1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Detectie te lage bandenspanning wel of niet op onze C5?
Ronenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 01 juli 2007 03:40 PM

Wij hebben in april 2006 een prachtige (nieuwe) C5 Break 2.0 i automaat aangeschaft, wat een heerlijke auto! Inmiddels hebben wij er 30.000 km opzitten ( ja we hadden beter een diesel kunnen kopen) en vorig jaar winter een set winterbanden aangeschaft.
Nu komt het De winterbanden die in de aanbieding waren zouden niet geschikt zijn voor onze wagen omdat er “te lage bandenspaning-detectoren” op onze C5 zouden zitten. Oke, dan de duurdere maar aangeschaft.

Gister echter gemerkt dat de linker voorband wel erg zacht werd en gewacht op een melding, maar niets. Vandaag was de band helemaal plat en nogsteeds geen melding.

Nu is mijn vraag aan jullie forumgangers is onze C5 werkelijk uitgerust met deze sensoren en zijn die defect of hebben wij ons een oor aan laten naaien met de duurdere winterbanden en zitten deze sensoren er helemaal niet op? Hoe komen wij daar achter?

En, wij hebben ook een Citroën assistance contract afgesloten, hoort het plakken van zo’n band na een jaar dan bij de garantie en hoor je bij een reparatie/onderhoudsbeurt dan een gratis leenauto te krijgen?

Groetjes,
Ron, een tevreden C5 rijder!

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328

Gepost: 01 juli 2007 03:42 PM
  [ # 1 ]

wat voor uitvoering is het?

Profiel  

Ronenanita
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2007 03:46 PM
  [ # 2 ]

bandenspanningsensoren

Hoe bedoelt u welk type???Kan ik dat op het kenteken vinden ofzo?
Ik zie in het onderhoudsboekje staan C5 2.0i prestige Break Automaat.

Profiel  

Ronenanita
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2007 04:00 PM
  [ # 3 ]

lage bandenspannings-sensoren C5

Het is in ieder geval een benzine model met parkeersensoren voor en achter, Navteq navigatie met telefoonsimkaart in het dashboard, stoelverwarming, vol leder , regen en verlichting sensoren, cruise controll en snelheidsbegrenser, gescheiden climat controll, electrische ramen en spiegels, cd wisselaar enz, enz, enz…

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 01 juli 2007 04:00 PM
  [ # 4 ]

Ik bedoel wel uitvoerings niveau is het, bijvoorbeeld:
Ligne Prestige
Caractere
Ligne Business
Exclusive
ect.

maar als het volgens het kenteken een Ligne Prestige is, is er geen bandenspanning controle systeem aanwezig Wink

Heb je originele lichtmetalen velgen?

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 01 juli 2007 04:02 PM
  [ # 5 ]

Re: lage bandenspannings-sensoren C5

Ronenanita schreef:

Het is in ieder geval een benzine model met parkeersensoren voor en achter, Navteq navigatie met telefoonsimkaart in het dashboard, stoelverwarming, vol leder , regen en verlichting sensoren, cruise controll en snelheidsbegrenser, gescheiden climat controll, electrische ramen en spiegels, cd wisselaar enz, enz, enz…

welke bouwjaar? 2006 toch

als er xenon verlichting opzit (en koplampen sproeiers) zou het een Exclusive moeten zijn, en dus wel bandenspannings sensoren moeten hebben

Profiel  

Ronenanita
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2007 04:04 PM
  [ # 6 ]

sensoren bandenspanning

Op het kenteken staat alleen maar “C5 break 2.0 i 16 V auto. 4”
Op de zijkanten staat “athena” en in het garantie boekje staat met de hand ingevuld onder “type auto"Prestige Break.
De auto heeft stalen velgen.

Profiel  

Ronenanita
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2007 04:06 PM
  [ # 7 ]

sensoren bandenspanning

Hij is van 16-05-2006 en heeft geen Xenon lampen en/of koplampsproeiers.

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 01 juli 2007 04:08 PM
  [ # 8 ]

Re: sensoren bandenspanning

Ronenanita schreef:

Nee, stalen velgen zijn nooit met bandenspanning sensoren geleverd!

alleen lichtmetaal op de Caractrere, Ligne Business en Ecxlusive hebben bandenspanning sensoren

geen sensoren dus. je kan dit overgens zien aan het ventiel, als dit een ijzer ventiel is heb je sensoren, is het ventiel van (zwart) rubber heb je geen sensoren
Wink

Profiel  

Ronenanita
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2007 04:12 PM
  [ # 9 ]

sensoren bandenspanning

Oke, bedankt voor jullie reacties ik ben dus met de winterbanden een oor aangenaaid of het is een grote vergissing geweest van de dealer.

Maar dan het volgende, valt het plakken van zo’n band dan onder service/ garantie en heb ik volgens de garantie/citroën assistance recht op een gratis leenauto tijdens een reparatie of grote/kleine beurt?

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 juli 2007 04:18 PM
  [ # 10 ]

PjotrBlom schreef:
Ronenanita schreef:

Nee, stalen velgen zijn nooit met bandenspanning sensoren geleverd!

alleen lichtmetaal op de Caractrere, Ligne Business en Ecxlusive hebben bandenspanning sensoren

geen sensoren dus. je kan dit overgens zien aan het ventiel, als dit een ijzer ventiel is heb je sensoren, is het ventiel van (zwart) rubber heb je geen sensoren
Wink

Klopt allemaal Pjotr!! maar nu we het er hier toch over hebben! kunnen mijn bandenspanningssensoren overgezet worden op aftermarketvelgen??
op E-bay staan velgen speciaal ontworpen voor Citroën en peugeot, nieuwe wel te verstaan! ook dacht ik ergens gelezen te hebben dat die bandenspanningssensoren(scrable) instelbaar zijn,via de lexia?? want ik ga in optie op de toekomstige C6-2.2 HDI de “roccastrada” velgen in 18 inch laten zetten en ze hebben me belooft dat de sensoren over te zetten zijn en in te stellen op de nieuwe velg + band???

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 01 juli 2007 04:38 PM
  [ # 11 ]

Ja lijkt me geen probleem, als je die sensoren uit je orgineele C6 velg haalt, en dan in je nieuwe velg plaats, hoef je ze volgens mij niet eens in te leren! wel de sensoren uit bijvoorbeeld Linksvoor, weer in de velg voor linksvoor plaatsen Wink

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 juli 2007 04:46 PM
  [ # 12 ]
PjotrBlom schreef:

Ja lijkt me geen probleem, als je die sensoren uit je orgineele C6 velg haalt, en dan in je nieuwe velg plaats, hoef je ze volgens mij niet eens in te leren! wel de sensoren uit bijvoorbeeld Linksvoor, weer in de velg voor linksvoor plaatsen Wink

Ok! maar er was nog een vraag met betrekking tot de C5!
daar staan bandenspanningssensoren op de nu huidige"suzuka” velgen!
maar op E-baystaan heel mooie aftermarkets speciaal ontworpen voor peugeot en citroën!Nu is mijn vraag of de bandenspanningssensoren daar ook op gemonteerd kunnen en in te stellen zijn???

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 01 juli 2007 06:55 PM
  [ # 13 ]

Ronenanita schreef:

Maar dan het volgende, valt het plakken van zo’n band dan onder service/ garantie?

Ik neem aan van niet, de garage/fabrikant kan er niks aan doen dat de band lekt.. Rolling Eyes

Ronenanita schreef:

heb ik volgens de garantie/citroën assistance recht op een gratis leenauto tijdens een reparatie of grote/kleine beurt?

Volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker

Blooper1963 schreef:

Ok! maar er was nog een vraag met betrekking tot de C5!
daar staan bandenspanningssensoren op de nu huidige"suzuka” velgen!
maar op E-baystaan heel mooie aftermarkets speciaal ontworpen voor peugeot en citroën!Nu is mijn vraag of de bandenspanningssensoren daar ook op gemonteerd kunnen en in te stellen zijn???

Bedoel je de sensoren van je C5 overzetten naar de nieuwe, van ebay, velgen voor je C6?
Ja, als de computer van de C6 deze sensoren herkent, lijkt me dat geen probleem, je moet ze dan wel inleren!

Wink

Profiel  

Double Chevron
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

Gepost: 01 juli 2007 07:30 PM
  [ # 14 ]

PjotrBlom schreef:

Wink

Dit is nonsens. Ook met gewone zwarte plastieken ventieldopjes is er mogelijkheid tot bandendruksensoren. Onze C5 heeft wel bandenspanningssensoren en het verhaal gaat als volgt:

Alle C5 fase I met bandenspanningssensoren waren uitgerust met aluminium ventieldopjes. Het verhaal deed de ronde dat dit nodig was voor de draadloze verzending van de bandendruk. Dit is echter een fabeltje. Wat echter wel het geval is: aluminium op aluminium corrodeert, waardoor je na verloop van tijd de dopjes niet meer los krijgt zonder gereedschap. Resultaat zijn geforceerde en defecte bandenspanningssensoren. Daarom zijn alle C5 fase II uitgerust met plastieken ventieldopjes. Of ze nu wel of niet over bandenspanningssensoren beschikken.

De eigenlijke reden van de aluminium dopjes lag hem in de schoonheid. Bijgevolg zijn er op onze C5 twee dergelijke dopjes gestolen. Die zijn nu vervangen door plastieken exemplaren, en de druksensoren doen nog steeds perfect hun werk.

Een tip aan iedereen die met aluminium ventieldopjes rond rijdt: draai ze af en toe eens los en terug vast teneinde corrosie te voorkomen.

Always Smile Smile

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 01 juli 2007 08:34 PM
  [ # 15 ]

Double Chevron schreef:
PjotrBlom schreef:

Wink

Dit is nonsens. Ook met gewone zwarte plastieken ventieldopjes is er mogelijkheid tot bandendruksensoren. Onze C5 heeft wel bandenspanningssensoren

Ik heb het niet over de ventieldopjes, maar over het ventiel zelf:

Normaal ventiel (zwart rubber)

Bandenspannings sensor (zichtbaar Aluminium ventil)
Link naar afbeelding

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook