lhs lek
hallo
alles wijst op een lekke o-ring tussen cyl en bol
auto op blokken en in laagste stand zetten
veerbol los draaien en o-ring vervangen
bekijk de cyl goed want deze kunnen wel degelijk scheuren aan de bol kant
door oxydatie of het muurvast draaien van de bol
als bij het los draaien de cyl meedraait kun je deze vast houden met een
zgn oilifiter-tang\ketting\riem
ook kun je de auto in de hoogste stand zetten en dan proberen de bol te lossen
let wel dat je er een oude handoek oid omheen doet want het wordt wel een
olie ballet dan
BELANGRIJK doe dit alles vanaf de zijkant en NIET ONDER DE AUTO GAAN LIGGEN en zorg er voor dat je de achter kant onder de auto zover mogelijk
“opstopt” bv 2 wielen opelkaar met een paar plankjes oid
paar oude stukken biels etc MAAR IN IEDER GEVAL EEN STEVIGE CONSTRUCTIE
als de bol dan los wil [een kwartslag is genoeg ] zet je de auto weer in de laagste stand en kun je de bol verder losdraaien
wel even een bakje en wat doeken er bijhoudeln lhs is aggresief spul
dus pas op voor je plaat werk lak etc EN JE OGEN
voor montage ea reinigen en invetten met vet
matig want er mag geen vet in de cyl komen
de leiding naar je cyl is verm.niet lek want deze begint meestal met een klein gaatje of scheurtje wat tot een sproeifestijn leidt en dus je hele wielkast nat maak wel kan de aansluiting leid-cyl licht lekken en tot zo’n
straal leiden maar dat kun je zo zien als je om de aansluiting even schoon maakt met een doek
veel succes
naar de garage dus.
mijn optie zou zijn om de leiding uit het T stuk los te halen, en er een kogeltje en een M8 boutje in te draaien.
dat resulteert in rechtsachter geen veren, dus geen rijhoogte.
dit houd dus in rustig rijden, bij voorkeur sávond’s (en mits het een relatief korte afstand is, zou dit moeten kunnen lukken.
je kunt eventueel de veering in de middenhoog stand zetten, dat geeft wat meer weerstand op de resterende 3 veerpoten.
ikzelf heb zo mezelf en de GS thuis kunnen krijgen over een afstand van 80 Km.
mvgr wupke.ti’s wel rustig en zeer defensief rijden natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Vanmiddag de auto even op blokken gezet, spatbord en achterwiel eraf. Bij het omhoog komen lekte de auto (uiteraard) gelijk weer.
Alles zag er mooi schoon en droog uit. Wat op het eerste gezicht (vanwege het feit dat alles droog was) afvalt als reden van het lekken:
- lekzak (helemaal droog aan alle zijden)
- retourleiding lekzak
- aansluiting leiding op veercilinder (helemaal droog)
- remleiding (helemaal droog)
- O-ring tussen veerbol en zuiger
Op één van de nieuwe foto’s heb ik aangegeven waar de auto lekt. De olie kwam uit de ruimte waar de veercilinder in de constructie in het chassis gaat. Dus net het plekje waar ik niets kan zien.
Het lijkt er dus steeds meer op dat lekkage zich bevindt op de plaats waar de zuiger de veercilinder in gaat. Het gekke is dan wel dat de lekzak dit niet opvangt en het gelijk uit het chassis loopt. Waarschijnlijk heeft de hoeveelheid LHS die ineens vrijkomt daar mee te maken.
Of lopen er nog meer leidingen door?
Vandaag weinig tijd gehad, dus maandag de auto maar eens op druk laten komen terwijl ze op blokken staat.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Ik heb laatst met mijn ID, groen systeem weliswaar, hetzelfde gehad. Lekzakken en hele bollen-leidingenhandel droog. Na wat geredeneer móést het los van alle logica wel iets met mijn veercilinder te maken hebben. Het spoot er bij mij achter uit, uit het huisje van de cilinder, en hoe hoger de auto, des te meer. Het was me al eerder opgevallen, maar dan alleen in de hoogste stand, nu dus ook in rijstand, kennelijk verder uitgesleten. Auto vlak onder de rijstand gezet, geen lekkage. In rijstand: tsunami. Veercilinder vervangen, probleem opgelost. Aan de oude veercilinder weinig raars te zien, eigenlijk niks, maar het probleem zat toch in dat onding, daar kan ik niet omheen. Je probleem klinkt me dus erg bekend in de oren, daarom denk ik dat je gewoon je veercilinder vervangen moet. Bij mij werkte het.
Groet en succes,
Jan
vikingo schreef:Rood systeem, zitten er flexibele leidingen voor de achterrem op of is het met scharnierpunten en metalen leiding? bij deze laatste zou ik het scharnierpunt verdenken van lekkage..
Bij mijn ID heb ik zo’n scharnierpunt lekkage gehad.
Toen ik eenmaal merkte dat ik geen remmen meer had, bleek de bodemplaat voor het achterwiel ook nat te zijn.
Echter lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de remolie er met stralen onderuit loopt.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Blooper1963 schreef:Ik zet mijn geld op de veercilinder (pakkingen) in wendig of barstje er in
Vanmiddag de auto even op blokken gezet, spatbord en achterwiel eraf. Bij het omhoog komen lekte de auto (uiteraard) gelijk weer.
Alles zag er mooi schoon en droog uit. Wat op het eerste gezicht (vanwege het feit dat alles droog was) afvalt als reden van het lekken:
- lekzak (helemaal droog aan alle zijden)
- retourleiding lekzak
- aansluiting leiding op veercilinder (helemaal droog)
- remleiding (helemaal droog)
- O-ring tussen veerbol en zuigerOp één van de nieuwe foto’s heb ik aangegeven waar de auto lekt. De olie kwam uit de ruimte waar de veercilinder in de constructie in het chassis gaat. Dus net het plekje waar ik niets kan zien.
Het lijkt er dus steeds meer op dat lekkage zich bevindt op de plaats waar de zuiger de veercilinder in gaat. Het gekke is dan wel dat de lekzak dit niet opvangt en het gelijk uit het chassis loopt. Waarschijnlijk heeft de hoeveelheid LHS die ineens vrijkomt daar mee te maken.
Of lopen er nog meer leidingen door?
Vandaag weinig tijd gehad, dus maandag de auto maar eens op druk laten komen terwijl ze op blokken staat.
Hou me op de hoogte als het nu werkelijk dat was als je wil aub?
Ik ga binnenkort mss een cursus hydrauliek volgen en het zou me goed uitkomen dat ik het juist had
heb ik het mis,dan zal de cursus mij wijzer maken
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Uiteraard zal ik jullie in dit topic op de hoogte houden. Enige haast is wel geboden, want mijn broer gaat de auto in september gebruiken als trouwauto.
Mocht het de veercilinder zijn, dan zie ik er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop om deze zelf te vervangen. Of overdrijf ik nu een beetje?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja.. het kan natuurlijk altijd nog een gescheurde veercylinder zijn. Heb jij weer!
Het vervangen is niet heel moeilijk. Wel moet je lekzak los. Er kan natuurlijk het een en ander zijn vast gerot zoals het houdertje van de kogel of de leiding… Dan wordt het voor de minder ervaren sleutelaar al gauw minder leurk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
geen anwb lidmaatschap aan huis?
kijk hier even: http://www.citroencarclub.org.uk/ds/images/
C9-p113.jpg is erg duidelijk,
Ca-p114.jpg ook
groet!
.komma
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Nee, geen ANWB lidmaatschap, omdat ik al jaren de principiële uitspraak heb dat ik als Citroënrijder geen ANWB nodig heb…
Inderdaad heldere foto’s. Ik denk dat ik de boel maar ga demonteren en eens bij CitroTech langsga met de bol en cilinder.
Iemand een goede beschrijving voor het demonteren van het geheel?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bol eraf. leiding eraf, lekzak en veerstang weghalen. het M5 boutje en “plaatje dat de veercylinder theoretisch op zn plek houdt” weghalen. Veercylinder kwartslag draaien en naar de voorkant eruit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
HALLO
JE ZIET DE SCHEUR IN DE VEERPOT…. OP DE DERDE FOTO!!!
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik kan geen scheur ontdekken hoor. Niet op de foto en ook niet als ik er met mijn ogen bovenop zit.
Vanavond de auto laten starten, terwijl ik er met een grote lamp onder lag. En ja hoor, toen de auto in de hoogste stand werd gezet, werd de aansluiting van de bol naar de veercilinder langzaam vochtig en werd steeds natter. Inderdaad, de O-ring tussen bol en de veercilinder is de boosdoener. Het lijkt er dus op dat Algra gelijk gaat krijgen.
Als ik de foto’s wat beter bekijk, zie ik dat de buitenkant van het huis van het chassis waar de veercilinder in gaat ook nat is. De LHS komt dus van buiten het huis.
Ik ga dus eerst maar eens de O-ring vervangen.
Domme vragen bestaan niet, dus hoe kan ik de bol het beste verwijderen? Auto in de hoge stand (dus druk op de cilinder) en de bol eraf draaien? Kan dat met de blote hand, of moet ik een oliefilterketting gebruiken? En kan hij handvast aangedraaid worden? Waar nog meer op te letten?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
wup zei ook al kon wel eens die quad ring wezen.
auto op hoogste stand, en met een zware kettingtang de bol lossen.
als geen tang dan met hamer en beitel, de minder mooie maar wel effective manier.
dan als de bol een zetje gehad heeft, even systeem drukloos maken, en dan kun je de bol er zo vanaf draaien.
bij montage goed oppassen dat de quadring op zn plek blijft.
en daarnaast is aandraaien met de hand eigenlijk voldoende, de systeemdruk sluit hem af en zet hem vast..
al is een klein zetje na met hamer/beitel, of kleine olietang achtig ding voldoende.
mvgr wupke
kapbeitelen wel met beleid en een dikke doek er omheen
je zult niet de eerste zijn die dat ding voor z ‘n kop krijgt