1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voorruit vervangen: zelf te doen?
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 03 juli 2007 02:17 PM

Mijn voorruit heeft 3 scheurtjes erin zitten van +-2cm. Ik heb geen ruitdekking in het pakket en zelf die reparatie ophoesten zou voor 2 scheurtjes 155 euro zijn en 3 zelfs 250 ofzo (uit mn hoofd, bij carglass).
Bij de 309 kan je heel easy het raamrubber lostrekken en er zo een nieuwe ruit inleggen.
Hoe werkt dat bij een XM ? zit die al gelijmt? Is dit nog zelf te doen met een ruitje van de sloop ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 03 juli 2007 02:33 PM
  [ # 1 ]

Xm voorruit zit gelijmd inderdaad,
ik zouer niet aan beginnen.
Maar informeer eens wat alleen montage kost.
dan kun je proberen om een voorruit uit bv een sloper te halen.
Weet niet of het lukt om een ruit heel te demonteren.
Gert.

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 juli 2007 02:58 PM
  [ # 2 ]

Bij Carglass is de kans groot dat de reparatie mislukt en niet alleen bij Carglass. Bij mij mislukte een heel klein pitje ook toen ze er dat apparaat op zetten en er een flinke scheur in vloog. Dat wordt je van te voren verteld, dat er een kans is dat het ruit scheurt en volgens mij is die kans veel groter dan ze je proberen te laten geloven.

Ik was gelukkig wel verzkerd en kon een nieuw ruit laten plaatsen, maar niet bij Carglass deze keer. Mede door de houding van de medewerkers in de vestiging waar ik was, had ik er geen vertrouwen meer in en heb het ergens anders laten doen waar ze het keurig hebben gedaan. Kostte geloof ik wel 600+ euro, maar ergens op dit forum heeft iemand gepost dat het voor veel minder kan en dan heb ik het geloof ik over minder dan 200 euro, een nieuw ruitje dus.

FF zoeken dus.

Edit: hoeft niet meer: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181228

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2007 03:01 PM
  [ # 3 ]

Een ruit krijg je er eigenlijk niet heel uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 juli 2007 03:03 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Een ruit krijg je er eigenlijk niet heel uit.

Met z’n tweeën en een gitaarsnaar en twee stukjes hout moet het gaan lukken. Probeer een snaar van 0.12.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2007 03:08 PM
  [ # 5 ]

Ja of met de stanley al het rubber eruit snijden of met een diamant draad.. Probleem is het beginnetje.

Stuk vervelender dan bij de 309… Maargoed. de oude is al stuk. Koop een nieuwe ruit bij carfix ofzo en plak em erin!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 03 juli 2007 03:33 PM
  [ # 6 ]

Ik ga van de week wel evne langs de sloop met wat gereedschap. Met goedgereedschap en wat geduld moet je een hele eind kunnen komen. De mningen zijn dus een beetje verdeeld over de haalbaarheid ervan Wink
Is er iemand die dit kunstje al een keer heeft geflikt?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 03 juli 2007 06:58 PM
  [ # 7 ]
Matthijs309 schreef:

Ik ga van de week wel evne langs de sloop met wat gereedschap. Met goedgereedschap en wat geduld moet je een hele eind kunnen komen. De mningen zijn dus een beetje verdeeld over de haalbaarheid ervan Wink
Is er iemand die dit kunstje al een keer heeft geflikt?

Heb nimmer een voorruit uit een XM gehaald,wel het laatste 3 hoekig ruitje na de LA deur.Deze zit ook gelijmd en was gebarsten.Heb dit met een nylonkoortje op stokjes eruit"gesneden”.Daarna bij van Gompel een gebruikt ruitje gehaald en nadat alle oude lijmresten weggeschuurd zijn met een klein freesje,de randen ingekit met ruitenkit(zwart) en de gebruikte ruit op zijn plaats gedrukt en 1 nacht laten drogen.Is waterdicht en ziet er geen barst meer van.Ook heb ik de zonnepanelen van mijn caravandak losgesneden die op het dak geplakt waren met “SIKOFLEX” met een stevig vissnoer en later op de andere caravan opnieuw vastgekit.
Succes,en let wel op de (buiten)temperatuur:zie de verpakking!

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 03 juli 2007 10:00 PM
  [ # 8 ]

Dank voor je reply, ik denk dat het wel moet werken met visdraad of een gitaarkoord of iets anders duns en stevigs Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 juli 2007 10:32 PM
  [ # 9 ]

Ik heb dus 3 nieuwe voorruiten gekregen binnen een maand, na elkaar, niet tegelijk Confused

De voorruit zit inderdaad gelijmd en de glasboer sneed hem eruit mbv een ijzerdraad met een aanzienlijke dikte, ik schat een G-string van een normaal gitaarsetje (electrisch) en 2 handvatten.

Allereerst alle troep er af halen wat nodig is, dus de parvan, ruitenwissers en de rubberstrips die langs en boven het raam zitten.
Ik heb ook voor de zekerheid de binnenkappen er afgetrokken die op de stijl zitten, want daar snij je gauw doorheen.

Vervolgens van binnenuit een pin met handvat, soort priem met een oog aan de voorkant waar de snaar aan vast moet, aan de onderkant en de bovenkant naar buiten steken en de handvatten monteren.

En dan maar trekken…

De glasboer heeft er 2 van de 4 doen sneuvelen, randen brokkelen af of de ruit barste.

En dan heb je nog een probleem, het bovenste rubber trek je gegarandeerd kapot omdat dit er vast tussen geklemd zit.
Nieuwe ruiten worden dan ook geleverd inclusief het bovenste rubber!!

Die krijg je er op de sloop dan ook niet uit.

Met andere woorden, je moet heel veel geluk hebben om een 2e hands ruit er heel uit te krijgen en zelf goed te plaatsen.
Mij lijkt dit ondoenlijk.

Jammer dat je er niet voor verzekerd bent.

ALS je een andere ruit laat plaatsen, accepteer GEEN splintex Exclamation

Succes.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juli 2007 10:54 PM
  [ # 10 ]
Ries schreef:

ALS je een andere ruit laat plaatsen, accepteer GEEN splintex Exclamation

Wat is er mis met Splintex?
Volgens mij heb ik die ook op mijn Xantia zitten, al 2 jaar, is er iets waar ik me zorgen over zou moeten maken ConfusedConfused

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 juli 2007 11:42 PM
  [ # 11 ]

Kijk hier maar eens…

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174179&start=0

Die link naar het duitse forum werkt helaas niet meer, maar die hadden eveneens veel klachten over splintex.

Als die er 1 keer in zit en goed bevalt zal het wel geen problemen meer opleveren, bij mij waren het allemaal golfplaten.

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 04 juli 2007 02:13 AM
  [ # 12 ]

heb evt nog wel een ruit onbeschadigd Wink  zelf demonteren Laughing

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 04 juli 2007 10:05 AM
  [ # 13 ]

ik zou er ook niet aan beginnen. zoals ries al zegt, zelfs een ervaren iemand met het juiste gereedschap krijgt het niet altijd voor elkaar.
mocht je toch zelf aan de gang willen, let dan bij die sikaflex ook op of je de juiste neemt. er zijn verschillen voor auto’s met en zonder airbags.

veel geduld heb je nodig en goed spul. met een gitaarsnaar kom je er niet. die zijn toch niet scherp genoeg. een nylondraadje doet helemaal niets en de juiste draad snijdt net zo makkelijk door het glas zelf als door de lijm. zoals ries ook al schreef.

heel veel succes en maak een lijstje van alle vloeken die je onder het demonteren laat vliegen. altijd leuk een paar nieuwe woorden leren.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2007 01:31 PM
  [ # 14 ]
garagestmarien schreef:

, let dan bij die sikaflex ook op of je de juiste neemt. er zijn verschillen voor auto’s met en zonder airbags.

Dat moet je even uitleggen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 04 juli 2007 03:56 PM
  [ # 15 ]

laat dat sikaflex maar doen, dat uitleggen. ik heb het er alleen op zien staan. heeft denk ik te maken met luchtdrukverschillen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook