Onder het mom “beter een 16trs met rot subframe dan een rotte 16trs met subframe” heb ik de BX16trs automatic van Quo overgenomen.
Kijk, hier gaat het over:
VLNR de BX van Quo, mijn woon-werk 19TGD break, en de zojuist aangeschafte stallingsbewoner.
Morgen overschrijven, zaterdag ahgi sleutels ophalen.
En dan maar hard fantaseren over hoe we dit fantastische exemplaar (ahum, zo denk ik er nu nog over, dat gaat vast wel weer over na een tijdje) een goed plekje kunnen bieden in goede welstand. Want wat een leuk karretje is dit om af en toe even in rond te kunnen knorren!
Het feit dat functionaliteit absoluut te lijden heeft gehad onder de vormgeving maakt het toch een heel boeiend ontwerp, zo’n type 1 BX. Als verstokt type 2/3 rijder ben ik toch wel geraakt door de charme van deze jonge volwassene.
Ik ben al in onderhandeling met een aantal mensen over een geschikt subframe. Dát in combinatie met de tijd en een plek om de operatie uit te voeren is nu mijn eerste zorg.
Daarna komt er nog een aantal andere zaken aan bod, maar niet alles hoeft op 1 dag te gebeuren natuurlijk:
- behandeling van de lak & conservering kleine roestpuntjes
- TZx-stootstrips vervangen door echte dunnetjes (heb ik nog ergens een stel van liggen ahgi, maar een paar echt nieuwe is welkom!)
- rechter spiegelstaak is afgebroken
- de zijruiten zijn nu groen, moeten eigenlijk blank zijn (sprak de purist), dan zit er ook meteen weer een alu profiel onder.
- handchoke mechaniek terug ombouwen naar automatisch (uit purisme, het hand-ding werkt prima)
Wordt zonder twijfel vervolgd, gezien de enorme betrokkenheid van velen hier bij het instand houden van een type 1 BX. Leuk om te horen!
Ich bin ein Breaker
laat maar weten hoe of wat karel.
scon parkeer terein daarzo…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
leuk rijtje!
Gefeliciteerd Karel!
Wie had gedacht dat jij ooit een BX type 1 zou kopen!
Veel succes, sleutel- en rijplezier gewenst.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Gefeliciteerd met deze leuke type 1.
Persoonlijk zou ik de handchoke laten zitten. Die automatische chokes geven erg vaak problemen. Vooral als hij gestald staat en een paar keer achterelkaar gestart word staat hij verzopen.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Het thuisfront ligt inmiddels met ducktape en tie-wraps op zolder?
Leuke kar, dat dan weer wel . Succes met de subframewissel. Heb je natuurlijk (als purist zijnde) wel weer een subframe nodig van een vroege type 2 (of daarvoor) met langsbalk. Of kun je de langsbalk weer op een type 3 subframe schroeven?
mpostma schreef:Het thuisfront ligt inmiddels met ducktape en tie-wraps op zolder?
Nee, een verdieping lager. Op zolder liggen de BX-onderdelen al…
Leuke kar, dat dan weer wel . Succes met de subframewissel. Heb je natuurlijk (als purist zijnde) wel weer een subframe nodig van een vroege type 2 (of daarvoor) met langsbalk. Of kun je de langsbalk weer op een type 3 subframe schroeven?
Die langsbalk “hoort” er eigenlijk wel onder ja.
Of dat over te zetten is weet ik niet, ik hoop dat binnen afzienbare tijd een keer te kunnen gaan vergelijken.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
karel schreef:mpostma schreef:Het thuisfront ligt inmiddels met ducktape en tie-wraps op zolder?
Nee, een verdieping lager. Op zolder liggen de BX-onderdelen al…
En gefeliciteerd met dit lieffie
Ben benieuwd hoe ‘t met dat subframe lukt, heb ook nog een kandidaat voor een nieuwe.
Inderdaad een mooi rijtje BX’en, Karel.
Ik ben wel blij dat ik die tijd van rotte subframes nu ver achter me heb liggen ops:
Maar gelukkig kan ik mijn lol nog op met andere BX kwalen….zoals verrotte raammechanieken en zo.
Het blijft een uitdaging om met een BX te (blijven) rijden.
Bram schreef:Inderdaad een mooi rijtje BX’en, Karel.
Ik ben wel blij dat ik die tijd van rotte subframes nu ver achter me heb liggen ops:
Maar gelukkig kan ik mijn lol nog op met andere BX kwalen….zoals verrotte raammechanieken en zo.Het blijft een uitdaging om met een BX te (blijven) rijden.
Rotte het subframe bij het 3e type dan niet meer?
Goed dat je hem hebt gekocht om het subframe te vervangen. Weet je al wat je er daarna mee gaat doen?
Autofan schreef:Rotte het subframe bij het 3e type dan niet meer?
In principe niet. Maar de uitzondering bevestigt de regel.
Autofan schreef:Bram schreef:Inderdaad een mooi rijtje BX’en, Karel.
Ik ben wel blij dat ik die tijd van rotte subframes nu ver achter me heb liggen ops:
Maar gelukkig kan ik mijn lol nog op met andere BX kwalen….zoals verrotte raammechanieken en zo.
Het blijft een uitdaging om met een BX te (blijven) rijden.Rotte het subframe bij het 3e type dan niet meer?
Goed dat je hem hebt gekocht om het subframe te vervangen. Weet je al wat je er daarna mee gaat doen?
Ik weet niet of er ook maar enig verschil was in duurzaamheid van de subframes tussen typen 1,2 en 3. Mogelijk een interessant verschil, want ik vind 1 keer per auto (vooraf) al wel genoeg.
Na de reparatie ga ik er heel lang mee doen; voor mij is dit een “bewaar-exemplaar”. Over 20 jaar zie ik wel weer
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik weet niet of er ook maar enig verschil was in duurzaamheid van de subframes tussen typen 1,2 en 3. Mogelijk een interessant verschil, want ik vind 1 keer per auto (vooraf) al wel genoeg.
Subframes van een vroeg type 1 stonden wel bekend als noitoire roestpakken. Half jaren 90 zijn heel wat types 1 vanwege een rot subframe naar de sloop gedirigeerd. Als je mazzel had was het binnen een paar jaar doorgerot en kon je een succesvolle claim doen op coulance.
Die langsbalk “hoort” er eigenlijk wel onder ja.
Of dat over te zetten is weet ik niet, ik hoop dat binnen afzienbare tijd een keer te kunnen gaan vergelijken.
Mijn GTi heeft ook zo’n langsbalk… zit volgens mij aan beide kanten gewoon met boutjes vast. Is best wel een onding dat in de weg zit als je er van die kant bij moet trouwens…
Harm schreef:Die langsbalk “hoort” er eigenlijk wel onder ja.
Of dat over te zetten is weet ik niet, ik hoop dat binnen afzienbare tijd een keer te kunnen gaan vergelijken.Mijn GTi heeft ook zo’n langsbalk… zit volgens mij aan beide kanten gewoon met boutjes vast. Is best wel een onding dat in de weg zit als je er van die kant bij moet trouwens…
Klopt. De leidingen zitten er wel aan vast gemonteerd (met de krullen vooraan) dus als je de balk laat zitten moet je de leidingen wel veranderen naar laat type 2/3 setup. Ik heb nog wel een subframe liggen, dus wil wel eens kijken of er boutgaten inzitten.
mpostma schreef:karel schreef:Ik weet niet of er ook maar enig verschil was in duurzaamheid van de subframes tussen typen 1,2 en 3. Mogelijk een interessant verschil, want ik vind 1 keer per auto (vooraf) al wel genoeg.
Subframes van een vroeg type 1 stonden wel bekend als noitoire roestpakken. Half jaren 90 zijn heel wat types 1 vanwege een rot subframe naar de sloop gedirigeerd. Als je mazzel had was het binnen een paar jaar doorgerot en kon je een succesvolle claim doen op coulance.
Eentje heb ik naar de sloop kunnen rijden…een 86’er RD berline, de paar andere kon ik gelukkig net op tijd inruilen bij een handelaar die niks wist over rotte subframes van de type-1 ....ik meen dat ze vanaf 1987 of 88 verbeterde subframes zijn gaan maken bij Citroen…..met de laatste serie BX’en (2 en 3) heb ik nog nooit problemen gehad met het subframe.