Re: Met de BX op vakantie
Ik ben trouwens benieuwd hoe dit in de praktijk uitkomt
http://www.citroenclubnederland.nl/site/html/lid_voordelen.html
Verder hebben leden een streepje voor bij de ANWB (repatriëringsregeling)
Moet je wel lid zijn van CCNL.
garagestmarien schreef:je hebt in ieder geval het geluk dat in bijna elk frans dorp een citroen garage te vinden is.
wat moet je meenemen? dat wat je aan reserve onderdelen mee gaat nemen zal altijd overbodig blijken, dat wat je net niet bij je hebt gaat natuurlijk kapot. het is nooit echt in te schatten.in ieder geval een prettige vakantie en met een bx kan er toch niet echt veel mis gaan lijkt me.
Klopt, ik rijd sinds 1999 BX en ga ieder jaar 2x op vakantie naar Frankrijk. Op 2 lekke banden na heb ik nog nooit een probleem gehad met 1 van mijn BX-en in La France.
Natuurlijk heb ik altijd de gereedschapkist en doppenset bij me. Deze heb ik tot nu toe alleen maar nodig gehad om anderen te helpen.
Een IRK heb ik nu, sinds dit jaar, ook maar eens afgesloten, daarvoor nooit.
eerst de BX goed nakijken voordat de vakantiereis begint. dat doet ook al wonderen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Re: Met de BX op vakantie
waterman771 schreef:Ik kan je verzekeren dat je zal moeten lullen als brugman om een oude tzi nog gerepatrieerd te krijgen. De dagwaarde is namelijk lager dan de transportkosten. Repatrieren kost 1 euro per KM voor de ANWB, en de BX staat voor 700 euro op de lijst. Enkel met een geldig taxatierapport krijg je zomaar een repatriering voor een BX.
Daar komt nog bij dat je in het geval van “voorziene pech” ( lees ik ga op stap met een afgetrapte, gare BX) helemaal geen hulpverlening krijgt, enkel een treinkaartje naar huis.
Dit is best interessante informatie. Toen ik vorig jaar met mijn afgetrapte Dyane (goedkoper dan een BX!) pech kreeg op een zondag in Frankrijk, heeft de ANWB verdomd veel gedaan voor me. Alle opties, inclusief repatriëring werden mij aangeboden. Gelukkig heeft de ANWB ervoor gezorgd dat de locale Citroëndealer mijn Dyane op een zeer drukke dag nog heeft gerepareerd, waarna er een zeer geslaagd vervolg van de vakantie volgde.
Ik heb overigens meerdere keren mijn IRK moeten gebruiken in het buitenland, en niets dan lof voor de vrienden van de ANWB.
Dus; fijne vakantie gewenst! Ik sluit me aan bij de adviezen die er al zijn gegeven. En verder weet je het nooit of er iets kapot kan gaan. Maar ik begrijp dat de BX goed is nagekeken. Dat het koelsysteem is gefixt is zeker een pré.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Met de BX op vakantie
XBXG schreef:Toen ik vorig jaar met mijn afgetrapte Dyane (goedkoper dan een BX!) pech kreeg op een zondag in Frankrijk, heeft de ANWB verdomd veel gedaan voor me. Alle opties, inclusief repatriëring werden mij aangeboden. Gelukkig heeft de ANWB ervoor gezorgd dat de locale Citroëndealer mijn Dyane op een zeer drukke dag nog heeft gerepareerd, waarna er een zeer geslaagd vervolg van de vakantie volgde.
Dan is het wel zeker dat IK dat dossier heb goedgekeurd!
Jij had dus mazzel, een collega herkende dat je dyane een geval apart was, en heeft het dossier aan de juiste adviseur gegeven ter beoordeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
garagestmarien schreef:je hebt in ieder geval het geluk dat in bijna elk frans dorp een citroen garage te vinden is.
wat moet je meenemen? dat wat je aan reserve onderdelen mee gaat nemen zal altijd overbodig blijken, dat wat je net niet bij je hebt gaat natuurlijk kapot. het is nooit echt in te schatten.in ieder geval een prettige vakantie en met een bx kan er toch niet echt veel mis gaan lijkt me.
Ik neem zelf altijd een klein flutdopsetje, een griptang en 2 schroevendraaiers mee. De rest moet maar van de bomen komen, of van de plaatselijke citroën-specialist.
Ik heb al sinds eeuwig een IRK, er nog nooit een beroep op hoeven doen gelukkig. Al had het 3 jaar terug weinig gescheeld met een kapot gelopen tussenlager aan een aandrijfas.
Ich bin ein Breaker
Re: Met de BX op vakantie
waterman771 schreef:Dan is het wel zeker dat IK dat dossier heb goedgekeurd!
Jij had dus mazzel, een collega herkende dat je dyane een geval apart was, en heeft het dossier aan de juiste adviseur gegeven ter beoordeling.
Excuse me? Mazzel? Ging het hier niet om een eruit geplopte bougie? Zoiets fikste mijn lokale brommerhandel indertijd in ong. 5 min. Het zou wel erg aanmatigend geweest zijn als men dat niet tot een goed einde had weten te brengen.
Kooo schreef:Stel je moet je barrel in het buitenland op de sloop achterlaten, hoe krijg je een vrijwaringbewijs voor de verzekering? Hoe is dit geregeld?
Daar helpt de ANWB je met liefde mee als ze niet hoeven te repatrieren.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Re: Met de BX op vakantie
waterman771 schreef:karel schreef:Een andere optie is de minimale: alleen met een IRK op stap. Het helpt dan wel als de auto verder in goede staat is, zodat je geen gezeur krijgt over de waarde in geval van repatriëring.
Ik kan je verzekeren dat je zal moeten lullen als brugman om een oude tzi nog gerepatrieerd te krijgen. De dagwaarde is namelijk lager dan de transportkosten. Repatrieren kost 1 euro per KM voor de ANWB, en de BX staat voor 700 euro op de lijst. Enkel met een geldig taxatierapport krijg je zomaar een repatriering voor een BX.
Daar komt nog bij dat je in het geval van “voorziene pech” ( lees ik ga op stap met een afgetrapte, gare BX) helemaal geen hulpverlening krijgt, enkel een treinkaartje naar huis.Ik heb een tijdje gewerkt als technisch adviseur op het steunpunt in Lyon, en helaas, de meeste collega’s zien de waarde van een BX echt niet! ( je moet echt mazzel hebben dat je iemand van de waarde van je bx kunt overtuigen….)Dus, dure of langdurige reparatie? Auto naar de Franse sloop, klant huurauto of treinreis…..
Wel grappig die inside info. Toen ik er naar vroeg aan de balie zeiden ze me dat iedere auto teruggebracht wordt, alleen dat ze in sommige gevallen willen zien dat de auto gerepareerd wordt en dat anders de rekening van de repatriering op je deumat zal vallen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Met de BX op vakantie
mpostma schreef:waterman771 schreef:Dan is het wel zeker dat IK dat dossier heb goedgekeurd!
Jij had dus mazzel, een collega herkende dat je dyane een geval apart was, en heeft het dossier aan de juiste adviseur gegeven ter beoordeling.Excuse me? Mazzel? Ging het hier niet om een eruit geplopte bougie? Zoiets fikste mijn lokale brommerhandel indertijd in ong. 5 min. Het zou wel erg aanmatigend geweest zijn als men dat niet tot een goed einde had weten te brengen.
XBXG schreef:Toen ik vorig jaar met mijn afgetrapte Dyane (goedkoper dan een BX!) pech kreeg op een zondag in Frankrijk, heeft de ANWB verdomd veel gedaan voor me. Alle opties, inclusief repatriëring werden mij aangeboden. Gelukkig heeft de ANWB ervoor gezorgd dat de locale Citroëndealer mijn Dyane op een zeer drukke dag nog heeft gerepareerd, waarna er een zeer geslaagd vervolg van de vakantie volgde.
Wat hiermee wordt aangegeven is dat zelfs repatriëring geen punt was. Het gaat hem dus niet zozeer om de moeilijkheidsgraad van de klus, maar de service die de ANWB verleende toen dit voorviel.
Trouwens, als je Wouter’s zijn verhaal leest, dan merk je dat het best wel moeilijk was om de Franse heren te motiveren om aan de slag te gaan.
Hoe dan ook, zowel mijn ervaring als die van Wouter staan kaarsrecht op de ervaringen die ik gehoord heb van het HY-team. Toen Waterman in Lyon zat is er dus duidelijk iets anders gegaan. En ik vind dan ook dat hij dit seizoen wederom weer naar Lyon moet.
@Kooo
Je zult vast een bewijs krijgen. En als dit niet zo is, dan is dat nog geen probleem als de wagen 15 jaar + is, en dar zal hij wel zijn want anders wordt hij wel thuis gebracht. In dat geval stuur je de papieren op naar de RDW met een briefje dat hij gesloopt is. Tien dagen daarna is hij dan uitgeschreven.
Re: Met de BX op vakantie
woutersmits schreef:Toen ik er naar vroeg aan de balie zeiden ze me dat iedere auto teruggebracht wordt, alleen dat ze in sommige gevallen willen zien dat de auto gerepareerd wordt en dat anders de rekening van de repatriering op je deumat zal vallen.
Dat is idd ook de info die ik te horen heb gekregen. Voor mij een onderscheidend argument om voor ANWB te kiezen en niet de autohulp van een verzekeraar (die je wslk niet de kans geeft te repatrieren als dit de dagwaarde van de auto overstijgt). Overigens heb ik in la douce france al meerdere malen met pechgevallen te maken gehad van vakantiegenoten met een BX. Maar toen hebben we altijd zelf de handen uit de mouwen gestoken.
@patje: ik ken het verhaal van XBXG heel goed. En ik vind het woord repatriering in dit geval nog steeds echt zuiver hypothetisch. Natuurlijk heeft de ANWB hier goed werk gedaan door die klojo’s aan het werk te schoppen. Laat daar geen twijfel over bestaan!
Ik lees dit topic en dan kom ik een aantal dingen tegen waarvan ik niet precies weet wat het inhoudt. Ook ik zit er aan te denken om met de auto op reis te gaan. Een anwb lidmaadschap leek mij dan genoeg maar ik kom hier nog andere dingen tegen:
reis-en-kredietbrief
IRK
*** Inmiddels zelf op internet tegengekomen dat IRK staat voor Internationale Reis en Kredietbrief en dat dit onderdeel uitmaakt van de anwb europa-service ***
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Douwe schreef:reis-en-kredietbrief
IRKWat houden deze dingen precies in?
IRK = Internationale Reis- en Kredietbrief
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Douwe schreef:Ik lees dit topic en dan kom ik een aantal dingen tegen waarvan ik niet precies weet wat het inhoudt. Ook ik zit er aan te denken om met de auto op reis te gaan. Een anwb lidmaadschap leek mij dan genoeg maar ik kom hier nog andere dingen tegen:
reis-en-kredietbrief
IRK*** Inmiddels zelf op internet tegengekomen dat IRK staat voor Internationale Reis en Kredietbrief en dat dit onderdeel uitmaakt van de anwb europa-service ***
Met enkel een anwb lidmaatschap doen ze niets voor je als je in het buitenalnd met pech staat. En, dit jaar zit ik helaas NIET in Lyon
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zat jij ook altijd in dat hotel en die centrale daar? Een vriend van mij ook
ik zou zelf trouwens nooit zo´n ding nemen, kost alleen maar meer geld. Als je een goede auto meeneemt gaat er heus niet zomaar iets kapot en als het wel zo is , is het óf heel lomp, óf heel simpel.
Maar als je iets minder handig bent is het zeker wel makkelijk lees ik zo
Citroën D Special 1970
OscarTZDTurbo schreef:Zat jij ook altijd in dat hotel en die centrale daar? Een vriend van mij ook
ik zou zelf trouwens nooit zo´n ding nemen, kost alleen maar meer geld.
T’is maar net hoe makkelijk je de taal spreekt, hoe zelfredzaam je bent en hoeveel geld je bereid bent achter de hand te houden als het misgaat. Da’s natuurlijk altijd met “verzekeringen”.
Maar als je een aanrijding krijgt met een fransman zul je toch wel verrekte blij zijn met zo’n IRK. Of een paar kennissen van mijn ouders waarvan de caravan begint te slingeren die eindigen met hun hele (vakantie)hebben en houwen op de periferique. Dat overkomt natuurlijk altijd alleen anderen… Jammer dan: sommige dingen heb je zelf niet in de hand, ook niet met perfect uitgevoerd onderhoud.
Vooral vanwege al het regelwerk wat er dan op je afkomt. De meeste mensen hebben een redelijk korte vakantieperiode en willen dan gewoon niet een week besteden om lokaal in een hotel te zitten om de afhandeling van een schadegeval te regelen.
Meja, ieder zijn eigen keuze… maar waar hebben we het over.. een paar tientjes. Goed, je kan er misschien een kistje mee aanschaffen van een lokale wijnboer, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.