De officiele methode verdiend natuurlijk altijd de voorkeur, daarom zei ik ook “in principe kan”.
Maar als je de tank afvult in de laagste stand zal je zien dat ie in de hoogste stand nog steeds op danwel boven peil staat.
Zelfs met één of meerdere platte bollen.
eXpelliarMus schreef:
Ik herhaal mezelf nog maar een keer, als we gaan lopen kloten met het nivo in het LHM vat, om een betere veer gedrag te krijgen Zijn we naar mijn mening niet goed bezig, als de dame inkwestie niet goed zou veren zoek het dan niet daar, maar in de druk van de bollen etc.
hehe eindelijk een gezonde opmerking.
ik zal maar niet op mijn manier zeggen wat ik van dat niveau gerommel vind.
schoon systeem goede bollen, en gezonde appendage’s klaar je veert als een vorst in France.
en met een laag niveau? kwee nie wie dat verzonnen heeft, maar volgens mij zit er ook een laag niveau grijze cellen in dat hoofd….
die zweeft dus ook ,vermoed ik…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
kreazyV8wuppo schreef:eXpelliarMus schreef:
Ik herhaal mezelf nog maar een keer, als we gaan lopen kloten met het nivo in het LHM vat, om een betere veer gedrag te krijgen Zijn we naar mijn mening niet goed bezig, als de dame inkwestie niet goed zou veren zoek het dan niet daar, maar in de druk van de bollen etc.
hehe eindelijk een gezonde opmerking.
ik zal maar niet op mijn manier zeggen wat ik van dat niveau gerommel vind.
schoon systeem goede bollen, en gezonde appendage’s klaar je veert als een vorst in France.
en met een laag niveau? kwee nie wie dat verzonnen heeft, maar volgens mij zit er ook een laag niveau grijze cellen in dat hoofd….
die zweeft dus ook ,vermoed ik…mvgr wupke
Hahahahaha, wat is het toch een lekker forum.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Jan-hendrik schreef:
Het is niet duidelijk precies wie ‘we’ zijn. De meningen lijken mij verdeeld te zijn.
De meesten hebben het niveau op max. en niet op min. , dus de meesten doen het goed.
Kijk, je vult het voorraadvat met de wagen in de laagste rijstand. Het risico is groot dat bij normale rijomstandigheden een tekort aan LHM voor de voeding van de pomp ontstaat. Vooral als de ‘bollen’ al niet zo jong meer zijn. Dit kan resulteren in plotselinge hoogte veranderingen van de carosserie en rem- en veerkarakteristieken.
O.K. , das duidelijke taal.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Kijk, je vult het voorraadvat met de wagen in de laagste rijstand. Het risico is groot dat bij normale rijomstandigheden een tekort aan LHM voor de voeding van de pomp ontstaat. Vooral als de ‘bollen’ al niet zo jong meer zijn. Dit kan resulteren in plotselinge hoogte veranderingen van de carosserie en rem- en veerkarakteristieken.
O.K. , das duidelijke taal.
en dat is dus juist hoe het niet in het boekje staat…
daar staat:
Je typt:
Ik heb de gewone bollen erop gedaan , die voor de XM zijn.
Zeker weten dat het de juiste (V6) bollen zijn?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
ieksEmmu schreef:
Zeker weten dat het de juiste (V6) bollen zijn?
Ja , het zijn uiteraard de juiste voor mijn type.
Volgende week naar Chyparts , kijken wat eruit komt.
Dat gezeur van lager LHM niveau / beter veren ben ik zat.
Moet gewoon goed kunnen veren zoals ie dat 15 jaar geleden ook deed.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Vandaag dus bij Chyparse geweest.
Ik had ze voor de telefoon duidelijk gezegd wat mijn probleem was en kom je daar kunnen ze je niet helpen. Het grootste probleem is electronisch en daar weten ze niets vanaf
Ik heb namelijk het probleem :
Zoals jullie weten is de XM is voorzien van sportvering / hydractief. Dat funcioneerde nieuw al niet 100 % en is na 17 jaar natuurlijk er niet beter op geworden met die electronica van toen.
Nu is dat op de electronische manier een aantal jaren geleden omzeild. Als je nu de deur opend hoor je de klep openen zodat de vering op comfort stand staat . Dat gaat 9 van de 10 keer goed.
Als dat niet goed gaat heb je dus een probleem want dan staat ie op sportvering en dat rijd niet prettig.
Diegene die me dat omgebouwd heeft komt er niet meer uit en dus heb ik maar eens in het ronde gebeld en bij Chyparse uitgekomen.
Omdat mijn XM continu op comfort stand staat vind ik hem na alle bollen al te hebben vernieuwd nog redelijk stug. Je kunt dus in feite er niet hydractieve bollen opschroeven.
Tevens zit er ergens een interne lekkage waarschijnlijk want de drukregelaar springt om de 8 a 10 sec. aan.
Na dit allemaal telefoisch overlegd te hebben konden ze me er mee verder helpen bij Chyparse. Moest maar even een afspraak maken en zouden ze ernaar kijken.
Nou dat hebben ze gedaan , op 100 meter afstand , van binnen naar buiten. Ze hebben nog niet eens de moeite genomen om de XM binnen te zeten en ergens naar te kijken.
Wel een advies mee gekregen :
Een kniptang pakken en alle spullen van de sportvering / hydractief eruit knippen en niet hydractieve bollen erop schroeven
Verder vond ik ze niet klant vriendelijk. Vooral de monteur niet. Diegene die ik erna sprak , waarschijnlijk de eigenaar is een stuk beter.
Na de vakantie ga ik zelf maar aan de gang om het 1 en ander te repareren.
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hmm,
jammer,
mij konden ze ook niet helpen met m’n stuiterauto… Telefonisch uitgelegd, afspraak gemaakt en vervolgens checken ze de bollen en that’s it. Toen ik zei dat ik met een bepaald probleem kwam drukte hij een paar keer op de voorkant en zei: hoogteregelaar vervangen. Op mijn vraag of het niets anders kon zijn antwoorde hij van niet.
Het bleken dus alleen droge scharnierpunten te zijn van de hoogteregelaar bedieningsstangen. Daar ben ik dankzij dit forum achter gekomen niet dankzij chyparse (en nog een andere specialst).
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
woutersmits schreef:hmm,
jammer,
mij konden ze ook niet helpen met m’n stuiterauto… Telefonisch uitgelegd, afspraak gemaakt en vervolgens checken ze de bollen en that’s it. Toen ik zei dat ik met een bepaald probleem kwam drukte hij een paar keer op de voorkant en zei: hoogteregelaar vervangen. Op mijn vraag of het niets anders kon zijn antwoorde hij van niet.
Het bleken dus alleen droge scharnierpunten te zijn van de hoogteregelaar bedieningsstangen. Daar ben ik dankzij dit forum achter gekomen niet dankzij chyparse (en nog een andere specialst).
Ja , even voor de duidelijkheid:
Ik wil ze echt niet de grond in trappen o.i.d. en ze zullen best wel goed zijn in bollen vullen / vervangen enz. maar als je ze goed uitlegd wat het probleem is en ze laten je daarvoor 350 km. rijden en ze kunnen je dan opeens niet meer helpen .........
Is jou dus ook overkomen. Maar die van jou is binnen geweest
Maar iedereen noemt zich al gauw “specialist “......
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dat dan weer wel!
succes met het oplossen van je probleem.
Zoals jullie weten is de XM is voorzien van sportvering / hydractief. Dat funcioneerde nieuw al niet 100 % en is na 17 jaar natuurlijk er niet beter op geworden met die electronica van toen
Sorry als ik vraag naar info die je al eerder ergens hebt gegeven, maar ben jij de eerste eigenaar?
Ik persoonlijk ben van mening dat zelfs op een type I, 17 jaar oude XM alles optimaal moet kunnen functioneren.
Diegene die me dat omgebouwd heeft komt er niet meer uit en . . .
Omdat mijn XM continu op comfort stand staat vind ik hem na alle bollen al te hebben vernieuwd nog redelijk stug. Je kunt dus in feite er niet hydractieve bollen opschroeven.
Om te beginnen zou ik alles in de originele staat terug brengen. Vervolgens een computer analyse doen bij een goede dealer of volgens de methode elders beschreven op dit forum.
Tevens zit er ergens een interne lekkage waarschijnlijk want de drukregelaar springt om de 8 a 10 sec. aan.
Indien de voorraadbol vernieuwd is en de HDR gaat nog steeds klik-klik, dan is het hoogstwaarschijnlijk de remdoseur. Remedie: vervangen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Electude in Eindhoven was de expert in electrostoringen waar Citroen NL geen oplossing voor had.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Sorry als ik vraag naar info die je al eerder ergens hebt gegeven, maar ben jij de eerste eigenaar?
Ik persoonlijk ben van mening dat zelfs op een type I, 17 jaar oude XM alles optimaal moet kunnen functioneren.Wat wil je nog weten ? Ik ben 2e eigenaar.
Om te beginnen zou ik alles in de originele staat terug brengen. Vervolgens een computer analyse doen bij een goede dealer of volgens de methode elders beschreven op dit forum.
Op zich is alles perfect , alleen die ene keer als het in storing is. Ik wil het dan ook graag zo laten , rijd goed. Toen het orgineel was sprong het veel op sportstand ondanks veel reparatie’s.
Indien de voorraadbol vernieuwd is en de HDR gaat nog steeds klik-klik, dan is het hoogstwaarschijnlijk de remdoseur. Remedie: vervangen.
De vorraadbol is nieuw , net als de rest. Ga na de vakantie overal stuk voor stuk de retoursslangen afdoen , zie ik vanzelf welke het meeste lekt.
Is de remdoseur een veel voorkomend probleem ?
Wat wil je nog weten ? Ik ben 2e eigenaar
Ik vroeg dit met in mijn achterhoofd dat je mogelijk niet alles weet van de geschiedenis van de auto.
Wat betreft de remservo of remdoseur, bij wagens met een hoge kilometerstand komt interne lekkage veel voor. Vraag maar eens aan Chyparse - of misschien nu liever even niet?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
kreazyV8wuppo schreef:Electude in Eindhoven was de expert in electrostoringen waar Citroen NL geen oplossing voor had.
mvgr wupke
daar zou ik maar eens langsgaan met die electroveerbollen van je