omdat er ook een ander draadje loopt: Motor revisie II
nou begint het er op de lijken dat het is gebeurd met het 2300 (DX4) blok.
vanmorgen maar eens een begin gemaakt met het vervangen van de uitlaatpakkingen (enkele lekten ) en schrik de pakking van de 1e cilinder is nat: olie nat . (ook bougie 1e cilinder is olie nat)conclusie: of de olieschraap veren en/of de klepgeleiders lekken.
nu is m’n vraag: wie heeft z’n DS blok al eens laten reviseren en vooral…...............wat koste het.
dit is puur om fff een prijs indicatie te krijgen.
Oh ja, het is niet mijn blok dat is uiteraard een DX5 blok. maar dit terzijde
Ik wil het moterblok afleveren (schilt weer in/uitbouwkosten) ops:
hebt er zelf geen tijd voor om het te doen…...............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb in motor revisie I 2035€ betaald, in de tweede fase nog 800€ moeten opleggen.
groet en succes
verder niemand die z’n ID/DS blok heeft laten reviseren :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:verder niemand die z’n ID/DS blok heeft laten reviseren :
heb je de compressie al gemeten? Een cilinderlektest laten doen? Hoeveel olie verbruikt ie?? zonder deze gegevens heeft het helemaal geen zin om over revisie na te denken. nogmaals, meten is weten!
En de kosten van een revisie hangen helemaal af van de inwendige staat van je blok. Is de krukas nog ok? Alleen nieuw lagerwerk! Is nokkenas nog ok? enz enz enz…..
overigens zijn er op dit moment niet makkelijk goede kwaliteit zuigers en bussen te krijgen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
maar wat voegt een compressietest toe ?? het bevestigd alleen maar mijn vermoeden. daar er dus olie zit in de verbrandingruimte van de 1e cilinder kan alleen maar komen door versleten olieschraapveren/compressieveren en/of de klepgeleiders en/of cilinderbus.
als de overige drie cilinders (nagenoeg) de zelfde waarde hebben zou ik de revisie alleen kunnen beperken tot de 1e cilinder.
of kan ik nog meer afleiden uit die compressie test ??? ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het alleen je klepgeleider is hoef je alleen de kop te doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Als het alleen je klepgeleider is hoef je alleen de kop te doen.
precies. belde me ook iemand om eens de kleprubber hoedjes te controleren ...... daar eerst maar eens naar kijken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waterman771 schreef:
overigens zijn er op dit moment niet makkelijk goede kwaliteit zuigers en bussen te krijgen…
Voor een DS 23 kan je ook CX 2400 zuigers en bussen nemen, daar kan je nog wel aankomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:waterman771 schreef:
overigens zijn er op dit moment niet makkelijk goede kwaliteit zuigers en bussen te krijgen…
Voor een DS 23 kan je ook CX 2400 zuigers en bussen nemen, daar kan je nog wel aankomen.
kijk;...............zulke tips zijn (bij mij) altijd welkom
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zijn we niet bang voor een nog dunnere cylinderwand?
Citroen23, doe eerst een compressie test. Dan zie je gauw genoeg of alles open moet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Zijn we niet bang voor een nog dunnere cylinderwand?
Citroen23, doe eerst een compressie test. Dan zie je gauw genoeg of alles open moet…
oke; maar nou alle gekheid fff op een stokje stel je voor dat de cmpressie van de 1e cilinder 7 is en de overige drie zijn 8.5 (deze zijn dus prima).
dan weet ik nog niet van de 1e cilinder zijn het de zuigerveren en/of klepseals en/of de klepgeleiders waardoor de compressie te laag is.
ik wil eigenlijk eerst de klepseals vervangen (€20,-/set) wat denken jullie ??
als de eerder genoemde waarden zo blijken te zijn wat is dan het logische vervolg ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:waterman771 schreef:
overigens zijn er op dit moment niet makkelijk goede kwaliteit zuigers en bussen te krijgen…
Voor een DS 23 kan je ook CX 2400 zuigers en bussen nemen, daar kan je nog wel aankomen.
Nee, die zijn anders. De zuigerpen staat uit het midden, en precies aan de verkeerde kant, omdat de draairichting van de motor anders is. ook is de kam van de zuiger iets anders. Gaat niet, werkt niet, beunoplossing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Moet dat niet tegen de 11 kg aan liggen?
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vikingo schreef:Moet dat niet tegen de 11 kg aan liggen?
tussen de 8.0 en 11.0 is prima, het liefst geen verschillen groter dan 1,5 bar tussen de cilinders. Overigens kom je met een cilinderlektest nog véél precieser te weten wat er mis is !
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Egbert schreef:waterman771 schreef:
overigens zijn er op dit moment niet makkelijk goede kwaliteit zuigers en bussen te krijgen…
Voor een DS 23 kan je ook CX 2400 zuigers en bussen nemen, daar kan je nog wel aankomen.
Nee, die zijn anders. De zuigerpen staat uit het midden, en precies aan de verkeerde kant, omdat de draairichting van de motor anders is. ook is de kam van de zuiger iets anders. Gaat niet, werkt niet, beunoplossing.
Ik heb het zo gedaan. Gaat wel en werkt prima. Ik weet dat de piston pen net verkeerd in het midden staat, tja het blok zal nu geen 200.000 mee gaan, maar misschien maar 100.000. Je moet er even rekening mee houden dat je met een micrometer het BPB moet bepalen om ontsteking goed af te stellen. Resultaat is tot nu toe prima. Ik heb mij hierin laten adviseren door motoren revisie bedrijf Verkaik in Delft. Dat is nog een revisie bedrijf van het oude stempel, waar ik al 30 jr goede ervaringen mee heb met motoren revisies van Citroens!! Dus “beun oplossing” is een wat boute uitspraak.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi allemaal,
Met een compressie test kun je toch ook nog op een verkeerd been gezet worden! Als er wat olie op de zuiger ligt meet je misschien een prachtige compressie MAAR de olie zorgt er ook voor dat de zuigerveren beter afsluiten waardoor het lijkt dat de zuigerveren goed zijn terwijl dit niet zo hoeft te zijn.
Groeten,
Mathieu.