Hoi,
Ik ga over 2 week op vakantie naar zuid Frankrijk met de BX. Een 1.6 TZI welteverstaan.
Zijn er nog tips van jullie kant (wat voor extra spul/onderdelen mee te nemen) Hoe kijken jullie tegen reiskredietbrief aan?
BX heeft net nieuwe D-riem en koppakking, koelsysteem is nagekeken, nieuwe thermostaat, heb nog een ventilateur schakelaar op reserve.
zo reis en krediet brief altijd afsluiten
verder gewoon gaan rijden met je koffer gereedschap bij je de rest kan je daar wel vinden of kopen
Re: Met de BX op vakantie
Visa Ventje schreef:Hoi,
Ik ga over 2 week op vakantie naar zuid Frankrijk met de BX. Een 1.6 TZI welteverstaan.
Zijn er nog tips van jullie kant (wat voor extra spul/onderdelen mee te nemen) Hoe kijken jullie tegen reiskredietbrief aan?
BX heeft net nieuwe D-riem en koppakking, koelsysteem is nagekeken, nieuwe thermostaat, heb nog een ventilateur schakelaar op reserve.
Ik zou, als die niet vers zijn tenminste, zelf wat reservemateriaal meenemen om de octopus te fixen: een schroef, wat stukjes ijzeren leiding en wat slangenwerk. Die krengen sneuvelen zomaar als het buiten ineens heet wordt. Als de grote octopus sneuvelt is dat “klierig”; als de kleine (dikke retourslang vanaf de voorraadbol naar het vat, plus 2 vertakkingen naar de hoogteregelaars) sneuvelt zit je vrij snel zonder LHM en dus ook remmen.
Zo lag ik dus 2 jaar geleden op de ochtend van vertrek onder de auto om mijn - gelukkig al uit een eerdere noodfix bij een andere auto aanwezige - noodverbandje “uit te rollen”. Het zit er overigens nogsteeds zo onder…
LHM is in Frankrijk trouwens goedkoper dan in NL, dus alleen een klein noodvoorraadje meenemen.
Een andere optie is de minimale: alleen met een IRK op stap. Het helpt dan wel als de auto verder in goede staat is, zodat je geen gezeur krijgt over de waarde in geval van repatriëring.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb zelf fantastische ervaring met de IRK. Het is een geweldige verzekering voor een relatief laag bedrag welke in de praktijk ook echt werkt. Mijn HY werd vorig jaar keurig binnen 2 weken op een plaats naar keuze afgeleverd vanuit België.
Dit alles zonder enige discussie.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:Ik heb zelf fantastische ervaring met de IRK. Het is een geweldige verzekering voor een relatief laag bedrag welke in de praktijk ook echt werkt. Mijn HY werd vorig jaar keurig binnen 2 weken op een plaats naar keuze afgeleverd vanuit België.
Dit alles zonder enige discussie.
Jij had vrienden bij de ANWB hé, dat scheelt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Met de BX op vakantie
karel schreef:Een andere optie is de minimale: alleen met een IRK op stap. Het helpt dan wel als de auto verder in goede staat is, zodat je geen gezeur krijgt over de waarde in geval van repatriëring.
Ik kan je verzekeren dat je zal moeten lullen als brugman om een oude tzi nog gerepatrieerd te krijgen. De dagwaarde is namelijk lager dan de transportkosten. Repatrieren kost 1 euro per KM voor de ANWB, en de BX staat voor 700 euro op de lijst. Enkel met een geldig taxatierapport krijg je zomaar een repatriering voor een BX.
Daar komt nog bij dat je in het geval van “voorziene pech” ( lees ik ga op stap met een afgetrapte, gare BX) helemaal geen hulpverlening krijgt, enkel een treinkaartje naar huis.
Ik heb een tijdje gewerkt als technisch adviseur op het steunpunt in Lyon, en helaas, de meeste collega’s zien de waarde van een BX echt niet! ( je moet echt mazzel hebben dat je iemand van de waarde van je bx kunt overtuigen….)Dus, dure of langdurige reparatie? Auto naar de Franse sloop, klant huurauto of treinreis…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
als je langs st marien in de creuse komt, gooi even een slof drum uit belgie af.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:
Jij had vrienden bij de ANWB hé, dat scheelt
Haha! OK, da’s weer waar…
Een taxatieraport, kan dat ook helpen in de beoordeling?
Re: Met de BX op vakantie
waterman771 schreef:karel schreef:Een andere optie is de minimale: alleen met een IRK op stap. Het helpt dan wel als de auto verder in goede staat is, zodat je geen gezeur krijgt over de waarde in geval van repatriëring.
Ik kan je verzekeren dat je zal moeten lullen als brugman om een oude tzi nog gerepatrieerd te krijgen. De dagwaarde is namelijk lager dan de transportkosten. Repatrieren kost 1 euro per KM voor de ANWB, en de BX staat voor 700 euro op de lijst. Enkel met een geldig taxatierapport krijg je zomaar een repatriering voor een BX.
Daar komt nog bij dat je in het geval van “voorziene pech” ( lees ik ga op stap met een afgetrapte, gare BX) helemaal geen hulpverlening krijgt, enkel een treinkaartje naar huis.Ik heb een tijdje gewerkt als technisch adviseur op het steunpunt in Lyon, en helaas, de meeste collega’s zien de waarde van een BX echt niet! ( je moet echt mazzel hebben dat je iemand van de waarde van je bx kunt overtuigen….)Dus, dure of langdurige reparatie? Auto naar de Franse sloop, klant huurauto of treinreis…..
heel leuk zo verhaal maar wordt dat ook van te voren gemeld aan de klant
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Met de BX op vakantie
citroenc2 schreef:waterman771 schreef:karel schreef:Een andere optie is de minimale: alleen met een IRK op stap. Het helpt dan wel als de auto verder in goede staat is, zodat je geen gezeur krijgt over de waarde in geval van repatriëring.
Ik kan je verzekeren dat je zal moeten lullen als brugman om een oude tzi nog gerepatrieerd te krijgen. De dagwaarde is namelijk lager dan de transportkosten. Repatrieren kost 1 euro per KM voor de ANWB, en de BX staat voor 700 euro op de lijst. Enkel met een geldig taxatierapport krijg je zomaar een repatriering voor een BX.
Daar komt nog bij dat je in het geval van “voorziene pech” ( lees ik ga op stap met een afgetrapte, gare BX) helemaal geen hulpverlening krijgt, enkel een treinkaartje naar huis.Ik heb een tijdje gewerkt als technisch adviseur op het steunpunt in Lyon, en helaas, de meeste collega’s zien de waarde van een BX echt niet! ( je moet echt mazzel hebben dat je iemand van de waarde van je bx kunt overtuigen….)Dus, dure of langdurige reparatie? Auto naar de Franse sloop, klant huurauto of treinreis…..
heel leuk zo verhaal maar wordt dat ook van te voren gemeld aan de klant
Ja, dat staat in de algeme voorwaarden van de IRK. Die dien je te lezen als klant. Ze zijn daar natuurlijk niet gek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Met de BX op vakantie
citroenc2 schreef:heel leuk zo verhaal maar wordt dat ook van te voren gemeld aan de klant
Zoals gebruikelijk heeft de ANWB voorwaarden openbaar staan en zoals gebruikelijk heeft een klant eigen verantwoordelijkheid.
Leuk om gereedschap mee te nemen. I’k neem aan dat je ook weet hoe je het moet gebruiken. Hetgeen natuurlijk geldt voor alles dat je meeneemt.
Dingen die je op vakantie lelijk in de steek kunnen laten zijn zaken die normaal minder zwaar belast worden.
Een gezond koelsysteem is een goeie start.
Motorolie in orde? Bij een motor waarmee weinig lange afstanden worden gereden zou ik de olie van tevoren verversen.
Remmen recent nagekeken (dat de blokken nog ff meekunnen).
Hydraulisch systeem. Eigenlijk zijn de octopus en de snaar van de HD pomp de voornaamste storingsveroorzakers.
Aandrijfassen krijgen met name op vakantie flink op hun kloten. Iets om in de gaten te houden.
Verder moet de auto in een goede staat van onderhoud verkeren (wat betreft uitlaat, motor, etc).
Echter bovenop dit alles is de IRK een prettige aanvulling op de reisverzekering. Natuurlijk zorg je ervoor dat de auto in orde is, maar je hebt niet alles zelf in de hand. Ik heb er zelf een abo op. Nog nooit een aanspraak op hoeven doen, maar er kan altijd iets mis gaan en dan is het prettig zoiets achter de hand te hebben.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@ C2:
Artikel 5, bladzijde 46 van de algemenevoorwaarden, artikel 14, blz 50
en artikel 1.5 en 1.6 van de voorwaarden deel 2.
Hier kun je alles vinden, de inhoud spreekt voor de meeste van ons voorzich
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:@ C2:
Artikel 5, bladzijde 46 van de algemenevoorwaarden, artikel 14, blz 50
en artikel 1.5 en 1.6 van de voorwaarden deel 2.Hier kun je alles vinden, de inhoud spreekt voor de meeste van ons voorzich
ok
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
je hebt in ieder geval het geluk dat in bijna elk frans dorp een citroen garage te vinden is.
wat moet je meenemen? dat wat je aan reserve onderdelen mee gaat nemen zal altijd overbodig blijken, dat wat je net niet bij je hebt gaat natuurlijk kapot. het is nooit echt in te schatten.
in ieder geval een prettige vakantie en met een bx kan er toch niet echt veel mis gaan lijkt me.
Re: Met de BX op vakantie
Visa Ventje schreef:Hoi,
Ik ga over 2 week op vakantie naar zuid Frankrijk met de BX. Een 1.6 TZI welteverstaan.
Zijn er nog tips van jullie kant (wat voor extra spul/onderdelen mee te nemen) Hoe kijken jullie tegen reiskredietbrief aan?
BX heeft net nieuwe D-riem en koppakking, koelsysteem is nagekeken, nieuwe thermostaat, heb nog een ventilateur schakelaar op reserve.
Lid worden van de ANWB,wanneer bij pech deze alleen al de juiste diagnose stelt heb je het geld er al uit,reis-en-kredietbrief altijd doen!
Mijn mening is zowel met een oude als nieuwe kun je niet zonder,wat ik zo langs de weg zie staan is vaak (opvallend vaak) een nieuwere auto.
Ik ben net zelf terug uit Zwitserland/Italie/Frankrijk,en zonder bovenstaande zou ik me net iets minder gemakkelijk voelen.
Ik zelf heb alleen wat eenvoudig gereedschap mee (hamer,kleine baco,schroevendraaier,setje torx en wat tape),voor het grotere werk zul je toch hulp van derden nodig hebben.
Risico = de kans dat…x…de consequencies.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?