visapowerrr schreef:[Ja ik heb de auto gezien, er is al een mail onderweg naar Friese vrienden om even te checken Op de foto is alles meestal mooier dan in het echt hè
Het komt nog maar zo weinig voor dat je een BX TZD (turbo) met nog zo weinig km’s te koop ziet staan, een jaar of 5 geleden zag je ze nog weleens maar nu ben je afhankelijk van particulieren.
En dan die lage vraagprijs…..je ziet ze nog wel bij bepaalde dealers staan maar dan voor belachelijk hoge bedragen, dus ik adviseer je om er snel bij te zijn….die staat daar niet lang, verzeker ik je.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Bram schreef:visapowerrr schreef:[Ja ik heb de auto gezien, er is al een mail onderweg naar Friese vrienden om even te checken Op de foto is alles meestal mooier dan in het echt hè
Het komt nog maar zo weinig voor dat je een BX TZD (turbo) met nog zo weinig km’s te koop ziet staan, een jaar of 5 geleden zag je ze nog weleens maar nu ben je afhankelijk van particulieren.
En dan die lage vraagprijs…..je ziet ze nog wel bij bepaalde dealers staan maar dan voor belachelijk hoge bedragen, dus ik adviseer je om er snel bij te zijn….die staat daar niet lang, verzeker ik je.
Kun je me nog tips geven over typisch BX kwalen die ik in de gaten zou moeten houden als ik ergens ga kijken?
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Mmh ben een beetje de wiki aan het doorlezen die ik net gevonden heb. Hulptroepen hebben zonet een BX een beetje aan de buitenkant bekeken in het donker. De BX heeft een zonnedakje met al wel roest aan het vooruitframe. In welke mate weet ik nog niet, dat zal ik toch zelf moeten gaan bekijken.
Ik zal de wiki uitprinten en meenemen
Maar tips zijn nog welkom
Misschien moeten we het topic verplaatsen naar het BX gedeelte?
visapowerrr schreef:Mmh ben een beetje de wiki aan het doorlezen die ik net gevonden heb. Hulptroepen hebben zonet een BX een beetje aan de buitenkant bekeken in het donker. De BX heeft een zonnedakje met al wel roest aan het vooruitframe. In welke mate weet ik nog niet, dat zal ik toch zelf moeten gaan bekijken.
Ik zal de wiki uitprinten en meenemenMaar tips zijn nog welkom
Misschien moeten we het topic verplaatsen naar het BX gedeelte?
Hmm: roest en zonnedak doen bij mij alarmbellen rinkelen.
visapowerrr schreef:Kun je me nog tips geven over typisch BX kwalen die ik in de gaten zou moeten houden als ik ergens ga kijken?
Ik heb al het forum afgezocht naar dat BX aankooptopic, waarin prima beschreven staat waar je bij een BX allemaal op moet letten, maar ik kan het even niet zo snel vinden.
Maar alvast een paar bekende (en vaak dure) onderhoudszaken zijn :
Koppeling
D-riem en spanrollen
Oktopus
Cylinderkop
Deurscharnieren wel of niet roestig (is niet echt duur, maar wel lastig te lassen)
Enz…...maar als iemand de link weet naar dat aankooptopic, dan print je die gewoon uit en neem je het mee als je een BX gaat bekijken.
Maar ik kan het echt niet meer verkopen binnen de familie om voor de derde keer in 1 jaar alweer met een groene BX diesel aan te komen.
Anders had deze jongen allang in Leeuwarden gestaan.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
mpostma schreef:
Hmm: roest en zonnedak doen bij mij alarmbellen rinkelen.
Maar ik kan het echt niet meer verkopen binnen de familie om voor de derde keer in 1 jaar alweer met een groene BX diesel aan te komen. Twisted Evil
Anders had deze jongen allang in Leeuwarden gestaan.
Deze auto heeft roest om de voorruit en zonnedak. Maar ik ben er al mee bezig.
Is het onoverkoombaar? ik weet nog niet in welke staat de roest verkeert.
Zie hier de aankooptips:
http://www.citroen-forum.nl/wiki/index.php/BX_Aankooptips
(link in het menu rechtsboven op deze pagina)
uitgeprint het zijn genoeg blaadjes om mee te wapperen
visapowerrr schreef:Deze auto heeft roest om de voorruit en zonnedak. Maar ik ben er al mee bezig.
Is het onoverkoombaar? ik weet nog niet in welke staat de roest verkeert.
Ligt eraan hoe lang je ermee door wilt rijden. Structureel fixen van zoiets is een lastige plaatwerkklus. Voorruit moet er dan uit en gecompliceerd laswerk.
Als het al duidelijk opvalt betekent het dat het waaarchijnlijk in een zodanig gevorderde staat is dat je binnenkort ook wel lekkage kan verwachten. Dat maakt het gelijk tot een vehikel waarmee je niet de toekomst in wil tenzij je het structureel laat fixen. Maar dat structureel laten fixenn: ik kan me niet voorstellen dat je dan met spuitkosten onder de pakweg 1000 eur kan blijven.
Andere optie. kijken hoe lang je het kan uitzingen met kit en ducktape. Maar dat laatste lijkt me meer een lapmiddel als je de auto al hebt, je bent niet bereid er nog in investeren en je wilt kijken hoe lang je het er nog mee kan uithouden.
visapowerrr schreef:uitgeprint het zijn genoeg blaadjes om mee te wapperen
Ja…geloof alleen niet het verhaal dat een D riem voor (minder dan) 100 euro en spanrollen voor een paar tientjes meer gedaan kunnen worden, als je niet naar de Hegru wilt gaan.
Distributieriem; vaak ook verwaarloosd, bij twijfel meteen (laten) vervangen. Er zijn adressen waar een riem voor minder dan € 100,- voor je vervangen wordt, spanrollen en waterpomp maken het een paar tientjes duurder.
Dit is bij een Citroenspecialist een klus die je zeker een 275 euro gaat kosten en bij de dealer nog wel meer.
Maar mocht het pas gedaan zijn en de BX motor goed start, regelmatig stationair loopt (zonder hikken en zo)...je de turbo goed voelt inkomen…en het veersysteem in orde is…..dan zou ik niet zo’n punt maken van wat roest bij de ramen e.d….niet voor die prijs tenminste.
Succes ermee.
Bram schreef:.....dan zou ik niet zo’n punt maken van wat roest bij de ramen e.d….niet voor die prijs tenminste.
Succes ermee.
Dat hangt helemaal van de ernst van die roestvorming af. Voor de rest ziet de auto er netjes uit. Wel slecht dat ze hem te koop zetten als 19 TZD TURBO. Juist van een dealer mag je toch wel verwachten dat ze het kentekenbewijs kunnen overtikken.
750 is niet veel geld voor een tzd turbo met 210.000. Aan de andere kant. Die roest gooit duidelijk roet in het eten. Zonder roestprobleem had een gemiddelde dealer hem wel voor 1500 weggezet.
Echter: voor zover ik heb kunnen zien betekent roest in combinatie met een schuifdak ALTIJD een lijk in de kast. Worst case krijg je bij de eerste bocht na een regenbui een plens water in je nek en blijkt het interieur al te schimmelen. Best case blijft het t eerste jaar nog optisch lelijk en komt de koek er over 1 of 2 jaar wel uitvallen.
@Aniek: ik weet t niet met deze auto. Als je zin hebt mag je best eens langskomen om in mijn turbodiesel te sturen. Niet helemaal een vergelijking (ivm Turbo D12 motor) maar het geeft wel een idee van hoe het rijdt.
Verder zul je er gewoon op voorbereid moeten zijn (dat heb je met elke BX) dat je vroeg of laat met soms flinke tegenvaller te maken kan krijgen. Moet je wel rekening mee houden. Het verschil tussen een fijne BX en een klote BX is meestal meer dat een fijne BX voorspelbaar kapot gaat (en daarbij redelijk operationeel betrouwbaar blijft) en een klote BX je op de meest onverwachte momenten laat staan en dan wel volstrekt onafhankelijk wat je eraan hebt laten verspijkeren. Enige liefhebberij en vergevingsgezindheid ga je dus wel nodig hebben. Echter: als je het kan waarderen is zo’n tzd turbo wel een ontzettend fijne auto. Het interessante is dat die vergevingsgzindheid bij CX-en vaak een stuk verder gaat.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Daarom adviseer ik ook een Xantia.
Het aanbod is enorm en het type auto is net wat jonger en degelijker.
Bij Douma krijg je de auto zo mee zonder verse APK en controle. Niets mis mee, maar de evt. APK kosten e.d. komen nog wel bij deze prijs op.
Jeroen
toniclight schreef:Daarom adviseer ik ook een Xantia.
Het aanbod is enorm en het type auto is net wat jonger en degelijker.Bij Douma krijg je de auto zo mee zonder verse APK en controle. Niets mis mee, maar de evt. APK kosten e.d. komen nog wel bij deze prijs op.
Jeroen
Daarom zei ik al eerder, OOK bij een Xantia TD (met bijvoorbeeld 3 ton of meer op de teller in die prijsklasse) kun je ongeveer dezelfde kosten verwachten als bij een BX TZD (turbo)....zelfde problemen met het veersysteem (en soms bij een Xantia zelfs wat meer).....om nog maar te zwijgen van de *speciale* Xantia problemen die we inmiddels wel kennen, zoals een defecte kachelmotor zodat je hele dash eruit moet.
Wel is het zo dat de 1905 TD motor van de Xantia (ZX en Xsara) een stuk betrouwbaarder is bij wat hogere km.standen dan de 1.8 TD van de BX…..maar deze BX bij Douma heeft nog zo weinig gelopen, dat als ik toevallig weer eens een Probleem-BX had gehad….ik al in Friesland voor de deur stond bij Douma.
Dus Visapower heeft geluk
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dus Visapower heeft geluk
Hoop het van ganse harte, maar een lage kilometerstand is geen garantie op geluk. Dus om daar alleen vanuit te gaan dat dit een goede BX zal zijn deel ik dus niet. Evenmin omdat hij toevallig door Douma wordt aangeboden.
Enfin, Visaspower zal ongetwijfeld deze BX terdege gaan onderzoeken.
En wie weet is het inderdaad een pracht exemplaar
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
toniclight schreef:Dus Visapower heeft geluk
Hoop het van ganse harte, maar een lage kilometerstand is geen garantie op geluk. Dus om daar alleen vanuit te gaan dat dit een goede BX zal zijn deel ik dus niet. Evenmin omdat hij toevallig door Douma wordt aangeboden.
Mee eensch… 14.000Km per jaar is niet dieselwaardig. Het kan natuurlijk dat ze alleen gebruikt is voor sporadische lange ritten. Maar het ligt meer voor de hand dat de wagen zelden de stad uit kwam, veel korte ritten heeft gemaakt en dus heviger is versleten dan menigeen met 3 ton op de teller met gedegen onderhoud.
Maar het staat wel leuk, zo’n lage tellerstand.
Zonder gehandicapt te zijn met enige emotionele gevoelens bij een BX (heb ik niet bij 2e en 3e types) zou ik zonder meer voor een Xantia gaan.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
toniclight schreef:Dus Visapower heeft geluk
Evenmin omdat hij toevallig door Douma wordt aangeboden.
Jeroen
ervaring?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
visapowerrr schreef:toniclight schreef:Evenmin omdat hij toevallig door Douma wordt aangeboden.
ervaring?
Ik wel. Een oud verhaal, erg oud, bijna te oud om hier te noemen… Hij was nog geen eens Citroën dealer. Maar positief was het niet. Echter hoeft dit natuurlijk niets te zeggen over deze BX en zijn werkwijze nu. Maar poeh… het houdt mij nog steeds bij hem weg.
Laten we zeggen dat de werkplaats overduidelijk niet goed communiceerde met de “afdeling rekeningen uitschrijven”, welke vervolgens ook weer niet met ons communiceerde terwijl dat wel zou moeten. Hoe dan ook, het klopte niet, voor geen ene centimeter. Maar de werkplaats deed wel meer niet goed, zo verloren we bijna een wiel toen we bij hem weg reden na een verse APK sticker op de nummerplaat te hebben gekregen. (ja, zo oud is het verhaal dus…)
Verhaal halen was zinloos. Het was onmogelijk, wij hadden het blijkbaar in ons dromen meegemaakt….