Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:Bogaard, ik ben het daar niet helemaal mee eens dat een volsyntheet dunner wordt dan een minerale olie… Stel je neemt gewone 15w-40 - dan opereert die olie, oftie nou mineraal is of synthetisch, in het opgegeven bereik. Sterker nog, synthetische olie zo nou juist niet moeten verdunnen! Maar ik ga me daar nog even verder in verdiepen want nou wil ik het weten ook
Wat wél klopt, is dat je olie van de juiste viscositeit moeilijker kunt krijgen dan vroeger omdat die waarde niet meer zo veel voorkomt. En 0w-30 oid in je Snoek is de moord voor je Dame!!
Derk
Ja. heb mn gedachte experiment iets te snel opgeschreven! Zoek het graag even uit en mail /post het hier! ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Will do! Ik moet eens kijken of dat olieartikel uit een Brits tijdschrift dat ik hier heb online te vinden is, dat zou alvast een goede start zijn!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
je zou gaan denken dat de bronzen bussen te groot zijn.
hierdoor verliest hij oliedruk rondom de nokkenas.
en de slijtage zou een onjuiste ligging van de as kunnen veroorzaken,waardoor de bussen niet of nauwelijks draaien.
mvgr wupke
Informatief:
Heb ook met ingelopen as en bussen te maken gehad.
Nieuwe assen zijn er niet meer, we “uberholte” versies. Stoterbussen zijn nog courant te vinden, origineel van citroen of neppers van een ander merk.. . Oliepompreviesie kost je om en bij de 70 euries.
Ik heb as en bussen nij Dirk Sassen besteld, niet goedkoop, wel kwaliteit.
je zou eens moeten kijken hoe de LIJNGAT verhouding is.
kan me voorstellen dat de lagergaten niet meer in lijn liggen.
dat kan ook het nokkenasslijtage verhaal verklaren.
mvgr wupke:als je hem toch laat reviseren, zou ik een revisie bedrijf zoeken, welke de lijngaten kunnen nameten, en evt kunnen bewerken met een lijngaten boorbank.
ik had een nieuw gereviseerde motor door een prof. bedrijf: 250 km gereden en motor stuk…de bodem is uit een stoterbusje geslagen en stoterstang heeft de nok eronder zwaar beschadigd. Moraal van het verhaal: gebruik steeds NIEUWE busjes, géén afgedraaide (dunnere bodem, geharde laag eraf) of ‘goede oude’ uit een andere motor. Een busje en zijn nok zijn één koppel: bij wisselen onderling van busjes krijg je dat de slijtageplekken niet overeenkomen, hierdoor puntbelasting en afbrokkelen van het busje. Absoluut nieuw dus (of oude nummeren en op dezelfde nokkenas op dezelfde plaats terug monteren).
De nokkenas: er wordt veel slecht gereviseerd. Ik weet van een grote nederlandse leverancier met uit orientatie staande nok (begin maar te zoeken waarom je motor slecht draait!!); verder ofwel niet gehard: miserie (slijt snel) ofwel wél gehard en dan gaan de dubbel geharde stukken bros, breekbaar worden.
Dus een oude as: neem een electronische schuifpasser en meet de waarden in hoogte en breedte van elke nok. Opgelet, nokken lopen ook nog eens in de lengterichting van de as af (hellen). Dus steeds meten aan dezelfde uiterste zijde van de nok. Waarden onderling vergelijken van de in- en uitlaatnokken (zijn verschillend): verschil mag max. 0.1 mm zijn! Dan heb je een goede as: zeldzaam! Prijsindicatie 2de hands nokkenas: 40-80 euro. Revisie 200 €, nieuw 500. Succ6
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
braam
nog iets over een potje met een braam:
De ‘rechte’ kant van een nok, de dikte dus, in tegenstelling tot de ei-vorm, waarop het busje rijdt, is hellend. Hierdoor raakt de nok, het busje excentrisch en gaat het busje draaiend op en neer.
Het is dus onmogelijk dat er een braam ontstaat bij normale werking! Zeker dus ook de boring waarin het busje beweegt laten nachecken!
Tenslotte:
de nokkenas heeft koperen lagertjes waarin die draait; die lagers zijn aan één kant geperforeerd, zodat de aangevoerde olie uit het kanaal, erdoor kan. Evenwel…kan je die lagers ook omgekeerd monteren zodat het gat aan de verkeerde kant komt te zitten en dan is er geen smering meer van de nokkenas zelf (smering langs de busje komt langs de buitenkant).
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Als je weer aan die nokkenas gaat knoeien , zou ik ook maar eens de klepveren laten nakijken.
Soms gaat er bij revisie een andere set veren in en als er zwaardere veren geplaatst zijn , zou je te veel druk kunnen krijgen op de nokken en de bussen.
Zwaardere veren worden wel toegepast om de motor in staat te brengen om hogere toeren te maken zonder dat de kleppen gaan “zweven”
Men dient dan ook de nokken en bussen aan te passen (ander materiaal en/of laten verharden) en de krukas te balanceren alsmede carburatie en uitlaat aanpassen. Het een en ander word wel gedaan om meer vermogen te creeren bijvoorbeeld in Rally motoren. Bij een standaard motor hoort dat natuurlijk niet
hallo
allemaal leuk en aardig maar kan iemand mij vertellen WAAR je nieuwe
nokkenas lagers kunt kopen ??
ik denk dat men de lagers meestal maar laat zitten en dus maar een vreemde nokkenas in je oude lagertjes shuift
boven dien wordt je nokkenas op zijnplaats gehouden door zo ‘n gek
u-vormig plaatje met een bepaalde dikte!
die dikte moet overeen komen met de uitlijning van je tandwiel opde pomp
en nokkenas
ja ja t ‘is wat dat ds torretje
er zijn maar heel weinig revisie bedrijven die daar notie van hebben
kun je ze ook niet kwalijk nemen
je kunt onmogelijk alle specificatie van tich ooo verschillende motoren wetenmaar een ding is duidelijk citroen heeft tal van apparte specificatie
di je absolut moet hanteren als je de aloude 700000km weer wil halen
maar kijk daar is het al
wie rijdt nu nog km met een ds
ongeveer 20000 in 3jaar ?
nou dat houd een niet zo goed revisie blok vaak wel vol en wie dan leeft
dan zorgt toch?
misschien dat bols en kooiman in tilburg er iets op weet
is was de huis reviseur van citroen