1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Karel’s 16trs - wordt steeds beter!
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 03 juli 2007 02:09 AM

Onder het mom “beter een 16trs met rot subframe dan een rotte 16trs met subframe” heb ik de BX16trs automatic van Quo overgenomen.

Kijk, hier gaat het over:

VLNR de BX van Quo, mijn woon-werk 19TGD break, en de zojuist aangeschafte stallingsbewoner.

Dit is het vervolg van van  

Morgen overschrijven, zaterdag ahgi sleutels ophalen.

En dan maar hard fantaseren over hoe we dit fantastische exemplaar (ahum, zo denk ik er nu nog over, dat gaat vast wel weer over na een tijdje) een goed plekje kunnen bieden in goede welstand. Want wat een leuk karretje is dit om af en toe even in rond te kunnen knorren!

Het feit dat functionaliteit absoluut te lijden heeft gehad onder de vormgeving maakt het toch een heel boeiend ontwerp, zo’n type 1 BX. Als verstokt type 2/3 rijder ben ik toch wel geraakt door de charme van deze jonge volwassene.

Ik ben al in onderhandeling met een aantal mensen over een geschikt subframe. Dát in combinatie met de tijd en een plek om de operatie uit te voeren is nu mijn eerste zorg.

Daarna komt er nog een aantal andere zaken aan bod, maar niet alles hoeft op 1 dag te gebeuren natuurlijk:
- behandeling van de lak & conservering kleine roestpuntjes
- TZx-stootstrips vervangen door echte dunnetjes (heb ik nog ergens een stel van liggen ahgi, maar een paar echt nieuwe is welkom!)
- rechter spiegelstaak is afgebroken
- de zijruiten zijn nu groen, moeten eigenlijk blank zijn (sprak de purist), dan zit er ook meteen weer een alu profiel onder.
- handchoke mechaniek terug ombouwen naar automatisch (uit purisme, het hand-ding werkt prima)

Wordt zonder twijfel vervolgd, gezien de enorme betrokkenheid van velen hier bij het instand houden van een type 1 BX. Leuk om te horen!

Ich bin ein Breaker

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 03 juli 2007 02:24 AM
  [ # 1 ]

laat maar weten hoe of wat karel.
scon parkeer terein daarzo…

mvgr wupke Wink

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 03 juli 2007 03:09 AM
  [ # 2 ]

leuk rijtje!

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 03 juli 2007 03:37 AM
  [ # 3 ]

Gefeliciteerd Karel!

Wie had gedacht dat jij ooit een BX type 1 zou kopen!  Cool

Veel succes, sleutel- en rijplezier gewenst.

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1349

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 03 juli 2007 01:18 PM
  [ # 4 ]

Gefeliciteerd met deze leuke type 1.

Persoonlijk zou ik de handchoke laten zitten. Die automatische chokes geven erg vaak problemen. Vooral als hij gestald staat en een paar keer achterelkaar gestart word staat hij verzopen.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 03 juli 2007 01:28 PM
  [ # 5 ]

Het thuisfront ligt inmiddels met ducktape en tie-wraps op zolder?

Leuke kar, dat dan weer wel . Succes met de subframewissel. Heb je natuurlijk (als purist zijnde) wel weer een subframe nodig van een vroege type 2 (of daarvoor) met langsbalk. Of kun je de langsbalk weer op een type 3 subframe schroeven?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 juli 2007 02:41 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:

Nee, een verdieping lager. Op zolder liggen de BX-onderdelen al…

Leuke kar, dat dan weer wel . Succes met de subframewissel. Heb je natuurlijk (als purist zijnde) wel weer een subframe nodig van een vroege type 2 (of daarvoor) met langsbalk. Of kun je de langsbalk weer op een type 3 subframe schroeven?

Die langsbalk “hoort” er eigenlijk wel onder ja.
Of dat over te zetten is weet ik niet, ik hoop dat binnen afzienbare tijd een keer te kunnen gaan vergelijken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 03 juli 2007 03:19 PM
  [ # 7 ]
karel schreef:
mpostma schreef:

Nee, een verdieping lager. Op zolder liggen de BX-onderdelen al…

haha

En gefeliciteerd met dit lieffie Wink

Ben benieuwd hoe ‘t met dat subframe lukt, heb ook nog een kandidaat voor een nieuwe.

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 03 juli 2007 03:27 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad een mooi rijtje BX’en, Karel. Smile

Ik ben wel blij dat ik die tijd van rotte subframes nu ver achter me heb liggen Surprisedops:
Maar gelukkig kan ik mijn lol nog op met andere BX kwalen….zoals verrotte raammechanieken en zo. Razz

Het blijft een uitdaging om met een BX te (blijven) rijden. Wink

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 03 juli 2007 04:38 PM
  [ # 9 ]
Bram schreef:

Ik ben wel blij dat ik die tijd van rotte subframes nu ver achter me heb liggen Surprisedops:
Maar gelukkig kan ik mijn lol nog op met andere BX kwalen….zoals verrotte raammechanieken en zo. Razz

Rotte het subframe bij het 3e type dan niet meer?

Goed dat je hem hebt gekocht om het subframe te vervangen. Weet je al wat je er daarna mee gaat doen?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 juli 2007 04:44 PM
  [ # 10 ]
Autofan schreef:

In principe niet. Maar de uitzondering bevestigt de regel.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 03 juli 2007 05:05 PM
  [ # 11 ]
Autofan schreef:
Bram schreef:

Goed dat je hem hebt gekocht om het subframe te vervangen. Weet je al wat je er daarna mee gaat doen?

Ik weet niet of er ook maar enig verschil was in duurzaamheid van de subframes tussen typen 1,2 en 3. Mogelijk een interessant verschil, want ik vind 1 keer per auto (vooraf) al wel genoeg.

Na de reparatie ga ik er heel lang mee doen; voor mij is dit een “bewaar-exemplaar”. Over 20 jaar zie ik wel weer Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 03 juli 2007 05:14 PM
  [ # 12 ]
karel schreef:

Ik weet niet of er ook maar enig verschil was in duurzaamheid van de subframes tussen typen 1,2 en 3. Mogelijk een interessant verschil, want ik vind 1 keer per auto (vooraf) al wel genoeg.

Subframes van een vroeg type 1 stonden wel bekend als noitoire roestpakken. Half jaren 90 zijn heel wat types 1 vanwege een rot subframe naar de sloop gedirigeerd. Als je mazzel had was het binnen een paar jaar doorgerot en kon je een succesvolle claim doen op coulance.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 03 juli 2007 06:53 PM
  [ # 13 ]

Of dat over te zetten is weet ik niet, ik hoop dat binnen afzienbare tijd een keer te kunnen gaan vergelijken.

Mijn GTi heeft ook zo’n langsbalk… zit volgens mij aan beide kanten gewoon met boutjes vast. Is best wel een onding dat in de weg zit als je er van die kant bij moet trouwens…

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 03 juli 2007 06:57 PM
  [ # 14 ]
Harm schreef:

Mijn GTi heeft ook zo’n langsbalk… zit volgens mij aan beide kanten gewoon met boutjes vast. Is best wel een onding dat in de weg zit als je er van die kant bij moet trouwens…

Klopt. De leidingen zitten er wel aan vast gemonteerd (met de krullen vooraan) dus als je de balk laat zitten moet je de leidingen wel veranderen naar laat type 2/3 setup. Ik heb nog wel een subframe liggen, dus wil wel eens kijken of er boutgaten inzitten.

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 03 juli 2007 07:34 PM
  [ # 15 ]
mpostma schreef:
karel schreef:

Subframes van een vroeg type 1 stonden wel bekend als noitoire roestpakken. Half jaren 90 zijn heel wat types 1 vanwege een rot subframe naar de sloop gedirigeerd. Als je mazzel had was het binnen een paar jaar doorgerot en kon je een succesvolle claim doen op coulance.

Eentje heb ik naar de sloop kunnen rijden…een 86’er RD berline, de paar andere kon ik gelukkig net op tijd inruilen bij een handelaar die niks wist over rotte subframes van de type-1 Rolling Eyes ....ik meen dat ze vanaf 1987 of 88 verbeterde subframes zijn gaan maken bij Citroen…..met de laatste serie BX’en (2 en 3) heb ik nog nooit problemen gehad met het subframe.

Profiel  

1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook