ray schreef:Mijn vader rijd met mijn tzd 1 op 24, lekker met de vrachtwagens mee zo rond de 95.
Op de snelweg naar belgie en terug.
Lijkt me niet erg gezond al die dieselwalmen die je dan opsnuift.
visapowerrr schreef:Ik denk dat voor de korte termijn een biexel (bx diesel) mischien wel de goedkoopste oplossing is, of niet. Op de lange termijn vast de Xantia. Maar aangezien we binnenkort gaan verhuizen zoek ik vooral op de korte termijn een aantrekkelijke optie (weliswaar een goede auto waar ik nog lang plezier van heb zonder al te veel gedoe). Veiligheid vind ik altijd erg belangrijk, maar we crossen nu al behoorlijk wat jaartjes in een Visa rond, eend en ami. Als je jezelf maar bewust bent van je koekblikje scheelt al een hoop (natuurlijk niet alles). De visa rijdt meestal tussen de 1 op 16 en 1 op 20, het is fijn om een auto te hebben die de 1 op 16 wel kan halen. Een Bx heeft allicht betere remmen dan een Visa en zal zeker pittiger zijn op de snelweg. Wegenbelasting scheelt en waarschijnlijk gaat er alleen een WA verzekering op.
Tja zoals ik er nu naar kijk is een BX diesel voor mij geen slechte optie. Maar is alleen de TZD een zuinige of zijn er meerdere modellen die het verbruik van zo ongeveer 1 op 14/16 hebben?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
Wat het verbruik van een TZD is weet ik niet, hoogstwaarschijnlijk wel wat zuiniger dan een TZD Turbo.
Zelf rijd ik in een TZD Turbo en mijn gemiddeld verbruik is zo’n 1:15,5.
Op de lange afstand kan dat oplopen tot 1:18.
Misschien kan het nog wel wat zuiniger maar een beetje doorrijden hoort er ook wel bij.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
macnail schreef:
Zelf rijd ik in een TZD Turbo en mijn gemiddeld verbruik is zo’n 1:15,5.
Op de lange afstand kan dat oplopen tot 1:18.
Misschien kan het nog wel wat zuiniger maar een beetje doorrijden hoort er ook wel bij.
Nog ter info ende vergelijking. Mijn Xantia 1.9 TD doet circa 1 op 16 in de winter en ik zit nu weer op de 1 op 17.5.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2Black schreef:
Bovendien denk ik ervan uit te mogen gaan dat de Renard heren - met een enorme vloot Xantia’s in onderhoud - de afgelopen 10 jaar zo hun portie uitgespuugde cilinderkoppen hebben langs zien komen. En dat is waarom zij van LPG vinden wat ze vinden.
Hun markt is nu eenmaal die 2e of 3e eigenaar die ze het liefst als tevreden klant hebben. En dus duwen ze iedereen bij voorkeur in een diesel.
Dat zie ik zuiver als een tekortkoming van zo’n garagebedrijf. Ze begrijpen een G3 installatie niet, waardoor ze onnodig veel tijd verdoen met het op onjuiste wijze zoeken naar storingen. Ik heb genoeg aan G3 auto’s gewerkt, en genoeg grote en kleine storingen kunnen vinden en oplossen. Het verhaal van de gare clinderkoppen gaat enkel op voor de 1.8 motor met 8 kleppen kop. De 1.6, 2.0 en 16v koppen kunnen het zonder problemen 250.000 tot 450.000 kilometers volhouden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Mmmh, even terug komen op de reactie an 2black over appels en peren vergelijken. Tja dat is wellicht zo, maar voor mij waren het stuk voor stuk potentieele autokandidaten. Alleen ben ik meer thuis in de kleine citroenen en heb derhalve weinig inzicht in kosten in het verbruik, onderhoud en wegenbelasting. De aanschafwaarde van deze auto’s kan ik na gaan op verscheidene autosites. Daarmee was een gerichtte prijs van wat ik uit wil geven aan de auto nog niet echt van toepassing. Ik heb een grote voorliefde voor de CX en ben op zich bereid om daar meer voor neer te leggen dan voor de andere 2 varianten, maar om even met de neus op de onderhoudskosten gedrukt worden (die helaas waren waar ik al bang voor was), is in mijn geval momenteel erg goed. Misschien een leuke optie voor later als niet dagelijks vervoer.
Dan blijven de BX en de Xantia over. Waarin mijn voorkeur momenteel dan toch wegens het kostenplaatje en onderhoudsmogelijkheden naar de BX gaat. Je kan je geld helaas maar 1 keer uitgeven . Beter een ‘misschien’ goede BX dan een ‘misschien’ slechte Xantia. (even voor de vergelijking hè niet dat alle bx niet goed zijn)
Ik ben blij met alle adviezen en deze zijn ook zeker in overweging genomen om tot deze keuze te komen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, een BX dus. Dan blijft er enkel nog de vraag over op welke brandstof je gaat rijden.
Diesel en LPG zijn wel erg aanlokkelijk als je 400Km per week gaat rijden.
visapowerrr schreef:Ik ben blij met alle adviezen en deze zijn ook zeker in overweging genomen om tot deze keuze te komen.
Oke….ik zou dan toch eens gaan kijken bij Citroendealer Douma in Leeuwarden, naar die groene TZD-turbo…..ook al raadde ik je dat type af vanwege een mogelijk optredende lekke koppakking, maar die heeft nog maar zo weinig km’s gereden (kun je bij NAP navragen of het klopt)....dat als je een beetje mazzel hebt voor 750 euro geen gekke wagen er aan hebt, met vrijwel alle optie’s.
210.000 km ....is nog helemaal niks zeg
N.B.
het staat er niet bij, maar een Tzd-turbo heeft absoluut wel Stuurbekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik zou zeggen: neem een diesel. Vergeet de turbodiesel maar even, want die is knap zeldzaam geworden. Wat Bram al eerder meldde: een TZD is lekker luxueus (nou ja, voor een auto uit begin jaren 90 dan), en die XUD blokken zijn onverwoestbaar. Mijn ervaring met mijn TZD turbo is nog altijd uitermate positief. Natuurlijk voelen de BX deuren en knopjes lang niet zo degelijk aan als die van een Xantia, die weegt dan ook niet voor niets zo’n 200 kg meer. De benzine gestookte BX-en zijn over het algemeen toch wat gevoeliger. Weliswaar kun je best een goede treffen, maar hier geldt nog meer dan bij de diesel dat je een goed onderhouden exemplaar moet zoeken. De kritiek dat de BX inmiddels een oud model is geworden en daarom qua onderdelen voorziening wat lastiger kan zijn snijdt in dit verband wel hout.
Ah, Bram heeft inmiddels al een turbodiesel gevonden, we waren tegelijkertijd aan het posten. Is zeker geen afrader, problemen met de cil.kop kunnen inderdaad voorkomen maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Leuk kleurtje ook, en je krijgt er een bumperlip en mistlampen bij cadeau.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Die diesel in Leeuwarden klinkt zeker leuk. Al heb ik niets met Douwma, maar dat is een lang en oud verhaal….
Er staat trouwens ook nog een lekkere zuinige break op LPG op Marktplaats. 520 Km voor €20,- is natuurlijk niet gek, dat lukt mij niet met mijn carburateur.
visapowerrr schreef:Dan blijven de BX en de Xantia over. Waarin mijn voorkeur momenteel dan toch wegens het kostenplaatje en onderhoudsmogelijkheden naar de BX gaat. Je kan je geld helaas maar 1 keer uitgeven . Beter een ‘misschien’ goede BX dan een ‘misschien’ slechte Xantia. (even voor de vergelijking hè niet dat alle bx niet goed zijn)
Als ik kijk naar de bedragen die ik gespendeerd heb/spendeer aan onderhoud voor mijn bx (doe ik nog behoorlijk wat zelf) kan ik me voorstellen dat ik zonder meerprijs met gemak een Xantia gereden had kunnen hebben. Maar goed, ik rijd benzine en die zijn wellicht wat onderhoudsgevoeliger (vooral met injectieproblemen ben ik wel bekend). Met een diesel zou de balans inderdaad weer door kunnen slaan in het voordeel van de bx.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Bram schreef:visapowerrr schreef:Ik ben blij met alle adviezen en deze zijn ook zeker in overweging genomen om tot deze keuze te komen.
Oke….ik zou dan toch eens gaan kijken bij Citroendealer Douma in Leeuwarden, naar die groene TZD-turbo…..ook al raadde ik je dat type af vanwege een mogelijk optredende lekke koppakking, maar die heeft nog maar zo weinig km’s gereden (kun je bij NAP navragen of het klopt)....dat als je een beetje mazzel hebt voor 750 euro geen gekke wagen er aan hebt, met vrijwel alle optie’s.
210.000 km ....is nog helemaal niks zeg
N.B.
het staat er niet bij, maar een Tzd-turbo heeft absoluut wel Stuurbekrachtiging.
Ja ik heb de auto gezien, er is al een mail onderweg naar Friese vrienden om even te checken Op de foto is alles meestal mooier dan in het echt hè
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik zou het wel weten!
Doe zoals ik heb gedaan , en koop in frankrijk een goede harde CX die belastingvrij is. Let op dat je wel de renault motor neemt, en een met niet teveel kilometers.
Breng in één keer al het achterstalling onderhoud op orde> LPG erin en rijden maar!! Vervolgens zorg je dat je stipt het onderhoud doet.
Oja en vergeet de antiroest behandeling niet….
Ik heb met een CX 500.000 kilometer gereden (ook 2 liter+ LPG) en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo’n betrouwbare Citroen gereden heb!
Als je rustig rijd, is het verbruik 1 op 9.5, je betaald geen ene cent belasting, en een 2 liter PRV is ontzettend betrouwbaar. Als je normaal met zo’n auto omgaat zul je weinig verrassingen tegenkomen.
Alleen al al met het geld dat je uitspaart op de belasting (al gauw 700,- per jaar) heb je een groot gedeelte van het onderhoud gesubsidieert. Tevens is een goedkopere klassiekerverzekering mogelijk!
De grote fout die veel mensen maken met een CX, is dat ze continue achter de feiten aan blijven lopen, omdat na de aanschaf het budget voor achterstallig onderhoud weg is. Dit zul je echt in moeten calculeren!
En zeg nou zelf, bij het wagenpark van Visapowerrr staat een CX toch veel beter dan een BX of een Xant
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
En zeg nou zelf, bij het wagenpark van Visapowerrr staat een CX toch veel beter dan een BX of een Xant
Daar heb je natuurlijk wel een punt!
Al vind ik een VISA toch een stuk minder Citroën dan een BX of zelfs een Xantia.
Jeroen
CEE-IKS schreef:
Doe zoals ik heb gedaan , en koop in frankrijk een goede harde CX die belastingvrij is. Let op dat je wel de renault motor neemt, en een met niet teveel kilometers.
Waarom geen M20/616? Die doen het ook prima op LPG.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
T(h)ijs schreef:
Waarom geen M20/616? Die doen het ook prima op LPG.
829 Motor is naar mijn mening
*stiller
*zuiniger
*Meestal 5 bak
*kop kan zonder aanpassing op LPG
*Sleutelvriendelijk
*Makkelijk om te bouwen naar electronische ontsteking indien niet
aanwezig
maar klopt natuurlijk ook een M20/616 zal op zich prima op LPG lopen…
Maar ik ben een echte fan van die alumotor….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?