mijn DS super uit 1970 is scheef….
ze staat scheef op haar wielen, d.w.z. bij draaiende motor, maar ook bij volledig ingezakte situatie is mijn DS ca 5cm scheef.
rechts is de bodemhoogte gewoon 5 cm minder dan links.
iemand enig idee hoe dit kan en belangrijker nog, hoe los ik dit op?
ik kan niets ontdekken wat me verder brengt en ik vestig mijn hoop nu op de techneuten op het forum om eens mee te denken.
blijf altijd jezelf(citroënfan), er zijn al genoeg anderen…...
XM V6 Exclusive
Mijn eerste gedachte is dat je het in de buurt van de torsiestaven moet zoeken, maar ik ben helaas geen DS-kenner.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Mijn eerste gedachte is dat je het in de buurt van de torsiestaven moet zoeken
ik denk dat je de stabilisator stangen bedoelt torsiestaven zitten niet op een auto met HP, wel op een TA of 911 of achter bij een ZX.
Een andere mogelijkheid is dat de VDALS (of ADALS) vast zitten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: raadsel(?) voor de techneuten…. scheve DS..??
funkadelly schreef:mijn DS super uit 1970 is scheef….
ze staat scheef op haar wielen, d.w.z. bij draaiende motor, maar ook bij volledig ingezakte situatie is mijn DS ca 5cm scheef.
rechts is de bodemhoogte gewoon 5 cm minder dan links.
iemand enig idee hoe dit kan en belangrijker nog, hoe los ik dit op?
ik kan niets ontdekken wat me verder brengt en ik vestig mijn hoop nu op de techneuten op het forum om eens mee te denken.
De stabilisatorstang heeft de mogelijkheid om afgesteld te kunnen worden. In dit geval moet je dat dus even laten doen. De lengte van de verbindingseinden van die stang kun je eenvoudig afstellen, waarna je wagen weer netjes recht zal staan. Ook moet je even naar de aanslagrubbers laten kijken, dit in verband met het scheef staan in de laagste stand!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hohoho,
Als de auto ook op druk scheef staat zit het niet per sé in de stabilisator stang. de afstelling midden in de dwarsbalk is enkel voor de rijhoogte. links en rechts afstellen doe je met die draadhulzen die de stab. stang verbinden met het veersysteem. Deze kunnen onmogelijk verdraaien uit zichzelf, lijk me toch heel onwaaschijnlijk daar de hulzen geborgd worden met 2 bouten..en ze krijgen geen torsiekrachten te verwerken, enkel vertikale krachten..
In mijn auto kan ik enkel de draadhuls aan de bestuurderszijde afstellen om de hoogte links en rechts gelijk te krijgen (heefts linkse en rechtse schroefdraad). Die aan de passagierskant heeft 2x rechtse draad.
Ik zou de veercylinders nakijken op blokkage. Bollen er af, stab.stang losmaken, auto opkrikken en bewegen met heel de wielarm, voelen of ie ergens blokkerd.
succes!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of er zit op 1 van de kogels heel veel speling, of de lagers van de stabi stang zelf zijn helemaal gaar.
Onderzoek is geboden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Of er zit op 1 van de kogels heel veel speling, of de lagers van de stabi stang zelf zijn helemaal gaar.
Onderzoek is geboden!
Yep die kogels durven het wel eens begeven , of de kogel van je veercilinder op de draagarm ( voor en achter )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:bogaard77 schreef:Of er zit op 1 van de kogels heel veel speling, of de lagers van de stabi stang zelf zijn helemaal gaar.
Onderzoek is geboden!Yep die kogels durven het wel eens begeven , of de kogel van je veercilinder op de draagarm ( voor en achter )
Walter
kogels ?? de wagen heeft een verschil links rechts van 5cm..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
ik heb een afspraak gemaakt bij D&O service in almere.
deze man kent mijn auto al een beetje van regelmatig bezoek en die zei uit zijn hoofd dat er nogal ruimte was op mijn stabilisator en dat als mijn auto nog goed stijf was dat ook zorgde voor de 5 cm verschil achter.
er komt een nieuwe stabilisator onder….... ik ben benieuwd.
blijf altijd jezelf(citroënfan), er zijn al genoeg anderen…...
XM V6 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mr. Smith schreef:wbogaerts schreef:bogaard77 schreef:Of er zit op 1 van de kogels heel veel speling, of de lagers van de stabi stang zelf zijn helemaal gaar.
Onderzoek is geboden!Yep die kogels durven het wel eens begeven , of de kogel van je veercilinder op de draagarm ( voor en achter )
Walterkogels ?? de wagen heeft een verschil links rechts van 5cm..
Yep en als eens naar de overbrengingsverhouding bevestigingspunt torsiebar - wielzijde draagarm gekeken ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Misschien eens de moeite waard de hoogte verschillen op alle hoogteinstellingen te meten ? Mijn DSuper stijgt namelijk eerst achter (links-rechte gelijk), daarna links voor, en dan rechts voor, waarbij het even lijkt alsof de stijfheid van het frame bij het links-voor omhoogkomen, de rechterkant ook meeneemt.
Dit duidt volgens mij op een versleten zuiger rechtsvoor / blokkage van de HD leiding ?
Maar zowel in de laagste stand als in de rijstand (en ook hoogste stand) lijkt de auto toch altijd horizontaal te staan. Tijdens het rijden heb ik geen indicatie dat het een probleem is. Misschien als het een probleem is en het wordt verholpen, rijdt de auto daarna weer beter of zo…...
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
vikingo schreef:
In mijn auto kan ik enkel de draadhuls aan de bestuurderszijde afstellen om de hoogte links en rechts gelijk te krijgen (heefts linkse en rechtse schroefdraad). Die aan de passagierskant heeft 2x rechtse draad.
Is dit bij alle types zo of alleen de oudere DSen?
Gr. rob
na behandeling van de stabilisator( moest alleen gesteld worden) is het wel beter maar nog niet helemaal weg. wel heb ik vastgesteld dat de rechter voorkant mider makkelijk inveert( soort van zwaar punt in de veerweg) ik zal eens in alle standen metingen doen en melden wat mijn bevindingen zijn.
wel is me opgevallen dat in denormale rijstand de veerweg erg kort is terwijl de auto niet erg laag staat.
drempels moet je echt rustig nemen anders zit je aan de eindrubbers.
ik rij dus noodgedwongen op de stand boven de rijstand, dat is een stuk comfortabeler maar niet de bedoeling.
suggesties iemand?
blijf altijd jezelf(citroënfan), er zijn al genoeg anderen…...
XM V6 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Weet je zeker dat je op je rubbers zit? en niet met lege bollen?
kan je je auto met de hand een eind induwen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
de bollen zijn nieuw, voor de zekerheid nog eens laten checken bij chyparse. dus dat is het niet.
blijf altijd jezelf(citroënfan), er zijn al genoeg anderen…...
XM V6 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
funkadelly schreef:na behandeling van de stabilisator( moest alleen gesteld worden) is het wel beter maar nog niet helemaal weg. wel heb ik vastgesteld dat de rechter voorkant mider makkelijk inveert( soort van zwaar punt in de veerweg) ik zal eens in alle standen metingen doen en melden wat mijn bevindingen zijn.
wel is me opgevallen dat in denormale rijstand de veerweg erg kort is terwijl de auto niet erg laag staat.
drempels moet je echt rustig nemen anders zit je aan de eindrubbers.
ik rij dus noodgedwongen op de stand boven de rijstand, dat is een stuk comfortabeler maar niet de bedoeling.
suggesties iemand?
Normaal gesproken is de gewone rijstnd de comfortabelste. Misschien moet de hoogteafstelling bijgesteld worden??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.