Hoezo is dat spijtig?? Het is alleen maar een manier om meer auto’s te verkopen. En als je meer auto’s wil verkopen dan is een instapper zonder HP, om de automobilist die van ‘n duitse demping/vering houdt (met het oog op de gemiddelde leaserijder) te plezieren, toch niet zo’n slecht idee. Alle ‘traditionele’ Citroën-rijders kunnen gewoon de vertrouwde HP aanschaffen.
Dit argument is op dit forum ook al eerder door iemand anders aangedragen, maar ik herhaal het toch nog maar even.
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het is alleen maar een manier om meer auto’s te verkopen.
De tijd zal het leren.
HP heeft het succes van de GS/BX/Xantia trouwens nooit in de weg gestaan.
Jeroen
Nee dat ga ik ook niet ontkennen natuurlijk. Maar het lijkt me wel een kans voor Citroën om meer auto’s aan de gewone (niet Citrofiele) man te brengen. Geen slecht idee toch? Maar inderdaad; we zullen zien.
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
To Hp or not to HP
Elmo87 schreef:Nee dat ga ik ook niet ontkennen natuurlijk. Maar het lijkt me wel een kans voor Citroën om meer auto’s aan de gewone (niet Citrofiele) man te brengen. Geen slecht idee toch? Maar inderdaad; we zullen zien.
Ik denk dat Citroën voldoende bollebozen heeft (zowel bij marketing, sales, engineering en directie) die goed weten waar ze mee bezig zijn.
Als de hele wereld op zijn topmodellen naast spiraal veren eveneens luchtvering aanbiedt (MB,Audi etc.) (en zo potentieel clienteel weghaalt bij Citroën), dan is het toch logisch dat Citroën ook gaat proberen spiraalveren clienteel weg te halen bij de Duitse competitie.
De echte Citroenisten weten wel beter (mbt waarde van HP tov de rest) en de die-hard voorstanders van de klassieke vering die worden binnengehaald met spiraalveren en stappen (vermoedelijk reeds na comparatieve testritten) eerder vroeger dan later over op HP. Geniaal plan.
Kan echter enkel werken als de afwerking en betrouwbaarheid onberispelijk is.
Als de kwaliteitstrend gezet is met de C1 en de C6 dan kunnen ze bij Citro:ën op beide oren slapen.
Voor de rest, niet te bang zijn he mannen!!!!
Citroën zal ons blijven aangenaam verrassen wees er maar van overtuigd dat ze over de Rijn wel even moeite zullen hebben met de nieuwste zet ons aller merk.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik denk dat Citroën voldoende bollebozen heeft (zowel bij marketing, sales, engineering en directie) die goed weten waar ze mee bezig zijn.
Wel toepasselijk in deze HP-discussie.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik krijg de indruk van sommigen (en Autoweek natuurlijk) dat de huidige C5 wel een auto is voor Citrofielen .....Ook al heeft die wel standaard hp-vering, zie ik geen enkele typische Citroën kenmerken aan die auto. Juist de huidige C5 is al bedoeld voor niet-Citrofielen . Dat het in het begin een succes was had alleen te maken met de lage verkoopprijs en dat maakt het allemaal weer goed.
Verder vind ik ook dat de volgende C5 (en overige toekomstige grote Citroëns) standaard hp-vering moet hebben.
Ik vraag me af of er nu wel veel meer vreemde merkrijders hun Duitse en Japanse auto`s gaan inruilen op een nieuwe C5 met of zonder hp-vering. Het heeft ook met het algehele imago van Citroën te maken en niet alleen de vering.
Als de nieuwe C5 net zo mooi afgewerkt (zal heus wel, wellicht nog mooier) is en serieus (qua bouwkwaliteit) overkomt als de C4 Picasso`s kan Citroën een hoop nieuwe klanten tegemoet zien. De C4 Picasso`s zijn ook relatief dure auto`s, maar ze verkopen wel. Verder hoor ik die klanten ook niet vragen naar de luchtgeveerde achteras van de Exclusive. Het verschil qua vering lucht/schroefveren is niet merkbaar tijdens het rijden. Van mij had er hp-vering onder gemogen, desnoods als optie maar bij de C5 wil ik het standaard zien.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Dagobert II schreef:eviltwin schreef:Double Chevron schreef:Bovendien ben ik er ook van overtuigd dat de HP vering op de C5 niet veel verschilt van een vering met “GOEIE” schokdempers.
...Dat ben ik niet met je eens…
Ik denk dat 2Chevron doelt op vergelijkbare auto’s, met normaal rijgedrag en normale belading.
Dus iemand die niet met de rijstijl van Schumacher een lading oud papier naar de inzameling brengt.
Ik ben het wel met Double Chevron eens. Om een goed eigentijds veersysteem te maken zul je het HP systeem ten eerste stugger moeten maken. Veel elektonica maakt het dan te duur als je het zelfde kan bereiken met gewone veren en speciale wielophangingen (multilink). Bovendien hoeveel echte Citroen liefhebbers zijn er. En dan doel ik op mensen die een auto kopen omdat er HP vering onder zit. Dat ben ik niet eens meer, een Xantia wil ik niet meer( te oud) en een C5 is gewoon niet mooi en niet betrouwbaar. Dus dan maar een auto zonder HP vering. Als liefhebber koop ik wel een DS. Laatst nog weer in de nieuwe megane gereden, werkelijk niks mis mee.Wat ik wil zeggen HP vering is geen verkoopreden meer. Dus waarom zou je dat maken tegen beter weten in. Ton Roks(Autovisie)heeft het een paar jaar geleden al geschreven en toen verklaarde ik de man voor gek. Maar zo gek is hij niet. Dus wat Citroen nu doet is juist erg slim. Wil je gewoon een C5, dan staat hij standaart met 407 onderstel. Ben je liefhebber kan je het als optie kopen. Iedereen dus blij. Als ik Citroen baas was deed ik het ook. Bovendien welk merk houdt zich nog aan alle principe’s van vroeger?
Wat mij betreft is de HP nog steeds dé reden dat ik een Citröen (mits met HP) hoger heb staan dan een auto zonder HP. Qua rijcomfort kan er op dit moment echt geen auto tippen aan de C6. Je moet er wel van houden maar voor de echte liefhebber is HP zeker nog een kei van een aankoopargument. Maar ja wie ben ik??
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Voorlopig kan ik de C6 nog niet betalen
Nee inderdaad dat kan ik me ook niet echt veroorloven.. Maar goed, de meeste nieuwe auto’s van wat voor merk dan ook zijn voor mij onbetaalbaar. Lenen/leasen is wat mij betreft geen optie en sparen dat gaat bij mij ook eeuwen duren
Dat wordt dus wachten op de lotto of op een royale baas
Mijn excuses trouwens voor het hoge off-topic gehalte van mij bijdrage
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Elmo87 schreef:Wat mij betreft is de HP nog steeds dé reden dat ik een Citröen (mits met HP) hoger heb staan dan een auto zonder HP. Qua rijcomfort kan er op dit moment echt geen auto tippen aan de C6. Je moet er wel van houden maar voor de echte liefhebber is HP zeker nog een kei van een aankoopargument. Maar ja wie ben ik??
Hier zeg je het: “De C6”. Maar de discussie gaat over de C5 en auto’s in de klasse van de C5. Wat ik hiermee wil zeggen: een C5 veert niet als een C6, zelfs met HP. Het verschil tussen een C5 met HP en een ander goed geveerde auto zonder HP is niet immens groot. Voor de C6 (= luxe en exclusiviteit) geldt dit wel. Maar op de C6 wordt HP ook gewoon standaard geleverd, dus daar is geen probleem. Ook mijn Xantia vind ik niet zo heel veel beter veren dan bv de megane van mijn zus of de Ford van mijn schoonbroer (wel ietsje beter, maar niet veel). Maar de C6 dat is gewoon een ander verhaal en dus een andere discussie. Ik ga in elk geval niet minder Citroënist worden als Citroën op de C5 geen HP meer zou aanbieden.
Always Smile
Double Chevron schreef:Wat ik hiermee wil zeggen: een C5 veert niet als een C6, zelfs met HP.
Klopt, komt door het gewicht, de grotere wielen de langere wielbasis en niet onbelangrijk: de complexe ophanging (meervoudige draagarmen voor en achter geen McPhersons & langsarmen. Maar…de X7 wordt groter dan de C5, waarschijnlijk zwaarder (vgl GC4p) en krijgt zeker dezelfde ophaning als de C6. Het verschil wordt dus kleiner.
Double Chevron schreef:Het verschil tussen een C5 met HP en een ander goed geveerde auto zonder HP is niet immens groot.
Dit ben ik niet met je eens, zoals ik al zei, HP is inherent:
EvilTwin schreef:ladingsafhankelijk (dwz het weggedrag is veel minder beladingsafhankelijk)
progressief, zeer moeilijk met schroefveren voor elkaar te krijgen zonder F1- methodes
gescheiden rol en stamp (symmetrisch/antisymmetrisch)
degressief qua demping
flexibeler qua inbouw (bollen los van veerplunjers)
In de praktijk zijn deze effecten goed te merken, zelfs de meest uitgebalanceerd geveerde C5-concurrenten
(9-3, s60, MB-C) zijn nog altijd flink stugger, zonder echt sportief te zijn.
Double Chevron schreef:Voor de C6 (= luxe en exclusiviteit) geldt dit wel.
hmmm , terwijl je in de C6-klasse juist weer wél concurrenten hebt met adaptieve (lucht-) vering zoals MB’s Airmatic DC of Audi’s AAS
En actieve anti-rol: BM’s Adaptive Drive.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
C5 met HP en de rest van de (non) HP markt.
Double Chevron schreef:Het verschil tussen een C5 met HP en een ander goed geveerde auto zonder HP is niet immens groot.
zucht….
en hier ben ik het nu duidelijk niet mee eens.
Misschien moet je maar eens een vergelijkend warenonderzoek doen (ik stel voor je mag om het even welke andere niet HP / luchtgeveerde auto kiezen) en dan vervolgens volgende test doen: (vanuit het standpunt van de “modale” chauffeur (dus geen beroepsrijder / ralleypiloot)
1) Een uurtje rondrijden in de Antwerpse oude haven (waar de kasseikopjes / dwarsrichels / wegverzakkingen etc nog steeds aanwezig zijn)
2) Een tochtje van 500 (of meer) km (mag zelfs autosnelweg zijn)
3) Een rondritje in de ardennen of (beter nog) berg achtig gebied
4) Voor de BMW/Merc rijders, 1) t.m. 3 bij regenweer of bij winterweer
Als je vervolgens dan het totaalplaatje bekijkt:
- weggedrag auto,
- comfort,
- sereniteit
- hoe gespannen / ontspannen kom ik uit de wagen na de tocht etc etc.
Ik denk dat dan de balans in die gevallen (het zijn maar enkele voorbeelden hierboven geschetst) toch aardig in het voordeel van die “banale” C5 zal uitslaan…..
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Jaja, hier ben ik het eigenlijk ook wel weer mee eens. En als Citroënist heb ik ook heel graag de HP vering. Maar Jan uit de straat zal misschien niet altijd direct het verschil merken. Dat is ook hetgeen ik wil bedoelen.
En eigenlijk, om eerlijk te zijn, probeer ik een C5 zonder HP goed te praten. Want of Citroën nu HP of niet levert, ik zal fan blijven.
Always Smile
zal ook wel een test van citroen zijn.
zo’n verkoop succes is de C5 nu bepaald ook niet.
en ik denk dat Citroen nu dit gewoon probeert om toch maar meer mensen in een C5 te krijgen.
vind dit best een goede zet.
de Citroen (lees hp) rijders kunnen kiezen voor HP.
en de anti Hp mensen (snap niet hoezo maar goed) kunnen nu ook een C5 als stuiterbak kopen.
met de bedoeling om een groter marktaandeel in het degment te krijgen.
alleen zal de peugeot 407 concurrentie krijgen.