Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:[
oke; maar nou alle gekheid fff op een stokje stel je voor dat de cmpressie van de 1e cilinder 7 is en de overige drie zijn 8.5 (deze zijn dus prima).
dan weet ik nog niet van de 1e cilinder zijn het de zuigerveren en/of klepseals en/of de klepgeleiders waardoor de compressie te laag is.??
TUURLIJKWEL! Compressie heeft niks met je klepgeleider te maken! De compressie moet inderdaad toch wel 10 zijn of 11.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:
Ik heb het zo gedaan. Gaat wel en werkt prima. Ik weet dat de piston pen net verkeerd in het midden staat, tja het blok zal nu geen 200.000 mee gaan, maar misschien maar 100.000. Je moet er even rekening mee houden dat je met een micrometer het BPB moet bepalen om ontsteking goed af te stellen. Resultaat is tot nu toe prima. Ik heb mij hierin laten adviseren door motoren revisie bedrijf Verkaik in Delft. Dat is nog een revisie bedrijf van het oude stempel, waar ik al 30 jr goede ervaringen mee heb met motoren revisies van Citroens!! Dus “beun oplossing” is een wat boute uitspraak.
Ik vind het wel een beun oplossing, je geeft immers een boel geld uit voor een revisie waarvan je op voorhand al weet dat je motor slechts een beperkte levensduur heeft, omdat je zuigers veel sneller zullen verslijten. Een revisiebedrijf weet dit, en zou je dus moeten adviseren zo iets niet te doen. Daar komt bij, een DS motor gaat 450.000 km mee, en met zo’n set CX zuigers heb je na 100.000 km kantelende zuigers en olieverbruik.
Je kunt dan nog beter gebruikte zuigers van een DS met nieuwe veren in nieuwe CX bussen zetten. De zuigers van een ds zijn namelijk van zeer goede kwaliteit, en kunnen met nieuwe veren in 99% van alle gevallen gewoon hergebruikt worden. Bij de truc met de CX zuigers worden deze eenzijdig te zwaar belast, vanwege de verkeerde draairichting. Boute uitspraak of niet, het is en blijft een “noodoplossing”
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan je ze niet omdraaien? Of raakt de hub de klep dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Kan je ze niet omdraaien? Of raakt de hub de klep dan?
Inderdaad, als je ze omdraaid raakt de kam één van de kleppen. De “wim” oplossing was dus: Zuigers omdraaien, en kam afslijpen . Dat kost dus wel vermogen, maar volgens wim en Grosouw revisie’s gaan CX zuigers in een DS motor als je ze niet zou omdraaien mega snel kapot
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Kan je ze niet omdraaien? Of raakt de hub de klep dan?
Inderdaad, als je ze omdraaid raakt de kam één van de kleppen. De “wim” oplossing was dus: Zuigers omdraaien, en kam afslijpen . Dat kost dus wel vermogen, maar volgens wim en Grosouw revisie’s gaan CX zuigers in een DS motor als je ze niet zou omdraaien mega snel kapot
Juist! die excentrische pen zit er JUIST om kanteling tot een minimum te beperken. Maar… die 2300 setjes zijn toch nog wel te koop?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Juist! die excentrische pen zit er JUIST om kanteling tot een minimum te beperken. Maar… die 2300 setjes zijn toch nog wel te koop?
Jwael, maar ik heb al een paar verhalen gehoord over hoog olieverbruik. De kwaliteit van het hoonwerk schijnt erg slecht te zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De kwaliteit van het hoonwerk schijnt erg slecht te zijn
Is het niet mogelijk deze bussen bij een goed revisiebedrijf nog een keer goed te laten honen?
Groeten,
Mathieu
waterman771 schreef:
met zo’n set CX zuigers heb je na 100.000 km kantelende zuigers en olieverbruik.
het is en blijft een “noodoplossing”
Ik hoop natuurlijk dat je geen gelijk hebt, maar over 10 jaar zal ik het antwoord geven
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:waterman771 schreef:
met zo’n set CX zuigers heb je na 100.000 km kantelende zuigers en olieverbruik.
het is en blijft een “noodoplossing”
Ik hoop natuurlijk dat je geen gelijk hebt, maar over 10 jaar zal ik het antwoord geven
Tsja, als je het zo bekijkt…..... wat ik eigenlijk probeerde aan te geven was dat ik van dat revisiebedrijf niet helemaal begrijp dat ze zeggen dat je gewoon cx zuigers zou kunnen gebruiken…. zou ze het soms echt niet weten, van die de-axiaal geboorde zuigerpen???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mathieu schreef:De kwaliteit van het hoonwerk schijnt erg slecht te zijn
Is het niet mogelijk deze bussen bij een goed revisiebedrijf nog een keer goed te laten honen?
Groeten,
Mathieu
Ja, maar dan worden de boringen wel weer iets ruimer, en moet je dus aan andere zuigerveren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:zou ze het soms echt niet weten, van die de-axiaal geboorde zuigerpen???
Jawel ze wisten het wel en hebben mij er ook op gewezen. Ze verzekerden mij dat het blok met CX zuigers zeker 100.000 mee zou gaan en daar was ik tevreden mee. Ik kon nergens DS 23 zuigers en bussen vinden en het revisie bedrijf ook niet. Tja misschien niet goed genoeg gezocht, maar je wil ook verder.
Was ruim 2 jaar terug, toen ik net begonnen was met de ombouw van mij DS naar Cabrio. Ik zou het toen nog met iemand samen doen, hij zou accent op lassen etc leggen en ik zou de techniek doen. De raming was dat we in 9 mnd klaar zouden zijn. Tja die hulp heeft zich teruggetrokken, maar de DS cabrio is er toch gekomen !!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
oke, ben d’r uit
compressiemeter aangeshaft en wat blijkt de 1e cilinder (waar olie op de bougie zit) is de compressie 9 en de overige liggen rond de 11 bar.
vervolgens wat olie in het 1e gat en vervolgens vliegt de druk naar 20bar.
moet ik dus nu concluderen dat de zuigerveren versleten zijn ???
wat nu: moter d’r uit, kop eraf, zuigerbussen bekijken, veren vervangen ??? als de bussen goed blijken te zijn volstaat het dan met het vervangen van de zuigerveren ????
tips/ervaringen: welkom
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan ook nog een brakke klep zijn. Zijn ze goed gesteld? Niet te strak?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Het kan ook nog een brakke klep zijn. Zijn ze goed gesteld? Niet te strak?
denk dat ik eerst maar eens de kop eraf haal dan kan ik ook de kleppen bekijken. hoop wel dat de bussen en zuigers nog goed zijn en het dan beperkt blijft tot het vervangen van de zuigerveren. (maar ja; dat wil iedereen dan !!! wel ops: )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.