX, Xsara (LPG of diesel), maar als je nog een knappe (evt met hulp van hier) BX diesel (TZD) te pakken kan krijgen met 2,5 ton of zo…..heb je een HP geveerde auto met STB en andere bekende optie’s…met zoals ik al zei een zeer betrouwbare motor, lage WB en vrij laag gebruik (plus lage aanschafkosten)....maar ik wens je veel succes met je keuze hoor
(dit was mijn laatste poging)
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:
doe je het onderhoud zelf is de cx net zo duur als de andere
Zie jij jezelf al draagarmlagers van je CX doen op straat, of zonder knappe werkplek? of draagarmbussen aan de voorkant? Een leidingbundeltje? Nee, dat een Cx in onderhoud net zo duur is als een Xantia of Bx, als je er 80km per dag mee gaat rijden is niet waar. Dan is een moderne auto écht goedkoper.
doe je dat dan wel met de bx of xantia op straat
visapowerrr schreef:Hoewel ik voor de cx ben gevallen is het mischien inderdaad toch niet zo’n verstandige keuze voor een iedere dag auto. Maar kun je nog reparaties zelf uitvoeren aan een Xantia (of Xsara). De reden dat we zo’n groot wagenpark hebben, is dat we alles zelf kunnen doen (op de APK na dan he). Aan een Xantia (of Xsara) hoef je ook minder werk te verwachten, maar kun je de beurten daarvan nog zelf doen? of moet ie om de zoveel tijd aan de stekker?
Ennuh G3 ik neem aan dat dat LPG is? (ik heb hier een G5 staan, maar dat is een Apple computer )
kijk uit wat je zegt aan een xantia kan je ook erg veel werk verwachten na een bepaalde km standt
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:
doe je dat dan wel met de bx of xantia op straat
Dat doet niet terzake. De stelling luidt eerder dat een CX duurder dan een Xantia of een BX is als je zelf geen sleutelaar bent. Sleutel je wel zelf, dan wordt dit verschil een sluk kleiner, maar tot die tijd kan je beter met een BX of een Xantia bij de garage staan om je draagarmen te laten fixen.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
citroenc2 schreef:
kijk uit wat je zegt aan een xantia kan je ook erg veel werk verwachten na een bepaalde km standt
Als de auto normaal onderhouden is hoeft dat niet zo te zijn. Mijn Xantia is wel goed onderhouden door de vorige eigenaren. Ik weet dat je niet altijd die mazzel hebt, maar bij lagere kilometerstanden is de kans dat je tegen problemen aanloopt is kleiner. Ik kocht de Xantia met 317.000 op de teller. Niet edereen beknibbeld op het onderhoud gelukkig, dus altijd die historie erbij vragen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:citroenc2 schreef:
kijk uit wat je zegt aan een xantia kan je ook erg veel werk verwachten na een bepaalde km standt
Als de auto normaal onderhouden is hoeft dat niet zo te zijn. Mijn Xantia is wel goed onderhouden door de vorige eigenaren. Ik weet dat je niet altijd die mazzel hebt, maar bij lagere kilometerstanden is de kans dat je tegen problemen aanloopt is kleiner. Ik kocht de Xantia met 317.000 op de teller. Niet edereen beknibbeld op het onderhoud gelukkig, dus altijd die historie erbij vragen.
Patrick
dat is bij elke auto zo lijkt me dat je geluk moet hebben
mijn auto wordt ook beter onderhouden dan voorgeschreven maar in de laaste 3 jaar heb ik wel voor een kleine 10000 euro aan onderhoud gehad
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Ik denk dat voor de korte termijn een biexel (bx diesel) mischien wel de goedkoopste oplossing is, of niet. Op de lange termijn vast de Xantia. Maar aangezien we binnenkort gaan verhuizen zoek ik vooral op de korte termijn een aantrekkelijke optie (weliswaar een goede auto waar ik nog lang plezier van heb zonder al te veel gedoe). Veiligheid vind ik altijd erg belangrijk, maar we crossen nu al behoorlijk wat jaartjes in een Visa rond, eend en ami. Als je jezelf maar bewust bent van je koekblikje scheelt al een hoop (natuurlijk niet alles). De visa rijdt meestal tussen de 1 op 16 en 1 op 20, het is fijn om een auto te hebben die de 1 op 16 wel kan halen. Een Bx heeft allicht betere remmen dan een Visa en zal zeker pittiger zijn op de snelweg. Wegenbelasting scheelt en waarschijnlijk gaat er alleen een WA verzekering op.
Tja zoals ik er nu naar kijk is een BX diesel voor mij geen slechte optie. Maar is alleen de TZD een zuinige of zijn er meerdere modellen die het verbruik van zo ongeveer 1 op 14/16 hebben?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
weliswaar een goede auto waar ik nog lang plezier van heb zonder al te veel gedoe
Dan spreek je toch al gauw over een iets jongere auto en niet meer over een BX.
Een Xantia lijkt dan meer voor de hand te liggen. En ga dan opzoek naar een 19 TD die aantoonbaar goed onderhouden is. Gezien de ervaringen op het Xantiaforum, een type waar nooit veel problemen mee zijn.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
visapowerrr schreef:Wegenbelasting scheelt en waarschijnlijk gaat er alleen een WA verzekering op.
Tja zoals ik er nu naar kijk is een BX diesel voor mij geen slechte optie. Maar is alleen de TZD een zuinige of zijn er meerdere modellen die het verbruik van zo ongeveer 1 op 14/16 hebben?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
BX diesels en verbruik: daar weet Bram alles van en hij heeft er al vaak over gepost in diverse draadjes. Als hij zelf niet reageert dan kan je het vast wel vinden. Wat verzekering betreft: WA + is niet veel duurder en je bent dan net even beter verzekerd: inbraak/ruiten dat werk. Overwegen waard. Voor de verzekering kan je ook uitstekend shoppen op internet.
En het forum gaat voor je mezoeken, daar kan je van op aan.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
WA + is niet veel duurder en je bent dan net even beter verzekerd: inbraak/ruiten dat werk.
Onze AX uit 1995 is niet WA+ te verzekeren. Dit kan met de verzekeringsmaatschappij ( Klaverblad)) te maken hebben, maar misschien is dit wel standaard bij alle maatschappijen.
BX diesels en verbruik
Het verbruik van onze BX Break Diesels lag altijd rond de 1 op 17.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:kijk uit wat je zegt aan een xantia kan je ook erg veel werk verwachten na een bepaalde km standt
Hmmm Daar ben ik het toch niet mee eens. In mijn vriendenkring en familie rijden 5 xantia’s rond. De kilometerstanden liggen tussen de 120.000 en 380.000. Alle auto’s gaan gewoon voor het onderhoud naar de garage, en nog nooit hebben ze een ernstig mankement of dure reparatie gehad. De xantia met 380.000 heeft zelfs z’n 1e koppeling nog, en dat is een 1.9TD break. Mijn eigen xantia heeft behalve een nieuwe koppeling bij 250.000km ook nog geen narigheid gehad. Als jij in 3 jaar tijd 10.000 euro aan reparaties aan je Xantia hebt gehad, dan doe je iets goed fout, of erger nog, word je goed uitgekleed door je dealer!
De afgelopen jaren heb ik de Xantia heel vaak in de werkplaats gehad, en ik denk dat ik er wel 150 apk heb gekeurd door de jaren heen. Neem van mij aan dat je aan de Xantia écht veel minder kan verdienen dan aan de BX als garage. De enige xantia waar je nog wel eens gezeik mee hebt is de 1.8 8v op LPG, en de Activa Turbo CT.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
1.9 diesel, altijd goed, nooit problemen. bx of xantia, maakt niet uit, maar is dan ook nog altijd hetzelfde blok.