mpostma schreef:WYD schreef:Dat lampje is volgens mij van de katalysator.
Dit blijft toch het grootste misverstand onder de 1400 motor. Zal er ook wel mee te maken dat het foutief in het instructieboekje staat. Dit lampje is bij de monopoint modellen gewoon het motormanagementlampje.
Bedoel je hiermee de 1.4 in de BX of de 1.4 motoren in het algemeen :
Waar is die rare K dan voor bij 1.4 motoren (AX en ZX) als ze ook dat andere lampje hebben wat bij NoisemakeR aanging :
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:WYD schreef:Dat lampje is volgens mij van de katalysator.
Dit blijft toch het grootste misverstand onder de 1400 motor. Zal er ook wel mee te maken dat het foutief in het instructieboekje staat. Dit lampje is bij de monopoint modellen gewoon het motormanagementlampje.
Bedoel je hiermee de 1.4 in de BX of de 1.4 motoren in het algemeen :
Waar is die rare K dan voor bij 1.4 motoren (AX en ZX) als ze ook dat andere lampje hebben wat bij NoisemakeR aanging :
Ik denk dat Marten de 1400-motor van de BX bedoelt. Heb geen idee hoe een ZX-dashboard eruit ziet.
Het is toch eigenlijk heel simpel nu: bij alle basismodellen van de BX (BX 14 benzine en BX 19D) geldt het lampje van de katalysator (zelfs wanneer de betreffende BX geen kat heeft) als een motormanagementlampje, wat dus duidt op een probleem met de injectie.
Wat bedoel je trouwens met “die rare K’.... : :
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Wat bedoel je trouwens met “die rare K’.... : :
Dat oranje lampje met een soort K erin wat bij een AX/ZX aan gaat bij het aanzetten van het contact, na het starten gaat het uit.
Hier heeft het de functie van het motormanagement.
Bij de BX is het dus dat lampje van de kat, dan neem ik aan dat hetzelfde lampje dat ook voorkomt op een instrumentenpaneel van een AX en ZX geen functie heeft :
Mijn citro garagist zegt dat het lampje van het motormanagement is en dat die storingen aangeeft. Het is niet het lampje van de katalysator, maar ‘t lampje geeft t wel aan of er iets aan de hand is met de katalysator.
Het is er dus niet per definitie van.
Mvg Joost
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
gaskleppotentiometer
fijn dat er hier ook mensen zijn die je kunnen helpen.
de oorzaak van het branden van het lampje is namelijk hoogstwaarschijnlijk de gaskleppotentiometer.
deze zit vast aan het onderhuis van de injector(monopoint huis).
voorlopig is er niks aan de hand maar als het lampje vaker gaat branden zal het verbruik iets hoger worden en hij zal niet zo mooi meer lopen.dit omdat hij als het lampje brand in de noodloopfunctie rijdt.
dit zit erop zodat de auto ookal krijgt de computer geen goede gegevens
altijd loopt.
als je dealer je auto kan uitlezen weet je het zeker.
aan de rechtervoorkant van het injectie huis een beetje onderaan zit een dopje (lichtbruin) dit kan je eraf trekken, en dan hou je een pijpje over. hier kan je overvloedig contactspray inspuiten.
via dit pijpje kom je namelijk bij de ingebrande contacten.
dit wil soms wel eens voor lange tijd helpen,anders kost een nieuw onderhuis geplaatst en wel zo’n350 euro denk ik , maar dat is een bx het altijd waard.
doe er je voordeel mee en laat het ff weten suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
NoisemakeR schreef:Mijn citro garagist zegt dat het lampje van het motormanagement is en dat die storingen aangeeft. Het is niet het lampje van de katalysator, maar ‘t lampje geeft t wel aan of er iets aan de hand is met de katalysator.
Het is er dus niet per definitie van.
Beste Joost,
Had je dit nou weer moeten vragen bij de garage?? Ik had je al precies hetzelfde gezegd…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ja dat weet ik Wouter, maar ik was er toch en denk ik vraag het ook nog eventjes aan hun.
Mag toch?
Mvg Joost
Re: gaskleppotentiometer
dennis van der ven schreef:fijn dat er hier ook mensen zijn die je kunnen helpen.
de oorzaak van het branden van het lampje is namelijk hoogstwaarschijnlijk de gaskleppotentiometer.
deze zit vast aan het onderhuis van de injector(monopoint huis).
voorlopig is er niks aan de hand maar als het lampje vaker gaat branden zal het verbruik iets hoger worden en hij zal niet zo mooi meer lopen.dit omdat hij als het lampje brand in de noodloopfunctie rijdt.
dit zit erop zodat de auto ookal krijgt de computer geen goede gegevens
altijd loopt.
als je dealer je auto kan uitlezen weet je het zeker.
aan de rechtervoorkant van het injectie huis een beetje onderaan zit een dopje (lichtbruin) dit kan je eraf trekken, en dan hou je een pijpje over. hier kan je overvloedig contactspray inspuiten.
via dit pijpje kom je namelijk bij de ingebrande contacten.
dit wil soms wel eens voor lange tijd helpen,anders kost een nieuw onderhuis geplaatst en wel zo’n350 euro denk ik , maar dat is een bx het altijd waard.
doe er je voordeel mee en laat het ff weten suc6 dennis
De eerste keer dat ik mijn auto ging starten nadat ik het injectiehuis+onderhuis compleet had vervangen, bleef het lampje veel langer dan gebruikelijk branden maar ging daarna weer uit. Het injectiehuis had ik uit een AX-GT gehaald en goed schoongemaakt met contact spray.
Een nieuwe onderhuis (gasklep) met de gaskleppot.meter erop kost voor de 1.4i €209 bij Carfix, dit is nog steeds een woekerprijs omdat je eigenlijk alleen dat zwarte blokje met die printbanen nodig heb (gaskleppot.meter)
NoisemakeR schreef:Mijn citro garagist zegt dat het lampje van het motormanagement is en dat die storingen aangeeft. Het is niet het lampje van de katalysator, maar ‘t lampje geeft t wel aan of er iets aan de hand is met de katalysator.
Het is er dus niet per definitie van.Mvg Joost
Laat me het dan nog één keer proberen: het is er per definitie niet van!
Verder:
1. of de katalysator wel of niet werkt en zo ja /nee hoe is niet af te lezen op enig lampje
Er zit geen sensor in de katalysator; de lambdasensor zit al ergens in de voorpijp onder de motorkap. Andere sensoren zitten er niet.
2. het lampje in kwestie heeft dus niets met de katalysator te doen maar wordt om de een of andere reden (zal wel iets met de voorraad instrumentenpanelen die ze in 1400’s plaatsten waar geen motormanagement-lampje maar wél een katalysatorlampje zat te maken hebben) is dit gewoon het motormanagement-lampje, niets meer niets minder. Het enige wat het motormanagement “interesseert” is emissie, dat meet (sterk versimpeld) de lambdasonde; wat de kat doet moet ie lekker zelf weten.
Ich bin ein Breaker
Re: gaskleppotentiometer
ZX1.4i schreef:dennis van der ven schreef:fijn dat er hier ook mensen zijn die je kunnen helpen.
de oorzaak van het branden van het lampje is namelijk hoogstwaarschijnlijk de gaskleppotentiometer.
deze zit vast aan het onderhuis van de injector(monopoint huis).
voorlopig is er niks aan de hand maar als het lampje vaker gaat branden zal het verbruik iets hoger worden en hij zal niet zo mooi meer lopen.dit omdat hij als het lampje brand in de noodloopfunctie rijdt.
dit zit erop zodat de auto ookal krijgt de computer geen goede gegevens
altijd loopt.
als je dealer je auto kan uitlezen weet je het zeker.
aan de rechtervoorkant van het injectie huis een beetje onderaan zit een dopje (lichtbruin) dit kan je eraf trekken, en dan hou je een pijpje over. hier kan je overvloedig contactspray inspuiten.
via dit pijpje kom je namelijk bij de ingebrande contacten.
dit wil soms wel eens voor lange tijd helpen,anders kost een nieuw onderhuis geplaatst en wel zo’n350 euro denk ik , maar dat is een bx het altijd waard.
doe er je voordeel mee en laat het ff weten suc6 dennisDe eerste keer dat ik mijn auto ging starten nadat ik het injectiehuis+onderhuis compleet had vervangen, bleef het lampje veel langer dan gebruikelijk branden maar ging daarna weer uit. Het injectiehuis had ik uit een AX-GT gehaald en goed schoongemaakt met contact spray.
Een nieuwe onderhuis (gasklep) met de gaskleppot.meter erop kost voor de 1.4i €209 bij Carfix, dit is nog steeds een woekerprijs omdat je eigenlijk alleen dat zwarte blokje met die printbanen nodig heb (gaskleppot.meter)
Duh, of het onderblok omdat de gasklepas is ingesleten en daardoor lucht lekt.
Schappelijk prijsje wel voor een nieuwe; zo’n ding kan zoveel benzine gaan zuipen dat dát beslist een betere investering is…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:NoisemakeR schreef:Mijn citro garagist zegt dat het lampje van het motormanagement is en dat die storingen aangeeft. Het is niet het lampje van de katalysator, maar ‘t lampje geeft t wel aan of er iets aan de hand is met de katalysator.
Het is er dus niet per definitie van.Mvg Joost
Laat me het dan nog één keer proberen: het is er per definitie niet van!
Verder:
1. of de katalysator wel of niet werkt en zo ja /nee hoe is niet af te lezen op enig lampje
Er zit geen sensor in de katalysator; de lambdasensor zit al ergens in de voorpijp onder de motorkap. Andere sensoren zitten er niet.2. het lampje in kwestie heeft dus niets met de katalysator te doen maar wordt om de een of andere reden (zal wel iets met de voorraad instrumentenpanelen die ze in 1400’s plaatsten waar geen motormanagement-lampje maar wél een katalysatorlampje zat te maken hebben) is dit gewoon het motormanagement-lampje, niets meer niets minder. Het enige wat het motormanagement “interesseert” is emissie, dat meet (sterk versimpeld) de lambdasonde; wat de kat doet moet ie lekker zelf weten.
Hehe, toch moedig dat je het nog probeert
Re: gaskleppotentiometer
karel schreef:Duh, of het onderblok omdat de gasklepas is ingesleten en daardoor lucht lekt.
Schappelijk prijsje wel voor een nieuwe; zo’n ding kan zoveel benzine gaan zuipen dat dát beslist een betere investering is…
Dat kan ook, maar dan moet dat ding wel erg veel kilometers hebben gelopen wil hij ingesleten zijn. Volgens de cit. specialist is het bijna altijd die gaskleppot. meter die de geest geeft en daardoor gaat de motor inhouden. Ik heb een paar dagen rondgereden met een onderhuis uit een 309, welke bijna 3 ton had gelopen. Mijn auto reed er gewoon zuinig als vanouds op, maar helaas ging het stotteren van de motor niet over, bleek ook dit onderhuis een behoorlijk versleten gaskleppot.meter te hebben. Toen maar eentje uit een AX-GT uit 1989 erop, waarbij ik de gaskleppot.meter eerst heb gecontroleerd en schoongemaakt, hiermee was het probleem over en kostte veel minder dan €209
naja het zal allemaal wel meevallen denk ik.
Het lampje is tot nu toe nog maar 1 keertje aangeweest.
Binnenkort laat ikd e storing wel eventjes uit lezen.
Het zal allemaal wel meevallen.
mvg joost
NoisemakeR schreef:naja het zal allemaal wel meevallen denk ik.
Het lampje is tot nu toe nog maar 1 keertje aangeweest.
Binnenkort laat ikd e storing wel eventjes uit lezen.Het zal allemaal wel meevallen.
mvg joost
Kan ook; hou het verbruik een beetje in de gaten. Loopt dat steil op dan zou ik me er toch eens in gaan verdiepen.
Ich bin ein Breaker