Vapor lock
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 02 juli 2007 12:31 AM

Net terug van een (natte) vakantie in frankrijk gooi ik even mijn probleem in de groep.
Ze heeft ons weer met aanhanger vrouw en 2 kinderen netjes 840 km heen en ook weer terug gebracht en natuurlijk de nodige tripjes ter plekke, dus klagen mag ik ueberhaupt niet,.....maar
toch kom ik elk jaar op vakantie minstens 1 keer stil te staan en kan ik pas na zo’n 20 minuten mijn tocht weer voortzetten.
Meestal gebeurt het op de peage in frankrijk en gelukkig nog nooit in parijs zelf.
Wat is het probleem ? : Als we te lang stil staan met stationair draaiende motor en het is wat warm buiten, dan krijg ik last van vapor lock (ik hoop dat ik het goed heb gespeld). De benzine in de benzineleiding (of in de pomp) wordt te warm en veranderd spontaan in damp. De pomp staat dan benzinedamp te pompen en daar loopt de motor echt niet meer op. Ze slaat dus af en waar je ok bent er zit niets anders op dan de auto naar een “veilig” plekje te duwen en 20 minuten te wachten met de motorklep open. Op de terugweg gisteren was er een ongeluk gebeurt voor 2 tolpoortjes en er stond een hele file vele rijen breed te wachten. Hier midden in stonden wij dus met de klep open. 20 minuten later kon ik weer meekruipen naar de poortjes door voor elke meter voortgang de motor te starten en gelijk weer uit te zetten. Toen ik eindelijk na 1 uur aan de beurt was om te betalen heb ik de motor laten draaien en kon ik na het betalen nog 100 meter rijden en daar stonden we alweer. Gelukkig was er een parkeerplaats vlak na de tolpoortjes en daar stonden genoeg behulpzame mensen om ons te helpen de auto naar de parkeerplaats te duwen.
Dit was even een sfeerberichtje, maar waar het mij om gaat is: Zijn er mensen die dit probleem ook hebben (of liever hadden) en wat zijn de opties om het op te lossen.
Het enige voordeel wat ik zie is dat ik waarschijnlijk nooit een kokende motor zal krijgen Laughing

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juli 2007 01:33 AM
  [ # 1 ]

‘t Enige wat ik nog wel eens heb, is dat het wegrijden uit zo’n file met horten en stoten gaat. Lage toeren en een tijdje met een ‘zijden gasvoet’ rijden en door maar weer. Zeker omdat ‘t bij mij toerental afhankelijk leek (‘t is al weer even geleden) hoeft ‘t niet vapour lock te zijn geweest. En kijkend naar de lange tijd die jouw auto nodig heeft om weer aan de gang te gaan, zou ik zeker ook eens naar de bobine kijken. Een oude heet geworden bobine doet heeel vervelend. En is niet zomaar afgekoeld.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 juli 2007 01:42 AM
  [ # 2 ]

Ik heb een tijd gedacht dat ik daar last van had. Bij mij bleek het uiteindelijk de condensator van de ontsteking te zijn, die als hij te heet werd doorsloeg. Vervangen en zo monteren dat hij niet meer tegen de koelslang aan kwam was de oplossing.
De oplossing voor de vapor lock is montage van een electrische benzine pomp bij de benzine tank. Dat maakt dat de benzine gestuwd wordt ipv gezogen en zodoende kan vapor lock niet meer ontstaan. Je kan dan de mechanische pomp passeren. Je moet wel een geschakelde + draad naar achteren trekken. Ik heb voor dit doel een elctrische pomp gekocht, die ik nu dus niet meer gebruik.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juli 2007 01:20 PM
  [ # 3 ]

Vapour lock lijkt me ook sterk… Komt niet vaak voor bij de DS en al helemaal niet bij de 19 waar de motor ruimte lekker leeg is. Heb je soms een ijzeren benzine filter onder de kap?

Monteer een plastic geval om te kijken of het idd vapour lock is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 02 juli 2007 03:49 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Vapour lock lijkt me ook sterk… Komt niet vaak voor bij de DS en al helemaal niet bij de 19 waar de motor ruimte lekker leeg is. Heb je soms een ijzeren benzine filter onder de kap?

Monteer een plastic geval om te kijken of het idd vapour lock is.

Ik heb inderdaad zo’n plastic filter boven de bezinepomp zitten.
Die is helemaal leeg als de boel stil staat en als ik handmatig de benzinepomp bedien komt er soms wat benzine naar boven geborreld wat eigenlijk gelijk weer verdwenen lijkt te zijn.

Wat betreft die lange tijd, ik wacht gewoon altijd minstens 20 minuten omdat ik het met 6 volt moet doen en niet teveel startpogingen wil doen.
Na 20 minuten bedien ik de benzine pomp met de hand en als dan het filtertje normaal vol staat met bezine dan doe ik weer een startpoging.

Misschien dat het na 10 minuten ook wel weer zal lukken, maar dat heb ik tot nu toe nog niet geprobeerd.

Verder heb ik een electronische vonkhulp in mijn ontsteking ingebouwd, waardoor de condensator eigenlijk geen functie meer heeft. Het openen en sluiten van de contactpuntjes is eigenlijk alleen nog maar een signaal naar dat vonk hulp kastje om de vonk te maken. Dus die condensator lijkt mij zeker geen extra roet in het eten te gooien.

Over zo’n electrische benzinepomp heb ik al wel eens zitten denken. Ik weet niet of die er ook voor 6 volt auto’s zijn. Kan je die pomp gewoon in de leiding er tussen zetten en de hele tijd laten meedraaien ?

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juli 2007 04:34 PM
  [ # 5 ]

Ok. duidelijk. Zit het formica afstandsplaatje nogwel tussen de pomp en het blok? Dit kan ook veroorzaken dat je pomp te heet wordt.

Ja je kan zo’n pompje gewoon in de leiding zetten. Hoeft niet perse achterin bij de tank. Wordt ff zoeken naar een 6 voltje..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 03 juli 2007 12:41 AM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Ok. duidelijk. Zit het formica afstandsplaatje nogwel tussen de pomp en het blok? Dit kan ook veroorzaken dat je pomp te heet wordt.

Ja je kan zo’n pompje gewoon in de leiding zetten. Hoeft niet perse achterin bij de tank. Wordt ff zoeken naar een 6 voltje..

Formica afstandsplaatje Confused:

foto van mijn blok / bezinepomp situatie

Mijn auto stamt dan waarschijnlijk uit het pre-formica periode ?

Dan nog wat, ik zal dan ook maar een sensor in het koelwatersysteem zetten waarmee ik dan kan zien wanneer de boel gaat koken als het vapour-lock probleem is opgelost. Ik heb begrepen dat dit in een traction makkelijk zelf in te bouwen is, dus die oplossing kan ik dan ook gebruiken.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juli 2007 03:24 AM
  [ # 7 ]

Bogaard, jij doelt op een kunststof isolatie’pakking’ die zowat elke auto, althans met mechanische brandstofpomp op het blok, heeft??

Want idd, zonder dat item wordt de benzine in de pomp al te heet, met vapour lock als gevolg.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 juli 2007 03:35 AM
  [ # 8 ]
Penny Lane schreef:

Bogaard, jij doelt op een kunststof isolatie’pakking’ die zowat elke auto, althans met mechanische brandstofpomp op het blok, heeft??

Want idd, zonder dat item wordt de benzine in de pomp al te heet, met vapour lock als gevolg.

Derk

Dat had ik zelfs op m’n goeie ouwe Honda 4takt .

wat vapour lock betreft. Bij de ritten in de Truimph 4 van m’n pa in de bergen met warm weer trad dit ook op.
Uiteindelijke hebben we een hitte schild gemaakt met goud folie. Daarna er nooit meer last van gehad.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juli 2007 03:39 AM
  [ # 9 ]

Check, Gompy, mijn ouwe Tomos 2L heeft ‘m ook Cool Zo kwam ik erop.

Ik denk trouwens dat dat eerder bakelieten objecten zijn… Vandaar de verificatie, ik ken ze namelijk niet van formica Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 juli 2007 03:41 AM
  [ # 10 ]
Penny Lane schreef:

Check, Gompy, mijn ouwe Tomos 2L heeft ‘m ook Cool Zo kwam ik erop.

Ik denk trouwens dat dat eerder bakelieten objecten zijn… Vandaar de verificatie, ik ken ze namelijk niet van formica Rolling Eyes

Derk

check in the box Wink
Bakkeliet. De hoekjes braken altijd af en dan trok je het vlka van je 19mm krom ...

zucht, die goeie ouwe tijd toen we nog jonge goden waren… Confused

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2007 01:20 PM
  [ # 11 ]

Juist! mijn SS50 had dat ook! Formica of bakkeliet of plastic… what ever.
Het lijkt op de foto te ontbreken. Maak het daar eens even goed schoon!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juli 2007 09:06 PM
  [ # 12 ]

Grappig! Ineens komen er allemaal berijders van van die kleppenkasten uit het houtwerk… Nou, mijn Hashfiets bevalt me prima Cool (hoewel ik te kort een SS50Z heb gehad, een heerlijke brommer…)

Ik moet hier even naar vragen, voor de weet: heeft een DS ook een stoterstangetje naar de brandstofpomp of doet een DS dat anders?? Want anders zou je zonder zo’n kunststof isolator ook nog je pomp of dat stangetje vernachelen volgens mij!!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2007 01:48 PM
  [ # 13 ]

Ja daar zit ook een stangetje in ( tenminste.. bij de latere blokken wel). Daar moest ik ook aan denken. maarja. de slang van de pomp wordt dan iets verder… Even goed onderzoeken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 juli 2007 01:53 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

Ja daar zit ook een stangetje in ( tenminste.. bij de latere blokken wel). Daar moest ik ook aan denken. maarja. de slang van de pomp wordt dan iets verder… Even goed onderzoeken.

Een oud model motor, 1911cc heeft deze stoter-as niet, de pomp-hevel loopt direct op een nok van de nokkenas. Heeft de TS al eens een nieuwe pomp overwogen? Wellicht is het membraam van de pomp poreus, wat enkel tot klachten komt bij hoge temperaturen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook