Geachte forumleden,
Wat is hier aan de hand?
Mijn ID19B uit 1966 heeft een week stilgestaan, buiten onder een hoes, ik had de ruimte in mijn garage even voor wat anders nodig.
Vandaag wilde ik de ID starten, maar hoorde alleen maar het karakteristieke gezoem/gegier van onder de klep.
Zekeringen gecontroleerd etc, het levert niets op. Toen ik mijn vrouw de startknop liet bedienen en ik mijn oor bij de startmotor hield hoorde daar volgens mij een electromotor lekker zijn toeren maken, maar aangrijpen op de starterkrans is er volgens mij niet bij. De motor draait ook zeker niet rond bij de startpogingen.
Hoe “tekkel” ik dit probleem? Mijn ID heeft een gelijkstroomsysteem en ik hoor wel eens verhallen over de startmotor een klap geven met een hamer. Los van het feit dat je er bijna niet bij kunt weet ik niet of dit een toegestane methode is, en hoe hard moet de klap dan zijn?
Wie weet raad?
ID groet,
Bas van Weert
Wie kan me helpen
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Het moet een behoorlijke klap zijn en bij een ID uit 1966 kun je er redelijk goed bij.
Gebruik desnoods een lange pen of een stuk pijp om tussen hamer en startmotor te gebruiken.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
hallo
oud plakkend vet is het probleem
het tandwiel van je start motor moet tijdens “het beginnen te draaien “
naar voren schuiven in de starterkrans van je vliegwiel
vooral tijdens wat kouder en natter weer en na wat langer stilstaan
heb je dit probleem
remedie
demonteren schoonmaken en licht invetten met molycote vet
even fohnen met en fohn wil tijdelijk wel eens helpen
je brengt de temperatuur wat omhoog en verdampt tevens wat vocht
als je echt pech hebt dan is de veer die achter het tandwiel zit gebroken
en zul je deze moeten vervangen
maar dat zie je wel als je de start motor gedemonteerd hebt
als je de boel toch los hebt controleer dan gelijk de koolborstels
kan in een moeite door
succes
Ook.. kan het zijn dat de plus niet helemaal goed zit of je startmotor overleden is. De eerste impuls duwt het tandwiel naar voren. Ze heeft dus wellicht teweinig kracht..
eruit uithalen is een hel
succes!
.komma
Dirkman schreef:Ook.. kan het zijn dat de plus niet helemaal goed zit of je startmotor overleden is. De eerste impuls duwt het tandwiel naar voren. Ze heeft dus wellicht teweinig kracht..
eruit uithalen is een hel
succes!
En de massakabel en het relais en het start-contactslot… Kortom: Het hele electrische circuit en natuurlijk hetgeen hierboven gemeld m.b.t. het vet.
Overigens is het uitbouwen bij de oudere typen minder problematisch.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirkman schreef:Ook.. kan het zijn dat de plus niet helemaal goed zit of je startmotor overleden is. De eerste impuls duwt het tandwiel naar voren. Ze heeft dus wellicht teweinig kracht..
eruit uithalen is een hel
succes!
Startmotor van een 66’er ID is 30 minuten werk om te vervangen. Geen hel dus. Van een DS 21 met dubbel uitlaatspruit is het niet fijn, maar zeker te doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hallo
allemaal onzin
je startmoter draait zoals je al geconstateerd hebt
dus is je electrische cicuit goed
demonteren is geen hel maar wel een meer den 30min
als je een originele ds hebt tenmeinst
alleen al het verwijderen van de zgn hitteshilden is al een klein uurtje
als het tenminste een beetje “draaien wil” de boutjes en de moertjes !
het is zeer verstandig om een rep handboek te raadplegen
is vast wel ergens inde kast van ds vriend of op internet
de startmotor van latere type ds\id is wezenlijk anders
daar zit een relais op wat via een hevel het tandwiel naar voren beweegt
daarna gaat pas de startmotor draaien
als zo’n startmotor alleen maar licht tikt dan zit het probleem meestal
in het relais
het kan wel weer oud plakkend vet zijn allen zit het op een andere plek
nl in je relais
er zijn typen starters waar een dopje aan de voorkant zit tegenover het relais
deze kun je eruit wippen en er een smeermiddel inspuiten
kruipolie teflonspray etc dat wil soms wel helpen
maar demonteren en schoonmaken is beter
demonteren en monteren aan een ds\id is HEILIG
dus kan onmogelijk een hel zijn hooguit een boel werk
tenzij je liever een opel of vw of ford etc type bent
en geloof mij [ik doe dit werk ruim 30jaar]
een opel rijder of aanverwant wordt NOOIT een zuiver citrofiel
ook al heeft 10 ds afgetrapt en meer dan 400000 citroen km gereden
Bedankt voor jullie adviezen tot dusver.
Wanneer ik jullie replies goed lees zou het dus kunnen zijn dat het tandwiel dat op de starterkrans moet schuiven vastzit. Ik zou dit DMV verhitten (fohn) of smering los moeten kunnen krijgen.
Kan het smeren via het schroefgat dat ik zie als ik boven op de startmotor kijk? Ik zie dan namelijk een platte schroef en hetzou natuurlijk zo kunnen zijn dat ik een eventuel smeermiddel vanaf die plats inbreng Of niet?
Ps waar dient die schroef dan wel voor?
Groet Bas
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Bas van Weert schreef:Bedankt voor jullie adviezen tot dusver.
Wanneer ik jullie replies goed lees zou het dus kunnen zijn dat het tandwiel dat op de starterkrans moet schuiven vastzit. Ik zou dit DMV verhitten (fohn) of smering los moeten kunnen krijgen.
Kan het smeren via het schroefgat dat ik zie als ik boven op de startmotor kijk? Ik zie dan namelijk een platte schroef en hetzou natuurlijk zo kunnen zijn dat ik een eventuel smeermiddel vanaf die plats inbreng Of niet?
Ps waar dient die schroef dan wel voor?
Groet Bas
Ik gooi mij ook maar even in de strijd.
Alle verhalen lezend lijkt het op probleem exact op mijn starmotor probleem van vorig jaar. Mijn ID is dan wel van 1960, maar veel anders kan het niet zijn lijkt mij.
De schroef boven op het deel van de motor waar de startmotor in schuift heeft een taps uiteinde en hiermee word de hele startmotor op zijn plaats gehouden. Startmotor verwijderen en invetten van het voorste deel heeft bij mij slechts een weekje geholpen.
Het tandwiel, wat door het beginnen te draaien naar buiten geslingerd moet worden, kon bij mij een beetje wiebelen op de as, waardor het bleef steken. gewoon mechanische slijtage dus. Vet word er vanzelf weer afgeslingerd, dus vandaar dat het na een weekje weer mis was.
Ik heb toen besloten een gereviseerde startmotor te plaatsen.
Inderdaad is het vervangen wel iets meer dan 30 minuten werk, voor diegenen die geen 30 jaar sleutelervaring hebben, maar echt lastig is het niet. Wel erg voorzichtig doen met het hitteschild van het uitlaat spruitstuk, want dat scheurt erg makkelijk en is voor mijn type motor niet meer te krijgen. Maar is het hitteschild er eenmaal af, dan die ene bout losdraaien en de startmotor naar achteren schuiven. Let hierbij goed op de manier waarop je de startmotor uiteindelijk eruit hebt gehaald, want dat is ook de enige manier om hem er weer in te krijgen. Als ik het mij goed herinner moet je op een bepaald moment de achterkant van de startmotor helemaal naar beneden laten zakken.
Voor mij was het ook de eerste keer, dus dit gaat lukken lijkt mij.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel